۶ سال قبل از پیکان، این خودرو در ایران تولید میشد
یک ماشین کلاسیک از فیات ایتالیا، اولین سدان کشورمان بوده که در سال ۱۳۴۰ شمسی و ۶ سال قبل تولید پیکان در ایران مونتاژ میشده است.
گجت نیوز: شاید کمتر کسی بداند که خودرو خاطره انگیز پیکان که در سالهای قبل انقلاب با تریمهای متنوع و آپشنهای خاطره انگیز در رقابت با محصولات دیگر کشورها تولید میشد، اولین محصول تولیدی کشورمان نبوده است. در واقع ۶ سال قبل از تولید اولین پیکان در ایران و در ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۴۰، سدان فیات ۱۱۰۰ به صورت مونتاژی در کشورمان تولید و عرضه شده بود و بخش اعظمی از آن نیز به کشورهای همسایه صادر میشد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به معرفی این خودرو خاطره انگیز میپردازیم.
فیات ۱۱۰۰؛ برادر بزرگتر پیکان و اولین خودرو مونتاژی ایران
برند خودروسازی فیات استلانتیس، یکی از مشهورترین تولیدکنندگان وسایل نقلیه سواری در طول یک قرن گذشته است که در سال ۱۸۹۹ تاسیس و با عرضه سدان های جمع و جور و برخی محصولات اسپرت در سطح جهان شناخته میشود. یکی از اولین محصولات موفق این شرکت فیات ۱۱۰۰ است که در سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۹ میلادی (مورخ ۱۳۱۵ تا ۱۳۴۷ شمسی) در کارخانه سایکا واقع در جاده دماوند فعلی تولید و عرضه میشد.
در طول سالهای قبل انقلاب، ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خودرو در خاورمیانه سدان فیات ۱۱۰۰ را در کنار ایتالیا، مراکش، آرژانتین، استرالیا و هندوستان تولید و بخش اعظمی از تولیدات این خودرو را به کشورهای همسایه صادر میکرد.
نمونه های تولید شده در ایران از پیشرانه های ۱۰۸۹ سیسی و ۱۲۲۱ سی سی بنزینی با جعبه دنده ۴ سرعته دستی و محور محرک عقب بهره مند بودند که در نسخه های پایه با قیمت ۱۲ هزار تومان عرضه میشدند. این رقم تقریبا دو برابر قیمت محصولات پیکان در ایران بود و این خودرو را جزو دسته سدان های گرانقیمت آن زمان قرار میداد.
نگاهی به دو خودرو خاطره انگیز فیات ۱۱۰۰ وینیاله و بارچتا
نسخه وینیاله فیات 1100 که تصاویر آن را در بالا مشاهده می کنید یک تولید سفارشی بود که توسط وینیاله ایتالیائی اجرا شد. در واقع این نمونه یک قطعه منحصر به فرد است که بر اساس شاسی و مکانیزم فیات ۱۱۰۰ E مدل ۱۹۵۳ شکل گرفت و به کوچ بیلدر (طراح بدنه) وینیاله در تورین تحویل داده شد. مجموع نبوغ و قلم میکلوتی طراحی این خودرو، یک شاهکار را پدید آورد.
بهره گیری از سقف بسیار پایین که به آن حس و حال اسپرت میبخشد، دو بالچه عقب که مد روز آن زمان بود و تاثیر پذیری از خودروهای ساخت آمریکا در کنار ترکیب رنگ دوگانه آبی و خاکستری روشن، سبک اسپرت و در عین حال شیک فیات ۱۱۰۰ وینیاله را برجسته میکند.
در مقابل فیات 1100 بارچتا به عنوان زیباترین و کمیاب ترین محصول سری 1100 فیات بود که 1956 تا 1966 عرضه شد و تعداد بسیار محدود از آن نیز به ایران آمد. این خودرو کلاسیک در اصل یک فیات میکلنتو (Millecento) است که بدنه توسط سازنده اتومبیل جورجیو گرپی ساخته شده است. برادران گرپی بدنه های مختلفی از جمله 9 نمونه از آلفارومئو تیپو 33 استرادال افسانهای ساختند.
استفاده از بدنه آلومینیومی سبک وزن با خطوط زیبا در بدنه، یادآور اسطوره فراری یعنی مدل ۳۴۰ مدل ۱۹۵۳ است. داخل کابین بازسازی شده نمونه عکس بالا به روکش چرم مصنوعی قهوه ای رنگ مجهز شده است.
نظر کاربران
شما ها مه اون روزا نبودید تاکسی ها همین فیات کوچولوها بود روی شیشه قیمت درج شده بود مسیری دو ریال
فعلا کارخانجات ما گاری میسازن به جای خودرو .داشتم داشتم قبول نیست .دارم دارم قبوله ....