دوچرخه هیبریدی ایرانی هم از راه رسید
دوچرخه هیبریدی «بادپای نصیر» که حاصل تلاش محققان دانشگاه خواجه نصیر است طراحی و ساخته شد.
از مزایای دوچرخه هیبریدی «بادپای نصیر» می توان به نوع طراحی منحصر به فرد و قابلیتهای کنترلی آن اشاره کرد.این دوچرخه با توجه به سیکل رانندگی شهر تهران بزرگ و همچنین با نظرسنجی از دوچرخه سواران شهری برای هر چه بهتر شدن راحتی راکب طراحی و ساخته شده است.
در مورد موتور الکتریکی این دوچرخه هیبریدی باید گفت که بر اساس سه الگوی کاری حداکثر سرعت، شیب پیمایی و شتابگیری محاسبه شده است. وزن این دوچرخه هیبریدی ۳۰ کیلو است و ۷ کیلومتر الکتریکی در مکان مسطح و ۴۰ کیلومتر به صورت هیبرید (پدال و الکتریکی) می رود. این دوچرخه در قالب حالت های مختلفی کار می کند که انواع آن به شرح زیر است:
پدال زدن به تنهایی
در این شیوه تنها راکب سبب پیشروی دوچرخه می شود.
صرفا الکتریکی
در این روش تنها موتور الکتریکی وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارد. در این حالت دوچرخه سوار دیگر پدال نمی زند و با تغییر حالت دسته گاز سبب پیشروی چرخ می شود.
حالت HYBRID TRACTION
در این حالت هم سیستم الکتریکی و هم دوچرخه سوار در انتقال نیرو به چرخ ها موثر هستند. فرد پدال می زند و زمانی که دچار خستگی شد، دوچرخه به صورت اتوماتیک الکتریکی می شود.
حالتHYBRID BRAKING
در این مد کاری نیروی مورد نیاز ترمز از طریق ترمز مکانیکی و الکتریکی به صورت همزمان تامین می شود.
شارژ باتری
در این حالت دوچرخه متوقف بوده و می تواند از طریق شارژر باتری خود را شارژ کند.
حالت CRUISE
در این مد تنها موتور الکتریکی وظیفه انتقال نیرو را دارد. در این حالت راکب سرعت را با توجه به نیاز خود تنظیم می کند و دوچرخه بدون استفاده از دسته گاز یا پدالینگ در سرعت مورد نظر به مسیر خود ادامه خواهد داد.
مسابقه ساخت دوچرخه هیبریدی
در همین زمینه ،ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به برگزاری نخستین دوره مسابقات نوآوران انرژی و محیط زیست با عنوان ساخت دوچرخه های هیبریدی کرده است.در نیمه اول این مسابقه که در آبان ماه برگزار شد، ۱۰ طرح انتخاب شدند تا به مرحله ساخت وارد شوند. این طرح ها شامل بادپای نصیر (اول)، آداد (دوم)، تووات (سوم)، راکب سبز (چهارم)، پلی تکنیک (پنجم)، بایک (ششم)، آروین تکنولوژی (هفتم) و ایران هیبرید توانا (هشتم) همچنین گروه های «آریو» و «دوچرخه سبز تفتان» بودند.
پس از انجام داوری در این مسابقه، طرح «آریو»، رد و دو طرح «پلی تکنیک» و «ایران هیبرید توانا» نیز انصراف دادند.در حال حاضر رقابت بین ۷ گروه است که برندگان نهایی نیمه بهمن اعلام می شوند.
نظر کاربران
امیدوارم دوچرخه سواری گسترش پیدا کنه
شاید یه کم از آلودگی ها کم بشه