۱۴۶۲۶۳۸
۴۳۲
۴۳۲
پ

حرکت پرریسک بایدن در منازعه ایران و اسرائیل

رئیس‌جمهور جو بایدن دستور اعزام سامانه دفاع موشکی تاد به اسرائیل را صادر کرده و برای بهره برداری از این سامانه، حدود ۱۰۰ سرباز آمریکایی هم اعزام خواهند شد.

فرارو: رئیس‌جمهور جو بایدن دستور اعزام سامانه دفاع موشکی تاد به اسرائیل را صادر کرده و برای بهره برداری از این سامانه، حدود ۱۰۰ سرباز آمریکایی هم اعزام خواهند شد. پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل در سال ۲۰۲۳، این نخستین بار است که نیرو‌های آمریکا به اسرائیل فرستاده می‌شوند.

حرکت پرریسک بایدن در منازعه ایران و اسرائیل

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که مخالفت‌های عمومی در ایالات متحده با دخالت نظامی در جنگ اسرائیل افزایش یافته است. طبق نظرسنجی شورای امور جهانی شیکاگو در ماه اوت(مرداد)، تنها ۴۰ درصد از شهروندان آمریکا از اعزام نیرو برای دفاع از اسرائیل در صورت حمله همسایگانش حمایت و پشتیبانی می‌کنند، در حالی که این میزان تا سال ۲۰۲۱ حدود ۵۵ درصد بوده است. این تصمیم به اعزام نیرو درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر(آبان) و همزمان با کاهش حمایت و پشتیبانی عمومی از اسرائیل به ۳۳ درصد (نظرسنجی سپتامبر ۲۰۲۴) گرفته شده است.

پس از ترور چندین مقام ارشد حماس، ایران و حزب‌الله از سوی اسرائیل، ایران با شلیک موشک‌هایی که عمدتاً به اهداف نظامی اصابت کردند و خساراتی جزئی به همراه داشتند، واکنش نشان داد. این حمله تلفات جانی برای اسرائیل نداشت. با این حال، مقامات ارشد اسرائیل به صراحت اعلام کرده‌اند که قصد دارند چرخه خشونت را ادامه دهند. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در اظهاراتی تاکید کرد: «حمله ما قدرتمند، دقیق و مهم‌تر از همه، غافلگیرکننده خواهد بود. آنها هرگز نخواهند فهمید چه اتفاقی افتاد و چگونه رخ داد»

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل در حال آماده‌سازی برای پاسخ به حمله موشکی ایران است و تحلیلگران و کارشناسان بر این باور هستند که استقرار سامانه دفاع موشکی تاد نشان‌دهنده قریب‌الوقوع بودن این واکنش و شدت آن است. به گفته آرون دیوید میلر، کارشناس برجسته خاورمیانه، «حمله بعدی اسرائیل به احتمال زیاد چنان گسترده خواهد بود که ایران چاره‌ای جز واکنش نخواهد داشت.»

دانیل دیویس،  تحلیلگر مسائل نظامی هشدار داده است که استقرار نیرو‌های آمریکا در مناطق پرریسک می‌تواند پیامد‌های وخیمی به دنبال داشته باشد. وی توضیح می‌دهد: «بدیهی است که اگر نیرو‌های آمریکایی در حین انجام مأموریت خود کشته شوند، طرفداران و حامیان جنگ در غرب به سرعت فشار خواهند آورد و برای حفاظت از نیرو‌های ما، خواستار اقدام تلافی جویانه علیه ایران خواهند شد.» وی تأکید می‌کند: «اگر رئیس‌جمهور واقعاً به دنبال حفظ امنیت نیرو‌های ما است، نباید آنها را درگیر جنگ‌های دیگر کشور‌ها کند. این دقیقاً همان شرایطی است که کشور‌ها را به درگیری‌هایی می‌کشاند که هیچ علاقه‌ای به شرکت در آن ندارند.»

در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، زمانی که این کشور با تهدید موشک‌های اسکاد عراق روبه‌رو بود، ایالات متحده سامانه‌های دفاع موشکی را به اسرائیل ارسال کرد. با این حال، در آن زمان، نیرو‌های آمریکایی به‌طور مستقیم در حال جنگ با ارتش عراق بودند و ارسال این سامانه‌ها منجر به افزایش تنش‌های منطقه‌ای یا افزایش خطر برای آمریکایی‌ها نشد. آدام واینستاین، کارشناس مؤسسه کوئینسی، نیز به این موضوع اشاره می‌کند که ایالات متحده پیش‌تر سامانه‌های تاد را به کردستان عراق فرستاده بود؛ جایی که نیرو‌های آمریکایی با تهدیدات روبه‌رو بودند. اما او تأکید می‌کند که استقرار این سامانه‌ها در اسرائیل به معنای وارد کردن نیرو‌های آمریکایی به قلب درگیری اسرائیل با ایران است.

دکتر انل شیلاین، پژوهشگر مسائل خاورمیانه در مؤسسه کوئینسی، نیز به این نکته اشاره می‌کند که: «دولت بایدن مکرراً اعلام می‌کند که هدفش جلوگیری از گسترش جنگ است، اما هر بار که به اسرائیل کمک مالی، تسلیحاتی و اکنون نیرو‌های آمریکایی ارسال می‌کند، در واقع به تشدید خشونت دامن می‌زند.» او ادامه می‌دهد: «آن‌ها کاملاً از این مسئله آگاه هستند و به همین دلیل زمانی که می‌گویند قصد جلوگیری از جنگ منطقه‌ای دارند، در واقع حقیقت را پنهان می‌کنند.»

آدام واینستاین همچنین هشدار می‌دهد که حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه، آنها را در معرض حملات شبه‌نظامیان وابسته به ایران و نیرو‌های حوثی در سواحل یمن قرار می‌دهد و تأکید می‌کند که دخالت بیشتر آمریکا در درگیری اسرائیل با ایران نیازمند بررسی‌های دقیق‌تری است. او می‌گوید: «با وجود اینکه ما از توافقات پشت پرده اطلاعی نداریم، اما تحولات سال گذشته به روشنی نشان داده که نباید انتظار داشت اسرائیل در ازای حمایت واشنگتن، منافع آمریکا را در نظر بگیرد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج