۱۴۵۹۹۵۴
۸۶
۸۶
پ

رپورتاژ آگهی

پزشکی دقیق چگونه به درمان دیابت کمک می کند؟

یکی از بیماری‌هایی که با کمک پزشکی دقیق قابل درمان می‌باشد بیماری دیابت است. در ادامه این مطلب با چگونگی درمان این بیماری به کمک پزشکی دقیق می‌پردازیم.

پزشکی دقیق یا همان Precision Medicine به راهکارهای جدید پزشکی اشاره دارد که در آن درمان‌ها را بر اساس تفاوت‌های فردی در ژنتیک، محیط‌زیست و سبک زندگی هر بیمار انتخاب می‌کنند. یکی از بیماری‌هایی که با کمک پزشکی دقیق قابل درمان می‌باشد بیماری دیابت است. در ادامه این مطلب با چگونگی درمان این بیماری به کمک پزشکی دقیق می‌پردازیم.

پزشکی دقیق چگونه به درمان دیابت کمک می کند؟

پزشکی دقیق با چه راهکارهایی دیابت را درمان می کند؟

باید بدانید پزشکی دقیق  با استفاده از راهکارهای خاص به درمان بیماری دیابت می‌پردازد که در ادامه به برخی از این روش‌ها می‌پردازیم:

تشخیص دقیق

اولین راهکار مهم و معتبر در درمان بیماری دیابت با پزشکی دقیق تشخیص دقیق بیماری دیابت است.از آنجایی که بیماری دیابت دارای انواع مختلفی است، معمولا عدم تشخیص صحیح این بیماری باعث پیشرفت دیابت می‌شود. به همین دلیل تشخیص این بیماری با استفاده از پزشکی دقیق می‌تواند برای بیمار بسیار مفید باشد.

درمان شخصی سازی شده

استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند ژنومیکس و بیوانفورماتیک، این امکان را برای پزشکی دقیق فراهم می‌کند که بیمار را با استفاده از فاکتورهای منحصر به فرد او درمان کند. به‌عنوان‌مثال، افرادی که مقاومت بیشتری به انسولین دارند، ممکن است از داروهای متفاوتی نسبت به دیگر بیماران بهره ببرند.

پیش بینی عوارض

یکی دیگر از راهکارهای پزشکی دقیق برای درمان دیابت با استفاده از پزشکی دقیق پیش بینی عوارض دیابت است. باید بدانید پزشکی دقیق  با استفاده از اطلاعات ژنتیکی و بالینی، پزشکی دقیق می‌تواند به پیش‌بینی دقیق‌تر عوارض مرتبط با دیابت کمک کند. 

پزشکی دقیق چگونه به درمان دیابت کمک می کند؟

پزشکی دقیق با روش‌های سنتی درمان دیابت چه تفاوتی دارد؟

شاید بسیاری از افراد درباره تفاوت‌های پزشکی دقیق و روش‌های سنتی درمان دیابت اطلاعات چندان نداشته باشند اما به طور کلی باید گفت در روش‌های سنتی درمان دیابت، از یک رویکرد عمومی برای تمام بیماران استفاده می‌شود؛ اما پزشکی دقیق بر اساس ویژگی‌های خاص هر بیمار درمان‌ها را سفارشی‌سازی می‌کند.

تغذیه پیشنهادی پزشکی دقیق برای درمان دیابت چیست؟

پزشکی دقیق برای درمان بیماری دیابت به برنامه غذایی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. برخی از گزینه‌های مهم در تغذیه بیماران دیابتی عبارت از موارد زیر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر: غلات کامل، سبزیجات و حبوبات
  • چربی‌های سالم: آووکادو، آجیل‌ها، و روغن‌زیتون
  • پروتئین‌های کم‌چرب: مرغ بدون پوست، تخم‌مرغ و محصولات لبنی کم‌چرب
  • پرهیز از قندهای ساده و فراوری‌شده: میوه‌های تازه و منابع پروتئین کم‌چرب
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای:میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم

راهکار پزشکی دقیق برای پیشگیری از دیابت

پزشکی دقیق علاوه بر درمان بیماری دیابت راهکارهای بسیار مناسبی برای پیشگیری از دیابت نیز دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

تشخیص ژنتیکی

استفاده از اطلاعات ژنتیکی هر فرد می‌تواند برای راهکار بسیار مناسبی برای پیشگیری از بیماری دیابت باشد.با تجزیه‌وتحلیل این اطلاعات، امکان تدوین راهکارهای پیشگیرانه وجود دارد که می‌تواند شامل تغییرات در رژیم غذایی، سبک زندگی، و افزایش فعالیت بدنی باشد.

برنامه‌های تغذیه‌ای شخصی‌سازی شده

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، پزشکی دقیق با ارائه برنامه غذایی مفید می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد.برخی از افراد به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی ممکن است به قندها حساس‌تر باشند و نیاز به رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات داشته باشند. این رویکرد به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند.

پیشگیری از دیابت بر اساس سبک زندگی و محیط

با اصلاح سبک زندگی و ایجاد الگوهای مفید سلامت خطر ابتلا به دیابت کاهش خواهد یافت. پزشکی دقیق با ارائه برنامه‌ای برای داشتن سبک زندگی سالم خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

 دارودرمانی هدفمند

با پزشکی دقیق، دارودرمانی بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی فرد و نوع دیابت بهینه‌سازی می‌شود. این به معنای کاهش عوارض جانبی و افزایش اثربخشی داروها است.

پزشکی دقیق چگونه به درمان دیابت کمک می کند؟

دکتر حس اکبری

 دکتر حسن اکبری، فارغ‌التحصیل رشته پزشکی دانشگاه ارومیه در سال 1364 و متخصص آسیب‌شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. او دوران دانشجویی خود را با شرکت در دفاع مقدس سپری کرد و پس از آن در وزارت بهداشت به‌عنوان مسئول اداره امور و آزمایشگاه‌ها فعالیت کرد. سپس به عضویت هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درآمد و به‌عنوان دبیر انجمن پاتولوژیست‌های ایران و معاون سازمان پزشکی قانونی کل کشور انتخاب شد.

 در حال حاضر، دکتر اکبری دانشیار آسیب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و تخصص دوم خود را در طب سنتی از همین دانشگاه دریافت کرده است. او با بیش از دو دهه تجربه در طب سنتی، دو کتاب به نام‌های “مثلث سلامت یک” و “مثلث سلامت دو” منتشر کرده که شامل مقالات علمی و قابل‌فهم برای عموم است. همچنین، او در نگارش فصلی از کتاب بین‌المللی آسیب‌های شیمیایی ریه جانبازان و چندین مقاله در مجلات معتبر ISI نقش داشته است.

راه های ارتباطی با مجموعه مثلث سلامت

شماره تلفن مطب (دریافت نوبت)

021-91302356

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج