۱۴۶۴۸۶۸
۲۰۱۷
۲۰۱۷
پ

نقشه پوتین برای شکست حمله اسرائیل به ایران

بر اساس گزارش‌ها، روسیه در حال ارزیابی امکان افزایش حمایت نظامی خود از ایران با ارائه تسلیحات پیشرفته است، امری که می‌تواند به طور قابل توجهی توانایی‌های نظامی ایران و متحدان شبه نظامی آن در منطقه را افزایش داده و تنش‌ها با اسرائیل را تشدید کند.

یورو نیوز: بر اساس گزارش‌ها، روسیه در حال ارزیابی امکان افزایش حمایت نظامی خود از ایران با ارائه تسلیحات پیشرفته است، امری که می‌تواند به طور قابل توجهی توانایی‌های نظامی ایران و متحدان شبه نظامی آن در منطقه را افزایش داده و تنش‌ها با اسرائیل را تشدید کند.

ایران سفارش جت‌های جنگنده سوخو-۳۵ را داده است و علاوه بر آن به دنبال دریافت سامانه‌های پدافند هوایی «اس-۴۰۰ ترایِمْف» است تا برای مقابله با موشک‌ها و نیروی هوایی اسرائیل و سایر تهدیدات به کار آید. در صورت تحقق این قراردادها، قدرت نظامی ایران و شبه‌نظامیان متحد آن در منطقه به میزان قابل توجهی تقویت خواهد شد.

نقشه پوتین برای شکست حمله اسرائیل به ایران

جاستین برانک، پژوهشگر ارشد اندیشکده «موسسه سلطنتی سرویس‌های [دفاعی] متحد» (معروف به اندیشکده روسی، RUSI) در گفتگو با وبسایت بیزینس اینسایدر گفت که «تحویل جت‌های سوخو-۳۵ به ایران در تعداد قابل‌توجه و به دلیل نیاز به آموزش خدمه پرواز و پرسنل تعمیر و نگهداری و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم و تجهیزات پشتیبانی زمینی زمان‌بر خواهد بود.» بنابراین نمی‌تواند در آینده نزدیک در ایجاد بازدارندگی در برابر حملات احتمالی اسرائیل علیه ایران به کار آید.

اسرائیل متعهد شده است که پاسخ حمله موشکی ۱ اکتبر ایران را که شامل پرتاب بیش از ۱۸۰موشک بالستیک بود، خواهد داد. از آن زمان، رسانه‌های ایرانی، یک ادعای مشکوک و تایید نشده‌ای را منتشر کردند که بر مبنای آن روسیه دست‌کم یک اسکادران از جنگنده‌های سوخو- ۳۵ و تعداد نامشخصی از سامانه‌های پدافند هوایی اس-۴۰۰ را به تهران تحویل داده است. با این حال، این اطلاعات تایید نشده باقی مانده است.

شهریار حیدری، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۱ به خبرگزاری تسنیم گفته بود که «این جگنده‌ها که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال آینده [۱۴۰۲] وارد کشور می‌شود.»

با این حال، گزارش‌های قبلی برخی رسانه‌های ایران مبنی بر تحویل قریب‌الوقوع جنگنده‌های سوخو-۳۵ و فیلمی در شبکه‌های مجازی که در آن یک جنگنده سوخو-۳۵ روسی در آسمان تهران و مهرآباد پرواز می‌کند، ‌همگی نادرست بوده است.

اخیر نیز ایران رسما گزارش‌ها مبنی بر تحویل قریب الوقوع سوخو-۳۵ در اواخر ماه آوریل (اردیبهشت ۱۴۰۳) را تکذیب کرد.

البته دلایل زیادی را می‌توان برشمرد که ایران به زودی ممکن است این جت‌های پیشرفته نسل چهارم را دریافت کند، از جمله اینکه اکنون بیشتر از هر زمان دیگری چنین معامله‌ای محتمل‌ به نظر می‌رسد.

آنتون مرداسوف، محقق غیرمقیم در اندیشکده آمریکایی «موسسه خاورمیانه» معتقد است که قرارداد سوخو-۳۵ یک «مسئله حل شده» است؛ چرا که روسیه همین حالا هم جت‌های آموزشی یاک-۱۳۰ مورد نیاز برای آموزش خلبانان جنگنده ایرانی را در سپتامبر ۲۰۲۳ تحویل داده است.

دستیابی به جنگنده‌های سوخو-۳۵، ایران را قادر می‌سازد تا نیروی هوایی خود را مدرن‌سازی کند و از این طریق قابلیت‌های دفاع هوایی خود را بهبود بخشد.

با این حال، طبق گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا و خاورمیانه در ماه آوریل هیچ مدرک علنی مبنی بر تحویل سوخو-۳۵ وجود ندارد و تاخیرهای احتمالی به فرآیند پرداخت ایران نسبت داده شده است.

نیویورک تایمز در ماه اوت گزارش داد که روسیه با وجود افزایش تنش در منطقه پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط اسرائیل، تحویل تجهیزات دفاع هوایی به ایران را آغاز کرده است. اگرچه نوع این تجهیزات ذکر نشده است، اما می‌تواند سامانه اس-۴۰۰ باشد که ایران مدت‌ها به دنبال آن بوده است.

تحویل عمدی چنین موشک‌هایی به شدت کشورهای عرب را که شرکای مهم مسکو در شرایط تحریم کنونی هستند، آزرده خواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج