کودک آزاری آموزشی با تشدید سندروم نمره ۲۰
یک جامعه شناس و استاد دانشگاه به وجود مدارس آسیبزا اشاره کرد و گفت: در حوزه روانشناسی اصطلاحی تحت عنوان " کودک آزاری آموزشی" داریم و این کودک آزاری زمانی رخ میدهد که با محیطهای آسیب زا در مدارس و نوع نظام تعلیم و تربیتی مبتنی بر محفوظات که یک نظام جذاب و مورد توجه نیست، مواجه باشیم.
خبرگزاری ایسنا: یک جامعه شناس و استاد دانشگاه به وجود مدارس آسیبزا اشاره کرد و گفت: در حوزه روانشناسی اصطلاحی تحت عنوان " کودک آزاری آموزشی" داریم و این کودک آزاری زمانی رخ میدهد که با محیطهای آسیب زا در مدارس و نوع نظام تعلیم و تربیتی مبتنی بر محفوظات که یک نظام جذاب و مورد توجه نیست، مواجه باشیم.
رضا اسماعیلی پیرامون نقش مشاوران و جایگاه امور پرورشی در مدارس به منظور پیشگیری از بروز آسیبهای اجتماعی در مدارس با توجه به انتشار فیمی از خودآزاری و خودزنی دانشآموزان در فضای مجازی اظهار کرد: خودزنی، اوج احساس ناتوانی است که به فرد دست می دهد و به همین دلیل اگر جایگاه وی در خانواده، در سیستم بزرگتر مدرسه و پس از آن در محیط اجتماعی به درستی تعریف نشود و احساس مفید بودن و توانمندی در او بوجود نیاید به نقطه ای میرسد که در درجه اول احساس بیتفاوتی و سپس رنجش از خود می کند.
وی افزود: اگر این مسئله تشدید شود به آسیب رسانی به خود منتهی می شود. یکی از عوامل مهم و اثرگذار، جایگاه مطلوب دانش آموزان در ارتباط با خانواده، دوستان و نهادهای اجتماعی چون مدرسه است و اگر فرد احساس اثربخشی و تعلق و فایده مندی نداشته باشد در نهایت دچار بیگانگی از سیستم خانواده، مدرسه و اجتماع شده و چون راه برون رفتی ندارد دست به خودزنی میزند.
فاصله گروهی از دانشآموزان با سیستم رسمی تعلیم و تربیت
لزوم بازنگری و احیای سیستم پرورشی
این جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه علی رغم تلاش های صورت گرفته در عرصه پرورشی اکنون یکی از چالش های مهم فرهنگی و تربیتی در سیستم های آموزشی فاصله گیری با نیازها، خواسته ها و انتظارات واقعی دانش آموزان است گفت: نظام فرهنگی و پرورشی میتواند پاسخگوی نیازهای بخشی از دانش آموزان باشد که در سیستم رسمی رشد کردهاند اما گروهی از دانش آموزان به لحاظ تربیتی با سیستم رسمی تعلیم و تربیت فاصله پیدا کردهاند و این سیستم رسمی آمادگی و توانمندی پاسخگویی به نیاز این گروه از دانشآموزان را ندارد.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه نیازمند بازنگری و احیای سیستم فرهنگی و پرورشی هستیم عنوان کرد: احیای نظام پرورشی و متناسب سازی آن با نیازهای تربیتی دانش آموزان که در معرض تغییرات و تحولات است از جمله ضرورت های بنیادین به حساب میآید.
تعطیلی مدارس؛ باشکوهترین لحظه دانشآموزان
وی به وجود مدارس آسیبزا اشاره کرد و گفت: در حوزه روانشناسی اصطلاحی تحت عنوان " کودک آزاری آموزشی" داریم و این کودک آزاری زمانی رخ میدهد که با محیطهای آسیب زا در مدارس و نوع نظام تعلیم و تربیتی مبتنی بر محفوظات که یک نظام جذاب و مورد توجه نیست مواجه باشیم. به همین خاطر است که وقتی مدارس تعطیل میشوند، یکی از زیباترین و باشکوه ترین لحظههای دانش آموزان به ثبت میرسد و شور و شوق آنها برای تعطیل شدن مدارس نشان میدهد مدارس ما گرفتار آسیبزایی مزمن شدهاند و از سوی دیگر خانوادهها هم "سندروم ۲۰ " و نمره بالا گرفتن را تشدید می کنند و انتظار دارند فرزندانشان همیشه سرآمد باشند در حالی که به لحاظ هوشی در رده معمولی قرار دارند.
بنگاههایی که در حال جهت دهی به نظام آموزش و پرروش هستند
این جامعه شناس و استاد دانشگاه افزود: تاکید فراوان نظام آموزشی روی حیطه امتحانات و کنکور و تبلیغات بنگاههای پولی و مالی که در بیرون از آموزش وپرورش در حال جهت دهی به نظام آموزش و پرروش هستند، آسیبهای بسیاری را ایجاد کرده و متاسفانه این عارضه به دوره ابتدایی هم رسیده است و بسیاری مدارس خواسته و ناخواسته در این مسیر قرار می گیرند و این یک نظام تعلیم و تربیت آسیب زاست.
اسماعیلی با بیان اینکه کودک آزاری آموزشی یعنی آموزشی که باید پلکانی برای رشد و تعالی باشد را به عنوان "اهرم رنج" نمایش دادهایم گفت: امتحان که ابزاری برای سنجش آموختههاست به یک ابزار انتقامی تبدیل شده است و مدام کودکان و افراد در سن آموزش را تحقیر میکند. نوع آموزش و انتظارات والدین محیط آموزشی را به یک محیط بیمارگونه تبدیل کرده و بچه ها از محیط مدرسه احساس لذت و خوشایندی نمیکنند و از محیط مدرسه دوری میکنند. کودک آزاری هم در محتوا و هم در روشهای آموزشی که از یاددهی شروع میشود و به تست و امتحان و سنجش میرسد، دیده میشود.
ارسال نظر