انبوه سازی گسترده در دولت قبل عامل تورم شد
خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی تورم را یکی از عوارض سیاست انبوه سازی گسترده دولت قبل دانست.
خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی تورم را یکی از عوارض سیاست انبوه سازی گسترده دولت قبل دانست.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت یازدهم مقوله مسکن را در اولویت کاری و برنامههای خود قرار داد و ضمن آنکه میزان تعهد و منابع مالی که برای مسکن مهر برعهده داشت، مانع آغاز پروژههای جدید شد.
محمد شکرچی زاده در جمع انبوه سازان استان کرمان گفت: مقوله مسکن یکی از نیازهای مهم است که به همراه سایر نیازها مثل اشتغال باید مد نظر قرار گیرد و قاطعانه می توان گفت که مجموعه دولت های مختلف وظایف خود را در این راستا به خوبی انجام نداده اند و با توجه به اقداماتی که طی این چهار سال رقم خورد، می توانستیم بهتر از این در سال های گذشته عمل کنیم.
وی تورم را یکی از عوارض سیاست انبوه سازی گسترده دولت قبل دانست و افزود: دولت یازدهم مقوله مسکن را در اولویت کاری و برنامه های خود قرار داد و ضمن آنکه میزان تعهد و منابع مالی که برای مسکن مهر برعهده داشت، مانع آغاز پروژه های جدید شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که سیاست دولت تدبیر و امید بر مبنای توانمندسازی مردم بود، بیان کرد: امیدواریم در دولت آینده با توجه به اینکه امروز این بار بزرگ که تعهد ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر را به دولت تحمیل کردند، تمام شود.
وی احیای بافت های فرسوده را در سیاست گذاری های درست که در بسیاری از شهرها که بر توانمندسازی مرکزی شهرها می پردازد با نتایج خوب اعلام کرد و گفت: این موضوع به دلیل اهمیتی که دارد می تواند موضوع گفتمان های زیاد باشد و نشست های تخصصی برای این مسئله لازم است تا بتوان به راهکارهایی رسید.
وی چندین بند در برنامه ششم برای مسکن و ساماندهی مسکن وجود دارد، افزود: در تولید سیمان کشور ما جزء اولین کشورهای منطقه است و بیش از ۸۰ سال است که سابقه ساخت و ساز بتنی در کشور وجود دارد و این در حالی است که خیلی از کشورهای منطقه بعد از ما این کار را شروع کردند.
شکرچی زاده سازه بتنی سردرب دانشگاه تهران در دهه ۴۰ را نمونه شاخصی ازنماد سازه های بتنی کشور نام برد و بیان کرد: این بتن مقاومت بسیار زیادی دارد و امروز نماد عالی کشور است که یک شرکت سوئیسی کار آن را شروع کرد و بعد از خلع ید به شرکت ایرانی واگذار می شود.
وی در ادامه گفت: از شاخص های دیگر می توان از مجموعه ۵۰ هزار واحدی در اکباتان در دهه ۵۰ نام برد که به عنوان اولین تکنولوژی ساخت در کشوربه شمار می رود و به بسیاری از پروژه های دیگر که در سدهای بتنی داشته ایم که می توانیم وارد عرصه رقابت کنیم که استقامت آن ها تا ۱۰۰ سال پیش بینی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی سد کارون یک، دو، سه و چهار را جزو افتخارات پروژه های بتنی در کشور دانست و گفت: بتن در کشور سابقه ای خوب دارد و در دنیا شالوده ی تمدن است و یک عنصر پایه ای و بنیادین برای ساخت و ساز محسوب می شود.
شکرچی زاده با بیان اینکه مصالح بتن در عرصه بین المللی بعد از آب بسیار پرکاربرد و پرمصرف است، گفت: در حوزه پل سازی نمونه های خوبی را در استفاده از بتن داریم و تنها باید حد انتظاری که از بتن تعریف کرده ایم روی آن تجدید نظر کنیم.
وی تصریح کرد: سرانه مصرف بتن در دنیا بیش از دو تن به ازای هر نفر در سال است و در کشور ما بیش از دو برابر آن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از دلایل مصرف زیاد بتن را عنصر سازگار با محیط زیست دانست و بیان کرد: بتن به دلیل اجزای تشکیل دهنده ای که از خود محیط زیست دارد و نخاله های آن نیز از عناصر طبیعی محسوب می شود.
شکرچی زاده در ادامه تصریح کرد: در کشور ۷۵ درصد منابع مهم برای ساختن بتن موجود است و این خود یکی از ویژگی هایی است که بتن در کشور به عنوان عنصر پرمصرف محسوب می شود.
وی با بیان اینکه بتن تنها محصولی است که می تواند شکل قالبی به خود بگیرد، گفت: محصول بتن محصولی است که از نظر مقاومت، دوام، طول عمر و زیبایی می تواند حرفی را برای گفتن داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از ویژگی های مهم مقاومتی بتن را در برابر آتش عنوان کرد و گفت: بتن در ۱۱۰۰ درجه حرارت است و مقاومت زیادی را در مقابل آتش دارند.
وی با اشاره به آتش سوزی مربوط به ساختمان پلاسکو، گفت: ساختمان پلاسکو به دلیل فولادی بودن و مقاومت نداشتن و کم بودن درجه نامعین سازه فرو ریخت و این در حالی است که اگرسازه های بتنی از درجه نامعین بالای سازه برخوردارند.
شکرچی زاده با بیان اینکه به کار بردن بتن باید با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی طراحی گردد، گفت: باید دیدمان را گسترده کنیم و براساس شرایط بهره وری و کارایی بتن را طراحی کنیم که متاسفانه هنوز نتوانستیم در کشور نهضتی را ایجاد کنیم و سطح انتظاراتمان را از بتن بالا ببریم.
وی همچنین با توجه به اینکه از اوایل دهه ۸۰ دانش بتنی دانش بنیادی شد، عنوان کرد: خوشبختانه دانش بتن را امروز داریم و امروز می توان این تفاوت را در دانشگاه ها و نسل جدید مهندسین احساس کرد و البته باید در عرصه ساخت و ساز دانش دست اندرکاران و مهندس قدیمی را با دوره های آموزشی و ورک شاپ ها ارتقا دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در خیلی از کارگاه های ما متاسفانه هنوز بتن را به عیار می شناسیم و این در حالی است که ده ها سال تکنولوژی بتن از آن عبور کرده و عیار دیگر تعیین کننده ارزش بتن نیست.
شکرچی زاده تاکید کرد: این نگاه را باید به سمت جلو هدایت کرد و انتظار را از بتن بالاتر برد و باید بتوانیم دوام را بهبود بخشیده و صنعت و تکنولوژی بتنمان را با افزودنی ها بشناسانیم.
وی در پایان از بتن ۱۴۰۴ که دستورالعمل آن در سال ۱۳۹۲ - ۱۳۹۳ تعیین شده است نام برد و گفت: آرام آرام سطح مقاومت بتن ها را در کشور با توجه به این دستورالعمل بهبود خواهیم بخشید و دستورالعمل ها تهیه شده است که تا چند ماه آینده منتشر خواهد شد و هدف گذاری این بتن این است که در همه ی شهرهای کشور بتن تا ۵۰ مگاپاسکال بالا ببریم و امیدواریم این بتن را بتوانیم در شهر کرمان در دستور کار قرار گیرد.
نظر کاربران
کی این آخوندی میره کنار