۴۸۰۹۸۷
۸ نظر
۵۰۱۴
۸ نظر
۵۰۱۴
پ

فرمان افزایش درآمد بانک‌ها از کارمزد صادر شد

در حالی کارمزد سهم چندانی در درآمد بانک‌های ایرانی نداشته و از چالش‌های موجود محسوب می‌شود که اخیرا شورای پول و اعتبار از بانک مرکزی خواستار تدوین برنامه‌ای به منظور افزایش سهم درآمد بانک‌ها از محل کارمزد خدمات شده است.

خبرگزاری ایسنا: در حالی کارمزد سهم چندانی در درآمد بانک‌های ایرانی نداشته و از چالش‌های موجود محسوب می‌شود که اخیرا شورای پول و اعتبار از بانک مرکزی خواستار تدوین برنامه‌ای به منظور افزایش سهم درآمد بانک‌ها از محل کارمزد خدمات شده است.

پایین بودن سهم کارمزدها در درآمدهای بانکی و همچنین پوشش نه چندان بالای هزینه‌های موجود از طریق این بخش موجب حرکت بیشتر شبکه بانکی به سمت درآمدزایی از محل سود تسهیلات شده است.

این در حالی است که به ویژه در زمانی که نرخ سود تسهیلات در سطح بالاتری قرار داشت سهم اعظمی از درآمدهای بانک‌ها از این محل تامین می‌شد. موضوعی که خود موجب ایجاد رقابت برای افزایش سود تسهیلات بانکی و در نهایت نارضایتی مشتریان بوده است. البته باید یادآور شد که افزایش سود تسهیلات بانکی خود به‌طور قابل توجهی نشأت گرفته از افزایش سود سپرده سرمایه‌گذاری است که در سال‌های گذشته روند رو به رشدی را طی کرده و به تبع آن عاملی برای افزایش سود تسهیلات به منظور تامین بهای تمام شده پول بانک‌ها شده بود. با این وجود با کاهش نرخ سود سپرده‌ها در یکی دو سال گذشته سود تسهیلات هم به تبع آن کاهش یافته و در مجموع درآمد بانک‌ها از این محل هم با نزول همراه شده است.

کارمزد، درآمد چندان بالایی از بانک‌ها را نه تنها تامین نمی‌کند، بلکه در قیاس با فعالیت سایر بانک‌های دنیا در حوزه خدمات الکترونیک درآمد حداقلی را برای بانک‌های ایرانی ایجاد می‌کند به‌طوری که حتی برخی برآوردها تا یک پنجم درآمد کارمزد در حوزه بین‌الملل است. این البته یکی از چالش‌های فعلی نظام بانکی محسوب می‌شود که بارها از سوی مقامات ارشد بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته و حتی رئیس کل نیز به صراحت اعلام کرده است که بانک‌های ایرانی در حال حاضر به سمت درآمدزایی از محل سود تسهیلات پیش رفته و در رقابتی مخرب با یکدیگر درآمد ناشی از کارمزد را حذف کردند.

این گفته سیف، می‌تواند بر رقابت بانک‌ها بر عقب نشینی از دریافت کارمزد برای جذب مشتری و رضایت آن از محل عدم دریافت هزینه‌های خدمات بانکی تاکید داشته باشد، چرا که مشتریان بانک‌ها در ایران چندان تمایلی به پرداخت کارمزد ندارند. این درحالی است که در نمونه‌ای واضح در حدود دو سال گذشته با طرح موضوع دریافت کارمزد از صاحبان کارت‌خوان‌ها آنقدر مساله جنجالی پیش رفت و اصناف نسبت به آن گله کردند که در نهایت دریافت کارمزد از آنها منتفی اعلام شد و بار دیگر این هزینه به شبکه بانکی رسید.

در تازه‌ترین دستور کار شورای پول و اعتبار بار دیگر موضوع دریافت کارمزد و افزایش سهم درآمدی آن در شبکه بانکی مطرح شده و اعضاء از بانک مرکزی خواسته‌اند این چالش را مورد بررسی قرار داده و برای آن برنامه‌ای تدوین کنند، ظاهرا قرار است بعد از برنامه‌ای که بانک مرکزی برای افزایش سهم درآمدی بانک‌ها از محل کارمزد خدمات بانکی ارائه می‌کند این موضوع در دستورالعمل شورای پول و اعتبار قرار گیرد.

