۴۷۱۶۳۴
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

گرد و خاک، سیستان و کرمان را در نوردید

با گذشت کمتر از ۸ روز از وقوع سیلاب گسترده در سیستان و بلوچستان و کرمان و در حالی که گوشه جنوب غربی کشورمان در خوزستان نیز در چند روز گذشته شاهد شدیدترین جریان ریزگردها بود، گرد و خاک شدید با منشأ داخلی، این بار سیستان و کرمان را هم در نوردید.

روزنامه ایران: با گذشت کمتر از ۸ روز از وقوع سیلاب گسترده در سیستان و بلوچستان و کرمان و در حالی که گوشه جنوب غربی کشورمان در خوزستان نیز در چند روز گذشته شاهد شدیدترین جریان ریزگردها بود، گرد و خاک شدید با منشأ داخلی، این بار سیستان و کرمان را هم در نوردید.
این رخداد در شرایطی به وقوع پیوست که عصر روز یکشنبه نشست هیأت دولت با موضوع گرد و غبار خوزستان برگزار شد و رئیس جمهوری با دریافت گزارش‌های جداگانه از اقدامات صورت گرفته دستگاه‌ها برای مقابله با گرد و غبار، وظایفی را به وزارت جهاد کشاورزی و امور خارجه محول کرد.
معصومه ابتکار با اعلام این مطلب می‌افزاید: رئیس جمهوری از وزیر کشاورزی خواست تا روند مالچ پاشی و نهال کاری در کانون‌های داخلی گرد و غبار بویژه در خوزستان تسریع یابد. ابتکار همچنین از دستور رئیس جمهوری به وزیر امور خارجه برای پیگیری ویژه مسائل دو جانبه ایران و عراق در این زمینه خبر داد و گفت: ارائه گزارش وزیر نیرو در خصوص دلایل قطعی برق و آب بر اساس طوفان گرد و غبار در خوزستان و اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل از دیگر بخش‌های این جلسه بود.وقوع طوفان همراه با گرد و غبار که از روز شنبه توسط سازمان هواشناسی در سیستان و کرمان پیش‌بینی شده بود، شامگاه روز یکشنبه در جنوب کرمان و شهداد حتی موجب قطع برق شد و برای نخستین بار در چند دهه اخیر حتی مدارس ابتدایی و پیش دبستانی شهر شهداد را هم در روزهای شنبه و یکشنبه به تعطیلی کشاند.
شدت گرد و غبار در دو روز گذشته در بخش‌های شمالی و مرکزی سیستان و جنوب کرمان به حدی بود که میدان دید تا ۷۰۰ متر کاهش یافت و موجب اختلال در تردد‌های بین جاده‌ای در محور نهبندان- شهداد و زاهدان - بم شد. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی روز دوشنبه نیز شدت گرد و خاک در سیستان نیز به حدی بود که میزان غلظت ذرات معلق در نواحی مرکزی استان به حد بحرانی و ۵۵۵ میکروگرم بر متر مکعب رسید. این امر موجب شد تا دید افقی در شهر خاش به ۳۰۰ متر،در نصرت آباد از توابع زاهدان به ۵۰۰ متر ودر زاهدان مرکز استان به ۹۰۰ متر کاهش یابد.
از سوی دیگر مدیرکل دفتر مهندسی سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز با بررسی تصاویر ماهواره‌ای دریافتی از ماهواره لندست، منشأ گرد و غبارهای شنبه و یکشنبه جنوب کرمان و سیستان را دریاچه خشکیده هامون و جازموریان و کویر لوت اعلام کرد و گفت: «اما در روز دوشنبه، منشأ طوفان از غرب زاهدان و شمال بزنان شروع شده که به دلیل سرعت شدید باد کانون‌های بحرانی و خشکیده جازموریان و هامون نیز فعال شد و حجم عظیم خاک تا جنوب شهداد و جیرفت و حتی میناب و جاسک در استان هرمزگان هم کشیده شد.» در همین حال معاون امور عمرانی استاندار کرمان نیز درباره علت تشدید طوفان‌های شن در کرمان روز گذشته به ایرنا گفت: «خشکسالی متوالی، خشک شدن تالاب جازموریان و وجود کانون‌های شن‌های روان در منطقه، منشأ ریزگردها و گرد و غبار در شرق استان هستند که وزش تندباد میزان ذرات معلق در هوا را افزایش می‌دهد و مشکلاتی را به وجود آورده است.»دکتر عباس تقی‌زاده، فعال رسانه‌ای و عضو هیأت مؤسس انجمن حمایت از توسعه عمران شهداد نیز گفت: بروز طوفان شن در منطقه ما یک امر عادی بوده و همیشه با این پدیده مواجه بودیم اما آنچه جای سؤال و شگفتی دارد این است که شدت این طوفان‌ها در ده سال گذشته ناگهان افزایش یافته است و این امر می‌تواند گردشگر پذیر بودن منطقه شهداد را که همین چند وقت قبل به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید، تحت‌الشعاع قرار دهد.
این شهروند شهدادی به «ایران» گفت: طوفان‌های اخیر که دیگر حتی فصل و زمان خاصی هم ندارد و در تمام فصول شاهد آن هستیم باعث ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم شده و حتی روی باغ‌های مرکبات و نخلستان ها نیز تأثیر منفی گذاشته و موجب از بین رفتن مزارع صیفی و سبزی منطقه شده است و باید فکری به حال آن شود.

گفتنی است پیش از این نیز معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از ایجاد ۳۰۰ هزار هکتار بیابان جدید در نتیجه خشکیدگی تالاب جازموریان به دلیل ساخت دو سد روی رودخانه بمپور و جیرفت خبر داده و خواستار تغییرات اساسی در نگاه مسئولان نسبت به موضوع مدیریت منابع آب در کشور شده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • محمدرضا هدایتی

      خیلی کم امداد رسانی شده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج