آمار باورنکردنی از نمره ریاضی دانشجویان شریف
ارزیابی استادان از عملکرد ۶۵۰ دانشجو در درس ریاضی ۲، یکی از جنجالیترین اتفاقات آموزشی سالهای اخیر را در دانشگاه صنعتی شریف رقم زد و میانگین ۵٫۲ را از ۲۰ برای این درس ثبت کرد.
خبر آنلاین: ارزیابی استادان از عملکرد ۶۵۰ دانشجو در درس ریاضی ۲، یکی از جنجالیترین اتفاقات آموزشی سالهای اخیر را در دانشگاه صنعتی شریف رقم زد و میانگین ۵٫۲ را از ۲۰ برای این درس ثبت کرد.
درسهای عمومی ریاضی ۱ و ۲ و فیزیک ۱ و ۲ که همان سال اول دوره کارشناسی برای همه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ارائه میشود، از جنجالیترین دروس این دانشگاه به شمار میآید و دانشجویان سالها است که به سختگیری بیشازحد، حجم زیاد مطالب و روشهای پرانتقاد استادان در تصحیح برگهها معترضند.
با انتشار نمرات نهایی درس ریاضی عمومی ۲ که در ترم پاییز ۱۴۰۳ ارائه شده بود، معدل ۵٫۲۳ از ۲۰ برای ۶۵۰ دانشجو به دست آمد و یکی از کمسابقهترین اتفاقات آموزشی این دانشگاه را رقم زد.
آنطور که روزنامه شریف روایت کرده، درس ریاضی ۲ در ترم پاییز ۱۴۰۳ به عنوان درس فرعی برای دانشجویان دوره کارشناسی (ورودی ۱۴۰۲ و قبل از آن) ارائه شد و ۷۴۰ دانشجو در این دوره ثبتنام کردند. در روزهای پایانی ترم، ۹۰ نفر از این جمع درس را حذف کردند (حذف اضطراری، W) و درنهایت ۶۵۰ نفر در آزمون پایانترم حاضر شدند. با تصحیح برگهها، میانگین نمرات ۵٫۲۳ از ۲۰ به دست آمد که رکوردی تاریخی برای این درس محسوب میشود.
اساتید درس تصمیم گرفتند که نمرات را روی نمودار ببرند و میانگین را روی ۱۱ تنظیم کنند. بدین ترتیب دانشجویانی که نمراتشان از ۶ بالاتر شده بود، این درس را پاس میکردند؛ بااینحال نمره بیش از ۳۰۰ نفر از دانشجویان پایینتر از ۱۰ (معیار قبولی) شد و این درس را افتادند.
مشکل از کجاست؟
دانشجویان سالها است که به میانگین پایین نمرات درسهای ریاضی ۱ و ۲ معترضند و سختگیری بیشازحد، حجم بسیار زیاد مطالب و روشهای نامناسب آموزشی و اجرا را عامل چنین اتفاقی میدانند. شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با انتشار بیانیهای اعلام کرد: «میانگین ۵٫۲۳ گویای ضعف و ناکارآمدی عمیق در برنامهریزی و اجرای صحیح آموزشی است. فاجعهای که این ترم در درس ریاضی عمومی ۲ رخ داد، از عدم توافق بین اساتید ارائهدهنده دروس سرویس دانشکده ریاضی، سختگیری غیرضروری و بیشازاندازه تعدادی از اساتید و مشکلات ساختاری آموزش نشأت میگیرد».
در مقابل، استادان معتقدند که سطح علمی عموم دانشجویان پایینتر آمده و مشکل اصلی را میبایست در تلاش ناکافی دانشجویان برای یادگیری جست. استادان، نمرات آزمونهای ریاضی مقطع متوسطه و عملکرد داوطلبان کنکور را در درس ریاضی به عنوان شاهدی بر مدعای خود مطرح میکنند و شواهد فراوانی را از تکیه دانشجویان برای حل مسائلی مانند معادله درجه دوم با استفاده از ماشینحساب ارائه میدهند؛ پدیدهای که با تنک شدن کتابهای درسی ریاضی در مقطع متوسطه بیارتباط نیست.
راهحل موقت؟
از قرار معلوم، دانشکده ریاضی اعلام کرده است که روز چهارشنبه یک اسفند، امتحان مجددی از دانشجویانی که در امتحان پایانترم ریاضی ۲ قبول نشدهاند، گرفته میشود و اگر این افراد بتوانند در آزمون مجدد قبول شوند، نمره ۱۰ برایشان در کارنامه ثبت خواهد شد.
برگزاری آزمون مجدد برای دروس درون دانشکدهای، مسبوق به سابقه است و برخی استادان چنین کاری را انجام دادهاند، اما برگزاری آزمون مجدد برای درسی عمومی با چنین مخاطبان فراوانی، کمسابقه به شمار میآید.
بااینحال، شورای صنفی دانشجویان در واکنش به این اقدام دانشکده ریاضی اعلام کرده است: «امتحان مجدد نمیتواند جایگزین اصلاحات اساسی گردد. برخی اساتید دانشکده ریاضی بهجای پذیرش مسئولیت و اصلاح رویکردهای نادرست، امتحان مجدد را بهعنوان لطف و امتیاز جلوه داده و بدتر از آن، تلاش میکنند همه مشکلات را باز هم به گردن دانشجویان بیندازند. این آزمون بیشتر یک اقدام منفعلانه و نمایشی است تا پاسخگویی به مشکلات. شورا همواره تلاش کرده مانع از اعمال فشار و تحقیر مضاعف دانشجویان شود؛ اما نتیجه این فشارها، نهایتاً به برگزاری امتحانی تنزل پیدا کرد که مشکل اصلی را حل نمیکند.»
نظر کاربران
خب وقتی اکثر دانشجویان شریفرسهمیه ای هستند، معلومه نمیتونند درسها رو پاس کنند..پس چرا ۱۰ سال پیش چنین مشکلی نبود
شریف رفتن آرزوی خیلی هاست ولی بهر حال عده ای میتوانند.و آنها بچه هایی با هوش بالا تر از میانگین بقیه هستند .الان بنطر میرسد میانگین هوش دانشجویان شریف تنزل کرده یا کلا سطح هوش آمده پایین که ابنا موفق شدن برند تو
ضعف آموزش و پرورش در پرورش دانش آموزان در دانشگاه خودش رو نشون میده و این اول راه هستش . غلط های املایی در کلیه مقاطع دانشگاهی به وفور دیده میشود و دانشجوی امروز به مراتب عقبتر از دانشجوی ۴۵ سال گذشته است . یکی از وزارتخانه های دولت که به بازسازی بنیادی نیاز دارد آموزش و پرورش است باید کوبیده شود و از نو ساخته شود . تا از عقب ماندگی ایران عزیز جلو گیری شود .
خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااک بر سر سازمان سنجش
عاقبت بیسوادی در دوره راهنمایی و دبیرستان گریبانگیر دانشجویان در دانشگاه می شود حالا گاهی هم بعضی اساتید عقده ای پیدا میشن که سختگیری های بیش از حد دارن ولی در کل سطح سواد بچهها بعد از کرونا خیلی افت کرده
دلیلش دانشجویان سهمیه ای است که جای نخبگان را گرفته اند
ادیسونوانیشتاینجزوشاگردتنبلهایکلاسبودن.....
ناپلئونکهنمرهاشمعرفهحضورتانهست!۱۰ناپلئونی.
اتفاقا به نظر منم ریشه در کم سوادی دانش آموزان دوره متوسطه س همین نسلی که همه چی رو به گوشی انجام میدن وتا جایی که امکان داره از مغزشون استفاده نمی کنن.
این فاجعه بخاطر ضعف نظام آموزشی در مدارس کشور است که ناشی از بی توجهی به این وزارتخانه است .معلم ناراضی از حقوق که برای امرار معاش چندین جا دیگه کار میکنه . شیوه آموزش مبتنی بر بمباران اطلاعاتی . امتحانات پیاپی بر مبنای نمره بیست که در دنیا منسوخ شده است . هزینه های سنگین ادامه تحصیل با توجه به وضعیت اقتصادی. آینده مبهم شغلی پس از اخذ مدرک . مشکل خدمت نظام وظیفه ، همه و+.... تا بصورت زیر بنایی حل نشه کیفیت از این که هست هم پایین تر خواهد امد
چرا؟
شاید سهمیه ای هستند@
وقتی دانشگاه رفتن با بیعدالتی انجام بشه نتیجه اش اینه قبلاً نخبه ها میرفتن الان آقازاده ها بی لیاقت
مملکت رو آبه
حجم زیاد مطالب که جذابیت آموزش رو از دانشآموزان میگیره باعث فراری شدن بچههاست.
باید حجم مطالب کمتر بشه که بچهها فرصت فراگیری درست داشته باشند.
احسنت
ریاضی طلب
فکر میکنم امتحانات و سطح سوالات دانشگاه های صنعتی خیلی بالاتر از سطح تدریس و زمان کم تدریس میباشد
احسنت دقیقا همینه رحمت بر شیر مادرت. دلیل اصلی اینه الباقی دلایل فرعیست
همه سهمیه ای هستن از خنگ های دنیا ،اینها که قبول شدن اصلا کارنامه نداشتن
👏👏👏
نتیجه سهمیه همینه این مهندساشه دکتراشم که این همه مرگ بدست این سهمیه ها خدالعنت کنه بانی این اقدامات را
سهمیه ها رو زیادتر کنید بهتر میشه.... فعلا که حدود ۶۰٪ است و این وضعه و کمی همت حاکمیت به خالص سازی بیشتر بشه اونوقت رکورد جدیدی هم میزنن....مثلآ میانگین ۳...🤔🙄🙄
همش بخاطر سهمیه است
این رشته ها احتیاج به هوش بالا دارن
وقتی دانشجو با هوش پایین یا متوسط بخواد این رشته های سخت رو بخونه نتیجش همینه
نتیجه سهمیه هست این داداش
توی دبیرستان هم همینطور ،واقعاً بچه ها رو تحت فشار گذاشتند،معلمها خوب که درس نمیدن،نمره اصلاً نمیدن،و با بچه ها هم بد رفتاری میکنند،خوب معلومه همه از درس خواندن زده میشن
وقتی که کنکور شرط معدل میشه و کسانی که ثروتمند هستن و در غیر انتفاعی تحصیل میکنن و معدل بالایی دارن وارد دانشگاه با هزینه کردن در کلاس های تست کنکور ردون درک مطلب دارن این اتفاق خواهد افتاد و بدتر هم خواهد شد چون پول اولویت تحصیل شده.
خیلی خوبن🤣🤣🤣🤣🤣🤣
فرزندان من در دانشگاه شریف ، امیر کبیر و تهران دانشجو بوده اند چند مشکل وجود دارد دانشگاه امیرکبیر هم از نظر علمی و هم اخلاق و رفتار اساتید نمونه است دانشگاه شریف بسیاری از اساتید با وجود رزومه بسیار عالی تفهیم و تدریسشان عالی نیست .
هر چه دانشجو بیسواد باشه به سود هیات حاکمه است.مشتی خنگول سهمیه ای ،دانشگاهها را به ابتذال کشیده اند.
قله رو دیدیم .
استاد خاعن منافق باید محاکمه بشوند
وقتی بیشترشون سهمیه ای هستند همینه دیگه
نخبه هاخارج رفتن وسهمیه ورانتی،اومده دانشگاه شریف!
از دانشجویی که بجای درس به فکر حاشیه هاست چه انتظاری دارین ؟ی زمانی دانشجو فقط دنبال استاد بود که ی چیزی یاد بگیره به درد آینده اش بخوره الان هم استاد وهم دانشجو فکر حاشیه سازین .نمونه اش عادل فردوسی پور
الان دیگه دانشجو فکر اینستا ودنبال فضای مجازیه دیگه کی میرسه درس بخونه این موبایلها شده بلای جون جوونا