فرهنگ غذایی گیلان ظرفیت جهانی شدن دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه فرهنگ غذایی گیلان ظرفیت جهانی شدن دارد، گفت: یونسکو و سازمانهای بینالمللی با زد و بند رشت را بهعنوان شهر خلاق خوراک انتخاب نکردند.
وی ادامه داد: هر حرکتی را که شهرداری بخواهد در جهت تقویت فرهنگی گیلان انجام دهد سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان پشتیبان آن خواهد بود و مطمئن باشید اگر امکانات اجازه دهد دریغ نخواهیم کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان از جایگاه ممتاز فرهنگی این استان در سطح کشور سخن گفت و افزود: هر کجایی از کشور بروید از فرهنگ گیلان صحبت میشود و عمدتاً توجهشان به مطبوعات و ادبیات و هنرمندانی بوده که از آن معرفی شده است و جای خوشحالی دارد که در سالهای اخیر «خوراک» نیز به عنوان عنصر قوی فرهنگی در معرفی گیلان به همت مجموعه شهرداری شناسانده شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه فرهنگ فقط هنر و ادبیات و آداب و رسوم نیست بلکه همه ابعاد زندگی را در برمیگیرد، تصریح کرد: به جای آنکه بگوییم تعریف فرهنگ چیست آسانتر آن است که بگوئیم چه چیزیهایی فرهنگ نیست.
محمدی اظهار کرد: ما در مردمشناسی اقتصادی علاوهبر الگوهای رفتار جمعی، روی سه عنصر اساسی زندگی انسان یعنی خوراک، پوشاک و مسکن به طور ویژه توجه میکنیم و به نظر من تصادفی نیست که این سه عنصر به طور قوی در گیلان خود را نمایانده است. این تصادفی نیست که موزه میراث روستایی در گیلان شکل میگیرد و این یکی از مایههای مباهات ماست که موزهای داریم که در سطح آسیا و جهان قابل مقایسه با موزههای کشورهای پیشرفته جهان است.
وی با بیان اینکه فرهنگ غذایی گیلان ظرفیت جهانی شدن دارد، خاطرنشان کرد: اینکه در یک کشور ۸۰ میلیونی، استان گیلان و شهر رشت بهعنوان شهر خلاق خوراک توسط سازمانهای بینالمللی انتخاب میشود نشانه آن است که قطعاً حرف برای گفتن دارد. یونسکو و سازمانهای بینالمللی با زد و بند رشت را انتخاب نکردند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان با تأکید بر اینکه اگر کار سازماندهی شده در عرصه توریست بینالمللی داشته باشیم میتوان به خوبی غذاهای گیاهی گیلان را در جهان شناساند، ادامه داد: همانطور که چینیها و هندیها قسمتی از فرهنگ خود را در غالب رستورانهای هندی و چینی به دنیا شناساندهاند، ما نیز قادر به انجام این کار هستیم. غذاهای گیاهی گیلان قدرت رقابت با غذاهای گیاهی هند را دارند و با توجه به تندی غذاهای هندی، احتمالاً غذاهای گیلانی انطباق بیشتری با مزاج مردم جهان خواهند داشت.
محمدی خاطرنشان کرد: اگر کار قوی و سازماندهی اقتصادی و فرهنگی صورت گیرد پاسخ خواهد داد. میتوان دورههای آموزشی را راهاندازی و آشپزی را بهعنوان یک علم و فن در دانشگاهها و مراکز آموزشی مطرح کرد و متخصصانی در این زمینه تربیت کرد، چون ما میتوانیم با غذا در کنار عرفان و موسیقی و هنر ایرانی بهراحتی فرهنگ خودمان را به دنیا عرضه کنیم.
وی با اشاره به شناسایی حدود ۴۰۰ نوع غذای محلی گیلان توسط برخی محققان افزود: در نقاط مختلف گیلان انواع اقسام نان محلی نیز داریم که میتوان آن را معرفی کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت: غذا محور اساسی در زندگی ما انسانهاست و از اینرو آن را ساده نگیریم، چون قسمت مهمی از لذت زندگی ما خصوصاً گیلانیهاست. جا دارد موزه پوشاک و غذا برای گیلان راهاندازی کنیم. موزه میراث روستایی میتواند با کمک بخش خصوصی رستوران دایمی عرضه صرفاً برای غذای محلی گیلان داشته باشد.
محمدی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان این آمادگی را دارد که در گسترش فرهنگ گیلان در زمینه آموزش، پژوهش و اجرا، یار و مددکار همه سازمانها از جمله شهرداری باشد.
نظر کاربران
عشق من رشت
فرهنگ پرتقال رنگ کردن وبرنج قاطی کردن هم اضافه کنید!