اما در این رابطه حسن معتمدی - مدیرعامل سابق بانک اقتصاد نوین و کارشناس ارشد امور بانکی - عنوان می‌کند که پایین بودن کارمزدها موجب می‌شود که در نتیجه آن‌طور که بانک‌ها برای بانکداری غیرحضوری و به عبارتی بانکداری الکترونیک سرمایه‌گذاری می‌کنند نتیجه مطلوبی دریافت نکرده و هزینه‌های آن پوشش داده نشود به عبارتی درآمد به دست آمده پاسخگوی هزینه‌ای که برای توسعه بانکداری الکترونیک و خدمات آن می‌شود، نبوده و موجب بی‌انگیزگی می‌شود.

وی با بیان این‌که به هر صورت درآمد ناشی از سود تسهیلات حجم اعظمی از درآمدهای بانک‌ها را تامین می‌کند، گفت:‌ اما باید این را در نظر داشته باشیم که درآمد خالص این بخش مورد مقایسه قرار گیرد، آنگاه چندان بالا هم نیست و خالص درآمدی ناشی از تسهیلات پرداختی اگر با درآمد کارمزد مقایسه شود دریافتی کارمزدها را به حدود ۳۰ درصد هم می‌رساند.

به گفته معتمدی در هر حال درآمد ناشی از کارمزدها در ایران می‌تواند بیش از آنکه که اکنون وجود دارد باشد و درآمد حاصل از دریافت خدمات بانکداری الکترونیک همچنین کارمزد خدمات دیگری مانند گشایش اعتبار اسنادی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها را تغییر داد تا محل درآمدی بانک‌ها افزایش یابد.

این کارشناس بانکی اشاره‌ای هم به روند درآمدی بانک‌های خارجی از محل کارمزد داشت و گفت: در بسیاری از کشورها خدماتی مانند دستگاه‌های پوز از طریق بانک‌ها انجام نمی‌شود یعنی این بانک‌ها نیستند که این دستگاه‌ها را به متقاضیان ارائه می‌کنند، بلکه از طریق شرکت‌های دیگری انجام می‌شود. با این حال آنچه هم که خود بانک‌ها به عنوان خدمات بانکی ارائه می‌کنند درآمدهای بسیار بالایی برایشان داشته و حداقل این‌که هزینه‌های آنها را کاملا پوشش می‌دهد، ولی در ایران اینگونه نیست و شرایط موجود نیازمند بازنگری خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • جلال

    بانک ها مردم رو دارند میخورند.... ...در کشور مثلا اسلامی نزول و ربا در بانک ها حلاله

  • بدون نام

    افففففففففففرین به بانک ....سودی را که از سپرده ها کم میکنند دقیقا چند برابرش را از جاهای دیگه در میارن ...عین حرکت بانکداری اسلامی ...خخخ!

  • بدون نام

    بانکها از همه سازمان های دیگر بیشتر مردم رو اذیت میکنن..بوی پول همه شون رو دیوانه کرده

  • نوری

    .. همینطوریش دارن ربا میخورن

  • بدون نام

    فکر کردید بانک ها مال کیا هستن

  • رضا

    مردم رو نفهم فرض کردید.. خودتونید.. قبلن میگفتن هزینه بانکداری الکترونیک نسبت به کاغذمصرفی و نیروی انسانی و هزینه انتقال پول و حمل و نقل و کلی چیزای دیه ی بانکداری سنتی کمتره حالا حرفشون عوض شده آقایان بی سواد کم عقل چرا با بانکهای خارجی مقایسه میکنید که حداکثر نزولی که میگیرن چهار درصده نه سی درصد و بزرگترین شعبه هاش نصف کارمند بانکهای ایرانی رو نداره و ساختمانهای میلیاردی برای خودشون نساختن بجای اینکه از جیب مردم خرج و اختلاس کنید برید هزینه های خودتونو کم کنید و حقوقهای نجومی نگیرید و شعله های آتشی رو که دارید مردمو توش میسوزونید با حرفهای نابخردانه شعله ورتر نکنید.

  • بدون نام

    بانگها بجای پول گوشت از مردم بخان چون دیگه پولی برا ملت نمونده،میتونیم کلیه چشم روده یا ماهیچه بهشون بدیم

  • اسد

    مرگ بر بانگ اول ملی بعد مسکن وبعد سایر بانک ها به خدا پوست ملت و می کنن وهرچه سود می کنن میدن به کارمندانشون به بهانه های مختلف بهشون وام وعیدی پاداش می دن واز اخر می بینن سیر نمیشن اختلاس می کنن خلاصه بچاپ بچاپه خدا به داد این ملت مظلوم ایران برسد

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج