چرا قیمت خودرو در ایران ۲ برابر میشود؟
عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به دلیل بالا بودن هزینههای واردات خودرو قیمت خودروهای وارداتی در ایران بهطور میانگین به دو برابر قیمت جهانی این محصولات میرسد.
سیداحسانالدین غفوریان اظهار کرد: واردکنندگان خودرو به دو دسته نمایندگیهای رسمی خودروسان خارجی و واردکنندگان غیررسمی تقسیم میشوند که البته قیمت تمام شده واردات برای نمایندگیهای رسمی بیشتر از واردکنندگان متفرقه است.
وی با بیان اینکه نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در زمان تحریم نمیتوانستند به طور مستقیم از خودروسازان خارجی خرید کرده و از تخفیفهای مربوطه بهرهمند شوند، خاطرنشان کرد: در سطح جهان سود تولیدکنندگان خودرو حدود پنج تا شش درصد و سود نمایندگیهای رسمی فروش خودرو نیز حدود ۱۰ درصد است.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: به طور کلی هشت شاخص هزینههای خرید و حمل خودرو از مبدا تا گمرک ایران، هزینههای ترخیص از گمرک، هزینههای حمل و انبارداری در داخل ایران، هزینههای پیش از تحویل خودرو به مشتریان، هزینههای بازاریابی، فروش و شمارهگذاری، هزینههای سربار تشکیلاتی، مالیات بر ارزش افزوده فروش و سود شرکت فروشنده خودرو؛ قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران را تشکیل میدهند.
غفوریان افزود: در بخش هزینههای خرید خودرو و حمل از مبدا تا گمرک ایران شاخصهایی همچون قیمت پایه خودرو، قیمت آپشنهای خودرو، هزینههای حمل در خاک کشور سازنده، هزینههای حمل تا گمرک ایران و هزینه بیمه جمعا قیمت خودرو در گمرک ایران (CIF) را تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه در خودروهای وارداتی آپشنها بهطور میانگین حدود یک سوم قیمت خودرو را به خود اختصاص میدهند، تصریح کرد: براین اساس برای بررسی و مقایسه قیمت یک خودروی مشابه در ایران و جهان باید توجه شود که قیمت پایه این خودروها با یکدیگر مقایسه شود زیرا آپشنها میتوانند حتی تا بیش از یک سوم به قیمت خودرو اضافه کنند.
این کارشناس خودرو ادامه داد: هزینههای ترخیص خودرو از گمرک ایران نیز شامل هزینه بیمه محموله در گمرک، حقوق ورودی که برای خودروهای متعارف با حجم موتور ۲۰۰۰ سیسی برابر با ۴۰ درصد ارزش اظهار شده در گمرک است، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرک که جمعا ۹ درصد است، هزینه هلالاحمر، عوارض محیط زیست، عوارض واردات خودرو که پنج درصد است، هزینه وزارت راه و شهرسازی، هزینه ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هزینه سازمان استاندارد به اضافه هزینههایی که داخل گمرک برای مواردی چون آمادهسازی اظهارنامه و غیره دریافت میشود، میباشد که این هزینهها جمعا حدود ۶۰ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه میکنند.
غفوریان افزود: در بخش هزینههای حمل از بندر ورودی به گمرک و هزینههای انبارداری در ایران نیز اگر شرکت مربوطه دارای انبار اختصاصی خود در گمرک باشد، هزینههای آن کمتر شده و در غیر این صورت بیشتر میشود.
وی با بیان اینکه هزینههای صورت گرفته در مرحله پیش از تحویل خودرو به مشتریان نیز قابل توجه است، اظهار کرد: این هزینهها شامل هزینههای مالی و فاینانس خرید، هزینه خدمات پس از فروش، هزینههای انبارداری داخل شرکت و هزینههای بازرسی قبل از تحویل خودرو به مشتری (PDI) است.
عضو انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: حدود پنج تا شش درصد ارزش خودرو نیز میتواند صرف خدمات پس از فروش آن شود. این هزینهها حداقل هشت تا ۱۲ درصد به قیمت تمام شده خودرو اضافه میکند، البته مشروط به آنکه منابع مالی این هزینهها از سیستم بانکی اخذ نشده باشد، در غیر این صورت سود تسهیلات دریافتی نیز به این هزینهها اضافه میشود.
