ژانر کمدی یکی از گونههای مهم و پرطرفدار سینمای ایران است که با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر، حضور آثار مربوط به این ژانر خبرساز شده است.
روزنامه صبح نو: معمولاً ژانر کمدی در جشنواره فیلم فجر مورد اقبال داوران قرار نمیگیرد. نمونههای متعددی بوده که فیلمهای این ژانر، مورد پسند مخاطبان قرار گرفتهاند ولی حتی یک سیمرغ را از داوران جشنواره دریافت نکردهاند؛ اما گویا این روند در دوره سیوششم کمی جدیتر هم خواهد شد. شاید همین شرایط باعث شده که برخلاف دورههای قبل، برخی از فیلمسازان ژانرکمدی، ترجیح بدهند کلاً قید حضور فیلمشان در جشنواره را بزنند.
بدین شکل هم انگ جایزه نبردن به پیشانیشان نخواهند خورد و هم از حواشی نمایش اولیه قبل از اکران عمومی رها میشوند؛ حواشی که قبلاً دامن برخی از فیلمهای نمایش داده شده در فجر را گرفته بود و حتی باعث به دردسرافتادن آنها برای دریافت مجوز اکران شده بود. فیلمهای مختلفی با ژانرکمدی در حال تولید هستند که ازبین آنها میتوان به «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند، «تگزاس» به کارگردانی مسعود اطیابی و«لسآنجلس-تهران» به کارگردانی تینا پاکروان اشاره کرد.
با احترام؛هدفمجشنوارهنیست
آقای «مهران احمدی» بازیگر مشهور سینما و تلویزیون که این روزها نخستین تجربه کارگردانیاش را با فیلم سینمایی «مصادره» انجام داده است، به «صبحنو» گفت: در حال آماده سازی فیلم مصادره برای حضور در جشنواره فیلم فجر هستیم و از شرکت در این جشن سینمایی خوشحال میشویم. البته با تمام احترام به جشنواره و علاقه برای حضور در این محفل سینمایی، فیلم مصادره را صرفاً با هدف جشنواره نساختهام. من سعی کردهام فیلمی بسازم که مخاطبان و منتقدان دوستش داشته باشند؛ حالا اگر در جشنواره هم باشد که چه بهتر.کارگردان فیلم مصادره با اشاره به سیاستهای جشنوارههای مختلف فیلم در دنیا، بیان کرد: اصولاً هر جشنوارهای در دنیا سیاستهای خاص خودش را دارد و طبیعتاً جشنواره فیلم فجر هم مستثنا ازاین قضیه نیست. به طور کلی جشنوارهها به ژانر کمدی تمایل زیادی ندارند ولی گاهی برخی از آثار هم به خوبی دراین محافل دیده میشوند. جشنوارههای سینمایی، ازجمله جشنواره خودمان، شبیه ویترینی هستند که به معرفی بیشتر فیلم کمک میکنند.مهران احمدی درباره فیلم مصادره گفت: ترجیح میدهم فعلاً درباره جزییات فیلم صحبت خاصی نکنم و آن را به زمان اکران آن موکول کنم.
اما نکته مهمی که باید بگویم این است که مخاطبان بعد از دیدن مصادره، متوجه تفاوتهای آن خواهند شد.
داوریهندوانههایدربسته!
خانم «تینا پاکروان» کارگردان فیلم «لسآنجلس تهران» درباره وضعیت حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر به «صبحنو» گفت: فقط بخش صداگذاری فیلم باقی مانده و مشکل خاصی نداریم ولی من تصمیم گرفتم که فیلم را در جشنواره اکران نکنیم. معتقدم درجشنوارهها، آثار کمدی و حتی فانتزی کنار گذاشته شده و دیگر آثار بررسی میشوند. قبلاً هم اعلام کرده بودم که این فیلم برای اکران آماده میشود و نه حضور در جشنواره فجر.
پاکروان افزود: این بحث مختص به امسال نیست و جشنواره مشخصاً یک سری از فیلمهای خاص را مورد توجه قرار میدهد. فیلمهایی با تمهای خاص و از فیلمسازان خاص بیشتر مورد توجه هستند. من به عنوان کسی که سالها در جشنواره حضور داشتهام و دربارهاش نوشتهام، به خوبی شرایط را میدانم و باتوجه به آن عمل میکنم. علت این موضوع نگاه جشنواره است درصورتی که به نظر من ژانر نباید ملاک باشد و هرفیلم خوبی قابلیت دیده شدن دارد. کارگردان فیلم لسآنجلس-تهران با اشاره به فیلمش بیان کرد: لااقل درباره فیلم خودم و با توجه به نظرات آنهایی که فیلم را دیدهاند، معتقدم که فیلم مطرح میشود اما میدانم وقتی پای برخی فیلمهای ارزشی یا اجتماعی وسط باشد این فیلم کنار گذاشته میشود. این نادیده گرفتن آثار کمدی خیلی غلط است ولی اتفاق میافتد. کارگردان فیلم «خانوم» درباره شرایط مشابه آثار کمدی، درجشنوارههای دنیا گفت: دردیگر جشنوارههای فیلم دنیا اینطور نیست که ژانر خاصی را بیدلیل کنار بگذارند. اصولاً جشنوارههای فیلم در دیگر کشورها این گونه برگزار نمیشوند؛ ابتدا فیلمها دیده میشوند، بازخورد مخاطب و فروش بررسی میشوند، نظرات منتقدان مورد توجه
قرار گرفته و سپس تازه مورد داوری قرار میگیرند.
این طور نیست که هزار هندوانه دربسته را در کنار هم بگذارند و نظر بدهند!تینا پاکروان درباره نحوه اکران این فیلم توضیح داد: هروقت که مجوز اکران صادر کنند ما اقدام میکنیم. بازی اکران چیزی نیست که دست ما باشد و براساس نظر ارشاد و شورای صنفی نمایش است. طبیعتاً به دلیل آزاد بودن زمان مردم و این که دوست دارند در آن روزها شاد باشند، همه فیلمسازان علاقهمند به اکران فیلمشان در ایام نوروز هستند، اما واقعیت امر این است که ما تصمیم گیرنده نیستیم.این کارگردان درباره پدیده مطرح شده با عنوان «فیلمسوزی» دراکران بیان کرد: به نظرم اینها واژههایی کلی هستند.
معتقدم وقتی حدود ۱۵۰فیلم ساخته میشود و ما براساس آن تعداد سالن سینما نداریم، به هرحال ممکن است که هرفیلمی زیرمجموعه یک گروهی باشد که کمتر دیده شود. به نظرم علت اصلی این مشکل کمبود سینماست و اصولاً کسی نمیتواند این روند را عادلانه کند. تینا پاکروان درپایان افزود: لسآنجلس-تهران، بسیار متفاوت با تمام فیلمهای کمدی است که درایران ساخته شده است. اصلاً نگاه من ساخت یک فیلم کمدی نبود بلکه ساخت فیلم مفرحی بود که جایش درسینمای ایران خالی است.
ما معمولاً یا کمدی میسازیم یا درام، درحالی که بین این دو، سینمای مفرحی وجود دارد که مردم آن را میبینند. ژانر کمدی تعریف شده در سینمای ما این است که صرفاً جوک بگوییم.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر