۲۱۲۷۶
۱۲ نظر
۵۰۰۵
۱۲ نظر
۵۰۰۵
پ

نیسان هم از ایران می رود

زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی رو به رو خواهد شد.

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی رو به رو خواهد شد. طبق اخبار رسیده، نیسانی ها که برنده مناقصه بزرگ و یک میلیارد دلاری تامین تاکسی های شهر نیویورک آمریکا شده اند، هم اکنون برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران تحت فشار قرار گرفته اند. بر این اساس، ظاهرا آمریکایی ها تهدید کرده اند این مناقصه زمانی معتبر بوده و به اجرا درخواهد آمد که نیسان قید ایران را بزند.

هرچند بخش کوچکی از بازار خودرو ایران به نیسان وابسته است، اما از آنجا که چهار محصول لوکس پارس خودرو (ماکسیما، قشقایی، تینا و پیکاپ) تحت برند نیسان موتورز در این شرکت مونتاژ می شوند، رفتن نیسان با مشکلاتی همراه خواهد بود.



از آنجا که این چهار محصول داخلی سازی بسیار اندکی دارند، بسیار بعید است پارس خودرو بتواند پس از نیسان به مونتاژ آنها ادامه دهد؛ زیرا تامین قطعات از راه کشورهایی دیگر (با توجه به حجم بالای وابستگی) صرفه اقتصادی ندارد. این البته تنها مشکل سومین خودروساز کشور نیست؛ زیرا به تازگی شرکت رنو فرانسه نیز که نصف بیشتر محصولات لوکس پارس خودرو تحت برند آن تولید می شود، برای قطع ارتباط با ایران تحت فشار قرار گرفته است.

رنو شرکتی دولتی است و چون فرانسه سیاستی ضدایرانی دارد، این شرکت را برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران در منگنه گذاشته تا پاس از پژو، دومین خودروسازی فرانسوی نیز از ایران خارج شود.

رفتن رنو به معنای حذف تندر-۹۰ و مگان از خط تولید صنعت خودروسازی ایران و همچنین محروم شدن این صنعت از تکنولوژی های روز خواهد بود و سرمایه گذاری مالی و فنی انجام شده در چند سال اخیر توسط رنو نیز به باد می رود. رنو البته علاوه بر پارس خودرو، در ایران خودرو نیز تندر-۹۰ را به تولید می رساند و رفتن این شرکت می تواند ایران خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این البته در حالی است که ظاهرا رنویی ها با تحریم ایران مخالفت کرده و نمی خواهند قید بازار آن و سرمایه گذاری خود را بزنند. بنا به گزارش ایسنا، شرکت خودروسازی رنو فرانسه درخواست گروه ضدایرانی اتحاد علیه ایران هسته ای را مبنی بر خروج از ایران رد کرده است. شرکت رنو در پاسخ به نامه این گروه آمریکایی اعلام کرده تحریم های بین المللی علیه ایران شامل صنعت خودرو نمی شوند و رنو همچنان به فعالیت هایش در ایران ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند و دید آیا رنویی ها روی حرف خود می ایستند و همچنان در ایران می مانند، یا اینکه مانند هموطن شان توزرد از آب درمی آیند و پارس خودرو و ایران خودرو را تنها می گذارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • احسان

    بهتر، خودرویی که بر اساس وابستگی و عدم استقلال تولید میشه، همون بهتر که دیگه نباشه، پارس خودرو (و بقیه) هم چه گلی به سر ایرانیا زدن.

  • مسعود

    این فرصتی میشه برای صنعت گران و دانشجویان ایرانی که همکاری کنند تا خودمان خودرو تولید کنیم 100% ایرانی چرا ما انقدر از تحریم وحشت داریم ما ایرانی هستیم و توان بسیار بالایی داریم برای اینکه خودمان بسازیم

    پاسخ ها

    • ناشناس

      مثلا تیبا خیلی ماشینه؟
      ساخت ایران هم همین میشه دیگه
      خودروی ملی هست قیمتش از خودروهای دیگه گرونتره

  • رسول

    من کارمند پارس خودروام. آقا احسان کنار گود نشستی میگی لنگش کن. تکلیف هشت هزار نفر پرسنل شرکت چی میشه؟ ضمنا پارس خودرو با کیفیت ترین خودرو سازه. همچنین آقا مسعود هیچ کشوری خودروی 100% داخلی نمیسازه بهتره راجع به چیزی نظر بدین که اطلاعات دارین.صنعت خودرو سازی جزء صنایع مادر حساب میشه و خیلی مهمه. ایران بزرگترین خودرو ساز در خاورمیانه است.

  • مسعود

    آقا رسول اینکه کارمند پارس خودرو هستی قبول و اطلاعاتت از ما بیشتر قبول اما من فقط میگم ایران نیروی انسانی و قدرت ساخت و سرمایه ملی زیاد داره خودش همت کنه تا بتونه بسازه صنعتشو تکون بده چرا نمیشه ماهواره بری که ساخت کاملا ایرانی بود و ایران خودش به تنهایی ساخت پس میتونه بسازه هم توان ملی و هم توان انسانی داره

  • archimond

    بالاخره چی ؟ باید از یه جا شروع کرد. قراره همیشه محتاج نیسان و رنو و ... باشیم. اگه ده سال پیش شروع کرده بودیم الان این حرفا مطرح نبود .

  • aaidin90

    آقا رسول : اولآ امیدت به خدا باشه.آن که دندان دهد نان دهد.دومآ ما این همه پیشرفت رو مدیون تحریم هستیم و مثل واکسیناسیون می مونه-مگر نه ما اون ایران 25سال پیش نیستیم که تحریم بتونه خط تولید پیکان رو بخوابونه و برامون چالش درست بکنه.منم به مهندسی معکوس هیچ علاقه ای ندارم ولی متاسفانه یکی از راههای تولیده.
    در ثانی:همین خودرو سازی هیوندای کره رو نگاه کن سال تولدش با ایران خودرو (یکی از قدیمی ترین تولید کننده گان خودرو کشور)یکیه ولی اون تونسته چندین خودرو طاراحی کنه و صادر کنه ولی ما چی هنور منتظر قطعات و خودروهای خارجی هستیم.

  • بابک

    درخصوص نظر دوستانی که فرمودند خودمان همت کنیم و خودرو ملی بسازیم باید عرض کنم حق با شماست و حرفتون کاملاً صحیح، ولی باید یادآوری کنم ما خودرو ملی داشتیم ( ماشین پیکان ) ولی بجای سرمایه گذاری و رشد و ارتقاء سطح فنی و کیفی آن و درحالی که کلیه قطعات آن سالها بود که در ایران تولید می شد و مناسب با شرایط آب و هوایی ایران بود، متاسفانه بنا به دلایلی علاوه بر اینکه هیچگونه تلاشی درجهت ارتقاء سطح فنی و کیفی آن بعمل نیامد، اقدام به متوقف کردن خط تولید این خودرو نمودند و حالا این می شود که با تهدید به اقدام به تحریم، قیمت ماشین ها به یکباره بالا می رود و پرسنل محترم شرکت های سازنده نگران از متوقف شدن کار و بیکاری می شوند و قطعاً یک شبه هم خود کفا نخواهیم شد و مستلزم صرف وقت و هزینه می باشد.

  • رسول

    مسعود جان ببخشید قصدم بی ادبی نداشتم.ولی الان همه دنیا به هم وابسته است نمیشه درهای کشور رو ببندیم. یک کشور نمیتونه همه چیز رو خودش تولید کنه اگه هم بشه از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

    پاسخ ها

    • رضا

      عزیز دلم خوب اینو ما هم میدونیم ولی چاره چیه به خاطر یه شرکت که نمیتونیم جلوی اونا سر خم کنیم . درضمن اونا هم از این کارشون متضرر میشن . و به قولی برای شرکتهای داخلی و خارجی دیگه فرصت خوبیه که بازار ایران رو به دست بگیرن . میدونی رنو چه بازاری رو از دست میده . میدونی روزی چند دستگاه ال نود فروش میره ؟ کجا چنین بازاری پیدا میشه اونم توی این اقتصاد خراب اروپا.

  • ممد

    هيچي ديگه يه هو بگين قيمته پرايدو ميخوان بكنن بيست ميليون تومن!!!
    ولي:
    من ان گلبرگه مغرورم كه ميميرم ز بي ابي
    ولي با خفتو خواري پي شبنم نميگردم
    اگه شده پايه پياده بايد بريم اما منته اينارو نكشيم
    ما چرا يه خورده از خودمون حاضر نيستيم مايه بزاريم؟
    مگه ژاپن نبود كه بعده جنگ كشورشو ساخت چه جوري؟با اضافه كاري روزي سه چهار ساعت مجاني براي كشورش خداشاهده كدوم يكي از ما حاضريم اين كارو كنيم؟
    يا چين مگه نبودن كه طلاهاي زناشونو ميبردن ميدادن به بانك ها كه سرمايه ي كشورو قوي كنن
    انصافا ما ميكنيم همچين كاريرو؟
    نه فقط نشستيم ميگيم ما نفت داريم بايد پوله نفتمون ال بشه بل بشه اقا اين نفت خداوكيلي مارو بدبخت كرده درشو ببندن راحت تريم ما اين همه سرمايه داريم چرا فقط گير داديم به نفت؟
    چون راحته اصولا ما ادم هاي راحت طلبي شديم خلاصه كه يه ذره همت چاشنيه ساختنه اين مملكته كه من در خودمون نميبينم
    حالا باز بريم موقع واريز يارانه ها دمه عابر بانك ها صف واستيم
    ببخشيد اگه تند حرف زدم قصده توهين نداشتم اما دوستاي من هم ميهنانه من حرفه من اينه كه خيلي از ما ها خودمون مقصره اصلي هستيم بايد سختي بكشيم خونه دل بخوريم و همت داشته باشيم تا ايرانمون بشه ايران نه مثله الان كه هر كي از ننش قحر ميكنه يه تاريخ براي حمله به ايران تعيين ميكنه
    ايران سرافرازم ارزوست.

  • محمد

    نتیجه ی این تحریمها شد نرم قهرمانانه
    و چه خانواده هایی از بین رفتند
    و چه جوانانی که بد بخت شدند

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج