۱۴۵۷۴۴۲
۱۲ نظر
۲۶۸۶
۱۲ نظر
۲۶۸۶
پ

ماجرای جنجالی عکسی که از پارکینگ ایران‌ خودرو لو رفت

در شرایطی که اشتراک‌گذاری یک عکس از پارکینگ خودروسازان در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی برانگیخته است، آمارها نشان می‌دهد که اساسا دپوی خودرو در پارکینگ به نفع خودروسازان نیست. اما دلیل دپو یا احتکار خودرو چیست؟

روزنامه همشهری: در شرایطی که اشتراک‌گذاری یک عکس از پارکینگ خودروسازان در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی برانگیخته است، آمارها نشان می‌دهد که اساسا دپوی خودرو در پارکینگ به نفع خودروسازان نیست. اما دلیل دپو یا احتکار خودرو چیست؟ 

ماجرای جنجالی عکسی که از پارکینگ ایران‌ خودرو لو رفت

بیشتر از یک دهه است که ماجرای دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به داستانی تکراری تبدیل شده است. در تازه‌ترین رویداد به‌تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده که نشان می‌دهد در پارکینگ شرکت ایران‌خودرو تعداد زیادی خودرو پارک شده است.

با استناد به همین عکس، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی استدلال می‌کنند که خودروسازان در حال دپوی خودرو هستند تا قیمت‌ها را افزایش دهند. بسیاری از کاربران استدلال می‌کنند که عامل افزایش قیمت خودرو خود خودروسازان هستند.در مقابل، کارشناسانی هم هستند که معتقدند رشد قیمت خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها در ایران قیمت ارز است .

ماجرای جنجالی عکسی که از پارکینگ ایران‌ خودرو لو رفت

اصل ماجرای دپوی خودروها در پارکینگ چیست؟

دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به موضوع تجاری‌سازی‌ و طی شدن مراحل قانونی برای فروش این محصولات پس از تولید مربوط می‌شود.

به‌طور طبیعی یک خودرو پس از تولید باید یک‌سری مراحل قانونی را سپری کند تا به مرحله تجاری‌سازی‌ و فروش برسد. برای اینکه یک خودرو آماده فروش شود باید مجوزهای لازم را از ارگان‌های مختلف برای شماره‌گذاری و تأیید نهایی سازمان ملی استاندارد و حتی سازمان محیط‌زیست را دریافت کند تا خودرو تولیدشده قابل فروش به مشتریان باشد.

نکته مهم در مورد تعداد خودروهای پارک‌شده در پارکینگ خودروسازان این است که اگر یک خودرو در پارکینگ خودروسازان دپو شود، براساس قراردادهای منعقدشده با مشتریان برای خودروسازان مشمول هزینه‌های زیادی می‌شود.

طبق قرارداد، چنانچه خودرویی دیر به مشتریان تحویل داده شود، مشمول جریمه دیرکرد می‌شود و این موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی به ‌خودروسازان تحمیل کند. به‌ عبارت دیگر، تأخیر در شماره‌گذاری و تحویل خودروها منجر به پرداخت جریمه از سوی خودروسازان می‌شود.

از سوی دیگر، خودروسازان موظف به دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های مرتبطند و تأخیر حتی یک‌روزه در این فرآیند منجر به تجمع خودروها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه می‌شود. یعنی اگر فقط یک روز مجوزهای لازم برای خودروها صادر نشود، هزاران خودرو از کارخانه وارد پارکینگ خودروسازان می‌شود و تعداد خودروهای دپوشده افزایش می‌یابد.

خودروسازان از گرانی بازار سود می‌برند؟

خودرو به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری‌ای که روی آن انجام می‌شود کالایی رقابتی نیست و قیمت‌هایی که در بازار آزاد دادوستد می‌شود هیچ عایدی‌ای نصیب خودروسازان نمی‌کند و خودروسازان به‌طور کل مجبورند محصولات خود را به قیمت مصوب بفروشند.

در چنین شرایطی اما تصاویر مرتبط با پارکینگ ایران‌خودرو که از داخل یک هواپیما گرفته و پربازدید شده، دیروز حتی واکنش ایران‌خودرو را در پی داشت و این شرکت علت وجود خودروهای موجود در پارکینگ را طولانی شدن فرآیند صدور مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان استاندارد اعلام کرد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خوب اگه اینقدر بده تولید نکن الان استرالیا خودرو ملی هم ندارد جز کشور های اقتصادی محسوب میشه کلی کشور دیگه تو دنیا هستن چرا خون مردم را تو شیشه می کنید جانسون را در جاده ها میگیرید آخرش هم غر می زنید ؟

    • ناشناس

      مگه پلیس و استاندارد همه خودروها رو کنترل می کنند؟!

    • ناشناس

      خوب عکس لو بره جی میشه

    • ناشناس

      بابا اینکه دیدن نداره از خود اتوبان کرج که رد میشی دپوها معلومه

    • منتظر

      واقعا نمی دونید ماجرا چیست ماجرا چپاول دارائی مردم است توسط دو خودروساز داخلی برای افزایش قیمت از هم سبقت میگیرنند و هیچ کسی پاسخگو نیست

    • علی

      احتکار مگه تو قانون جرم نیست

    • ناشناس

      محل انباشت تابوت

    • علی

      خودرو سازها مردم را بیچاره کردن نه بازرسی یا نماینده ای با جرات وجود دارد که بخواهد در مورد پارکینگ خودروها تحقیق کند فقط ظلم به مردم

    • آرزو

      از مسئولین ایران خودرو خواهش میکنم درگاه پرداخت پارس با اولویت تابستان را با تبدیل فعال کند ما تازه پولمون جور شد تشکر خداکمکتان کن

    • ناشناس

      ...ها این همه خدرو خواباندند.بعد پول ازمردم میگیرند به بهانه قرعه کش به جیب میزنند ازخودروهم خبری نیست.این چه جانورانیند.که دولت هم زورش بهشون نمیرسه.فاسدها

    • ناشناس

      مقصرمامردم.هستیم.بایدماشین.خریدنکنیم.

    • پوریا پوریا

      مردم هم باور می‌کنند 😁

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج