رنو برای ورود به بازار ایران تعلل میکند؟
چالش بزرگ دیگر میان ایدرو و رنو، به مخالفت چراغ خاموش خودروسازان داخلی و همچنین بخشی از بدنه وزارت صنعت،معدن و تجارت با نهایی شدن مشارکت این دو برمیگردد.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: چالش بزرگ دیگر میان ایدرو و رنو، به مخالفت چراغ خاموش خودروسازان داخلی و همچنین بخشی از بدنه وزارت صنعت،معدن و تجارت با نهایی شدن مشارکت این دو برمیگردد.
بر این اساس، رنو در شرایطی بهواسطه همکاری مشترک با ایدرو، خود را برای حضور گستردهتر در بازار خودرو ایران آماده میکند که یکی از برنامههای اصلی این شرکت، تولید، فروش و خدمات پس از فروش مستقل در خودروسازی و بازار ایران است.آنطور که رنوییها اعلام کردهاند، این شرکت برنامهای بلندمدت را برای بازار ایران در نظر گرفته و طی آن قرار است ۲۵ محصول جدید را تولید و در اختیار مشتریان داخلی قرار دهد. با این حساب، حضور مستقل رنو در ایران به معنای تولید و فروش و ارائه خدمات پس از فروش مختص این شرکت بوده و خودروساز فرانسوی قصد دارد از این راه رقابتی نزدیک و سنگین را با غولهای جاده مخصوص آغاز کند.این تصمیم خودروساز فرانسوی از آن جهت است که ایرانخودرو و سایپا طی چند سال گذشته نتوانستهاند عملکرد چندان قابل قبولی در تولید و عرضه محصولات رنو از خود بهجا بگذارند.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و البته مشتریان ایرانی، شرکتهای خودروساز داخلی نتوانستهاند در مسائلی مانند قیمت، کیفیت، نحوه فروش و ارائه خدمات پس از فروش عملکرد مناسبی داشته باشند و این موضوع ریشه در ضعف رقابت در بازار داخلی دارد.با این حساب، حضور مستقل خودروسازان خارجی از جمله رنو، میتواند ضمن افزایش سطح رقابت در بازار کشور، زنگ خطر را برای شرکتهای خودروساز بزرگ داخلی نیز به صدا در بیاورد و ریشه برخی مخالفتها با «رنوی مستقل» دقیقا همین جا است.آنطور که از شواهد پیداست، رنو میخواهد همان رفتار و روشی را که در بازارهای خارجی دارد، در بازار ایران نیز نهادینه کند و طبعا اگر موفق به این کار شود، خودروسازان کشور راهی جز بالا کشیدن سطح کیفیت و خدمات و همچنین ارائه قیمتهایی مناسبتر ندارند.
با این حساب، امضای قرارداد ایدرو و رنو و در نتیجه حضور مستقل این خودروساز فرانسوی در کشور، کار شرکتهای خودروساز داخلی را در عرصه رقابت، سخت خواهد کرد و بنابراین بهنظر میرسد آنها چندان بدشان نمیآید همکاری مشترک میان این دو شکل نگیرد.اما مساله دیگری که اتفاقا آن هم به یکی از خودروسازان داخلی مربوط بوده و از جمله چالشهای میان ایدرو و رنو بهشمار میرفت، واگذاری سایت بنرو به رنو بود.طبق توافق نامه رنو و ایدرو، بنرو بهعنوان آورده طرف ایرانی در اختیار طرف فرانسوی قرار خواهد گرفت و این در حالی است که سایپا (مالک بن رو) مخالف این موضوع بود. با این حال مسوولان سازمان گسترش تاکید دارند که سایت موردنظر در عوض بدهیهای سایپا به ایدرو، در اختیار سازمان گسترش قرار گرفته و در نهایت با شروع کار رنو، به این شرکت واگذار خواهد شد.
بن رو البته از جهتی دیگر نیز به محل چالش ایدرو و رنو تبدیل شده بود و آن به قیمت این سایت مربوط میشد، هرچند به گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، این مشکل نیز حل شده و قیمت نهایی، مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.با توجه به حل مشکلات مورد اشاره، مسوولان سازمان گسترش تاکید میکنند که تنها موارد اندکی اختلافنظر میان ایدرو و رنو باقی مانده و به احتمال فراوان، طی هفته جاری و با توجه به مذاکرات سه روزه طرفین، حل خواهند شد.بر این اساس، پیشبینی میشود که طی هفته جاری، بالاخره قرارداد رنو پس از طی شدن مسیری پر پیچ و خم، امضا شده و خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در ایران تجربه کند. اگر این اتفاق رخ بدهد، دومین قرارداد مهم صنعت خودرو کشور در دولت یازدهم نیز امضا خواهد شد تا رنو پس از هموطن اش پژو، دیگر شریک پسابرجامی خودروسازی ایران لقب بگیرد.
ارسال نظر