رشد تصاعدی واردکنندگان خودرو
حاشیه سود همچنان در بازار خودروهای سواری خارجی بالاست. این را نه تنها از تعداد خودروهای وارداتی بلکه از تعداد شرکتهای واردکننده خودرو میتوان فهمید.
در حالی که در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۹ درصد واردات خودرو توسط ۷ شرکت صورت گرفته، در سال ۱۳۹۲ بیش از ۵۷ درصد واردات خودرو توسط ۱۷ شرکت انجام شده است.
از شرکتها و نمایندگی های اصلی واردات خودرو میتوان به مواردی از جمله شرکتهای شبنم تجارت آراد، آلوارس دانه، اختر تابان آبادان، استوار تجارت کوشا، آیدین تجارت ماهرخ، تابان فلز صبا، سیار تجارت تبریز، مروارید درخشان بوشهر، فیروز تجارت عماد، ایرتویوتا (تویوتا)، پرشیا خودرو (بی ام و)، اطلس خودرو (کیاموتورز)، ستاره تجارت ایران (دایملر کرایسلر)، معین موتور (پورشه)، نگین خودرو (رنو)، سیف خودرو (فوجی) و (سوبارو)، توسعه بینالملل لوتوس (فیات) اشاره کرد. این فهرست شامل برخی شرکتهایی است که در سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ اقدام به واردات خودرو سورای مجاز کردهاند.
آمارهای گمرک نشان می دهد تعداد خودرو سواری وارداتی در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹ حدود ۸ درصد کاهش داشته است ولی به دلیل حاشیه سود مناسب این بازار آمار سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ با افزایش ۱۳ و ۷۴ درصدی مواجه شده است.
یکی از دلایل این اتفاق هم تخصیص ارز مرجع بود که نهایتا در گزارش تحقیق و تفحص مجلس افشا شد. در سال ۱۳۹۲ به رغم بحرانهای کمبود ارز و دستهبندی کالاهای وارداتی و کمبود ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو، خودروهای لوکس با ارز مرجع وارد کشور شد.
در گزارش تحقیق و تفحص آورده شده که سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خودرو لوکس با ارز مرجع وارد کشور شد.
در بین خودروهای وارد شده نیز بی ام و ایکس فایو با قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان صدر نشین گرانترین خودورهای واردتی است .پس از آن بی ام و ۶۵۰ با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و پورشه با یک میلیادر تومان در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتهاند.
ارسال نظر