جزییات زمان عرضه بنزین ۱۰۰۰ تومانی
پیش بینی میشود تا ۲۵ روز آینده و همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برای نخستین بار پای بنزین ۱۰۰۰ تومانی هم به جایگاههای سوخت کشور باز شود.
سهمیه بندی بنزین امروز پنج ساله شد تا با اجرای نظام کارت هوشمند سوخت عملا ایران از یک کشور وارد کننده صرف این فرآورده استراتژیک نفتی به یکی از صادرکنندگان بنزین در سطح منطقه تبدیل شود.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که در حدفاصل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ به طور متوسط روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاهها تولید می شد که این میزان تولید پاسخگوی مصرف روزانه بیش از ۶۸ تا ۷۰ میلیون لیتری بنزین در داخل کشور نبود.
بر این اساس تا پیش از اجرای نظام سهمیهبندی، وزارت نفت برای مثبت کردن تراز عرضه و مصرف بنزین مجبور به واردات سالانه ۴ تا ۶ میلیارد دلار بنزین بود به طوریکه در حدفاصل سالهای ۸۵، ۸۶، ۸۷ و ۸۸ به ترتیب روزانه ۲۸.۹، ۱۹.۵، ۲۲.۵ و ۲۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد.
در شرایط فعلی متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی به مرز ۶۰ میلیون لیتر رسیده است که با بهره برداری از چندین طرح جدید پالایشگاهی علاوه بر توقف واردات بنزین، کشور به یکی از صادرکنندگان این فرآورده میان تقطیر پالایشگاهی به برخی از کشورهای همسایه همچون افغانستان تبدیل شده است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اخیرا با تاکید بر اینکه تا پایان سالجاری ظرفیت تولید روزانه بنزین ایران به ۷۰ میلیون لیتر افزایش می یابد از رشد تولید این فرآورده استراتژیک نفتی به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر تا پایان افق چشم انداز خبر داده است.
همزمان با افزایش ظرفیت تولید بنزین هم با اجرای ۱۳ میلیارد دلار طرحهای جدید بنزین سازی، بهبود کیفیت و فرآیند تولید در پالایشگاههای موجود نفتی ضمن افزایش عدد اکتان بنزین به بیش از ۹۰ میزان برخی از ترکیبات آروماتیکی، گوگرد، ام.تی.بی.ای و بنزن هم از ترکیب این فرآورده نفتی حذف خواهد شد.
سهمیههای بنزین آب رفت
طرح سهمیه بنزین ابتدا با اختصاص سه ماهانه ۳۶۰ لیتر بنزین تک نرخی با قیمت ۱۰۰ تومان کلید خورد و پس از چندین دوره اختصاص سهمیههای سفر و نوروزی به یک باره میزان سهمیهها ماهانه و با کاهش قابل توجهای روبرو شد به طوریکه ابتدا سهمیههای ماهانه از ۱۲۰ به ۱۰۰ لیتر، سپس به ۸۰ لیتر و در شرایط فعلی به ۶۰ لیتر در ماه برای خودروهای شخصی کاهش یافته است و حتی یکی از سناریوهای احتمالی در فاز دوم هدفمندی یارانهها حذف نظام سهمیه و عرضه تک نرخی بنزین است.
خداحافظی با بنزین ۱۰۰تومان و عرضه بنزین ۱۰۰۰ تومانی
کارشناسان اقتصادی از بنزین به عنوان دماسنج اقتصاد ایران یاد میکنند و کوچکترین تغییرات قیمتی در عرضه این فرآورده نفتی در تعیین نرخ تورم سایر کالاهای مصرفی تاثیر گذار است.
در طول پنج سال گذشته قیمت بنزین چندین بار دستخوش افزایش شده است به طوریکه ابتدا دولت از بنزین نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومانی و سپس بنزین آزاد ۷۰۰ تومانی رونمایی کرده است و در صورت افزایش ۲۰ درصدی قیمت این فرآورده نفتی تا مرز یکهزار تومان در هر لیتر هم قابل افزایش است.
این احتمال وجود دارد که از ابتدای مردادماه سالجاری و همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان (کاهش حجم سفرهای تابستانی و به تبع سقوط مصرف بنزین) فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانهها برای افزایش قیمت بنزین کلید بخورد که در این صورت ظهور بنزین ۱۰۰۰ تومانی دور از انتظار نخواهد بود.
از سوی دیگر، درآستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانهها به منظور افزایش کارآیی و تغییر معماری سامانه هوشمند سوخت برای نخستین بار عرضه بنزین ۱۰۰ تومانی از سبد سوخت ایران حذف شد.
ونزوئلا بهشت خودروسواران جهان
در همین حال، بررسی قیمت بنزین در برخی کشورها نشان میهد هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین در کشور آفریقایی اریتره معادل ۳۶۰۰ تومان، در نروژ ۳۲۸۰ تومان، در انگلستان ۲۸۰۰ تومان، درهندوستان ۲۶۸۰ تومان، در ایرلند جنوبی ۲۶۷۰ تومان، در بلژیک ۲۶۶۰ تومان، در آلمان ۲۵۳۰ تومان، در پرتغال و ایتالیا ۲۵۰۰ تومان، در دانمارک ۲۴۸۵ و آمریکا بیش از ۱۱۱۵ تومان است.
در همین حال، هنوز کشورهایی در جهان هستند که بهای ارزانی برای بنزین تعیین کردهاند که در این بین، کشورهایی همچون ونزوئلا برای هر لیتر بنزین ۴۰ تا ۶۰ تومان، عربستان سعودی، ۱۶۰ تومان، لیبی ۱۸۰ تومان، ترکمنستان ۲۴۰ تومان، بحرین ۳۶۰ تومان، کویت ۲۸۰ تومان، قطر ۳۰۰ تومان، مصرف ۳۸۰ تومان، عمان و الجزایر ۴۰۰ تومان از شهروندان خود دریافت میکنند.
نسل جدید کارتهای سوخت کابوس سارقان بنزین
یکی از مهمترین دستاوردهای اجرای نظام سهمیه بندی بنزین در کنار مدیریت مصرف سوخت راه اندازی بزرگترین سامانه هوشمند سوخت جهان در سطح کشور بود و حتی هم اکنون کشورهایی همچون سوریه، ترکمنستان، برزیل و ونزوئلا هم خواستار پیاده سازی نسخه مشابهی از این اسمانه سوخت شده اند.
در حال حاضر بیش از سه هزار جایگاه بنزین و گازوئیل و بیش از ۱۷.۶ میلیون خودرو شخصی، عمومی و خدماتی و موتورسیکلت به این سامانه هوشمند متصل هستند.
هم اکنون با رونمایی از نسل جدید کارتهای هوشمند سوخت ضمن افزایش کارآیی امنیتی و فنی، امکان سرقت و یا به اصطلاح "هک" شدن کارتهای سوخت به طور کامل منتفی شده است.
با اتصال کارتهای هوشمند سوخت به شبکه بانکی علاوه بر راهاندازی کیف الکترونیکی سوخت در تمامی جایگاههای کشور امکان ارائه سایر خدمات همچون خرید در فروشگاههای زنجیره ای و انجام عملیات الکترونیکی بانکی به زودی از طریق کارتهای هوشمند سوخت فراهم میشود.
نظر کاربران
ببینید این اصلا مقایسه درستی نیست که قیمت بنزین در کشورهای پیشرفته را با خودمون مقایسه کنیم.چون باید فاکتورهای دیگه مثل مرغوبیت بنزین کیفیت خودرو سطح درامد و میزان ترافیک را هم لحاظ کرد و بعد مقایسه کرد اونجا گرانتره یا ایران؟؟؟
پاسخ ها
100% موافقم. اونوقت يه چيز ديگه هم هست!!!
ميزان درآمد ماهيانه در آلمان و آمريكا و ... با ايران يكيه؟؟؟!!
آيا خودروهايي كه در اون كشورها هستن با خودروهاي ما يكيه؟؟؟!!
شمائیکه قیمت بنزین رو با کشورهای دیگه مقایسه کردید درآمد اونارو هم نوشتید؟
به نظر من به جای اینکه صادر کنیم بیایم به خود ایرانی ها بدهیم این بنزین را به قیمت ارزانتر
اگر بنزین گرون بشه همه چیز گرون میشه و باز مردم شاکی میشن
پس با کمی تفکر میتوانیم جلوی این اتفاقات را بگیریم
چه حوصله ای دارید به خدا
با گرون شدن بنزين ديگه واقعا خدا بايد به داد اين ملت برسه . هنوز بنزين گرون نشده مرغ و شير و نان و... گرون شده خدا آخر و عاقبت ما رو ختم به خير كنه
با توجه به اینکه ما کشور تولیدکننده بنزین هستیم دست کم باید در لیست کشورهای عرضه کننده بنزین ارزان قیمت به مردم باشیم نه این اینکه به سمت کشورهای عرضه کننده بنزین گران باشیم.
در زمینه عدم قاچاق بنزین نیز نیازمند مدیریت هستیم که فعلا مدیریت توی اکثر زمینه ها روی هواست.
زمانی که می خواستند بنزین را گران کنند گفتند فوب خلیج فارس
طبق لیست قیمت فوق گرانترین بنزین در خلیج فارس متعلق به کشور عمان است که 400تومانی است.
شاید منظورشان از خلیج فارس جائی در اوپا یا امریکا بوده است.
الله اعلم
امروز نهم شهریور 1391 هستش
و هنوز بنزين ليتری 400 تومان و آزاد ليتری 700 تومان توزيع ميشه.
شايعه تا کی؟
شايعه تا کی؟