۱۹۹۳۷
۱۹ نظر
۵۵۵۳
۱۹ نظر
۵۵۵۳
پ

سرنوشت تلخ ملیسا :چطور جوش صورت آدم را می کشد

روزی که پزشک معالج ملیسا مارتین برای درمان جوش های صورت او قرص راکوتان را تجویز کرد، هیچ وقت فکر نمی کرد که با این تجویز، تلخ ترین تراژدی زندگی او را رقم بزند.

مهر: روزی که پزشک معالج ملیسا مارتین برای درمان جوش های صورت او قرص راکوتان را تجویز کرد، هیچ وقت فکر نمی کرد که با این تجویز، تلخ ترین تراژدی زندگی او را رقم بزند.

افسردگی شدید و میل به خودکشی که نهایتا سه سال بعد، زندگی ملیسا را در روزهای طلایی دانشجویی اش به پایان رساند.

ملیسا مارتین، از ۱۴سالگی به آکنه شدیدی مبتلا شد که صورت و بدن او را پر از جوش های ریز و درشت کرده بود. او درمان های زیادی را امتحان کرد که آخرین درمان، یعنی مصرف قرص راکوتان به خوبی روی او جواب داد.

قرص راکوتان یکی از پرفروش ترین های بازار دارویی است اما کمتر کسی از اثرات جانبی این قرص و افسردگی و میل به خودکشی ناشی از مصرف آن اطلاع دارد.

ملیسا مدتی طولانی تحت درمان با راکوتان قرار گرفت و در این مدت یک بار به خاطر افسردگی و افکار خودکشی بستری شد و دو نوبت دیگر، تحت درمان های اورژانس روانپزشکی قرار گرفت.

او در سال ۲۰۰۹ یک اقدام ناموفق خودکشی داشت و در نهایت این تصمیم را در ۱۸ سالگی عملی کرد. جسد او هفت ماه بعد، در آوریل ۲۰۱۰ در یکی از پارک های ساسیکس انگلستان پیدا شد و بعد از حدود دو سال، دادگاه بالاخره اعلام کرد که مرگ ملیسا خودکشی بوده که به علت آکنه اتفاق افتاده است.

سرنوشت تلخ ملیسا :چطور جوش صورت آدم را می کشد

سندرومی که جدی گرفته نمی شود

خودکشی به خاطر جوش صورت بیشتر یک بهانه خنده دار به نظر می رسد، اما واقعیت این است که در دنیا روانشناسی نوجوانان، اختلال نسبتا رایجی به حساب می آید که اگرچه همیشه به پای عمل نمی رسد اما اغلب به صورت افکار خودکشی در میان نوجوانان به چشم می خورد.

درمان‌های دارویی که برای این جوش ها به کار برده می شود هم مزید بر علت هستند. این داروها زمینه های افسردگی را در فرد تقویت کرده و در صورت مصرف طولانی مدت منجر به افسردگی حاد همراه با افکار خودکشی می شوند.

این داروها معمولا از خانواده «ایزوتری تینوئین» هستند که با نام‌های تجاری روآکیوتان، آکیوتان، آمنستین، کلاراویس، یا دکیوتان به فروش می رسند.

پسرها آسیب پذیرترند

اما پژوهش ها نشان می دهد که حتی اگر اثرات جانبی داروها هم وجود نداشت، باز نوجوانان مبتلا به آکنه تمایل به خودکشی بیشتری نسبت همسالان خود دارند.

در پژوهشی که دکتر جان آندرس هالورسن روی ۳ هزار و ۷۷۵ نوجوان بین ۱۸ تا ۱۹ سال انجام داد، مشخص شد که این نوجوانان حتی بعد از قطع مصرف دارو هم افکار خودکشی داشتند. این پژوهش نشان داد که تقریبا پسران دچار آکنه شدید تا ۳ برابر و دختران تا ۲ برابر بیش‌ از دیگران ممکن است به فکر خودکشی بیفتند.

مشکلات اجتماعی مبتلایان به آکنه شدید بیشتر از دیگران است و همین مساله روابط بین فردی، اعتماد به نفس و احساس رضایت از زندگی را در آنها پایین می آورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • mahsa

      من هم راکوتان میخورم دقیقا سرنوشت ملیسا رو داشتم افسردگی شدید و خودکشی اما یه روانشناس نجاتم داد

      پاسخ ها

      • mahya

        مهسا جان میشه آدرس روانشناست و بهم بدی خیلی احتیاج دارم واجب ممنون

    • بهار

      من هم خوردم و هیچ اتفاقی واسم نیفتاد
      منظورم از هیچ اتفاقی اینه که جوشها بازم برگشتن

    • بدون نام

      عجب آدمایی پیدا میشه جوشهای من کم و زیاد میشه الان اگه بگم باور نمکنید حساب کردم 11ساله در میاد ولی جاهاشو با رژودرم کم کردم

    • شیرین

      من که پنج ماه راکوتان خوردم جوشام خوب خوب شذ بعد چهار سالم برنگشته افسردگی هم نگرفتم

    • هانا

      من هم 4 سال پیش یه دوره کامل خوردم، تنها عارضه ضاهریش خشکی چشم بود. کبدم رو نمیدونم چه بلایی سرش اومده. بهر حال اآکنه هام شدید بود و با مصرف دارو کاملا درمان شد ولی الان دوباره مثل قبل آکنه هام شروع شدن...

    • mahya

      mahsa jan mishe adrese ravanshenaseto badi kheili vajebe mer30

    • عسل خانوم

      من تازه 10روز استفاده ميكنم. بچه هاااااااااااا اثراتش از كي خودش رو نشون ميده؟ بعد چند روز؟؟؟؟؟

    • لیلا

      من از زمان بلوغ جوشهام شروع شد و هر بار که پیش متخصص پوست رفتم داکسی سایکلین تجویز میکردن ولی الان 3 هفتست که رواکتون میخورم، عوارض خشکی پوست و لب و سردرد و از همون روزهای اول تجربه کردم. خیلی نگرانم ولی امیدوارم مثل دوره های قبل جوشهای صورتم بعداز دوره درمان برنگرده.

    • ناشناس

      من امروز یه دو نشو خوردم و کارم به بیم مارست ان کشید نزدیک بود بمیرم

    • شیما

      سلام من دو ماهه مصرف میکنم درد عضلانی شدید دارم سردرد تهوع بی اشتهایی پریودیم بهم خرده وتا3 هفته طول کشیده روحیه ام بهم ریخته اما برای من خدارو شکر معجزه کرد تا جایی که پزشکم تعجب کرد

    • ساغر

      سلام منم راکوتان مصرف کردم خشکی لب خشکی دور چشم داشتم خیلی گر میگرفتم وسط زمستون اتیش بودم ولی دورم تموم شده الانم اصلن جوش نمیزنم پوستم خیلی خوب شده ولی از کبدم خبری ندارم

    • زهرا

      سلام دوستان. من 28 سالمه و چندین سال تمام جوش میزدم. هر سری میرفتم پیش دکتر و محلول و کرم و ... میداد تا استفاده میکردم و چند ماه بعد از استفاده خوب بود ولی باز شروع میشد. تا اینکه به توصیه دختر دائیم که خودشم چند سال قبلش مصرف کرده بود راکوتان خوردم. منم خیلی میترسیدم از عوارضش ولی دیگه از جوش خسته شده بودم. گفتم مرگ یبار شیونم یبار. الان دارم مصرف میکنم ماه پنجم هستم و باید یکماه دیگه بخورم. البته توی 4 ماه که بودم دکترم رو حساب اینکه صورتم خوب شده گفت دیگه نخورم ولی گفتم که همچنان تو کمرم جوش میزنم و گفت که 2 ماه دیگه بخورم. الان دیگه جوش ندارم فقط جاهاش مونده که کرم داد. برای من عوارض آنچنانی که بعضی دوستان گفتند نداشت فقط لب هام شدید خشک شد. و بدنم هم خشکه به خصوص قوزک پام به طوری که وقتی از خواب بیدار میشم نمیتونم درست راه برم ولی کم کم نرم میشه و بینی ام هم حالت گرفتگی داره ولی مطمئن نیستم که گرفتگی قوزک پام و گرفتگی بینیم عوارض راکوتان باشه. به هر حال خواستم بگم نترسید و مصرف کنید چون عوارض شدیدش برا همه نیست و حتی من شنیدم افرادی هستند که فقط یه خشکی لب داشتند. و در مورد نازایی هم فقط تا 6 ماه نباید بچه دار شد. اینو یه خانوم دکتری توی تلویزیون گفت. و در آخر اینکه اون دوستایی که گفتند بعد قطع دارو باز جوشاشون برگشته بگم مشکل هورمونیه و کاری به پوستشون نداره و باید به دکتر زنان مراجعه کنند و داروهای هورمونی مصرف کنند.
      سپاس

    • همیشه با جوش

      سلام دوستان.از 15 سالگی جوش میزنم.جوشهای چرکی .همیشه تتراسایکلین و کرم و محلول تا دلتون بخواد استفاده کردم.تا وقتی دارو بود پوستم خوب بود اما جوشهام ریشه کن نشد.تا اینکه در سن 27 سالگی راکوتان را امتحان کردم.هر ماه آزمایش کبد و چربی دادم.برای من مشکلی به غیر از خشکی لب بوجود نیومد که سعی میکردم روزی 8 لیوان آب بخورم. جوشهام خیلی خوب شد.تموم شد.پوستم صاف شد.اما بعد از 2 سال باردار که شدم جوشهام دوباره برگشت مثل روز اول.الان 32 سالمه ولی باز هم جوش میزنم.و دکتر میگه باز هم باید راکوتان بخوری.آخه من یه بار 360 تا راکوتان خوردم .اگه دوباره برگشت چی؟

    • اردلان

      یکی از اقوام ما که پسری بسیار زیبا و خوش قیافه بود در سن 20سالگی خود کشی کرد بعدها در کمدش همین قرص جوش صورت را پیدا کردیم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چ ربطی داره ممکنه هزار تا مشکل دیگه داشته باشه

    • حسین

      منم میخوردم هیچ عوارضی به جز خشکی لبها رو من نداشته
      افسردگی دیگه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟/

    • علی

      آره باید خودکشی کرد چون بهترین راهه برای خلاص شدن از همه چی . دهن همه دکترا و دارو سازا ی پوست سرویس هیچی بلد نیستن مدرکاشون گلابیه . من از 10 سالگی تا الان که 17 سالمه جوش میزنم به طوری که هیچ کس دوسم نداره پدر و مادرم منو ول کردن رفتن .و............. و الان دیگه مدرسه هم نمیتونم برم . فقط و فقط بخاطر جوششششششششششششششششششششششششش لعنتیییییییییی

    • مریم

      سلام من قبل از خوردن این قرص خیلی کم تعداد جوش میزدم تا رفتم وآکوتان تجویز کردن بعداز یک دوره دو ماهه ک خوردم صاف صاف شد صورتم ولی چون دچار افسردگی شدید میشدم ول کردم.بعد چند ماه صورت صاف دوباره شروع ب جوش زدن کردم.جوش نگو انگار بمب تو صورتم ترکیده خیلی بدتر شدم تو رو خدا نخورید خیلی عوارضش بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج