آموزشوپرورش: سوالات امتحانات دشوار نبود
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس آمار مرکزسنجش آموزش وپرورش تاکنون میانگین نمرات خرداد ماه سال ۹۵ نسبت به سال گذشته ۱.۱۳ نمره افزایش داشته است، گفت: این موضوع نشان می دهد سوالات امتحانات نهایی دشوار نبوده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علیرضا جدایی با اشاره به طراحی سوالات امتحانات نهایی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: سوالات امتحانات نهایی توسط دبیران مجرب و موردتأیید آموزش و پرورش براساس اهداف یادگیری صرفاً از مطالب کتاب های درسی و بادرنظرگرفتن حیطه های دانش و فرادانش طراحی و بازبینی می شود.
رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش درخصوص ویژگیهای طراحان سوالات امتحانی تصریح کرد:طراحان سوالات از بین دبیران مجرب مدارس انتخاب میشوند و با توجه به تجارب متمادی تدریس و آشنایی به شیوه های آن، به صورت تیمی اقدام به طراحی سوالات کرده وتمامی سوالات را ازمحتوای کتابهای درسی انتخاب میکنند.
جدایی اضافه کرد: سوالات این دوره از امتحانات نیز همسطح سوالات امتحانی دوره های قبل بوده و ازآسان شروع شده و دارای ضرایب دشواری مختلف آسان، متوسط و دشواراست.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همه طراحان سوالات امتحان نهایی، نیروهای رسمی و مجرب آموزش وپرورش هستند وبرای طراحی سوالات الزاما باید تدریس آن درس را درسال جاری برعهده داشته باشند و با درنظرگرفتن بارم بندی دفترتالیف، متن کتاب درسی، شیوه نامه طراحی سوالات وموارد قانونی دیگراقدام به طراحی سوالات کنند.
جدایی بابیان اینکه درطراحی سوالات امسال نیز همه این موارد لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: پس از بررسیهای دقیق بهعمل آمده مشخص شد، هیچ سوالی خارج ازچارچوب کتابهای درسی طراحی نشده است و همچنین در بازدید از حوزههای تصحیح، اکثر دبیران مصحح اوراق امتحانات نهایی نیز از شیوه طراحی سوالات، اظهار رضایت کردهاند.
وی افزود: باتوجه به طراحی سیستم مکانیزه ارزیابی و تجزیه و تحلیل سوالات دراین وزارتخانه، تعیین میزان دشواری سئوالات و روایی آن، براساس میزان پاسخ گویی دانش آموزان به سوالات در مرکز سنجشصورت می گیرد و البته نتایج آن به بخشهای مختلف آموزش و پرورش هم اطلاع رسانی می شود.
رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به برخی فضاسازیهای رسانهای در خصوص دشواری سوالات امتحانات نهایی در سال ۹۵، خاطرنشان کرد: میانگین نمرات امتحانات نهایی در خرداد ماه سال گذشته ۱۱.۵۷ و در خرداد ماه امسال ۱۲.۷ می باشد که رشد ۱۳/۱ نمره نسبت به خردادماه ۹۴ نشان می دهد و همین امر به خوبی بیانگر این واقعیت است که سوالات امتحانات نهایی امسال از حیث دشواری تفاوتی با سنوات قبل نداشته است.
جدایی با بیاناینکه آموزش و پرورش همواره از نقدهای علمی و مشفقانه ذینفعان و صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت استقبال میکند، گفت: علیرغم اینکه نتایج امتحانات به خوبی نشان میدهد که سوالات امتحانات نهایی از استانداردهای حرفهای لازم برخوردار بوده است، به دستور وزیر آموزش و پرورش، تیم کارشناسی مجددا طراحی سوالات را بررسی و نتایج را به اطلاع عموم خواهد رساند.
نظر کاربران
اره واقعا همه ی سوالا تو کتاب بود ولی اینکه کدوم سوالای کتابو طرح کنن مهمه...روتین باشه یا..
به نظرم وزیر باید استیضاح بشه ،، کارآیی نداره
سوالت کنکور دست آموزش وپرورش میبود لو میرفت
سلام امتحانات نهایی که هنوز به پایان نرسیده وبرخی از دروس هنوز تصحیح نشده چطور این آمار اعلام می شود!!!
سخت نبود خخخ
بله برای مدارس ویژه وغیرانتفاعی شاید این پیشرفت بوده ولی مدارس دولتی این سوالات از دشوارهمدشوارتر بوده
معلومه که آموزش و پرورش سخت بودن سوالا رو قبول نمیکنه وبی واقعا سوالت امتحان نهایی هرسال سخت تر از سال قبل ميشه واقعا وضعیت افتضاحه
تا بوده همین بوده.مام که پارسال امتحان دادیم برامون خیلی سخت بود. میگفتیم سال های پیش راحتر بود.
این چه تجزیه وتحلیلیه !خوب شاید دانش آموزها بدلیل تاثیر نمره درکنکور تلاش زیادتری کردندوقطعا همینطوره واگه سوالها سخت نبودنتیجه بهتری میگرفتند.واقعا ازطرزتفکرتون متاسف شدم وپی بردم به قول مهران مدیری در"مردهزارچهره"خیلی ها اشتباهی هستندواشتباهی جای دیگران رواشغال کردن.متاسفم متاسف!!!!!!
واسه ما که تو شهرستانیم ومعلمامون خوب تدریس نمیکنن چی؟اون امارتونم همش مال مدرسه های تیزهوشان و...است