عبدالرضا هاشمزایی در روزنامه آرمان نوشت: چندی است انتقادات بسیاری به فراکسیون امید و ائتلاف اصلاحطلبان و اعتدالگرایان وارد شده که اگر بهطور جزئی به آنها پرداخته شود، شاید برخی از این انتقادات نیز وارد باشد.
عبدالرضا هاشمزایی در روزنامه آرمان نوشت: چندی است انتقادات بسیاری به فراکسیون امید و ائتلاف اصلاحطلبان و اعتدالگرایان وارد شده که اگر بهطور جزئی به آنها پرداخته شود، شاید برخی از این انتقادات نیز وارد باشد. البته ائتلاف باید پس از انتخابات صورت گیرد و ائتلاف پیش از رأیگیری امری سیاسی و حزبی نیست، چون هنوز اتفاقی رخ نداده که بر سر آن ائتلافی صورت گیرد. این مساله در سایر کشورها نیز بسیار کمتر مشاهده میشود.
از سوی دیگر اصولا پس از انقلاب نیز خیلی از شخصیتها برای اینکه از گزند برخی هجمهها در امان باشند، خصیصه میانهروی اتخاذ کردند تا با این روش از بسیاری از تهمتها و تخریبها مصون بمانند. اصلاحطلبان همواره باید با تابلو اصلاحطلبی وارد انتخابات شوند و مشارکت کنند.
البته اگر صلاحیت برخی از چهرههای شاخص اصلاحطلبان تایید نشد، اشکالی نیست، چون این جریان بهعلت گستردگی میتواند روی افراد دیگر سرمایهگذاری کرده و در این عرصه از جوانان کمترشناختهشده با تفکر اصلاحطلبی بهره ببرد. از طرف دیگر درباره اینکه اصلاحطلبان در انتخابات آینده با اعتدالیون یا اصولگرایان میانهرو ائتلاف خواهند کرد یا خیر، در فراکسیون امید بحث نشده و درست است که آقای عارف رئیس فراکسیون امید است، اما به نظر میرسد در این مورد خاص نظر شخصی خود را اعلام کرد، چون تاکنون در فراکسیون امید بحث جدی صورت نگرفته که در انتخابات آینده ائتلافی صورت خواهد گرفت یا مستقلا وارد خواهیم شد.
البته اصلاحطلبان در اکثر شهرها مخصوصا تهران رأی خاص خود را دارند و از این جهت در ارتباط با انتخابات مجلس در سال ۹۸ نباید ائتلافی صورت گیرد و اصلاحطلبان باید با پرچم مستقل اصلاحطلبی وارد انتخابات شوند. از سوی دیگر از آنجا که در کلانشهرها افراد بهطور مستقل رأیآوری ندارند و این لیستها هستند که حرف اول را میزنند، از این جهت یا نباید بدین شکل ائتلاف صورت گیرد، یا اگر ائتلافی شکل میگیرد، آنهایی که تحت ائتلاف رأی میآورند، باید به فراکسیون مربوطه متعهد باشند. گرچه اکنون شاهدیم که در برخی رأیگیریها فراکسیون امید جلسهای را با ۱۲۵نفر تشکیل میدهد، اما در موقع رأیگیری مشخص میشود که اعضای فراکسیون به موضوع مربوطه ۷۵ یا ۸۰ رأی دادهاند. بدین جهت به نظر میرسد فراکسیون امید فعلی نیز باید پالایش شود تا افرادی که اصلاحطلب واقعی هستند و حاضرند در مسائل حتی هزینه بدهند و از عدم تاییدصلاحیت خود نیز نگرانی ندارند، مشخص شده و اسامی آنها اعلام شود. البته این مسائل هنوز حلاجی نشده و بحث و بررسی روی آن صورت نگرفته است.
در این راستا اگر بخواهیم در مجموع عملکرد فراکسیون امید را ارزیابی کنیم، باید گفت این فراکسیون در مجموع عملکرد قابلقبولی نداشته است. البته فراکسیون امید در برخی موارد عملکرد خوبی داشته، مثلا در هیات نظارت شورای شهر که قانون آن را بهعهده مجلس قرار داده، از ۵ نفر ۳ نفر از فراکسیون امید و ۲ نفر از اعتدالگرایان قرار داشتند. از این جهت شاهد بودیم در انتخابات شورای شهر برخی افراد که در مقاطع قبلی توسط مجلس تایید صلاحیت نمیشدند، در این دوره آرای بالایی کسب کردند. اگر در سطح ملی هم نگاه کنیم، اصلاحطلبان توانستند شورای بیش از ۲۰ استان را تصاحب کنند و شهردار مطبوع خود را انتخاب کنند که این مهم از عملکرد خوب برخی از اعضای فراکسیون امید بوده است. البته در ارتباط با رأی اعتماد به وزرا چون تقریبا وزن اصلاحطلبان به بازی گرفته نشد، اگر میخواهند تفکر و روش اصلاحطلبی بماند، باید حتی در صورت شکست هم با تابلو اصلاحطلبی وارد عرصه انتخابات شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر