۴۵۲۹۷۱
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

شروط عجیب وزارت صنعت برای واردات خودرو

دستورالعمل وزارت صنعت درباره واردات خودرو در کنار ابهامات موجود در زمینه تمدید مهلت واردکنندگان برای ثبت نمایندگی دست به دست هم داده تا شرایط برای واردکنندگان خودرو سخت تر شود و شرایط به سمتی پیش برود که انحصار پژو در ایران تقویت شود.

اقتصاد آنلاین: دستورالعمل وزارت صنعت درباره واردات خودرو در کنار ابهامات موجود در زمینه تمدید مهلت واردکنندگان برای ثبت نمایندگی دست به دست هم داده تا شرایط برای واردکنندگان خودرو سخت تر شود و شرایط به سمتی پیش برود که انحصار پژو در ایران تقویت شود.
حالا در آستانه یک سالگی برجام که موانع ناشی از اعمال تحریم های هسته ای یکی پس از دیگری در حال رفع شدن است، نتایج انتخابات آمریکا آنطور که غربی ها انتظار داشتند رقم نخورده و سیاست های ترامپ برای همه در هاله ای از ابهام قرار دارد. در این میان واردکنندگان خودرو که به دنبال ثبت نمایندگی برای واردات به صورت مستقیم از شرکت مادر بودند از نتیجه پیروزی ترامپ متاثر شدند چرا که شرکت های مادر منتظر روشن شدن سیاست های ترامپ درمورد خاورمیانه هستند.
از سوی دیگر مهلت وزارت صنعت به واردکنندگان خودرو نیز ١٨ آذر به پایان رسیده و هنوز وزارت صنعت به طور مشخص اعلام نکرده که این مهلت تمدید شده یا خیر. از یک سو رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفته که مهلت تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی تا خرداد ماه سال آینده تمدید شده اما از سوی دیگر رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران این موضوع را تکذیب کرده است.
در این میان اما وزارت صنعت دستورالعملی را هم منتشر کرده که موانعی را برای واردکنندگان خودرو ایجاد کرده و نارضایتی هایی در پی داشته است، بر اساس این دستورالعمل، اعطای نمایندگی منوط به تولید داخلی شده و در صورتی که واردکننده خودرو راسا و یا از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکننده داخلی، خودرویی را در داخل تولید نکند، تنها می‌تواند معادل ۴۰ درصد ارزش صادرات خودرو و یا قطعات تولید داخل نسبت به واردات خودرو، اقدام کند.
به عبارت دیگر وزارت صنعت به دنبال آن است که از ظرفیت تجار به عنوان بازویی برای صادرات محصولات سایپا و ایران خودرو استفاده کند، محصولاتی که خودشان توان صادراتش را ندارند.
در این باره فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به اقتصاد آنلاین گفت: وزارت صنعت با این دستورالعمل به دنبال آن است که بتواند با زور خودروهای تولید کنندگان داخلی را صادر کند.
وی با اشاره به اینکه اگر خودروسازان داخلی توان صادرات محصولاتشان را ندارند به معنای آن است که تولیداتشان ارزش صادرات ندارد، خاطرنشان کرد: وزارت صنعت با شروط عجیب واردکنندگان را محدود می کند و سوال این است که چرا در مورد واردات کالاهای دیگر چنین شروطی را تعیین نکرده است؟ مثلا چرا واردات برنج منوط به واردات کنجاله نشده یا در مورد واردات پوشاک که سهم بالایی در این بخش دارد چنین شرایطی دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه یک میلیارد دلار از ۶۰ میلیارد دلار کل واردات به بخش خودرو اختصاص دارد؛ اضافه کرد:به علاوه فقط ۴ درصد از بازار خودرو در داخل کشور به خودروهای وارداتی اختصاص دارد.
زاوه در ادامه خاطرنشان کرد:باید توجه کرد که این دستورالعمل منجر به تقویت انحصار پژو در ایران خواهد شد و در نتیجه پژو می تواند هر خودروی بنجولی را وارد کشور کند و بازار خودروهای وارداتی نیز در انحصار پژو قرار بگیرد.

این کارشناس صنعت خودرو به درآمد دولت از واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل عجیب درآمد دولت که رقم قابل توجهی است تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    متاسفانه اقایان سهامدار خودروسازان بی کیفیت داخل هستند که سالیانه جان هزاران نفر رو میگیره اینا جان مردم بیشتر از منافع شان ارزش داره فقط دنبال سود خودشون هستند و با قانونهای من دراوردی با زور و اجبار میخوان ماشیناشون رو بفروشند بس دیگه خجالت بکشید ملت ایران بیداره

  • بی نام

    آقا پراید چشه مگه
    بهترین ماشینه
    همه باید پراید بخریم و نهایتا بمیریم

  • امین

    عزیزم متنی رو که تایپ میکنی و به عنوان نظرت ارسال میکنی, حداقل خودت یه بار بخون....
    نوشتی اینا جان مردم بیشتر از منافعشون ارزش داره براشون.
    خر رو ساز ها !!! فقط به فکر خودشون و منفعتشونن, فقط جیب خودشون, خر رو ساز های داخلی سیاست عجیبی در کاهش جمعییت دارن!!!
    امیدوارم روزی برسه که واردات ازاد بشه, مالیاتی هم در کار نباشه, باز ببینیم این خر رو سازها بازم توان رقابت دارن یانه....

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج