۳۶۰۱۰۴
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

سرنخ افزایش قیمت خودرو در بازار

داغ‌ترین روزهای تابستان را در شرایطی پشت‌سر می‌گذاریم که هوای بازار خودرو نسبتا سرد است. با ادامه کاهش عرضه خودرو به بازار و در شرایطی که تقاضا نیز چندان بالا نیست، قیمت برخی خودروهای داخلی کماکان در حال صعود است.

روزنامه دنیای اقتصاد: داغ‌ترین روزهای تابستان را در شرایطی پشت‌سر می‌گذاریم که هوای بازار خودرو نسبتا سرد است. با ادامه کاهش عرضه خودرو به بازار و در شرایطی که تقاضا نیز چندان بالا نیست، قیمت برخی خودروهای داخلی کماکان در حال صعود است.

از اوایل هفته گذشته بود که با افزایش رسمی قیمت برخی خودروهای داخلی، روند افزایش قیمت در بازار نیز آغاز شد و قیمت‌ها چند صد هزار تومان بالا رفت. این روند طی هفته جاری نیز ادامه پیدا کرده تا بازار خودرو دو هفته گران را به خود ببیند.

آن طور که فعالان بازار می‌گویند، خودروسازان اقدام به کاهش عرضه محصول به بازار کرده‌اند و این موضوع سبب افزایش قیمت شده است. این در شرایطی است که بازار نشانی از رونق سال‌های نه چندان دور خود را ندارد و تقاضا برای خرید خودرو چندان مناسب نیست.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، معمولا در این مقطع از سال باید با افزایش خرید و فروش در بازار خودرو روبه‌رو باشیم، با این حال مشتریان مانند گذشته میلی به خرید ندارند. آنها تاکید می‌کنند که اگرچه تقاضا برای خرید خودرو در مقایسه با ماه رمضان و قبل از آن، افزایش داشته است، با این حال بازار به اصطلاح دلچسب نبوده و رکودی نسبی بر آن حکمرانی می‌کند.

تداوم روند افزایش قیمت خودروهای داخلی

اما به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه افت و خیزی را در این روزهای داغ تابستان تجربه کرده‌اند. بنابر گفته فعالان بازار، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. این محصول البته طی هفته گذشته حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. از سوی دیگر، همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز که طی هفته قبلی ۲۰۰ هزار تومان گران شده بود، این هفته نیز ۱۰۰ هزار تومان دیگر به قیمت آن اضافه شد تا هم‌اکنون ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار به فروش برسد.

گفته می‌شود ایران خودرو با حذف برخی آپشن‌های پژو ۲۰۶، عملا قیمت این محصول را بالا برده است، چه آنکه مشتریان مجبورند برای خرید مدل‌های فول‌ این محصول، پول بیشتری بپردازند. اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به تغییر قیمتی که داشته، در حال حاضر ۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این موضوع نشان از افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی خودرو موردنظر طی هفته جاری دارد.

پژو ۴۰۵ البته در هفته قبل نیز افزایش قیمت را تجربه کرده بود. اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ طی هفته جاری تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با این حال، سمند مدل LX که افزایشی ۲۰۰ هزار تومانی را طی یکی دو هفته اخیر تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۰ میلیون تومان دارد.

اما از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا جزو خودروهای باثبات بازار طی هفته جاری به‌شمار می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در بازار دارد. این محصول البته طی هفته گذشته افزایش قیمتی ۱۵۰ هزار تومانی را تجربه کرد تا پس از مدت‌ها گرانی را در بازار تجربه کرده باشد. فعالان بازار اما در مورد پراید نیز خبر از ثبات می‌دهند.

به گفته آنها،پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است. این مدل از پراید البته طی هفته گذشته ۴۰۰ هزار تومان گران شده بود. از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز اگرچه در هفته قبل با افزایش قیمت روبه‌رو شد، با این حال طی هفته جاری تغییری را احساس نکرد تا با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود به فروش برسد. پراید همین دو هفته پیش توسط سایپا گران شد و رسما افزایش قیمتی بیش از ۵۰۰ هزار تومان را تجربه کرد.

از پراید که بگذریم، فعالان بازار در مورد دنا خبر از کاهش قیمت این محصول می‌دهند. به گفته آنها، دنا در حال حاضر ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی آن دارد. قیمت دنا توسط شورای رقابت آزاد شده و این محصول دیگر مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیست و بنابراین ایران خودرو می‌تواند نسبت به تغییر قیمت آن اقدام کند. نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس،سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰‌ها بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و تندر پارس خودرو نیز ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع نشان از تثبیت قیمت خودرو موردنظر دارد.

از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل هاچ‌بک تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۲ میلیون تومان دارد و این یعنی تغییری در قیمت آن حاصل نشده است. ظاهرا پارس خودرویی‌ها دور جدید ارسال دعوت‌نامه برای ثبت‌نام‌کنندگان ساندرو را آغاز کرده و بر این اساس بخشی دیگر از مشتریان به‌زودی ساندروی خود را تحویل خواهند گرفت.

ثبات در بازار وارداتی‌ها

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم، بازاری که آن نیز چندان گرم نبوده و رونقی را به خود نمی‌بیند. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر هیوندای سوناتا با قیمتی معادل ۱۷۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از ثبات آن دارد. دیگر محصول هیوندایی به نام i۳۰ نیز ۸۲ میلیون تومان قیمت دارد و سانتافه نیز ۲۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در بین محصولات کیا نیز مدل سراتو در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۳۰ میلیون تومان دارد و اپتیما هم ۱۸۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار مزدا۳ نیز خبر می‌رسد که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۱۴ میلیون تومان دارد. این محصول روزگاری تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشت که بیشتر به‌دلیل کاهش عرضه آن به بازار بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سعید کریمی ریزی

    باسلام.
    چرا دارید لقمه را دور سرخودتون تاب میدید معلومه سر نخ کجاس سر نخ دست خود خودرو ساز هستش.واقعا کیفت پایین محصولات دیگه افزایش قیمت آن را نمیدونیم کجای دلمون بگذاریم.واقعا من از خودرو سازها میپرسم این قیمت واقعا برا محصولات با کیفیت پایین واقعا عادلانه هستش!!!!!!!!!!!

  • علی

    این وزیر صنعت که طرفدار سرسخت زباله سازهاست باید استیضاح.یعنی تو حریف این دو شرکت انحصاری ایران خودرو و سایپا که خون مردم را کردن توی شیشه نمیشوی؟دارن زباله ها را به سه برابر قیمت به مردم قالب میکنند و اونوقت ...

  • محمد

    ... دراین صنعت لجن و آدمکش خودرویی،.... اگه سواد وانصاف در وجودتن هست.اگه تمام زورتون بزنید همینه،نه کیفیت نه قیمت،بخاطر اینکه چپاول و رانت خواری در وجودتنه...عمرا نمیتوانید جهانی باشید،

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج