۴۰۱۵۳۶
۱۳ نظر
۵۰۱۲
۱۳ نظر
۵۰۱۲
پ

پایان طرح هدفمندی یارانه‌ ها تا ۳ سال آینده

بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از ۵ سال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نشان می دهد که این طرح تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه داشت.

خبرآنلاین: بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از ۵ سال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نشان می دهد که این طرح تبعات سنگین اجتماعی و اقتصادی برای کشور به همراه داشت.

قانون هدفمندی یارانه ها در سال 1389 به مرحله اجرا درآمد و مقرر بود ظرف 5 سال اجرای این قانون همراه با بهبود وضعیت اقتصادی ایران به اتمام برسد، این در حالی است که خلاصه شدن اجرای هدفمندی یارانه ها به پرداخت نقدی یارانه به مردم سبب شد، این طرح به جای آنکه دستاوردهای مثبتی برای اقتصاد داشته باشد، نتایجی منفی را بر ایران تحمیل نماید.

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در پایان دومین سال از اجرای برنامه ششم به پایان برسد. در حال حاضر برنامه ششم در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، این بدان معناست که اگر اجرای این قانون در سال ۱۳۹۶ آغاز شود، قانون هدفمندی یارانه ها تا پایان سال ۱۳۹۷ اجرایی شود . به این ترتیب در صورت تصویب این پیشنهاد از سال ۱۳۹۸ این قانون دیگر اجرایی نخواهد شد و مبنا قانون تازه ای است که مدیریت انرژی نام دارد و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با استناد به اینکه تاکنون گزارشی از نتایج اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ارائه نشده، اعلام کرده اجرای این طرح تبعات سنگین اقتصادی و اجتماعی برای کشور به همراه داشته است . این تحلیل موید سخنان رییس جمهور است که تاکید کرده بود تبعات منفی قطع یارانه های نقدی در حوزه اجتماع بسیار بیشتر از دستاوردهای مثبت اقتصادی در این زمینه است . در قالب این طرح هر ماه بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول نقد، بدون هدف روشنی میان اکثریت جمعیت ایران، به طور مساوری توزیع می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس فرصت برنامه ششم را برای بهبود وضعیت در این حوزه غنیمت شمرده و تاکید کرده بهتر است دولت از فرصت برنامه ششم توسعه برای بهبود چرخه معیوب اجرای هدفمند کردن یارانه ها استفاده کند. در حالی این مرکز اجرای برنامه ششم را فاقد دستاورد مناسب برای اقتصاد دانسته است که دولت سابق مانوری گسترده بر این طرح داد و آن را یکی از نقاط عطف اقتصاد ایران می‌دانست.

دوره قانونی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با برنامه پنجم توسعه اتمام یافت و تاکید سیاست های کلی برنامه ششم توسعه بر تحقق کامل هدفمندسازی یارانه ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره وری ، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص عدالت اجتماعی ، ضرورت پرداختن به اصلاحات اساسی قانون هدفمند کردن یارانه ها را آشکارتر ساخته بود.

در این گزارش تاکید شده است، تجربه اجرای هدفمندی یارانه ها نشان داده است که افزایش صرف قیمت حامل های انرژی منجر به افزایش بهره وری یا کاهش در مصرف انرژی کشور نشده است . در این گزارش تاکید شده آنچه در این مغفول واقع شده ضرورت توجه توامان به بهینه سازی و اصلاح ناکارآمدی ها در حوزه تولید، انتقال ، توزیع و مصرف انرژی رخ می دهد.

در این خصوص کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده اند قانون هدفمندی کردن یارانه ها مصوب سال ۱۳۸۸ ، در اخرین ماه سال دوم از اجرای برنامه ششم لغو شده و پرداخت های مرتبط با حوزه انرژی که در حال حاضر بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها صورت می گیرد از این تاریخ به بعد طبق قانون مدیریت انرژی که به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد، اجرایی شود.

در این حوزه توزیع منابع آزاد شده میان گروه های اولویت دار و اهداف مرتبط با سیاست بهینه سازی مصرف انرژی صورت گیرد و از سوی دیگر بهینه سازی و اصلاح ناکارآمدی ها در حوزه تولید، انتقال و توزیع و مصرف انرژی همزمان با اصلاح قیمت انرژی صورت گیرد.

صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه متوازن و پایدار بخش انرژی و همچنین ایجاد رقابت و اجتناب از تبعیض از جمله مواردی است که در این قالب پیشنهاد شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • محمد رضا

      مردم دارن توفقر دستو پا میزنن انوقت میخوان این چند غاز که حقشونه هم بگیرن...تا کی ...

    • بدون نام

      چون زمانی یارانه میخواستید بدید مردم سال89..نیتتون کلاه گذاشتن بود بعدشم گفتید بعداز پنج سال لغو میکنیم...دیدید حق با مردم هست از همون سال تحریم شدید و چند برابرش دولت ضرر کرد..و دید ضرر کرد امد تحریمهارو به ضرر مردم کشوند

    • بدون نام

      اون موقع که همه چیز گرون شد تبعات نداشت. حقوقهای صد میلیونی تبعات نداره..اما 45000 تومان که چند برابر از جیب ملت در میاد تبعات داره...خیلی بی سوادید

    • بدون نام

      طرحی که مردم رو بدبخت کرد

    • مهرزاد

      سلام با توجه به دریافتی ها و فیش های نجومی بعضی از مسولین بودجه مملکت دچار کسری شده این کمبود که با افزایس فیش گاز و برق و آب و بنزین که از سال ٨٩ به صورت کاملا صعودی ونرم پیشرفت داشته کفاف نمیکند باید این چندر غاز هم گرفته شود تا شاید اقتصاد ایران از رکود خارج شود
      یاد اون سالها که میافتم که با بیست هزار تومن کلی وسایل و خوراکی برای خونه میخریدم ولی همون وسایلو الان با دویست هزار تومن هم بزور میشه خرید خیلی افسوس میخورم طبقه ضعیف جامعه هیچ قدرتی نداره باید بسوزه و بسازه از این جراحی های اقتصادی فقط درد و رنج و عذابش نصیبمون شد .
      سپاس و درود به تمام پدران و مادران زحمتکش ایران عزیز

    • بدون نام

      طرحی که مردم رو بدبخت کرد

    • بدون نام

      خدا میدونه با اون طرح مدیریت انرژی که قراره جای هدفمندی یارانه ها بیاد چه نقشه ای برای مردم بدبخت کشیدند و چه بلایی قراره سرشون بیارن.

    • امیر

      اگه این ۴۵تومنو قطعش کنین خیلیا واقعا دیگه میمیرن...مسئولین محترم چه بخوایید و چه نخوایید نفس کشیدن خیلی از مردم طبقه فقیر به همین مبلغ از نگاه شما ناچیز بستگی داره، اگه تو قطع کردنش مثل آوردنش سرسفره مردم عمل کنید خدا و بنده خدا ازتون نگذره

    • علی

      یه یارانه میدن به ما سرمون منت میزارن ...

    • محمد

      دزدیها واختلاصها وحقوقهای میلیونی تبعات نداره اما یارانه های مر دم تبعات داره
      بابا ایوالله به این مدیریت!!!!!

    • واقع بین

      چهل و پنج تومان سال ۸۸ که الان پانزده هزار تومانهم ارزش نداره که اینهمه هیاهو نداره نمیخاد تا سه سال دیگه باطلش کنید خودبه خود ارزشش آن تا سال دیگه صفر میشه

    • بدون نام

      عربستان که شماقبولش ندارید شش برابردولت مابه مردمش یارانه میده.کمتراختلاس کنید.حقوق میلیونی بعضی هاراقطع کنیدیارانه راهم به عنوان کمک مردم به دولت قطع کنید

    • یارانه نگیر

      با سلام لطفا تکلیف ما که از ثبت نام مرحله دوم جا موندیم کی مشخص میشه؟؟؟؟؟؟؟خواهشاً مارو یاری کنید !!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج