رنو ناجی اروپا شد
فروش خودروهای اروپایی در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار در هفت سال گذشته به کمک تقاضا برای خودروهای ارزان قیمت رنو و فولکس واگن افزایش یافت.
انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپایی اعلام کرد میزان ثبت ۵.۴ درصد رشد کرد و به ۱۳ میلیون خودرو رسید که بالاتر از برآوردهای مدیران این صنعت از جمله کارلوس تاورس، مدیرعامل پژو بود که رشد دو درصدی را پیش بینی کرده بود.
رشد سال گذشته با تقاضای خوب برای برند داسیای رنو و برندهای سیت و اسکودای فولکس واگن حاصل شد. در پی افزایش نشانههای کندی توسعه اقتصادی در کشورهای حوزه یورو، خودروسازان میزان تخفیف در ماههای پایانی سال گذشته را بیشتر کردند تا مصرف کنندگان را به خرید تشویق کنند.
رنو که در حومه پاریس مستقر است در سال گذشته ۱۳ درصد افزایش فروش داشت. مدلهای شاسی بلند داستر و هاچ بک ساندرو به رشد ۲۳ درصدی فروش داسیا کمک کرد و مدل جدید کراس اوور کاپتور هم منجر به افزایش ۹.۱ درصدی فروش برند رنو شد.
میزان فروش اروپایی فولکس واگن که بزرگترین خودروساز این منطقه است، هفت درصد در سال گذشته افزایش داشت و سدان رپید و واگون اسکودا، شاسی بلند یتی و خودروی نوسازی شده لئون سیت به افزایش ۱۴ درصدی فروش این برندها انجامید. فروش برند فولکس واگن ۴.۳ درصد و برند آئودی که دومین خودروساز لوکس بزرگ جهان است، ۴.۵ درصد افزایش یافت.
پژو سیتروئن که دومین خودروساز بزرگ اروپاست، ۳.۷ درصد افزایش فروش در این منطقه داشت. مدلهای هاچ بک ۳۰۸ و کراس اوورهای ۲۰۰۸ و ۳۰۰۸ و شاسی بلند C۴ کاکتوس سیتروئن سهم بسزایی در رشد فروش این شرکت داشتند.
میزان فروش برندهای اروپایی اوپل و وکس هال جنرال موتورز در این منطقه با کمک مدل آدام و شاسی بلند کامپکت موکا ۷.۳ درصد رشد کرد اما فروش این گروه با اقدام جنرال موتورز در خارج کردن برند شورولت از بازار، ۴.۶ درصد کاهش یافت.
فروش اروپایی بی ام و که بزرگترین خودروساز لوکس جهان است، با عرضه کوپه ۴-Series، خودروی اسپورت هیبریدی i۸ و مدل اکتیو تورر ۲-Series به میزان ۵.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافت و این خودروساز در رتبه ششم قرار گرفت. برند مینی این شرکت هم با ۲.۲ درصد افزایش فروش روبرو شد.
علاوه بر رنو شرکتهای ژاپنی نیسان، مزدا موتور و میتسوبیشی و همچنین شرکت سوئدی ولوو در سال ۲۰۱۴ به رشد بیش از ۱۰ درصدی فروش در بازار اروپا دست پیدا کردند.
میزان فروش خودرو در اروپا در دسامبر ۴.۹ درصد افزایش داشت و به ۹۹۷ هزار و ۲۳۸ خودرو رسید. در میان ۱۰ خودروساز بزرگی که در اروپا خودرو می فروشند، میزان فروش بی ام و، فیات کرایسلر اتوموبیل، دایملر و نیسان موتور از این نرخ فراتر رفت.
تحلیلگران با اشاره به احیای بازار خودروی اروپا، معتقدند که روند احیای این بازار در سال ۲۰۱۵ ادامه پیدا می کند اما تدریجی خواهد بود. عوامل اصلی رشد فروش در سال گذشته تخفیفهای بالا، فاینانس ارزان، برنامههای یارانه دولتی برای خرید خودروهای جدید و عرضه تعدادی از مدلهای جدید بودند.
همه پنج بازار بزرگ خودروی اروپا شامل اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آلمان و فرانسه سال گذشته شاهد افزایش فروش بودند. با اینهمه انجمن خودروسازی آلمان انتظار دارد رشد فروش اروپای غربی در سال ۲۰۱۵ به حدود دو درصد محدود شود زیرا آلمان، فرانسه و ایتالیا رشد اندکی خواهند داشت در حالیکه سطح فروش انگلیس به قبل از دوران بحران مالی سال ۲۰۰۸ بازمی گردد.
کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو در دسامبر با اشاره به سیاستهای اقتصادی و پولی اقتصادهای اروپایی، اظهار کرد بازار خودروی اروپا ممکن است امسال در نوسان باشد.
ارسال نظر