مذاکره با فیات به کجا رسید؟
رییس اتاق ایران و ایتالیا درباره مذاکرات شرکت خودروسازی فیات با خودروسازان ایرانی گفت: مذاکرات فیات با خودروسازان ایرانی در جریان است و هنوز به امضای تفاهمنامه منجر نشده است.
خبرگزاری ایرنا: رییس اتاق ایران و ایتالیا درباره مذاکرات شرکت خودروسازی فیات با خودروسازان ایرانی گفت: مذاکرات فیات با خودروسازان ایرانی در جریان است و هنوز به امضای تفاهمنامه منجر نشده است.
احمد پورفلاح با تاکید بر اینکه در مذاکرات دست بالا را داریم، گفت: تا زمان تحقق شرایط موردنظرمان در قراردادها، مذاکره را با شرکتهای خارجی ادامه میدهیم.
وی افزود: دورانی که خودروسازان خارجی میتوانستند دیدگاه شان را به ما تحمیل کنند، گذشته است؛ امروز نه فقط با فیات بلکه با دیگر خودروسازان بزرگ دنیا برای همکاری در ایران گفتوگو میکنیم و به تازگی مذاکره با بنز هم مطرح شده است.
وی گفت: علاوه بر این، عملیاتی شدن تفاهمنامهها به فراهم شدن مجموعهای از زیرساختها در کنار تسهیل روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر نیاز دارد؛ متأسفانه هنوز بانکهای درجه یک و دو بینالمللی در برقراری روابط بانکی با ایران کمکاری میکنند.
پورفلاح گفت: با آغاز دوره پسابرجام مذاکرات برای حضور رقبایی مثل فیات، پژو و شرکتهای کرهای در ایران شروع و باعث شد خودروسازان ایرانی نه تنها در دو شرکت اصلی خودروسازی بلکه در شرکتهای رده دوم هم برای تنوع مدل و افزایش تولید بیشتر تلاش کنند.
بنا به این گزارش، پس از دستیابی ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق هسته ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، همکاری های خودرویی ایران با شرکت های خارجی شکل تازه ای به خود گرفت. در گام نخست ایران خودرو و پژو شرکت مشترک تاسیس و سایپا و سیتروئن نیز قرارداد همکاری منعقد کردند.
در شرایطی که شنیده می شد شرکت های ماموت و فولکس واگن نیز قراردادی برای آغاز همکاری آماده کرده اند، با انعقاد قرارداد میان هیوندای و کرمان موتور، پای خودروسازان آسیایی نیز به همکاری های خودرویی با کشورمان پس از برجام باز شد.
در این ارتباط، سامان فیروزی مدیرعامل کرمان موتور از امضای قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی برای تولید ۲ مدل خودرو «آی١٠» و «آی٢٠» در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خبر داده است.
ایران خودرو و پژو قرار است امسال نخستین محصول خود را با نام «۲۰۰۸» به بازار ایران عرضه و پس از آن، خودروهای «۳۰۱» و «۲۰۸» را وارد بازار کنند. سایپا و سیتروئن نیز تفاهم اولیه افزودن خودروهای روز سیتروئن را به خطوط تولید سایپا کاشان داشته اند.
به این فهرست، می توان امضای توافقنامه سازمان گسترش و نوسازی ایران(ایدرو) و شرکت رنو فرانسه را برای ایجاد joint venture جوینت ونچر (فعالیت مشترک) اضافه کرد. این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است. دو خودرو «سیمبل و داستر جدید» نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می رسند.
نظر کاربران
این قراردادها و تولیدات خوبه ولی چه مشکلی از قشر کم در امد حل میشه همه این خودرو ها برای پولدارها خوب چون ما که نمیتونیم بخریم
جهندم