ضربه مهلک دلار به تورهای دوبی و آنتاليا
سال گذشته همین موقع تمامی پروازها به این کشورها پُربوده و حتی پروازهای فوقالعاده نیز به ناوگان هواییکشور اضافه شده بود اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز وضعیت بهگونهای شده که حتی برخی ایرلاینها، پروازهای خارجی خود را لغو کردهاند.
سال گذشته همین موقع تمامی پروازها به این کشورها پُربوده و حتی پروازهای فوقالعاده نیز به ناوگان هواییکشور اضافه شده بود اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز وضعیت بهگونهای شده که حتی برخی ایرلاینها، پروازهای خارجی خود را لغو کردهاند.
از طرفدیگر، معاونهوانوردي سازمان هواپيمايي اعلام کرده ایرلاینهای داخلی و خارجی میتوانند بلیت پروازهای خارجی خود را بههر قیمتی به فروش برسانند تا شاید کمی از بیرونقی پروازها کاسته شود. گزارش امروز هفتصبح، نگاهی دارد به وضعیت استقبال مسافران از تورهای خارجی پاییزی امسال.
ماجرا چیست؟
معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي كشور، گفت: نرخ بليتهاي خارجي تكليفي نيست و شركتها براساس وضعيت و شرايط بازار و كيفيت خدمات اقدام به تعيين نرخ بليت ميكنند.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام محمدخداكرمي درحالی که قیمت بليتهاي داخلي مصوبهشورايعالي هواپيمايي كشوري بر اساس پيشنهاد سازمان هواپيمايي كشوري جهت اجرا به شركتهاي هواپيمايي داخلي ابلاغ ميشود اما نرخ بليتهاي خارجي اعم از بليتهاي شركتهاي هواپيمايي خارجي كه به ايران پرواز ميكنند يا شركتهاي هواپيمايي داخلي كه به خارج از كشور پرواز ميكنند، تكليفي نبوده و شركتها براساس وضعيت و شرايط بازار و كيفيت ارائه خدماتشان اقدام به تعيين نرخ بليت خود ميكنند.
بهگفته معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي بهدليل تكليفي نبودن تعيين نرخ بليت پروازهاي خارجي مشاهده ميشود كه شركتهاي هواپيمايي مختلف نرخهاي متفاوتي را براي يك مسير معين، اعلام ميكنند. وي خاطر نشان كرد: البته ياتا (انجمن جهاني شركتهاي هواپيمايي) كه يك موسسه غيردولتي است و به سازمانهاي بينالمللي نيز وابستگي ندارد، دستورالعمل و توجيههايي را به عنوان پيشنهاد به شركتهاي هواپيمايي جهت تعيين نرخ به صورت حداقل و حداكثر ارائه داده است كه شركتها عمدتا جهت تعيين نرخ بليت از آن بهرهبرداري ميكنند.
خداكرمي همچنين اظهاركرد: با توجه به پيشنهادهاي ياتا تعرفه يك مسير هوايي ميانگين نرخ كلي ارائه شده از سوي كليه شركتهاي هوايي كه در آن پرواز دارند، است كه در واقع يك نرخ قابل انعطاف است.
روزهای سخت ایرلاینهای داخلی
در شرايطي نرخ بليت پروازهاي خارجي شركتهاي خارجي به ايران و يا پروازهاي خارجي شركتهاي داخلي از ايران به نقاط مختلف جهان به صورت آزاد از سوي شركتها با توجه به شرايط مختلف بازار و ارائه خدمات با كيفيتهاي مختلف تعيينميشود كه شركتهاي داخلي بايد از نرخهاي تكليفي براي بليت پروازهاي داخلي استفاده كنند.
آن گونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده در دو هفته اخير با اعلام حذف شركتهاي هواپيمايي از دريافت دلار با نرخ دولتي، مشكلات فراواني را براي اين شركتها به وجود آورده است و سيد عبدالرضاموسوي رئيسانجمن شركتهاي هواپيمايي اعتقاد دارد، درصورتي ميتوان صنعت هواپيمايي كشور را با توجه به حذف دلار دولتي نجات داد و همچنان سرپا نگه داشت كه نرخ بليت هواپيما حداقل ۱۰۰در صد افزايش يابد و سازمان هواپيمايي كشوري اجازه آزاد سازي نرخ بليت را به ايرلاينها بدهد.
مشكلي كه اعضاي كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي براي حل آن قول مساعدت دادهاند اما تاكنون اتفاق خاصي رخ نداده و شركتهاي هواپيمايي در حال حاضر با ضرر در حال ادامه فعاليت هستند.
چین، آنتالیا و دوبی؛ بازندگان اصلی
از دوبی، چین و آنتالیا به عنوان بازندگان اصلیگران شدن دلار نام میبرند که به گفته مدیران آژانسهای مسافرتی باعث شده تعداد مسافرانشان نسبت به سال گذشته در همین موقع حدود 90 تا 95 درصد کاهش پیدا کند.
در همین رابطه بهرنگبشیری، مدیر یکی از آژانسهای مسافرتی به هفتصبح این چنین توضیح میدهد: «در حالی که به نمایشگاه گوانجو کشور چین نزدیک میشویم و همه ساله از مردادماه کلیه پروازها به این کشور خریداری میشد، امسال اما با وجود آن که حدود 10 روز به برپایی این نمایشگاه باقی مانده اما تمامی پروازها خالی هستند و بلیتها به فروش نرسیده است.»
دوبی شهر رویایی سابق ایرانیها که حتی در فصلگرما و تابستان هم مشتریان خودش را داشت با وجود بلیت 210 هزارتومانی هواپیما، از نفسافتاده و دیگر کسی سمت این شیخ نشین کوچک نمیرود. هزینههای هتلها با دلار جدید بهقدری بالا رفته که مسافران ترجیح میدهند یا قید سفر به این شهر را بزنند یا بهجای هتلهای چهار و پنج ستاره از هتلهای دو و سه ستاره استفاده کنند. کنسرت خوانندگان خارجی معروف که در روزهای آینده برگزار میشود هم حتی نتوانسته این شهر را از استقبال کم مسافران ایرانی نجات دهد. در حالی که سال گذشته بسیاری از ایرانیها به دلیل شرکت در همین کنسرت ها به این شیخ نشین سفر میکردند.
آنتالیا از دیگر شهرهای است که خود را از مسافران ایرانی خالی میبیند. آژانسهای مسافرتی با وجود نرخ جدید دلار سعیکردند تا آنجا که امکان دارد قیمت تورهای خود را بالا نبرند اما با این وجود بسیاری از تورها و پروازها خالی مانده و طبق شنیدهها در حال حاضر تنها سه، چهار آژانس مسافرتی بزرگ باقی مانده که هنوز تورهای آنتالیا برگزار میکنند.
تایلند و مالزی بازندگان درجهدوم
این دو کشور پرطرفدار ایرانی به اندازه شهرها و کشورهای گفته شده در بالا کم رونق نشده اما از کمبود مسافر حدودا ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته رنج میبرند. مالزی به دلیل وجود دانشجوهای زیاد هنوز رفت و آمد به آن صورت میگیرد اما به دلیل بالا رفتن هزینه ها سفرهای اضافی دانشجوها و خانوادهها به این کشور متوقف شده است. تایلند هم به دلیل آن که از ابتدا نسبت به کشورهای دیگر ارزانتر بود، با بالا رفتن دلار نسبت به کشورهای دیگر کمتر گران شده و هنوز مسافران (اگرچه با تعداد کمتر) به این کشور سفر میکنند.
استانبول همچنان پر مشتری!
برخی شرکتهای هواپیمایی داخلی برای جلب مشتری بیشتر اقدام به پایین آوردن هزینه بلیتهای خود به شهر استانبول کردهاند و به همین جهت این شهر همچنان با استقبال خوبی روبهرو شده است. این شرکتهای داخلی بلیت یک طرفه به استانبول را حدود 70 هزار تومان به فروش میرسانند و همین امر سبب شده تا با وجود هزینههای بالا فعلا مسافران ترجیح دهند به این شهر سفر کنند.
نظر کاربران
بازندگان اصلی بالا رفتن دلار مردم هستند نه دبی و آنتالیا!!!!
لطفاااااااااااااااااااااااااااااااااا سانسورهاتو کم کن برترین ها!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خدایا کمک کن چون میخواهیم نوروز بریم انتالیا جان من دلار رو کنین 1000 تومان بعد از نوروز هرکاری خواستین بکنین تا نوروز دیگر
با سلام
چند روز پيش براي هند زنگ زدم قيمتها خيلي بالا رفته است.