رفع سوءتفاهم از دستورالعمل آمریکایی
متن اصلاح شده شیوه نامه رفع تحریمهای ایالاتمتحده علیه ایران که جمعه ۱۶ مهرماه خبرساز شده بود، حالا با تفاسیر تازه دوباره مورد توجه واقع شده است.
متون متفاوت
سند «پرسشهای متداول مربوط به رفع تحریمهای خاص ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک از روز اجرا» که وزارت خزانهداری ایالاتمتحده در ۱۶ ژانویه سال جاری میلادی منتشر کرد، ۷ اکتبر به روز شد. یکی از بخشهای مهم این سند بخش C است که «اقدامات مالی و بانکی» نام دارد. هفتمین پرسش این بخش در متن تازه تغییر کرده که طبیعتا پاسخ متفاوتی هم برای آن ارائه شده است. در متنی که در میانه نخستین ماه سال ۲۰۱۶ منتشر شد، سوال هفتم بخش اقدامات مالی و بانکی تحت عنوان C۷ اینگونه بود: «پس از «روز اجرا»، آیا نهادهای مالی خارجی اجازه دارند تراکنشهای دلاری مربوط به اشخاص ایرانی را تسویه کنند؟» پاسخ این سوال هم به این ترتیب داده شده بود: «پس از روز اجرا، نهادهای مالی خارجی باید همچنان اطمینان حاصل کنند که تراکنشهای بر پایه دلار آمریکا که از طریق نهادهای مالی ایالاتمتحده به ایران مربوط میشود را تسویه نمیکنند، با توجه به اینکه اشخاص آمریکایی همچنان از صادرات اجناس، خدمات (شامل خدمات مالی) یا فناوری، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به ایران منع شدهاند، به استثنای تراکنشهایی که با مجوز عمومی یا خاص متعاقب «مقررات معاملات و تحریمهای ایران» معاف یا مجاز شدهاند، اشخاص آمریکایی همچنان از انجام معاملات مربوط به ایران شامل معاملات با ارزهایی غیر از دلار آمریکا منع هستند به استثنای معاملاتی که از طرف «دفتر کنترل داراییهای خارجی» معاف یا مجاز شدهاند».
پاسخ سند ژانویه آشکارا گرفتار ابهام است؛ چراکه از ابتدا به مخاطب خود که همان طرفهای قرارداد بالقوه ایران هستند هشدار میدهد که پیش از هر معاملهای از مورد استفاده قرار نگرفتن نظام مالی آمریکا مطمئن شوند اما درباره سلامت تراکنشهای دلاری خارج از این نظام سخنی به میان نمیآورد. عبارت «با توجه به اینکه اشخاص آمریکایی همچنان از صادرات اجناس، خدمات (شامل خدمات مالی) یا فناوری، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به ایران منع شدهاند، به استثنای تراکنشهایی که با مجوز عمومی یا خاص متعاقب «مقررات معاملات و تحریمهای ایران» معاف یا مجاز شدهاند.» و جمله «اشخاص آمریکایی همچنان از انجام معاملات مربوط به ایران شامل معاملات با ارزهایی غیر از دلار آمریکا منع هستند به استثنای معاملاتی که ازسوی «دفتر کنترل داراییهای خارجی» معاف یا مجاز شدهاند.» در متن جدید اکتبر هم آمده است، اما پاسخ بهروز شده نکات جدیدی دارد که حجم آن را نسبت به جواب قبلی بسیار بیشتر میکند.
سوال جدید C۷ از این قرار است: «پس از «روز اجرا»، آیا نهادهای مالی خارجی شامل شرکتهای تابعه نهادهای مالی ایالاتمتحده با شخصیت حقوقی خارجی میتوانند تراکنشهای دلاری را پردازش کنند یا حسابهای دلاری را از طرف دولت ایران یا هر شخص تابع حوزه قضایی دولت ایران از قبیل «شرکت ملی نفت ایران» یا «بانک مرکزی ایران» حفظ کنند؟» پاسخ جدید هم این گونه است: «بله، نهادهای مالی خارجی شامل شرکتهای تابعه نهادهای مالی ایالاتمتحده با شخصیت حقوقی خارجی میتوانند تراکنشهای دلاری را پردازش کنند یا حسابهای دلاری مربوط به ایران یا اشخاص عموما ساکن ایران یا حسابهایی که در آن نفع شخصی که دارایی یا منافع داراییاش منحصرا متعاقب فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹ و بخش ۲۱۱/ ۵۶۰ «مقررات معاملات و تحریمهای ایران» شامل «شرکت ملی نفت ایران» و «بانک مرکزی ایران» و دیگر افراد و نهادهایی که موضوع تعریف دولت ایران یا یک نهاد مالی ایرانی هستند را حفظ کنند، به شرطی که چنین تراکنشها یا فعالیتهایی، مستقیم یا غیرمستقیم، به نظام مالی ایالاتمتحده یا هر شخص آمریکایی مربوط نشوند و به هر شخص حاضر در فهرست «اتباع معین خاص» یا رفتارهای شرح داده شده در بخش A.۳.ii سوالات متداول ربطی پیدا نکنند.»
در ادامه این متن آمده که برای اطلاعات بیشتر در مورد مجوزهای عمومیای که اجازه تعامل نهادهای تحت مالکیت آمریکاییان یا تحت کنترل خارجیها را در مورد فعالیتهای خاص مربوط به ایران را میدهد، بخش K همین سوالات متداول را ببینید، بخشی که عنوان آن «نهادهای خارجی تحت مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی» است، اما در ادامه پاسخ به سوال C۷ آمده است: «با این حال، حتی پس از روز اجرا، نهادهای مالی خارجی شامل شرکتهای تابعه نهادهای مالی ایالاتمتحده با شخصیت حقوقی خارجی باید مطمئن شوند که تراکنشهای دلاری مربوط به ایران را از طریق نظام مالی ایالاتمتحده پردازش نمیکنند یا به هر طریقی با نهادهای مالی ایالاتمتحده (شامل شعبههای خارجی آنها) درگیر نمیشوند؛ با توجه به اینکه اشخاص آمریکایی همچنان از صادرات اجناس، خدمات(شامل خدمات مالی) یا فناوری، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به ایران منع شدهاند، به استثنای تراکنشهایی که با مجوز عمومی یا خاص متعاقب «مقررات معاملات و تحریمهای ایران» معاف یا مجاز شدهاند.
در انتظار تغییر
اما تفاوتها تنها به تفاوت شکلی متون محدود نمیشود. از آنجا که سند مورد اشاره متنی است که از سوی «دفتر کنترل داراییهای خارجی» منتشر شده و حکم دستورالعملی را دارد که شرکتهای آمریکایی و غیرآمریکایی به آن استناد خواهند کرد، باید در انتظار تفاوتهای رفتاری نیز بود.با تغییر رفتار طرف غیرآمریکایی ایران و همچنین تغییر کدهای نظارتی نهادهای آمریکایی، میتوانیم در انتظار برخورداری از خدماتی باشیم که پیشتر به بهانههایی از آنها محروم بودیم. علاوهبر بانکهای آمریکایی که از معامله با شخصیتهای حقوقی و حقیقی ایران منع شدهاند، بانکهای غیرآمریکایی نیز در دورههای اخیر حاضر به ارائه خدمات دلاری به ایران نبودند.
فرصتهای تازه
متن جدید هم اجازه دسترسی ایران را به نظام مالی آمریکا نمیدهد، اما فرصتهای تازهای را پدید میآورد که میتواند در ارتباطات مالی و بانکی ایران با جهان موثر واقع شود. با تغییرات جدیدی که ابهامها را درباره معاملات دلاری کاهش میدهد، دیپلماسی قوی بانکی میتواند مسیر تراکنشهای تازه را هموار کند تا علاوهبر تسهیل نقلوانتقالات مالی، ارائه خدمات لازم هم برای طرفهای خارجی نگرانکننده نباشد. در بازار یورو-دلار که دربردارنده دلاری است که از سیستم مالی آمریکا خارج شده و بیرون جغرافیای آمریکا تسویه میشود، از زمان نهایی شدن برجام امکانهایی برای ایران وجود داشت؛ اما هراس طرفهای مذاکره یا قرارداد با ایران از نارضایتی واشنگتن مانع بهره برداری از این امکانات میشد، ولی حالا امکان استفاده از بازار یورو-دلار و بازار پول اروپایی وجود دارد.
ارسال نظر