۱۴۵۶۷۳۵
۲ نظر
۲۳۶
۲ نظر
۲۳۶
پ

ابعاد جدید از حادثه ضرب و شتم یک کودک کار

گزارش روزنامه اعتماد از جزییات ماجرای ضرب و شتم یک کودک در مرکز نگهداری کودکان کار را بخوانید.

برترین‌ها: گزارش روزنامه اعتماد از جزییات ماجرای ضرب و شتم یک کودک در مرکز نگهداری کودکان کار را بخوانید.

۲۸ شهریور ماه امسال ویدیویی از ضرب و شتم یک کودک در مرکز نگهداری کودکان کار [.....] در ماهدشت البرز در فضای مجازی منتشر می‌شود. این ویدیو نشان می‌دهد یکی از نیروهای نگهبانی این مرکز به سمت کودک حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

ابعاد جدید از حادثه ضرب و شتم یک کودک کار

این اولین‌بار نیست که خبر مربوط به آزار و اذیت کودکان در مراکز نگهداری رسانه‌ای می‌شود. این کودکان اکثرا تحت عنوان «بی‌سرپرست، بدسرپرست و تک‌سرپرست» به مراکز نگهداری تحت پوشش بهزیستی سپرده می‌شوند، اما با این حال برخی مربیانی که در چنین مراکزی فعالیت می‌کنند خودشان با این کودکان رفتارهای درستی ندارند. در نتیجه کودک اگر بدسرپرست، بی‌سرپرست یا تک‌سرپرست باشد با نگهداری در این مراکز فرقی به حالش نمی‌کند. پس از انتشار فیلم ضرب و شتم کودک کار، سازمان بهزیستی کشور در واکنش به این موضوع آن را تایید کرد و با حکم دادستان این مرکز به‌طور موقت بسته و مدیر مرکز و نگهبان موقتا دستگیر شدند.

بررسی حوادث این‌چنینی نشان می‌دهد که با بازداشت خاطیان و پلمب مراکز نگهداری ماجرا حل نمی‌شود، بلکه نظارت به موقع و برخورد قاطعانه باعث کاهش چنین مواردی خواهد شد. طبق اطلاعات رسیده به «اعتماد» «مرکز نگهداری [.....] در ماهدشت کرج از سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و قبلا هم در این مرکز برخی کودکان مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودند.» همچنین طبق این اطلاعات «مرکز نگهداری کودکان کار [....] مرکزی میان‌مدت است که کودکان زیر ۱۵ سال تا تعیین تکلیف نهایی‌شان در این مرکز نگهداری می‌شوند. مرکز نگهداری شیرین حدود ۸ کودک کار را تحت پوشش داشته که در گذشته این تعداد بیشتر بوده است.» بنا بر اطلاعاتی که رسیده «روز حادثه، معروف نوجوان ۱۴ ساله قصد داشته به دلایلی که مشخص نیست از این مرکز فرار کند که نگهبان متوجه شده و به معروف حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار داده است.»

سازمان بهزیستی کشور در واکنش به این خبر طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پس از این اتفاق در یک مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان، این مرکز تعطیل شده است. او در اطلاعیه خود نوشت: «در پی انتشار ویدیویی درباره ضرب و شتم یکی از خدمت‌گیرندگان (کودکان کار و خیابان) در مرکز نگهداری «د.ش»، جلسه اضطراری بهزیستی استان البرز متشکل از مدیرکل، معاون اجتماعی استان، حراست و بازرسی در چهارشنبه ۲۸ شهریورماه تشکیل شد و تیمی از بهزیستی شهرستان کرج برای بررسی این موضوع به مرکز مورد نظر اعزام شدند. ابتدا با کودکان و مربیان حاضر در مرکز مصاحبه شد و دوربین‌ها مورد بازبینی قرار گرفت.

پس از بررسی دوربین توسط واحد حراست (البته بخشی از فیلم‌های مربوطه در دسترس نبوده که قابلیت بازبینی مجدد دارد) و صحبت با پرسنل مرکز، مشخص شد که کودکی به نام «معروف» (تبعه مقیم ایران) روز ۲۱ شهریورماه ساعت ۱۰ صبح، در حالی که پرسنل مرکز در حیاط مشغول چیدن سبزی بودند، به دلیل باز ماندن درِ کوچک حیاط، با برداشتن چاقوی اره‌ای اقدام به فرار کرده است.

پس از بازگرداندن این کودک به مرکز، نیرو‌های واحد نگهبانی برای پس گرفتن چاقو اقدام کرده، اما به دلیل فرار مددجو، کودک مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. با محرز شدن تخلف صورت گرفته در این مرکز، اقدامات لازم توسط تیم اعزامی برای جابه‌جایی 8 کودک به یک مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان انجام و یکی از مربیان بخش دولتی هم برای مراقبت آنها اعزام شد. همچنین با همکاری پلیس منطقه و با حکم دادستان، مدیر مرکز و نگهبان به‌طور موقت دستگیر شدند و مرکز برای ادامه بررسی‌ها به صورت موقت تعطیل شده است.»

مرداد ماه سال گذشته نیز فیلم ۲۰ دقیقه‌ای از ضرب و شتم معلولان در مرکز [....] بوشهر در فضای مجازی منتشر شد. پس از انتشار این ویدیو «مهرانگیز»، رییس کل دادگستری بوشهر فیلم منتشر شده را مربوط به سال گذشته (۱۴۰۱) دانست و گفت: «فیلم منتشر شده در خصوص ضرب و جرح کودکان معلول در بوشهر مربوط به سال گذشته است و فرد خاطی، همان زمان از مرکز اخراج شده است.» در حالی که در این ماجرای تلخ تاریخ اهمیت چندانی نداشته و موضوع عمل نادرستی است که در این مرکز صورت گرفته بود. آزار و اذیت معلولان جسمی و ذهنی، سالمندان، کودکان و حتی مراکز نشان می‌دهد نهادهای متولی به خصوص سازمان بهزیستی نظارتی بر این مراکز نگهداری ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دیگه ابن دنیا مخصوصا ایران جای زندگی نیس از دست این موجود دوپا

    • سیروان

      حضور ۱۵ وبه قولی ۲۰ میلیونی افاغنه در ایران معضلات زیادی برای کشور بوجود آورده ودولت نیز از کنترل آنها بطور کلی عاجز است ملت خودتان دست بکار شوید واینها رااز شهر ودیار خودتان بیرون کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج