بازار خودرو ایران هفته جاری را با رکودی سنگینتر از قبل به انتها رساند تا در آستانه سومین ماه پاییز، همچنان زرد و خزانزده باقی بماند. دلیل سنگینتر شدن رکود اما نه نتایج انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۷ آمریکا، بلکه مسائل داخلی از جمله آلودگی هوا و حرکت بسیاری از ایرانیها به سمت کربلا و شرکت در مراسم اربعین حسینی و همچنین تعطیلی اوایل هفته آینده است.
روزنامه دنیای اقتصاد: بازار خودرو ایران هفته جاری را با رکودی سنگینتر از قبل به انتها رساند تا در آستانه سومین ماه پاییز، همچنان زرد و خزانزده باقی بماند. دلیل سنگینتر شدن رکود اما نه نتایج انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۷ آمریکا، بلکه مسائل داخلی از جمله آلودگی هوا و حرکت بسیاری از ایرانیها به سمت کربلا و شرکت در مراسم اربعین حسینی و همچنین تعطیلی اوایل هفته آینده است.
بهعبارت بهتر، این روزها مشتریان ایرانی چندان حواس شان به بازار خودرو نیست و با کاهش مراجعه آنها به نمایشگاههای خودرو، سایه رکود سنگین و سنگینتر شده است. اما اتفاق مهم دیگری که این هفته در بازار خودرو رخ داد، ریزش قیمتها بود. طی چند هفته گذشته بهدلیل کاهش عرضه برخی خودروهای داخلی، قیمت آنها در بازار صعودی شد، آن هم در حالی که خرید و فروش در رکود به سر میبرد. بهعبارت بهتر، قیمتها در شرایط کاهش تقاضا بالا رفت و مشخص شد دلیل این اتفاق عجیب، تصمیم خودروسازان برای کاهش عرضه بوده است.
با این حال طی هفته جاری با توجه به افزایش عرضه خودروهای داخلی، قیمت آنها ریزش کرد و با کاهش تا مرز ۸۰۰ هزار تومان رو به رو شد. این در حالی است که برخی دیگر از خودروها که تا این هفته از نوسان قیمتی کمتری برخودار بودند، ناگهان گران شدند و دلیل آن باز هم کاهش عرضه بوده است. اما در بازار خودروهای وارداتی، این هفته به جز افزایش قیمت برخی خودروهای تویوتا، اتفاق خاص دیگری در آن رخ نداد. به گفته فعالان بازار، با ورود خودروهای مدل ۲۰۱۷ از چند هفته پیش، هماکنون فاصله قیمتی زیادی بین آنها با مدلهای ۲۰۱۶ ایجاد شده است.
افت قیمت در بازار داخلیها
اما بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری بسیاری از خودروهای داخلی با کاهش قیمت مواجه شدند که در این بین، محصولات ایرانخودرو بیشترین افت را داشتند. بر این اساس، هماکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از افت قیمت ۸۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز این هفته با کاهش قیمت مواجه شد؛ بهنحویکه هماکنون ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود.
این یعنی قیمت ۲۰۶ صندوقدار در مقایسه با هفته گذشته ۷۰۰ هزار تومان پایین آمده است. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر میرسد این محصول با توجه به کاهش قیمت ۴۰۰ هزار تومانیاش، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. همچنین پژو پارس نیز که حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته، در حال حاضر برای خرید آن باید ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرد. با این حال دیگر محصول ایرانخودرو به نام سمند EF۷ طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا (محصول ملی ایرانخودرو) نیز تاکید میکنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هماکنون ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش میرود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری بهشمار میرود و این در شرایطی است که آمار تولید آن در هفت ماه امسال کاهشی بوده است. از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۵ میلیون تومان در بازار دارد. این محصول در سایت کاشان سایپا به تولید میرسد و مدل هاچ بک نیز دارد که البته قیمت آن بالاتر است. فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از کاهش قیمت آن میدهند. به گفته آنها،پراید در مدل ۱۱۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد که نشان میدهد این محصول طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان ارزان شده است.
از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۳۱ نیز طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شده و هماکنون ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. با این حساب پراید ۱۳۱ طی این هفته ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته با کاهش قیمت مواجه شد. دنا که سابقه قیمت ۵۳ میلیون تومان را در روزهای اولیه عرضه به بازار نیز دارد، این هفته ارزان شد و قیمت آن به ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.
از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمتگذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشتهاند. بر این اساس، سراتوی اتومات هماکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود و این در حالی است که مدل دندهای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰ اتومات که در ایرانخودرو به تولید میرسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی آن حکایت میکند.
این در حالی است که تندر پارسخودرو بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و پارستندر نیز قیمتی برابر با ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. از سوی دیگر اما ساندرو (در رنگ سفید) خلاف جهت کلی بازار خودرو طی هفته جاری حرکت کرده و قیمت آن به ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. با این حساب ساندرو با افزایش قیمتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی روبهرو شده و دلیل آن نیز به کاهش عرضه ازسوی پارسخودرو مربوط میشود. این اتفاق در مورد برلیانس مدل H۳۳۰ نیز رخ داده است؛ بهنحویکه این محصول هم بهدلیل کاهش عرضه ازسوی پارسخودرو، با افزایش قیمتی دو میلیون تومانی مواجه شده است. با این حساب برلیانس H۳۳۰ در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.
جهش ۲۰ میلیون تومانی هایلوکس
نگاهی هم اما به بازار خودروهای وارداتی بیندازیم که این روزها میزبان مدلهای وارداتی ۲۰۱۷ است.
به گفته فعالان بازار، هماکنون سانتافه ۲۰۱۷ قیمتی برابر با ۲۲۷ میلیون تومان دارد و قیمت توسان جدید نیز به ۱۹۵ میلیون تومان رسیده است. در بین دیگر خودروهای وارداتی، اپتیمای ۲۰۱۷ قیمتی برابر با ۲۰۵ میلیون تومان دارد و از بازار سراتو نیز خبر میرسد که مدل ۲۰۱۷ آن قیمتی برابر با ۱۴۷ میلیون تومان دارد. این در شرایطی است که گفته میشود قیمت برخی محصولات تویوتا در بازار کشور با افزایش شدیدی مواجه شده است. در این بین، مدل هایلوکس با ۲۰ میلیون تومان افزایش، در حال حاضر ۲۲۶ میلیون تومان خرید و فروش میشود و مدل هیبرید تویوتا هم که طی یک ماه گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، هماکنون ۲۲۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
قيمت خودروها هنوز خيلي خيلي بالا است بايد به كمتر از نصف كاهش پيدا كند.
توروخدا قيمت وثابت کنيد تموم بشه اين کابوس پنج ساله تحریم. .هي ميخوام ماشين بخرم ميترسم نکنه ارزون بشه ..