۱۵۰۰ میلیارد تومان؛ برای سس و ادویه!
براوردها حاکی از آن است که در سال گذشته هر خانوار شهری نزدیک به صد هزار تومان صرف خرید سس و ادویه و ... کرده است.
طی سال های اخیر مکمل های غذایی مانند سس ها و ادویهها جایگاه ویژهای در سبد غذایی خانوار از آن خود کرده اند به طوری که برآوردها نشان می دهد ۳ دهم درصد از هزینههای سالانه هر خانوار شهری صرف خرید انواع سس و ادویه می شود .
این گزارش تنها چرخش مالی بازار سس ها و ادویه ها در بخشی از بازار بزرگ شهرها را نشان می دهد این در حالی است که خوراکی های مذکور در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در روستاها پیدا کرده است به این ترتیب گردش مالی این بازار بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان است . بازار سسها با توجه به افزایش قابل توجه مصرف فستفود در ایران با افزایش قابل توجهی روبرو شده است در حالیکه بررسی بانک مرکزی تنها میزان خرید سس و ادویه از سوی خانوار شهری را شامل میشود . حضور برندهای متعدد تولید کننده سس و انواع ادویه و ... تبلیغات وسیع تلویزیونی نشان دهنده رونق و سودآور بودن این بازار است . بخش مهمی از بازار سس ایران در اختیار تولیدکنندگان داخلی است و سس ها و ادویه های خارجی جایگاه کوچکی در بازار ایران دارند . در سالهای اخیر با افزایش تبلیغات در خصوص مضر بودن برخی از سسها برای سلامتی، انواع جدیدی از سسها با ترکیبات سالم تر راهی بازار شده است تا سهم بازار این ماده غذایی از دست نرود .
براوردها حاکی از آن است که در سال گذشته هر خانوار شهری نزدیک به صد هزار تومان صرف خرید سس و ادویه و ... کرده است . رقم دقیق این هزینه در سبد غذایی خانوار در حدود ۹۹ هزار و ۵۱۵ تومان گزارش شده است . هر چند سهم این هزینه در سبد خانوار تغییری نکرده است اما رشد قیمت ها سبب شده است قیمت این گروه کالایی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.۵ درصد افزایش یابد .
بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۲ سس ها و ادویه ها ۸۳ هزار و ۹۷۲ تومان هزینه روی دست هر خانوار باقی گذاشت .
ارسال نظر