۲۶۴۱۲۸
۱۴ نظر
۵۰۱۳
۱۴ نظر
۵۰۱۳
پ

زمان تحویل خودروهای با وام ۲۵ میلیونی

مدیران صنعت خودرو اعلام کردند که حداقل زمان تحویل خودرو در قالب طرح تحریک تقاضا و اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی، یک هفته تا حداکثر یک ماه پس از زمان تکمیل مالی است.

خبرگزاری مهر: مدیران صنعت خودرو اعلام کردند که حداقل زمان تحویل خودرو در قالب طرح تحریک تقاضا و اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی، یک هفته تا حداکثر یک ماه پس از زمان تکمیل مالی است.

مجتبی خسروتاج در ارتباط تلفنی با برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر گفت: علت تاخیر در اجرا این بود که برای اجرای این طرح، نیاز به هماهنگی با دستگاههای مختلف بود که پیچیدگی‌های زیادی داشت؛ به ویژه در بخش کارت اعتباری که قرار است اجرا شود، آمادگی واحدهای تولیدی مهم است که بتوانند شماره کد کالا را ارائه کنند و این کاری زمان‌بر بود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این تسهیلات برای مصرف‌کننده است؛ زیرا قراردادی که خودروسازان با مصرف‌کنندگان منعقد می‌کنند مبنای تسهیلات قرار می‌گیرد و اگر این قراردادها نباشد، تسهیلاتی به خودروساز داده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع، این تسهیلات براساس تنزیل اسناد تجاری است و بر مبنای آن، تسهیلات به خودروساز داده می‌شود، ضمن اینکه در درجه اول، مصرف‌کنندگان از مزایای این طرح برخوردار می‌شوند، البته فروشنده یا خودروساز هم از این تسهیلات بی‌نصیب نخواهند بود؛ اگرچه باید بیش از گذشته در جهت خدمات پس از فروش و ارتقای کیفیت اقدام کرد و در این زمینه، برنامه‌های مفصلی وجود دارد که باید اجرا شود تا اعتماد مصرف‌کننده به صنعت داخلی از بین نرود.

به گفته خسروتاج، ایران‌خودرو و سایپا در مجموع، در نخستین روز اجرای طرح وام ۲۵ میلیون تومانی، بیش از ۱۲ هزار دستگاه خودرو فروش داشتند و این به معنای استقبال خوب خریداران است.

همچنین خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به این پرسش که کدام یک از محصولات ایران خودرو در این طرح عرضه شده است، گفت: در فرآیندی که طراحی کردیم؛ تقریبا همه محصولات ایران‌خودرو اعم از گروه‌های ۲۰۶، پژو ۴۰۵، تندر، سمند، خودروهای رانا، دنا و وانت آریسان و پی‌کاپ تندر و در مجموع، حدود ۲۰ خودرو را شامل می‌شود، این در حالی است که پژو پارس سال که مطلوبیت ویژه‌ای در بین مشتریان دارد نیز در این طرح مشارکت داده شده است.

۷۲۰۰ نفر پول واریز کردند

وی درباره فرآیند ثبت نام گفت: با توجه به اینکه روز نخست ازدحام بود، در ساعات اولیه کمی اختلال ایجاد شد اما از ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه فرآیند ثبت نام شروع شد و تا ساعت ۱۳، حدود ۵۵۰۰ دستگاه و تا ساعت حدود ۱۷ و پانزده دقیقه، حدود ۱۱ هزار پیش ثبت نام انجام شد و از این مقدار تا ساعت ۱۷، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه واریز وجه داشتند.

خان‌کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو درباره زمان تحویل خودروها گفت: بحث بر این بود خودروهایی باید تحویل مشتریان شود که تحویل آن فوری باشد، این در شرایطی است که حدود ۱۲۰۰ دستگاه خودرو در روز تولید می کنیم و از نظر تحویل مشکلی نخواهیم داشت، افزود: حداقل زمان تحویل، یک هفته تا حداکثر یک ماه پس از زمان تکمیل مالی است.

در ادامه رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: این طرح حدود ۱۸ نوع خودرو از جمله انواع پراید، تیبا، گروه ال ۹۰، پارس تندر ، آریو، برلیانس و از وانت‌ها هم وانت پی‌کاپ دوکابینه ریچ و وانت ۱۵۱ و زامیاد را شامل می‌شود.

در ادامه تقی زاده گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌های پارکینگ‌های سایپا محدود است ابتدا خودروهای موجود در نمایندگی ها به محض اینکه مدارک تکمیل شد خودرو همان روز تحویل مشتری می‌شود و خودروهای داخل پارکینگ نیز بلافاصله حمل می شود و خودروهایی که در مرحله تولید هستند تا حدود یک ماه تحویل مشتری می‌شود.

تقی‌زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا با اشاره به اینکه تقاضا بیشتر برای تیبا و پراید بود، گفت: حدود ۷۰ درصد از ثبت نام‌ها برای این دو گروه بود و حدود ۲۰ درصد از متقاضیان هم گروه تندر و پارس تندر و حدود ۶ درصد وانت‌های زامیا و ۴ درصد بقیه آریو و برلیانس و ریچ را انتخاب کردند.

وی افزود: براساس مصوبه، این طرح تا ۳۰ اردیبهشت سال ۹۵ خودروهای قابل تحویل بود؛ بنابراین اگر کسی بخواهد در طرح سایپا ثبت نام کند و بخواهد خودرویش را در بهمن یا اسفند یا آذر و فروردین تحویل بگیرد برای آن ماه مورد نظرش هم ظرفیت ثبت نام گذاشتیم و به پیش پرداخت او سود مشارکت ۲۸ درصدی تعلق می گیرد.

در ادامه خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه نرخ سود مشارکت مناسبی داریم، گفت: تا سقف ۲۸ درصد پرداخت می‌کنیم. این طرح شامل خودروهای تحویل فوری یعنی حداکثر ۳۰ روزه خواهد بود و شامل خودروهای آتی نیست به همین علت فرآیند را برای تولید روزانه و ظرفیت ها برای ثبت نام را بر این اساس طراحی کردیم.

سند خودرو به نام متقاضی صادر می شود

تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا هم گفت : نرخ سود مشارکت ما ۲۸ تا ۳۰ درصد است و در طرح های فروش عادی از ۲۶ تا ۲۸ درصد براساس نوع خودرو متغییر است.

وی درباره امکان واگذاری خودروهای با وام ۲۵ میلیونی گفت: از نظر قانونی نمی توان آن را واگذار کرد زیرا سند آن در رهن شخص ثالث است اما برخی توافقی انجام می دهند که توصیه ما این است این کار را نکنند .

خان کرمی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو هم در این خصوص گفت: سند خودرو به نام متقاضی صادر می شود و در رهن شرکت خودروساز باقی می‌ماند تا زمانی که تسویه حساب یا اقساط را پرداخت کند.

تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا درباره طرح وام ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو گفت: خودروساز با پذیرش این نوع ثبت نام ریسک بزرگی را پذیرفته؛ زیرا طبق بخشنامه و روال قبلی ۵۰ درصد از نرخ خودرو را به عنوان حقوق مالکانه می‌گرفتیم و اطمینان داشتیم شخصی که ۵۰ درصد از پول خودرو را پرداخته احتمال اینکه اقساط آن را کامل پرداخت کند زیاد است در نتیجه ما فقط ۲ تا ۳ درصد ریزش داشتیم اما در این طرح پیش‌پرداخت، ۲۰ درصد شده است، بنابراین مشتریان هر قدر میزان پیش پرداخت خود را بیشتر کنند در پایان ۴ سال سود کمتری خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ قطعه ساز خودرو داریم افزود: افزایش کیفیت خودرو فقط به خودروساز بستگی ندارد بلکه به قطعه سازان هم بستگی دارد و باید فرآیند ها بهبود یابد و فناوری بیشتری وارد کشور و سرمایه گذاری بیشتری شود تا کیفیت افزایش یابد. روند رو به رشدی را در کیفیت خدمات رسانی به مشتری داریم.

در ادامه خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو گفت: پارسال تیراژ خودروها را افزایش دادیم و امسال مقوله کیفیت را طراحی کردیم و شورای عالی کیفیت تشکیل شده و حدود ۷۰۰ طرح کیفی و طراحی چه از نظر قطعه و چه از نظر فرآیند تحویل و تولید در حال اجراست و روز به روز بهبود می‌یابد.

وی افزود: هدف کیفی ایران خودرو برای محصولات این است که به گونه ای شود که خودروهای تولیدی این شرکت زیر ۱۰ هزار کیلومتر مراجعه به نمایندگی برای دریافت خدمت نداشته باشد.

تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی سایپا با اشاره به اینکه این وام در حال حاضر یک و نیم میلیون تومان خرید و فروش می شود، از مردم خواست فقط به نمایندگی های مجاز مراجعه کنند و به سایت ها و پیامک های غیر معتبر توجه نکنند.

اجرای طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی از ساعات ابتدایی صبح دوشنبه در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو آغاز شد. ابتدا قرار بود که دوره بازپرداخت وام‌های ۲۵ میلیون تومانی، ۷ ساله و با نرخ بهره ۱۶ درصد باشد. اولین بار این خبر را ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک سه عضو اقتصادی دولت برای رونمایی از بسته سیاست‌های جدید اقتصادی در نیمه دوم سال اعلام کرد.

آن روزها خبری از بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو در مدت زمانی کمتر از ۷ سال نبود اما هر چقدر که به زمان آغاز اجرای طرح نزدیک تر شدیم، گفته‌های مقامات بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به روزهای اول اعلام اجرای طرح، متفاوت‌تر می‌شد.

در عین حال، تا قبل از روز اجرا قرار بر این بود که دوره بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو، ۴ تا ۷ ساله باشد اما از صبح دوشنبه که مردم برای ثبت نام و آگاهی از شرایط فروش خودروها با این وام، به نمایندگی‌ها مراجعه کردند، ناگهان متوجه شدند که دوره بازپرداخت طرح، به جای اینکه ۴ تا ۷ ساله باشد، به یک تا ۴ ساله تغییر یافته است.

در تازه ترین اظهارنظرها، مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزارت صنعت منکر ۷ ساله بودن بازپرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو شده است، وی گفت: «از ابتدا هم قرار نبوده دوره بازپرداخت ۷ سال باشد بلکه مدت زمان اعلامی تا ۷ سال از سوی دولت عنوان شده بود، بنابراین از ابتدا هم قرار نبود بازپرداخت‌ها به صورت ۷ ساله باشد.»

به همین تناسب، میزان اقساط و نحوه دریافت چک‌ها هم متفاوت بود، این در شرایطی است که اکنون، زوایای دیگری از اجرای این طرح نمایان شده است؛ زاویه ای که نشان می‌دهد بازپرداخت این وام ۲۵ میلیون تومانی، بهره ۱۶ درصد نخواهد داشت بلکه بهره ها، مرکب و با توجه به شرایط بازپرداخت متفاوت است؛ به این معنا که اگر فردی از این تسهیلات استفاده کرده و اقساط آن را ماه به ماه تسویه کند، مشمول دریافت وام با بهره ۱۶ درصدی خواهد شد، در غیر این صورت باید منتظر اعمال بهره مرکب توسط مجریان باشد.

بر همین اساس، طرحی که اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است، دیگر آن طرح دولت نیست که از آن با افتخار به عنوان تحریک تقاضای داخلی نام برده می‌شود، چراکه دیگر اجرای طرح با بازپرداخت ۷ ساله و با سود بانکی ۱۶ درصد نخواهد بود، بلکه دوره بازپرداخت از ۷ به ۴ ساله یا کمتر تغییر یافته و در عوض، اگر قرار باشد ماه به ماه تسویه صورت نگیرد، مشتری باید زیر بار بهره مرکب برود که فرمول آن هم اختصاصا در اختیار بانک‌ها است؛ نه کسی از آن سر در‌می آورد و نه کسی به غیر از بانکی‌ها قدرت محاسبه آن را دارند.

نکته حائز اهمیت این است که در مراجعه ای که صبح دوشنبه خبرنگار مهر به نمایندگی فروش یکی از خودروسازان داشت، متوجه شد در فرم‌هایی که در اختیار مشتری به تناسب نوع خودروی انتخابی‌اش قرار می‌گرفت، مدت زمان بازپرداخت ۱۲ تا ۴۸ ماهه طراحی شده بود، ضمن اینکه خودروسازان دریافت چک از مشتریان را به دوره های ۴ ماهه تغییر داده بودند.

البته علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی امروز گفته است: اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می توانند از سفته هم استفاده کنند، ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات این تسهیلات ۱۶ درصد به شرط اقساط ماهیانه خواهد بود.

در این میان، امیر حسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با نظر بانک مرکزی، بهره مرکب برای آن دسته از تسهیلاتی که در قالب چک و در فواصل زمانی بیش از یک ماه بازپرداخت می‌شود، در نظر گرفته خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • مهمان

    این طرز برخورد با مشکلات کشور مایوس کننده بود ! در حالی که یک بیمار رو به موت برای دریافت وام به درب بسته می خورد ، 25 میلیون وام برای خرید یک کالسکه مرگ مثل آب خوردن اختصاص می یابد ، روش این وزارت صنعت کاملا قرون وسطائی است ، انگار این وزیر پیر و داغون دارد به جنگ مردم می رود...

  • احمد

    مردم از ماشین های بی کیفیت و بسیار گرون ایران خودرو و سایپا خسته شده اند ماشین صفر میخرند چند ماه که سوار میشن ده تا عیب پیدا میکنه

  • بدون نام

    من امار گرفتم تعداد خیلی کمی رفته بودن دیروز واسه گرفتن وام که نصفه اوونام تا فرمو دیدن برگشتن مردم مگه مغز خر خوردن خودشونو گرفتار کنن
    هیچکس وام نمیگیره شاید توو کل ایران 100 دستگاه و با وام بتونن بفروشن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اول که گفتن 7 ساله است شد چهار ساله بعد هم گفتن فقط افراد دارای حقوق ثابت یعنی همون کارمندای دولت که قبلا هم دارن بهشون این وامو میدن ... یعی هیچ چیزی عوض نشده فقط یک حقه تاریخی است برای کشاندن مردم به درون تله هایشان !

  • بدون نام

    اینایی که رفتن ماشین قسطی بخرن همونایین که خیلی وقته دنبالشونیم. همونایی که وقتی میپرسیدیم آخه نمیدونم کی به احمدی نژاد رای داده که اینهمه رای آورده میگفتن نمیدونم والا من که اصلن انتخابات شرکت نکردم. همونایی که وقتی میگفتیم آخه خیلیا یارانه نمیگیرن و انصراف دادن چجوری بازم 80 میلیون یارانه بگیر داریم میگفتن ما که از اولش اصلن ثبت نام نکردیم. همونایی که قبل از سهمیه بندی شدن بنزین گالن گالن بنزین انبار کردن اما تا صف بنزینو میدیدن میگفتن مردم دیوانه همش حرص میزنن. چی بگم . شایدم از درد نداری و فلاکته که مدام میخوان از چاله دربیان اما میفتن توی چاه. خدا آخر عاقبت هممونو ختم به خیر کنه.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      والا من که بخاطر این وامها یا بهتره بگم نزولهای سنگین ! نظرم عوض نشده وتا دوسال هیچ ماشینی نمیخرم ومطمئن هستم بقیه هم همینطورند .فقط اینه که امار غلط میدن وهم اینکه بالاخره در هر جاییی یک عده هالو هستند که به بقیه سواری میدهند والبته کار ما را هم راحتتر میکنند چون این اشغالها راهم بالاخره بایدبه یک کسایی مینداختن خب...

  • saeid333

    از ماست که بر ماست
    هرچی سرمون بیاد حقمونه

  • امید

    اولامتاسفم! ثانیاعلت اینکه چرا عده ای از این طرح استفاده کردن را باید در نداری و وضعیت بد مالی اقشار مردم جستجو کرد.! وقتی طرف میبینه هرگز نمیتونه ماشین داشته باشه وبا 4 تومن صاحب پراید میشه ، استقبال میکنه !!!.کاری هم نداره که این ماشین چقدر داره تموم میشه و چه عواقبی داره . این استقبال مردم به نوعی حکایت یک درد است!!!

  • mohamaad

    برای وام ازدواج میگن منابع مالی ندارن ولی یهویی این منابع مالی برای حمایت از تولید کنندگان خودرو بی کیفیت میاد روی کار
    واقعا به جای حمایت از این خودرو سازان بی کفایت از جوان ها حمایت کنید سقف وام ازدواج رو افزایش بدید بجاش اخه با این شش میلیون وام ازدواج که نمیشه حتی نزدیک خونه عروس خانم شد چه برسه به ازدواج

  • بدون نام

    چقدر خوشحال شدم نظرات شما دوستان فهیم رو خوندم .ممنون

  • نگار ايراني

    در صورتي كه وام خودرو را در يكي از شركت هاي بيمه سرمايه گذاري كنيم در پايان 7 سال چه مبلغي خواهيم داشت؟
    گزينه اول:
    شما خودرو مي خريد و 7 ميليون را نقد و 25 ميليون را طي اقساط 7 ساله ماهانه 496 هزار تومان مي پردازيد در پايان سال 7 شما يك خودرو فرسوده با متوسط 210 هزار كيلومتر كاركرد كه حدود 50 ميليون برايش پرداختيد و حدود 18 ميليون مي ارزه
    گزينه دوم:
    ماهانه 496 هزار را در شركت بيمه سرمايه گذاري كنيد و 7 ميليون را در يكي از بانك هاي سپرده طولاني مدت كنيد در پايان 7 سال نقدا 106 ميليون تومان بابت بيمه عمر و از بانك هم 31 ميليون جمعا" 137 ميليون پول خواهيد داشت.
    چقدر دولت "تزوير و ريا" به فكر مردم است!!!!

  • فردين كاظمي

    باسلام
    بقولتان عمل كنيد كه اعتماد مردم جذب كنيد وگرنه مردم هم از خودروهاي وارداتي كه هزار درجه بهتراز خودرو داخلي هست هجوم نبرند
    7ميليون را20ميليون پول زور ميگيريد

  • بدون نام

    تیبا2با وام دولتی تحویل گرفتم ولی هنوز با گذشت ۲۰ روزمگن پلاک نیومده و دولت وامشو نداده تکلیف ما چیست

  • احسان

    هنوز از تحویل خودرو خبری نیست منef7 نوشتم میگن شاید دوماه تحویل بدیم امیدوارم دوماه نشه سه ماه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج