نیرنگ چند صد میلیونی به ایرانیها در روز روشن
گرانِ بیکیفیت؛ این تعریفی است که صاحبان خودروهای نو و صفر از آن میکنند. صاحبان این خودروها به ماه نکشیده، مجبور میشوند پول زیادی بابت تعویض یا تعمیر قطعات ماشین خریداریشده پرداخت کنند
هم میهن: گرانِ بیکیفیت؛ این تعریفی است که صاحبان خودروهای نو و صفر از آن میکنند. صاحبان این خودروها به ماه نکشیده، مجبور میشوند پول زیادی بابت تعویض یا تعمیر قطعات ماشین خریداریشده پرداخت کنند؛ آن هم درست زمانی که خودروی ایرانی چنان گران است که بسیاری افراد برای خرید یا وام گرفتهاند یا زیر بار قرضهای سنگین از دوست و آشنا و همکار رفتهاند. پراید و دیگر نمادهای سالخورده خودرویی در طول یک سال، بارها افزایش قیمت میدهند و یک کارمند ساده برای خرید سادهترین و قدیمیترین خودروهای بازار مانند پراید و خودروهای شبیه به آن، حدود ۳۵۰ میلیون تومان پول میدهد. قیمت این خودروها در بازار در کمترین حالت از ۲۵۰ میلیون تومان آغاز میشود و بالاتر میرود. البته فردی که یک خودروی ۲۵۰ میلیون تومانی را میخرد، پیه هزینههای گزاف بعد از خرید را به تن مالیده است. چون خودش میداند این ماشین قدیمی، دیگر عمرش را کرده است.
روزنامه «هممیهن»، در این پرونده قصد دارد به سراغ خریدارانی که خودروی نو از کارخانه خریدهاند، برود. آنهایی که خیال کردند قرار است سالها از ماشین جدید خود استفاده کنند؛ اما همان اول کار فهمیدهاند، ماشین آکبندشان نه لاستیک درست و حسابی دارد و نه باتریاش باتری بهدردبخوری است. وقتی هم این قطعات اساسی با اما و اگر بسته میشوند و چنین کیفیت نازلی دارند، دیگر کسی انتظار کفپوش درست و حسابی و سیستم صوتی با کیفیت که اکسسوریها و لوازم کمتر ضروری آن به حساب میآیند را ندارد.
بسیاری از این خریداران، اعلام کردهاند که ایکاش از همان اول به جای خرید خودروی صفر، یک ماشین امتحان پسداده و کارکرده میخریدند. عموم افرادی که با آنها به گفتوگو نشستیم، متقاضی خودروهایی مانند تیبا، ساینا، شاهین و دیگر خودروهای نسبتاً ارزانتر بودند. آنان، در سامانه یکپارچه خودرو ثبتنام کردهاند؛ در صف خودرو ماندهاند و در نهایت در قرعهکشی، برنده خودرو شدهاند. خودرویی که هنوز از کارخانه بیرون نیامده، تعمیرگاهلازم میشود. به همین دلیل هم هست که عبارت گرانِ بیکیفیت، چندان به خودروهای صفر کارنکرده بیربط نیست. صفهای طولانی خرید خودرو، قرعهکشی و انتظار طولانی، خریداران را کلافه میکند. ترکیب آن همه انتظار با خرابی قطعات خودرو، صدای مردم را درآورده است. حق هم دارند؛ بعد از آن همه انتظار، صاحب یک خودروی ناقصالخلقه شدهاند. خودروی ناقصالخلقهای که نه نمایندگی و تولیدکننده گردنش میگیرد؛ نه مشتری که آن همه زمان گذاشته و پول داده، میتواند از پس هزینه تعمیر آن بربیاید.
رقمی کم، که زیاد است
سارا، زنی ۳۷ساله است و در روزنامه کار میکند. او هر چه داشته و نداشته را روی هم گذاشته تا از دار دنیا یک کوییک بخرد. ماشین سفیدی که قرار بود چرخش به خوشی بچرخد به ماه نکشیده، دردسر بالا آورده است. میگوید: «من همان اول که ماشین صفر را تحویل گرفتم، در جعبه پریز نداشت.» البته نمایندگی همیشه میگوید موارد اینچنینی را رفع میکند ولی سارا توضیح میدهد که برای مراجعه به نمایندگی وقت نداشته است. میپرسم بعد از این همه وقت هنوز هم فرصت پیدا نکردی؟ جواب میدهد: «الان دیگر فرصت کافی دارم اما اینقدر در این یک سال که ماشین را خریدهام، اذیت شدهام که دیگر انگیزهای برای درست کردنش ندارم.» سارا یکجوری از ماشیناش حرف میزند انگار از کوییک کتک خورده است. با خودم فکر میکنم شاید اگر سری به یک نمایندگی میزد، راحت میشد. اما ادامه میدهد: «همین یکدانه مشکل که نبود؛ اولین تعمیرکاری که ماشین را دید گفت باتری آبی (اسیدی) یا همان باتری آبمحور در ماشین جاگذاری کردهاند که کیفیت ندارد. من هم مجبور شدم که باتری ارزانقیمت و قدیمی را با باتری اتمی عوض کنم. فکر کن همان روز اول چقدر خرج روی دستم گذاشت.» سارا با حرص سرش را به چپ و راست میگرداند و سپس نفساش را بیرون میدهد، بعد میگوید: «تازه همان وقتی که میخواستم باد لاستیکها را تنظیم کنم، به من گفتند اگر قرار است در جاده رانندگی کنم، بهتر است آنها را هم عوض کنم. معلوم است که ماشین را برای جاده هم میخواستم اما خب دیگر پولی برایام نمانده بود که خرج لاستیک استاندارد کنم.» اینها همه قطعات ضروری ماشین بود که مشکل داشته است. اکسسوریهایی مانند کفپوش هم که بهطور کلی وجود نداشتند. به جای کفپوش یک موکت با جلد پلاستیکی روی آن انداخته بودند که اگر بهطور سهوی، آب یا مایعاتی در کف ماشین میریخت، بو میگرفت و تا یک هفته، روزگارم را سیاه میکرد.» از او میپرسم در مجموع چقدر خرج این خدمات کرده است که پاسخ میشنوم:«دقیق یادم نیست اما خوب میدانم بیش از 10 میلیون تومان بود. زیرا آن زمان همه ته جیبم را تکانده بودم که ماشین بخرم و برای تامین این مخارج، دردسر زیادی کشیدم. فشار سنگینی بود که من را مجبور کرد یک ماه را با دو میلیون تومان، سر کنم.» فکر میکنم که شاید گاهی فراموشی راهکاری باشد که آدم کمتر عذاب بکشد چون با یک گشتوگذار ساده در سایتهای خرید قطعات، متوجه میشوم پولی که سارا خرج کرده، چیزی حدود ۲۵ میلیون تومان بوده است. رقمی نیست و رقمی هست.
شما مشکلی ندارید!
سامان، یکی دیگر از افرادی است که برای درست کردن مشکل فرمان ماشین و سیستم صوتی خودروی صفرش، به نمایندگی رفته اما هربار ناراضیتر از دفعه قبل بازگشته است. او میگوید: «نمایندگی تقریباً هیچ کاری نمیکند، فرمان ماشین من در چند دقیقه اول روشن کردن آن، سفت میشد. این اتفاق با شروع فصل سرما، آغاز شد. من همان اول کار به نمایندگی رفتم و آنان گفتند که پمپ ماشین، نشتی دارد. همان جا، حدود ۴۰۰ هزار تومان پول دادم و آن را عوض کردم؛ اما درست نشد که نشد.» او میگوید وقتی خودرو را تحویل گرفته است، دوباره آش همان و کاسه هم همان. بدتر از همه هم آن که نمایندگی مشکل او را تقلیل داده است. همین هم بیش از همه او را آزار میدهد. هربار که با شکایت مشکل فرمان به نمایندگی مراجعه کرده، جواب شنیده چیزی نیست. دو دقیقه بعد از استارت، حل میشود. این بدترین واکنشی است که میتوان به مشکل یک مشتری ناراضی نشان داد. خانه سامان در غرب تهران است اما او مجبور بوده چند روز در هفته تا شرق شهر برود تا پیگیر وضعیت ماشین باشد. چند روز تمام ماشین دستش نبوده و برای سرکار رفتن به زحمت افتاده است. خرج ماشین و مشکلاتش یک طرف، خرج اسنپ و هزینه رفت و آمد هم یک طرف دیگر. او حتی با یادآوری مکالماتش با نمایندگی، عصبانی میشود. حق هم دارد. مشکلش که حل نشده هیچ، تازه به او گفتهاند مسئله ماشینش، عیب محسوب نمیشود. او نفس عمیقی میکشد و بدون اینکه به من نگاه کند، ادامه میدهد: «اول گفتند که باید جعبه فرمان را عوض کنم؛ اما اینطور که فهمیدم نمایندگی هم جعبه فرمان خوب ندارد. از شانس بدم، بعد از اینکه جعبه را عوض کردم، دوباره یکی خراب گیرم آمد. تازه برای دریافت برخی از قطعات باید در نوبت بمانی. چند ماه در نوبت ماندم و ۱۱ میلیون تومان هم پول دادم اما ماشین بنای درست شدن نداشت. یک بار دیگر به نمایندگی رفتم اما کسی پاسخ درستی به من نداد. گفتند باید به نمایندگی مرکزی مراجعه کنم. آخر هم از این طرف و آن طرف شنیدم که خودروسازها جعبه فرمان خوب ندارند و شانسی، دوتا جعبه فرمان مشکلدار به تور من خورده است. تازه نمایندگی هم میگفت چون فرمان بعد از استارت درست میشود، مشکلی نیست. اما چه کسی میتواند تضمین دهد که این فرمان خراب در اتوبان یا پیچ جاده، کار دستم ندهد؟» سامان میگوید که در مجموع، حدود۱۷ میلیون تومان خرج ماشینی کرده که هنوز جرأت ندارد با آن در اتوبان رانندگی کند، تازه، کلیدهای روی فرمان ماشین که به سیستم صوتی متصل بوده هم هنوز خراب است.
آخر کار، زمانی که نمایندگی بالاخره و بعد از چند ماه پذیرفته که فرمان ماشین خراب است گفته که برای تعویض دوباره جعبه فرمان باید مجوز بگیرند. یعنی اینکه نمایندگی، ابتدا باید مجوز بگیرد و بعد از آن، اجازه تعویض قطعه دارد. بوروکراسی عجیبی که روند طولانی تعمیر ماشین و به زحمت افتادن او را طولانیتر و فرسایندهتر کرده است.
اکسسوری که باعث فروش خودرو شد
عرفان، ۲۵ ساله است؛ تازه ازدواج کرده و به هوای ماشین نو و بدون دردسر، برای یک پژو پارس ثبتنام میکند. مانند بسیاری دیگر از مردم، عرفان هم تصور میکرده که اگر ماشین نو بخرد، دیگر قرار نیست زمان زیادی را صرف تعمیر آن کند. مثل آقاها میرود و میآید. تازه با خیال راحتتر به همراه همسرش به دل جاده میزنند.
همه چیز روی کاغذ درست بود تا اینکه اتفاقی عجیب افتاد. عرفان تعریف میکند: «روز اول همه چیز خوب بود تا اینکه ضبط را روشن کردم.» اینطور که او ماجرا را میگوید انگار با ذوق سوار ماشین شده است و بعد که میخواسته یک موسیقی هم برای خودش پخش کند، ضبط ماشین یک دقیقه بوق ممتد زده و بعد ریست شده است. او ادامه میدهد: «ضبط یکی از اجزای ماشین است که قرار بود سالم باشد اما وقتی سعی کردم آن را درست کنم، فهمیدم این ضبط، ضبطشدنی نیست و باید آن را عوض کنم. هزینههای تعویض، آنقدر بالا بود که ترجیح دادم آن را تحمل کنم.» البته همزیستی مسالمتآمیزش با ماشین، تنها یک سال طول کشیده است؛ زیرا بعد از آن، عرفان تصمیم میگیرد ماشین را بفروشد و یک ماشین کارکرده بخرد؛ ماشینی که قبل از خرید همه چیز آن را خودش دیده و مطمئن است خرابی ندارد.
نظر کاربران
سلام.این مردم محق این ماشین های لگن هستند.وگر نه نمی خریدند.....
پاسخ ها
خب ادم باشید خدا تومن بخاطر قوطی حلبی پول ندین،یک ماه نخرید ببینید ماشینا قیمت یه فرغون میشن یانه.از ماست که بر ماست
بعدشم خود دولت دستش تو کاره هر قیمتی که رو خودرو گذاشته میشه دولت میزاره،اگر به بخش خصوصی سپرده میشد خودرو سازی با رقابت میبود و الان همه سوار لندکروز بودین از پراید به عنوان فرغون برای جابه جاییه ماسه سیمان استفاده میکردین
برید پول ماشین خارجی ۱۰ سال کار کرد با کیفیت بدید ولی این اشغالارو با این قیمت نخرید لطقا
بنظرتون مسئولین می بینن یا نمی بینن ؟؟؟؟
وقتی می بینن ،یعنی دارن با هاشون همکاری میکنن !!!
وقتی همه صف میکشن برای ثبت نام و خرید این ماشین ها، خوب معلومه خودروساز براش مهم نیست چی تحویل مردم بده، چرا چون میدونه دست مردم به جایی بند نیست، میدونه آش خالت بخوری پاته نخوری پاته
خداوکیلی پولی که بابت این ماشینهای به اصطلاح نو از مردم میگیرید حلال است ؟! بخدا حرام است ، مردم راضی نیستند ، آخرت باید جواب بدین
چنین مواردی فقط وفقط درایران اتفاق می افته وبس.فکر کنید یک مورد چنین مشکل ماشینی در شرکت تو یو تا می افتاد همه ماشین ها رو فراخون بازدید می داد.اما.....
بهتره سایپاوایران خودرو،بجای خودرومن درآوردی،خودروهای ژاپنی-کره ای راتولیدکند!!!چون چینی کیفیت نداردوبعلت تحریم ها،ژاپنی هاوکره ای هاتمایل ندارنندوحتی رنو برای ایران عالی بود!!!!بهترین،رفع تحریم هاوتولیدخودرو بین المللی باکیفیت برای ملت ایران،هست!!!همون پرایدهم ژاپنی-آمریکایی بودوشرف داشت وکم خرج بود!!!!!!!!!!!!!
حتی می توانیم قطعات رنوبا واسطه ازترکیه،واردکنیم وخودرو استانداردغربی تولیدکنیم!!!
تا وقتیکه ی عده از خدا بی خبر شدن مدیران خودرو ساز و دولت هم بخاطر منافع خودش به هیچ وجه حاضر به انجام وظیفه ذاتی خودش ک همانا نظارت منصفانه بر قیمت و کیفیت هست عمل نمیکنه نتیجه همین آش و همین کاسه
این مطالب گریه آدم رو در میاره تازه این شرکتها بابت این آشغالا کلی منت هم رو سر مردم میزارن
نتیجه صف کشیدن وخرید واسه این قوطی حلبی ها وبااطلاع از بی کیفیتی تمام ازاین لگن ها که هیچ استاندارد حتی داخلی هم نداره همینه .داداش وقتی میخری به والله مقصرخودتی نه لگن روساز.یه کم منطق داشته باشید.
تجربه شخص خودم یک کوئیک ار خریدم زیر ۵هزار مجبور شدم صفحه کلاچ را عوض کنم نمایندگی حاضر نبود مشابه قبلی را جاش بزاره مجبور شدم با هزینه خودم از بازار تهیه کنم درواقع شرکت سایپا با این قطعه بی کیفیت هزینه را به مشتریان تحمیل می کند خدا ازشون نگذره که مردم را بیچاره کردن
من خودم سال ۹۹ یه خودروی ۲۰۶ تیپ ۵ از نمایندگی خریدم ودر عرض سه ماه ۳۶ بار بردم نمایندگی اخرش هم ماشین رو فروختم اصلا لذتی از خودروی صفر نبردم همیشه خراب بود
پاسخ ها
بیچاره اونایی که ماشین خراب غیر صفر این ها رو خریده
تا وقتی مردم این اشغالها رو میخرن همین حقشون هست
من تیبا صفر خریدم چندتا ایراد داشت بردم نمایندگی چندبار رفتم درست نشد بلکه بایه نفر که اونجا شاغل بود دوست شدم وگفت نمایندگی نیار اینا وسایل ماشین ها رو باز می کنن می بندن رو ماشین دیگری تا طرف بفهمه چی شده شاید یه ماه طول بکشه
خرید خودرو هم شده عین غذاهایی که مردم زن و بچه خود را برداشته و ساعت ده یازده شب میبرند بیرون یک غذای چرب و چیلی سفارش میدهند و با نوشابه هم پشتش میکنند که این سم کامل باشد و چیزی در بدن کم نداشته باشد حکایت خرید ماشین است طرف که پول ندارد میرود بدهی برای خودش درست میکند وهزار جور بدبختی تا یک ماشین بخرد این اشتباه است با توجه به خرجهای سنگین ماشین وبی کیفیت بودن بهترین کار نخریدن است
وقتی ملت صف میکشن واسه خرید فرغونی که دو سه سال بعد میخوان بندازن بهشون بهتر از این نمیشه .!!از ماست که بر ماست .
سال ۹۶رو یادتون بیاد کسی خودرو نمیخرید مونده بود رو دستشون قسطی دادن به ملت ؟؟حالا هم ملت فقط میدونن این فرغون سازی ها رو آدم کنن
وقتی همه فکرمیکنن زرنگ هستن دنبال سود ماشین ثبت نامی هستن نتیجه همین میشه.
هرکس جای خودروسازها باشه همین کارو میکنن از۱سل قبل پول ماشینو میگیرن نخرررررررررررید به خودتون وبقیه جامعه خیانت نکنید الکی باعث گروهی هم نشید.به خدا ماشینهای افغانستان وافریقا از ماشین ما بهتره.لطفا نخرررررررررررید.التماس تفکر
تا زمانی که خودروسازی در انحصار دولت یا معدودی افراد باشد و اصل رقابت از بین برود خودروسازان فعلی انگیزه ای برای افزایش کیفیت ندارند .
سلام.وقتی پول خرید دو تا کمپانی بی ا م و بنز رو میدین تا قرعه کشی کنن که اون بی وجدانهای ایران خررو و چهارپا بهتون قوطی حلبی بفروشن.حقتونه که اینطور ماشینهای بیکیفیت سوار بشین.نخرین تا به دست و پاتون بیافتند.مرغ و گوشت که نیست که اگه نخری از گرسنگی بمیری.نخرین.
من ن سمند ال ایکس مدل ۸۷ دارم ، چند وقت بود میخواستم عوضش کنم و به ماشین صفر بگیرم ، اما پولش ردیف نمیشد تا چند وقت پیش پژو پارس صفر یکی از دوستان را سوار شدم ، حالم از ماشین صفر بهم خورد ، تصمیم گرفتم همین سمند مدل پایین که هنوز هیچ چیزی دست نخورده را نگه دارم
من ال90داشتم ۶سال سوار شدم هیچ هزینه ای نداشت ولی ماشینم را دزدیدن بیمه کارت طلایی داشتم بیمه بعد از مدتها یک شاهین داد از روزی که گرفتم یه دام توی نمایندگی بوده و مشکلش را هم حل نمیکنن تهران امور مشتریان تماس میگیرم چون کف ماشین توی بعضی سرعت گیرهای گیر میمه مکه سبکتر سوار شید من ماشین 5نفره گرفتم نه ماشین 2نفره نه میذارن خودت درست کنی نه یاد دارم درست کنند چون دست بزی گارانتی باطل میشه
تو که این حرفها رو میزنی خودت هم خریدی
وقتی میخواهند ماشین زیادتولیدکنند
همین میشه توایران کاررابازورانجام میدهند
مگه اون صحبتهای مدیر ایرانخودرو رو نشنیدین که گفت بعضی از استانداردهای ما رو بنز و بی ام و نمیتونن پاس کنن ؟؟؟
لطفا به همین بسنده باشین و شکر گزار و سپاس گزار مسئولین ،نهایتش مثل کره ای ها و ژاپنیها قناعت کنید و روزی یک وعده غذا بخورین ،درست میشه.حتما درست میشه.
باید تمام تولید کنندگان خودرو و قطعات خودرو از کار بیکار بشن و یک عده دیگر برن بجای اون ها کار کنند
اون اداره استاندارد هم همین بلا سرش بیاد که به این ها مجوز تولید می دهد.
باید دید منفعت این بی کیفیتی ها تو جیب کیا میره
تا بفهمیم چرا با چنین جراتی جیب مردم رو تو روز روشن میچاپپپپپننند
به نظر من ایران خودرو و سایپا بهتره فقط
ماشین اسباب بازی برای بچه ها تولید کنه واقعا متاسفم هم برای خودمون که حق ما این ماشینهای اشغالی نیست وهم متاسفم برای این دو شرکت تولیدکننده که خودشون فکر نکنم ازاین اشغالی ها سوار شن
همش تقصیر اداره استاندارده ،چقدر رشوه میگیرن که اجازه ساخت داده
نخرید. نخرید. نخرید. نخرید...................................هزار بار نخرید ملت اگه لیاقت شما این حلبی هایی که پنیر لیقوان رو در آوردن.دادن به فرغون سازان خودرو ساختن نخرین بفهمی دیگه.