غفوریان با بیان اینکه هزینه شمارهگذاری خودرو معروف به فیش خزانه نیز ۱۰ درصد هزینه C&F (قیمت خرید خودرو + هزینه حمل به ایران) را تشکیل میدهد، خاطرنشان کرد: به طور معمول حدود هشت درصد قیمت C&F اظهاری خودرو نیز به عنوان هزینههای عوارض و مالیات شمارهگذاری از سوی اداره دارایی دریافت میشود.
وی ادامه داد: برای یک خودروی وارداتی با حجم موتور ۲۰۰۰ سیسی نیز حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان صرف اسقاط خودروهای فرسوده میشود ضمن آنکه هزینه بیمه شخص ثالث را نیز باید به قیمت تمام شده خودرو اضافه کرد.
این کارشناس خودرو افزود: در بخش هزینههای سربار تشکیلاتی نیز هزینههای اجاره ساختمان، هزینههای آب، برق و گاز و هزینههای پرسنلی باعث افزایش قیمت تمام شده خودروهای وارداتی در ایران میشود ضمن آنکه سود شرکت فروشنده خودرو نیز با توجه به شرایط حاشیه بازار تعیین و به قیمت تمام شده اضافه میشود.
وی تصریح کرد: مجموعه این هزینهها قیمت عرضه خودروهای وارداتی در ایران را حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصد نسبت به قیمت جهانی این محصولات افزایش میدهد.
پیش از این علی خاکساری - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از ۲.۵ برابر بودن قیمت خودروهای وارداتی در ایران نسبت به قیمتهای جهانی این محصولات انتقاد کرده بود.
نظر کاربران
سئوال نداره باید مبالغ سنگین حقوق چند صد میلیونی وپاداشهای نجومی مسئولین زیاده خواه تامین بشه
والا خوبه با این .... ده برابر نشده تا حالا. مردم به همین دو برابر هم راضی ان . شما بدتر نکنید ما از شما انتظار بهتر شدن نداریم
توی کشورهایی دیگه خودروی روز دنیا رو با ده درصد نقدی بقیه اقساطی با یک سوم قیمت داخل ایران بهت تحویل میدن کشورهایی مثل عراق افغانستان و حاشیه خلیج فارس اما ما ایرانیها حتما استحقاق نداریم یا ....
جالب .این اتفاقات فقط توی ایران می افته ......
3 برابر درسته!....مثلا یاریس 10 هزار دلاره. ..خودتون حساب کنید.نمایندگی های رسمی سود بالایی در میارن اونم با پول مردم.در ضمن گمرک به چه دلیل از اپشن هم گمرکی میگیره؟...این انصاف نیست!
نمی خواد جای دیگه برید برید منطقه ازاد قشم ماشین قیمت بگیرید
ارزش و فایده این مصاحبه ها چیست ؟؟؟؟!!!!
خدا کنه بدتر بشه ما که هیچ سودی نبردیم
تو رو خدا بس کنید،مردم دیگه به این وضع راضی شدند.معلوم نیست این همه پول رو چکار میکنند.شما تصور کن که یه ماشین خارجی مثلا 75 میلیون تومن قیمت تموم شده برای اون کشور تولید کننده هست،انوقت دولت ما معادل قیمت اون میاد حق حساب از مردم میگیره،مثل سهم وزارت راه و شماره گذاری و .....
یادمون نره اون کشورها هزینه تولید با سودشون شده اون قیمت!!!
نزارید دهن مردم باز بشه،خواهشا از مسئولین بخواین که به این کارشون با اهتمام بیشتر ادامه بدن.
بابا دیگه عهد بوق که نیست سر مردم شیره بمالین
میگی 110درصد نسبت به قیمت خارجی
مگه تو خارج حمل ونقل انجام نمیشه تویوتا به کل جهان ماشین صادر میکنه اختلاف قیمت محصولاتش رو باکشور همسایه عراق محاسبه کن ببین چقدره هر دو هم وارد کننده هستیم و هزینه حمل و... میدیم
اگر دو برابر نشوند چطور می خواهند حقوق چندصدمیلیونی مدیران تامین بشود
دادستان مشهدبجای گرفتن مدیرسابق پدیده ،مدیرعامل سایپا وایران خودرو وعاملینی که مردم بدبخت رو اغفال کرده وقیمت خودرو رو از چن سال پیش چن برابر کردن رو بگیره کلاهبرداری بزرگی که همچنان تو روز روشن ادامه داره
به دلیل کیفیت بالای محصولات بایددوبرابربشه ههههه