آمار تلفات حوادث رانندگی در ایران همچنان ارقام عجیب و غریبی را نشان میدهد. ١٦هزار و ٥٠٠ کشته و ٣١٣هزار مصدوم، معلول و از کارافتاده در تصادفات رانندگی سال ٩٤ آماری است که سردار موسی امیری، جانشین پلیس راهور آن را اعلام کرد.
شهروند: اگر این تعداد را بر تعداد روزهای سال تقسیم کنیم، به عدد ٤٥,٢ میرسیم. یعنی در کشور روزانه بیش از ٤٥ نفر در اثر حوادث رانندگی جانشان را از دست میدهند! هرچند درسالهای اخیر با اقدامات پیشگیرانه دستگاههایی چون راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و راهداری آمار تلفات ناشی از تصادفات روند کاهشی را به خود گرفته، اما همچنان اعداد و ارقام اعلام شده در اینخصوص نشان از وضع بحرانی ایمنی رانندگی درایران دارد.
آمارها نشان میدهد در دنیا به ازای هر ۱۰هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته میشوند، درحالیکه در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته میشوند. اگر میانگین ١٥ تا ١٨هزار کشته در حوادث رانندگی در طولسال را همراه با میانگین ٣٠٠هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هرسال در ایران یک زلزله بزرگی همانند زلزله بم با این مقدار کشته و زخمی اتفاق میافتد. همچنین تعداد تلفات جادهاي كشور درسال با تلفات يك جنگ تمام عيار برابري ميكند. از طرف دیگر برخی آمارها حکایت از آن دارد که تصادفات دومین عامل مرگ ایرانیان است.
دهه ٨٠ اوج مرگومیر حوادث رانندگی
اوج تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در اواسط دهه ٨٠ شمسی اتفاق افتاد. درآن سالها شرایط به گونهای بود که آمار کشتهشدگان و مصدومان تصادفات رانندگی با شتاب تندی رو به افزایش بود. افزایشی که علاوه بر تلفات جانی، خسارت اقتصادی زیادی هم در پی داشت.
موضوعی که برای نخستینبار پورمعلم، معاون وقت آموزش و تحقيقات وزارت راه سال ٩٠ در مراسم حوادث ترافيكي و ايمني جادهاي اعلام کرد. مراسمی که آن هم برای نخستینبار در وزارت بهداشت برگزار شد.
او در آن مراسم با اشاره به آمار نگرانکننده تلفات جانی تصادفات رانندگی در کشور گفت: «درسال ٨٧، ٣٢ كشته به ازاي هر ١٠٠هزار نفر داشتيم در حالي كه متوسط اين رقم در سطح جهان ١٣,٨ است.»
او همچنین به روند افزایشی آمار تصادفات رانندگی در اوایل دهه ٨٠ شمسی اشاره کرد و دراینباره گفت: «ازسال ٧٣ تا ٨٣ در زمينه تلفات تصادفات جادهاي رشد صعودي داشتيم كه اگر قرار بود اين روند ادامه پيدا كند درسال ٨٨ ميزان مرگ و مير ناشي از تصادفات جادهاي بايد به ٤٠هزار نفر ميرسيد؛ اما خوشبختانه درحال حاضر اين ميزان رو به نزول است.»
پورمعلم همچنین به خسارتهای سنگین اقتصادی تصادفات رانندگی هم اشاره کرد: «درسال ٨٩، ٢٣هزار نفر در تصادفات جادهاي جان خود را از دست دادند و تعداد زيادي مصدوم شدند و ٧درصد از درآمد ناخالص ملي صرف اين افراد شد.
درسال ٨٣، ٩هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان و درسال ٨٦، ١٨هزار ميليارد تومان صرف فوتشدگان و مجروحان تصادفات جادهاي شد كه اين ميزان حدود ١٠ برابر بودجه احداث و نگهداري راههاست.» صحبتهای مطرح شده در آن مراسم را میتوان نقطه عطفی در جهت کنترل و کاهش آمار تصادفات رانندگی در کشور دانست. چراکه درست پس از برگزاری این نشست، همکاری و تعامل سازندهای بین مراجع مسئول در این حوزه شکل گرفت. بهخصوص بین وزارت بهداشت، راهنمایی و رانندگی و اداره راه و نتیجه این همکاری کاهش مطلوب آمار کشتهشدگان و مصدومان تصادفات رانندگی در کشور بود.
هر نیم ساعت یک ایرانی در تصادفات رانندگی کشته میشود
درسال ٩١ هم آمار و ارقام جالبی درخصوص تلفات جانی تصادفات رانندگی اعلام شد. تصادفات رانندگی در هر ساعت جان ٢ ايراني را ميگيرد. یعنی هر نیم ساعت یک ایرانی به علت تصادف جانش را از دست میدهد. این آمار تکاندهنده و کنایهآمیز در مراسمی به مناسبت دهه ایمنی از سوی مقامات رسمی اعلام شد.
براساس آمار، در سال٩٠ شمسی ٢٠هزار و ٦٨ هموطن در اثر تصادف فوت كردند و ٨٠٠هزار نفر نيز به انحاي مختلف مجروح شدهاند. اگر نفرات كشته شده در تصادفات رانندگي در آن سال را در تعداد روزهاي سال تقسيم كنيم سهم هر روز از ميزان تلفات رانندگي ٥٥ كشته و ٢هزار و ١٠٠ مجروح ميشود با اين حساب در هر ساعت بيش از ٢ كشته و ٨٧ مجروح به تعداد تلفات رانندگي اضافه ميشود.
این آمار با کمی تغییر درسال ٩٢ هم تکرار شد. هرچند در اعداد و ارقام کلی کاهش خسارتهای جانی را نسبت بهسال ٩١ نشان میداد، ولی بازهم آمار کشتهشدگان تصادفات رانندگی اعداد قابل تاملی را نشان میداد. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۲ ، ١٧ هزار و٩٩٤ نفر در اثر حوادث رانندگی فوت و ٣١٨هزار و ۷١٩ نفر هم مصدوم شدهاند. اما این آمار درسال ٩٣ کاهش ٢/٦درصدی داشت. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی درسال ١٣٩٣، ١٦هزار و ٨٧٢ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که این آمار در مقایسه با سال قبل از آن ٦,٢درصد کاهش را نشان میداد.
١٦هزار و ٥٠٠ کشته در حوادث رانندگیسال ٩٤
حالا اما به نظر میرسد آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی با همه تلاشهای صورت گرفته در رنج ١٦هزار ثابت مانده است. موضوعی که سردار موسی امیری، جانشین پلیس راهور هم آن را تأیید میکند.
او که دیروز در جشن بهار دانش و دانشآموزان همیار پلیس در دبستان دخترانه غنچههای انقلاب حضور یافته بود، بخشی از صحبتهایش را به بیان آمار مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی در کشور اختصاص داد: «سالانه سرمایههای عظیم انسانی به خاطر سوانح رانندگی از بین میرود. سال گذشته ١٦هزار و ٥٠٠ نفر را در تصادفات رانندگی از دست دادیم و ٣١٣هزار نفر مصدوم، مجروح و معلول و از کار افتاده شدند.»
او پیشگیری را بهعنوان بهترین و موثرترین راهکار برای کمتر شدن سوانح رانندگی اشاره کرد و دراینباره گفت: «پیشگیری یعنی از همه ابزارها در جامعه کمک بگیریم و استفاده کنیم تا سوانح رانندگی کمتر رخ دهد که اجرای قوانین، آموزش و فرهنگسازی دراینباره نقش بسزایی دارد.» به گفته امیری، استفاده از تلفن همراه ٤ برابر خطر سوانح را بیشتر میکند. همچنین پیامک دادن درحال رانندگی احتمال بروز سوانح را ١١ برابر بیشتر میکند این درحالی است که بستن کمربند ایمنی نیز میتواند تا ٥٠درصد خطر مرگ را کاهش دهد. او همچنین خطاب به دانشآموزان این مدرسه گفت: «مهمترین ماموریت شما این است که نگذارید بزرگترها از تلفن همراه استفاده کنند و با توصیه به بستن کمربند ایمنی و رعایت سرعت مجاز، آمار سوانح رانندگی را در کشور کم کنیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
خیلی درد اور است چرا باید اینجوری باشد امار خیلی تکاندهنده است
سیاووش
به نظر من که پرسنل بیمارستان هستم و هر زمان که شیفت هستم این مسایل میبینم،چند علت دارد،1_فرهنگ بسیار ضعیف رانندگی مردم در سطح کشور،2_گرفتن گواهینامه. طریق خیلی اسان_3_ایمنی پایین خودرو4_وضعیت نامناسب جاده و خیابان 5_ضعیف عمل کردن پرسنل راهنمایی و رانندگی هنگام تخلف رانندگان،
بدون نام
چرا حقیقت و نمیگید??? چرا نمیگید اگر خودروها مطابق اروپا استاندارد باشند مرگ و میرمان کمتر از نصف میشود و اگر جاده هایمان استاندار باشد نیز کاهش مرگ و میر خواهیم داشت???
علی
بایدهمه مسئولین کشوری که به نوعی درقتل این عزیزان دست دارندبرخورد شود،نه راه درست داریم،نه خودرو درست،نه امکانات درست نظارتی برنحوه رانندگی مردم،وپلیس،عدم اموزش صحیح توسط متولیان امر،صدور گواهینامه رانندگی توسط اموزشگاهای بی مسئولیت ... اموزش وپرورش چکارمیکند ،صداوسیما فقط تبلیغ شکمبارمیکند ،فقط پول پول جان مردم هیچ،
بدون نام
دليل اصلى تصادف اول بى کيفيتى خودروهاى داخلى که قيمتشونم با ماشينهاى لوکس خارجى يکى هست دوم دادن گواهينامه بدون آموزش کافى
نظر کاربران
خیلی درد اور است چرا باید اینجوری باشد امار خیلی تکاندهنده است
به نظر من که پرسنل بیمارستان هستم و هر زمان که شیفت هستم این مسایل میبینم،چند علت دارد،1_فرهنگ بسیار ضعیف رانندگی مردم در سطح کشور،2_گرفتن گواهینامه. طریق خیلی اسان_3_ایمنی پایین خودرو4_وضعیت نامناسب جاده و خیابان 5_ضعیف عمل کردن پرسنل راهنمایی و رانندگی هنگام تخلف رانندگان،
چرا حقیقت و نمیگید??? چرا نمیگید اگر خودروها مطابق اروپا استاندارد باشند مرگ و میرمان کمتر از نصف میشود و اگر جاده هایمان استاندار باشد نیز کاهش مرگ و میر خواهیم داشت???
بایدهمه مسئولین کشوری که به نوعی درقتل این عزیزان دست دارندبرخورد شود،نه راه درست داریم،نه خودرو درست،نه امکانات درست نظارتی برنحوه رانندگی مردم،وپلیس،عدم اموزش صحیح توسط متولیان امر،صدور گواهینامه رانندگی توسط اموزشگاهای بی مسئولیت ... اموزش وپرورش چکارمیکند ،صداوسیما فقط تبلیغ شکمبارمیکند ،فقط پول پول جان مردم هیچ،
دليل اصلى تصادف اول بى کيفيتى خودروهاى داخلى که قيمتشونم با ماشينهاى لوکس خارجى يکى هست دوم دادن گواهينامه بدون آموزش کافى