۳۶۷۹۵۴
۱۰ نظر
۵۰۱۲
۱۰ نظر
۵۰۱۲
پ

ماجرای مردودی ۴۷ هزار کلاس‌ اولی!

محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، در یک نشست خبری از مردودی ٤٧ هزار دانش‌آموز پایه ابتدایی خبر داد.

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: شهرزاد همتی: محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، در یک نشست خبری از مردودی ٤٧ هزار دانش‌آموز پایه ابتدایی خبر داد. وی با ابراز نگرانی از این اتفاق عنوان کرده است: «باید توجه بیشتری به این دسته از دانش‌آموزان داشته باشیم و در دو سال گذشته، ٤٧ هزار دانش‌آموز پایه اول مردودی داشته‌ایم که این در حالی است که ارزشیابی کیفی و توصیفی در دوره ابتدایی اجرا می‌شود».

وی افزود: بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان اکنون در مدرسه هستند که مشکلات یادگیری دارند و اگر به آنها توجه نشود، ترک تحصیل یا خروج از مدرسه را شاهد خواهیم بود. در سال تحصیلی ١٣٩٤-١٣٩٥، حدود ١٣ میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور تحصیل خواهند کردند که از این تعداد، هفت میلیون و ٢٦٦ هزار و ٩١ دانش‌آموز محصل دوره ابتدایی هستند و از همین تعداد، حدود یک میلیون و ٣٠٠ هزار دانش‌آموز در کلاس اول ابتدایی ثبت‌نام کرده‌‌اند که به گفته دیمه‌ور، ٤٧ هزار نفر آنها مردود شده‌اند.

این تعداد با توجه به اعلام دیمه‌ور مبنی‌بر دیریادگیری تعداد زیادی از دانش‌آموزان، کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.دکتر حجازی، آموزگار ابتدایی و کارشناس آموزش ابتدایی، در گفت‌وگو با «شرق» با بررسی علل افزایش تعداد مردودی‌های پایه اول عنوان کرد: «مسئله اصلی استفاده از معلمان بی‌تجربه است، اکثر معلمان از دبیرستان به ابتدایی آمده‌‌اند، اینها معلم‌های مازاد بودند. از طرفی ما در منطقه شهریار معلمی داشتیم که تا پیش از این نیروی خدماتی بوده و بعد از گذراندن یک دوره کوتاه حالا به‌عنوان معلم سر کلاس می‌روند.

متأسفانه این وسط فقط دوره ابتدایی است که قربانی می‌شود. اگر هم بخواهند یک معلم را به‌خاطر کم‌کاری توبیخ کنند، از دوره دبیرستان و راهنمایی به ابتدایی تبعید می‌کنند». وی افزود: «حتی معلم‌هایی را سراغ داریم که با انتقالی به تهران آمده بودند و معلم دبیرستان بودند، اما در تهران آنها را مجبور کردند که برای آموزش به دوره ابتدایی بروند. ما همکاری داریم که لیسانس فیزیک دارد و حالا معلم دوم ابتدایی است». این کارشناس تصریح کرد: «البته دلایل دیگری هم در این اتفاق سهیم هستند.

مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی خانواده‌ها باعث می‌شود که تعداد مردودی‌ها بیشتر شود و مطابق آمار، بیشتر مردودی‌ها از مناطق ضعیف‌تر هستند. البته برخی از دانش‌آموزان هم از لحاظ حافظه مشکل دارند، از طرفی در این چندسال که معلم هستم، می‌بینم که مردودی را تقریبا حذف کرده‌اند. یک قانون نانوشته‌ای وجود دارد که دانش‌آموز را مردود نمی‌کنند. من خودم سال قبل کلاس اول ابتدایی داشتم و مدیر به‌شدت مخالف بود که دانش‌آموزان مردود شوند.

این اصرار هم به دلیل اینکه رتبه مدرسه افت نکند وجود دارد و می‌شود استنباط کرد که تعداد مردودی‌ها خیلی بیشتر از این است، اما مدارس ترجیح می‌دهند آنها را قبول کنند. هرچند مطابق نظر کارشناسان، تکرار پایه باعث بالارفتن و قدرت پایه نمی‌شود و باید فکری ریشه‌ای برای حل این معضل کرد. محمدی، مدیر یکی از دبستان‌های دولتی در منطقه ١٢ که دبستانش هیچ مردودی‌ای نداشته، در گفت‌وگو با «شرق» با تأیید این مسئله بیان کرد: «باوجودی که منطقه ١٢ جزء مناطق خوب تحصیلی محسوب می‌شد، امسال از نظر مردودی دانش‌آموزان ابتدایی رتبه هفدهم را داشت و این مسئله باعث ناراحتی‌‌های فراوانی شده بود، دلیل آن هم ارتباط مستقیم با ماجرای رتبه‌بندی معلمان داشت.

در سال‌های اخیر معلمان بی‌تجربه را جایگزین معلمان حرفه‌ای ابتدایی کرده‌اند؛ جای معلمی که حداقل ١٢ سال سابقه تدریس ابتدایی داشته، معلم دبیرستانی آورده‌‌اند که اصلا دانش‌آموز ابتدایی را تا پیش از این از نزدیک هم ندیده بود». وی افزود: «از طرف دیگر هم کمبود استخدام معلم به بهانه نبود بودجه کافی برای پرداخت حقوق باعث می‌شود که دیگر معلمی باقی نماند و آموزش‌وپرورش مجبور باشد از معلمان مازاد خود استفاده کند. یکی از مدارس همکاران ما پر از معلمان دبیرستانی است که از مناطق ١ و ٣ به منطقه ١٢ آمده‌‌اند، آنها حاضر شده‌‌اند از شمال شهر برای تدریس در پایه‌ای که هیچ شناختی از آن ندارند به مولوی بیایند تا بتوانند با استفاده از طرح رتبه‌بندی معلمان، به بالارفتن حقوقشان کمک کنند.

متأسفانه باید بگویم همه انگیزه از معلمان ما گرفته شده و آنها مجبورند تمام زندگی خود را با ریال بسنجند».البته این همه ماجرا نبود، رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی نیز اعلام کرد که این آمار اعلام‌شده از طرف آموزش‌وپرورش نیاز به بررسی دارد. با توجه به اینکه دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، اعلام کرده بود که تعدادی از دانش‌آموزان پایه اول مشکل دیریادگیری دارند، مجید قدمی، ریاست آموزش‌وپرورش استثنایی، بیان کرد: «البته ممکن است تنها بخشی از این دانش‌آموزان دیرآموز باشند و این مسئله نیاز به بررسی دارد و ما مشخصات و پرونده این دانش‌آموزان را دریافت می‌کنیم تا ببینیم دلیل این مسئله چه بوده است». وی یادآور شد: معلمان قوی باید برای پایه ابتدایی انتخاب شوند و بهترین معلم‌ها در پایه اول ابتدایی تدریس کنند چون توانایی‌نداشتن معلمان کودکان را دچار دیریادگیری می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    بچه ها بااین نظام جدید وتغییرات بسیارافت داشتند که این برمیگرده به دلسوزی معلمین واموزش وسطح سوادمعلم دانشجویی که الان درنوشتن جزوات درهرصفحه ۵۰غلط دارد از بچه ها چه انتظاریه این معلومه پایه ضعیفه

  • علیرضا

    متاسفانه باعث و بانی مردودی ها معلمان بدبخت و بیچاره نیستن ..یه معلم چه سواد داشته باشه چه نداشته باشه درسشو میده مهم اینه که بچه ای که هنوز به 2 سالگی نرسیده چرا باید مدام پای گوشی و تبلت باشه !!! روزی 6 ساعت پای گوشی باشه طبیعتا تبلت و موبایل رو به درس ترجیح میده و باعث افت تحصیلی میشه ....من نمیدونم این تحلیل ها رو میخوان به زور به مردم بخورونن که جای دیگه لاپوشونی باشه ....واقعا که ..

  • zizi

    سیستم آموزش جدید از اساس اشتباه هست. از زمانی که به جای نمره ، خوب خیلی خوب متوسط ضعیف اومد اوضاع بدتر شده و بدتر نیز خواهد شد. باید برگردیم به همون سیستم قدیمی . زمان ما از این اتفاقها نم افتاد

  • بدون نام

    خاک عالمو سر کی یریزیم؟
    سر اونیکه معلم فیزیکو میفرسته واسه دبستانیها که الفبا یاد بده؟؟؟
    تدریس دبستانی‌ها یه کار کاملا اختصاصیه.

  • شهروند

    فرزند من هم سال اول تا مردودي پيش رفت فقط به خاطر ناداني معلمي كه اصلا به بچه ها توجه نميكرد وبعد از 28 سال سابقه املا را با 6كلمه بدون تكرار براي بجه ي كلاس اولي ميگفت اما خدا پدر مدير لايق را بيامرزد كه يكماه قبل از پايان مدرسه به مااطلاع داد وبنده با يكماه مرخصي وآموزش شبانه روزي به فرزندم جبران كردم شكايت كردم ودر آخر معلم نمونه سال شد!!!

  • بدون نام

    چرا همه فکر میکنند که معلم بیچاره مقصر است
    با این قانون لغو تنبیه در مدارس دانش آموزان به خودی خود رو دوش معلم سوار شدن دیگه چه برسه به یادگیری,
    معلم هم به اندازه حقوق ناچیزش درس میده تازه بیشتر هم مشکل از خانواده هاست که بچه ها رو به امان خدا ول کردن

  • بدون نام

    واقعا خندم گرفت..این تعداد خیلی زیاده..خدا میدونه اینا اینده شون چی بشن

  • بدون نام

    سیستم آموزشی واقعا بد و ضعیف شده ..

  • بدون نام

    تغییرات سیستم اموزشی هم یکی دیگر از چیز های است که ما مدیون دولت محترم قبلی هستیم ،بالا بردن سطح درس در دروس ریاضی و علوم ،مشکلات عدم وجود دبیر متخصص برای تمامی دوره ها ،عدم وجود بودجه در مورد حقوق وبیران و البته این رو هم مدیون دولت قبل به خاطر اختلاس های کلان و هم مدیون این دولت بابت حقوق های نجومی هستیم و از همه مهم تر اینکه طبق سخنان مصاحبه شوندگان مدیران مدارس برای حفظ رتبه و ارتقای ان در میان مدارس منطقه یا حتی استان و دریافت هدیه نقدی از اداره مدیریتی درست روی بحث اموزشی ندارند .همه چیز با قدری انصاف درست میشود فقط لازم است انسان باشیم. دانش اموزان امروز مدیران و اداره کنندگان فردا هستند.

  • بدون نام

    دارم داغون میشم اگر خودم به فرزندم درس ندم چیزی بلد نیست

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج