در بازار شب عید شیرینی چه خبر است؟
رییس اتحادیه صنف قنادان تهران می گوید: «ما هیچگونه افزایش قیمتی برای شب عید در برنامه نداشتیم و نخواهیم داشت.»
حدود یک هفته به نوروز ۹۶ باقی مانده است. روزهای پرهیاهو و پرتکاپوی اسفند در حال طی شدن است تا نفسهای سال ۹۵ به پایان برسد و سال ۹۶ روزهای خود را آغاز کند. در میان این رفتن و آمدن روزها، رفتوآمد و دید و بازدید خانوادهها هم اوج میگیرد و به تبع، شیرینی و شکلات، پای ثابت عید دیدنیها میشود. این موضوع باعث شده که همواره تغییر و نوسان قیمتها در ایام نوروز برای مردم اهمیت پیدا کند. علی بهرهمند، رییس اتحادیه صنف قنادان تهران میگوید: «با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، پیشبینی ما این است که نسبت به سالهای قبل فروش شیرینی کمتر شود؛ به طوری که افت قدرت خرید مردم، حداقل ۱۰، ۱۵ درصد نسبت به پارسال روی فروش تاثیر خواهد داشت.» وی در عین حال تاکید میکند: «ما هیچگونه افزایش قیمتی برای شب عید در برنامه نداشتیم و نخواهیم داشت.» آنچه در ادامه میخوانید، مشروح گفتوگوی خبرگزاری خبرآنلاین با علی بهرهمند در کافهخبر است.
* در اواسط بهمنماه ستاد تنظیم بازار تشکیل شد و برای تنظیم بازار شب عید یکسری روشها و مقررات را تنظیم و ابلاغ کرد. صنف صنایع شیرینی و شکلات، جزو یکی از اصنافی است که شب عید مراجعهکنندگان زیادی دارد، اما طی چند ماه گذشته نوسان قیمت مواداولیه مثل شکر میتواند روی بازار شیرینی و شکلات اثر بگذارد. در این شرایط مردم انتظار دارند درباره وضعیت بازار بیشتر بدانند. در حال حاضر چه تدابیری برای تنظیم بازار اندیشیده شده و وضعیت قیمتها چگونه خواهد بود؟
با توجه به وظیفه ذاتیای که ما داریم، تمهیدات لازم را خود اعضای صنف اندیشیدهاند تا شب عید، شیرینیهای متنوع و با ذائقههای مختلف در اختیار مردم قرار گیرد. اتحادیه نیز با تاسی از این موضوع، اطلاعیههایی به همکاران داده است تا سعی کنند شب عید، حقوق شهروندان رعایت شود. براساس بازرسیهایی که در سطح شهر داشتیم، خوشبختانه شب عید در حوزه شیرینی هیچگونه مشکلی نخواهیم داشت.
شما به شکر و مواداولیه اشاره کردید. در این رابطه با توجه به اینکه هیچگونه سوبسیدی به صنف ما تعلق نمیگیرد، مواداولیه را از بازار آزاد تهیه میکنیم. در حال حاضر مواداولیه به وفور در بازار وجود دارد و هیچگونه کمبودی وجود ندارد و امیداریم بازار در آرامش خوبی قرار داشته باشد.
پیشبینی ما این است که نسبت به پارسال با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، فروش همکاران نیز نسبت به سالهای قبل کمتر شود. این پیشبینی من هست که فکر میکنم حداقل ۱۰، ۱۵ درصد نسبت به پارسال روی فروش تاثیر داشته باشد.
* یعنی منظور شما این است که ۱۵ درصد کاهش فروش خواهید داشت؟
من فکر میکنم اینطور باشد. با توجه به اینکه قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده، فروش نیز کمتر میشود.
* شما اشاره کردید که قیمتها وضعیت مساعدی نسبت به سال گذشته دارد. چقدر افزایش قیمت داشتید؟
ما هیچگونه افزایش قیمتی برای شب عید در برنامه نداشتیم و نخواهیم داشت. ولی بههرحال شیرینیهایی که برای شب عید است، خارج از مصوبه است. ما در اختیار قنادان گذاشتهایم که با توجه به کیفیت و مواداولیهای که دارند، قیمتها را مشخص کنند و شیرینی را به مشتریان خود بفروشند. البته اینطور نیست که هر کسی با هر قیمتی که خواست، شیرینی را بفروشد. از لحاظ نظارت، متولیان نظارتی مانند سازمان بازرسی، اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی و اتحادیه بر فعالیت صنوف نظارت دارد.
* مبنای قیمتگذاری چگونه است؟ در یکسال گذشته افزایش قیمتی نداشتید؟ چرا شیرینیای که در یک منطقه شمال تهران فروخته میشود، با شیرینیای که در مرکز تهران فروخته میشود، قیمتهای متفاوتی دارد؟
آخرین مصوبهای که ما داشتیم، متاسفانه برای سال ۱۳۹۳ است. ما بیش از دو سال است که هنوز به همکاران نرخ ندادهایم. البته تقاضا داشتیم، اما متاسفانه دولت قبول نکرد که قیمتها افزایش پیدا کند. ما نمیگوییم مواداولیهمان خیلی افزایش پیدا کرده، ولی به طور طبیعی هزینههای کارگری و هزینههای جانبی بالا رفته است. اما ما هیچگونه افزایش قیمتی از این بابت نداشتیم.
* از دو سال قبل تاکنون؟
بله.
* پس دلیل این تفاوت قیمتها چیست؟
ببینید، واحدهای صنفی ما درجهبندی شدهاند؛ درجه یک، دو و سه. بر این اساس، قیمتهایشان نسبت به درجهای که دارند، فرق میکند. البته یکسری واحدها یکجور خاص و با مواداولیه خاص کار میکنند. البته به نظر من مواداولیه نمیتواند معیار خوبی برای قیمتگذاری باشد. درست است که تاثیرگذار است، اما نمیتواند معیار خوبی برای قیمتگذاری باشد. چون بههرحال روی یکسری شیرینیها بیشتر کار میشود و به همین خاطر قیمتها در سطح شهر متفاوت است.
* مبنای قیمتگذاری همین شیرینیها چگونه است؟
ما ۵قلم شیرینی پرمصرف داریم که دارای نرخ مصوب هستند؛ مابقی شیرینیها با توافق و مواد مصرفی قیمتگذاری میشوند.
* یعنی اتحادیه روی قیمتها نظارت دارد؟
بله، ۲۰ منطقهای را که مربوط به ما است، بازرسی میکنیم و روی کیفیت و بهداشت آنها نظارت میشود. البته مسوولان بهداشت نظارت دارند، اما ما همکاران بازرسی را توجیه کردیم که هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر بهداشتی روی کارگاهها نظارت داشته باشند. با توجه به اینکه بازرسهای ما تخصص لازم را دارند، اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، سعی میکنیم با بازرسهای خودمان حل کنیم.
* قیمتگذاری شیرینیهایی که مواداولیهشان داخلی است و وارداتی نیست، چگونه است؟
تفاوتی نمیکند. متاسفانه اخیرا در فضای مجازی و اینستاگرام تبلیغات زیادی در خصوص فروش شیرینی میشود. متاسفانه روی این گروه هیچ متولیای وجود ندارد که نظارت کند. من به کار شیرینیپزی علاقه زیادی دارم، اما شاهد هستیم بخشی که از طریق فضای مجازی اقدام به فروش شیرینی میکنند، هیچگونه نظارتی روی آنها وجود ندارد. این در حالی است که شیرینی را با قیمتهای خیلی گزاف میفروشند. برای مثال، شیرینی در مغازه ۲۰ هزار تومان فروخته میشود، اما در فضای مجازی ۲۰۰ هزار تومان قیمت میدهند. نظارتی هم وجود ندارد و معلوم نیست شیرینی کجا پخته میشود. شاهد هستیم که گروهی از اینها، ضوابط تولید شیرینی را رعایت نمیکنند و دنبال این هستند که یک شیرینی شکیل تولید کنند و پول خوبی هم به جیب بزنند. این یکی از مشکلاتی است که متاسفانه ما الان با آن درگیر هستیم.
بههرحال تکنولوژی پیشرفت کرده و ما نمیتوانیم مانع پیشرفت تکنولوژی شویم. من از همکاران خواستهام که حتما وارد این فضا شوند و در فضای مجازی فعال شوند. ما اسم این واحدهای شیرینیپزی را زیرزمینی گذاشتهایم که فقط در اینستاگرام یا تلگرام یک صفحهای ایجاد کردهاند و شیرینیهای خود را میفروشند.
* شما تاکنون درباره این وضعیت فضای مجازی اعتراض کردهاید؟ برآوردی داشتید که چقدر روی فروش شما تاثیر داشته است؟
به طور طبیعی بیتاثیر نبوده است. اما ما معتقدیم که این گروه باید متولی پیدا کنند و متولی آنها هم به جز اتحادیه قنادان، جای دیگری نمیتواند باشد.
* شما معتقدید که این گروه باید زیر نظر اتحادیه بیایند.
حتما باید این اتفاق بیفتد. اینها به نام کارآفرینی این کار را میکنند، اما متاسفانه اصلا کارشان روی ضوابط نیست.
* اعتراضی به شورای عالی فضای مجازی کردهاید؟
خیر، فعلا من اعتراض نکردم، اما در برنامهام هست که حتما این گروه متولی پیدا کنند. ما نمیگوییم نباید کار کنند، اما کارشان باید روی ضوابط باشد. بحث کیفیت و بهداشت مهم است. رنگی که در شیرینی استفاده میکنند، مشخص نیست.
* این یک نوع هشدار به مردم است.
صددرصد همینطور است. با پولهای گزاف هم شیرینیها را میفروشند. من شنیدم شیرینی را با کیلویی ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان میفروشند. در حال حاضر یک قناد گرانترین شیرینیاش کیلویی ۳۵ هزار تومان میشود.
* یکی از مباحثی که گاها وجود دارد، این است که تنوع در تولید شیرینیها دیده نمیشود.
این طور نیست. نظر من برخلاف نظر شماست. شما دقت کنید ۷، ۸ سال قبل قنادیها چه وضعیتی داشتند و الان چه وضعیتی دارند. پارسال رییس اتحادیه نان و شیرینی آلمان مهمان من بود و ما دو سه واحد قنادی را به او نشان دادیم. این شخص به ما گفت چقدر شما تنوع در شیرینیها دارید. شما الان به یک قنادی خوب بروید، حدود ۱۰۰ نوع شیرینی دارد. این فرد حیرتزده بود و میگفت هیچکجای دنیا شیرینی مثل ایران تنوع ندارد.
* ارتباط شما با سایر استانها چطور است؟
من از سال ۱۳۸۲ در اتحادیه هستم و ارتباط خیلی خوبی با شهرستانها دارم. هفته گذشته در استان خراسان همایشی برای قنادان گذاشته بودند و ما را هم دعوت کرده بودند. در آنجا درباره تنظیم بازار عید صحبت کردیم. خدا را شکر ارتباط خوبی با شهرستانها دارم.
* وضعیت قیمتها در استانهای دیگر به شکل تنظیم میشود؟
ببینید، دیدگاههای برخی از مسوولان دولتی در شهرستانها با تهران فرق میکند. به نظر من، شیرینیپزی یک کار هنری است. شیرینی یک هنری است که نمیشود روی آن قیمت گذاشت. من بیشتر دنبال این هستم که قیمت شیرینی براساس عرضه و تقاضا و کیفیت باشد. من اگر از یک واحد قنادی شیرینی بخرم و ببینم کیفیت آن خوب است، اگر قیمتش هم بالاتر باشد، مشکلی ندارم. اما اگر کیفیت شیرینی خوب نباشد و پول زیادی بگیرد، ناراحت میشوم.
در شهرستانها متاسفانه اینطور نیست و نرخگذاری بیشتر است. اما در تهران ۵ قلم شیرینی پرمصرف نرخ دارند و بقیه شیرینیها توافقی است.
ارسال نظر