قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسید و طرفین برای آغاز کار مشترک به تفاهم نهایی رسیدند.
روزنامه ایران: قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسید و طرفین برای آغاز کار مشترک به تفاهم نهایی رسیدند.
در حالی که برخیها متعهد بودند که ایران نمیتواند مشتری هواپیماهای بوئینگ و ایرباس باشد روز گذشته اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل و تأمین مالی گفت: بعد از مدتها مذاکره و بررسیهای تخصصی امضای قرارداد با ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسید و بزودی متن توافق شده امضا میشود.خرید ۱۱۱ فروند هواپیما از ایرباس با اعتبار کمتر از ۱۰ میلیارد دلار و خرید ۱۰۸هواپیما از بوئینگ به مرحله پایانی خود نزدیک شده است.
فخریه کاشان با بیان اینکه مثل هر کشور دیگری ایرباس و بوئینگ باید رفتار مساوی و یکسانی با ما داشته باشند، گفت: طبیعی است که آنها هم نقطه نظرات و نگرانیهای خودشان را دارند. ما هم چیزی را میخواهیم امضا کنیم که منافع مملکت را در پی داشته باشد ،لذا این بخش عمدهای است که باقی مانده است. آخرین پیشبینی این است که تا پایان سال شمسی (مارس ۲۰۱۷)، ما قطعاً تعدادی از این هواپیماها را خواهیم دید وهم ایرباس و هم بوئینگ وارد ایران میشوند.
بر این اساس پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مطلبی نوشت: سخنگوی وزارت خزانهداری امریکا که امتیازهای جدید فروش هواپیما به ایران را بررسی میکند، به وبگاه فری بیکن گفت:شرایطی برای حصول اطمینان از اینکه این هواپیماها صرفاً کاربرد تجاری دارند، وجود دارد و مانعی برای فروش هواپیما به ایران نمیبینیم. امتیاز اخیر به شرکتهای بوئینگ و ایرباس شامل شرایط سفت و سخت برای کسب اطمینان از این است که هواپیماهای یاد شده صرفاً برای مسافربری تجاری استفاده میشوند و آنها باز فروش نمیشوند یا به نهاد مشخصی انتقال داده نخواهند شد.
وی افزود: اگر ما مشخص کنیم که این هواپیماها، کالا یا خدمات به نیات دیگری جز هواپیمایی کشوری استفاده شوند یا به اشخاص موجود در فهرست مشخص شده ویژه باز فروش یا انتقال داده شوند، دولت امریکا در متن برجام حق لغو تعهد صادرات هواپیماهای مسافربری و قطعات آنها را برای خود لحاظ کرده است.در حال حاضر تنها ۱۵۰ فروند هواپیما از مجموع ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور فعال است و ۱۰۰هواپیما باید اوراق شود،لذا برای نوسازی ناوگان هوایی به ۵۰۰ فروند هواپیمای نو نیازمندیم که به گفته مسئولان مطابق با برنامهریزیهای انجام شده این تعداد هواپیما طی ۷ الی ۸ سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد.
کم و کیف اخذ امتیاز ساخت قطعات هواپیما
وی در پاسخ به این سؤال که واگذاری امتیاز ساخت قطعات هواپیما به ایران از سوی بوئینگ و ایرباس داده شده است توضیح داد:چنین عبارتی درست نیست و واگذاری امتیاز صورت نگرفته است. وقتی پیشنویس همکاری در ماه ژانویه در پاریس امضا شد تفاهم کردیم که شرکتهای داخلی که معاونت فناوری و تحقیقات علمی رئیس جمهوری مشخص میکند قطعات (سخت افزار- نرم افزار)برای هواپیماهای ایرباس بسازند.
بر این اساس شرکتهای داخلی میتوانند درلیست زنجیره تأمین قطعات هواپیماها ی ایرباس قرار گیرند. وی افزود:طبق پیشنویس قرار شده نمایندگان ایرباس به ایران بیایند و بررسیهای لازم را انجام دهند.تاکنون آمد و شدهای زیادی صورت گرفته است.لذا کمیته اجرایی شکل گرفته است تا بررسیهای تخصصی صورت گیرد.شرکتهای واجد شرایط ایرانی با تأیید ایرباس میتوانند قطعات و خدمات خود را در سطح جهانی تولید کنند.قرار گرفتن در زنجیره تدارک ایرباس کمک میکند تا تولیدات داخلی هدفمند و با کیفیت باشد. البته قرار است همین روند هم در مورد شرکت بوئینگ اجرایی شود.
پیش از این برخی خبرها حاکی از این بود که امتیاز ساخت و نگهداری قطعات هواپیما از سوی دو شرکت ایرباس و بوئینگ به ایران داده شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر