آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۳۳۸۴۳۲
۳۴۲۴
۳۴۲۴
پ

کشف تصویر دو هزار سالۀ زنی که موهایش «مار» بودند!

یک موزاییک با قدمت بیش از ۱۸۰۰ سال که نقشی از مدوسای افسانه‌ای را روی خود دارد، در بقایای یک خانه مجلل دوران رومی در غرب اسپانیا کشف شد.

فرادید: باستان‌شناسان در بقایای یک خانه‌ی مجلل از دوران روم در اسپانیا یک موزاییک «استثنایی» با نمای افسانه‌ای «مدوسا» را کشف کردند. مدوسا در اساطیر یونان زنی است که موهایش به مارهایی ترسناک تبدیل شده بودند؛ او این توانایی را داشت که با نگاه کردن به چشم آدم‌ها آن‌ها را به سنگ تبدیل کند.

کشف تصویر دو هزار سالۀ زنی که موهایش «مار» بودند!

موزاییکی که در سایت باستان‌شناسی Huerta de Otero در غرب اسپانیا یافت شده، مدوسا را در مرکز یک هشت ضلعی طرح‌دار به تصویر کشیده است که به معنای تجسمی از «ایجس» آتنا است، همان سپر یا پوستی که سر بریده‌ی مدوسا را پس از بریده شدن توسط قهرمان یونانی پرسئوس، روی آن می‌گذارند. در این موزاییک، مدوسا با نقاب‌ها، الگوهای هندسی و حیات وحش احاطه شده است، از جمله ماهی و چهار طاووس رنگارنگ که بیانگر چهار فصل هستند.

 

خوزه وارگاس، ناظر باستان‌شناسی مدرسه حرفه‌ای Barraeca II که حفاری را انجام داد‌ه‌اند، در بیانیه‌ای گفته است: «تصویر مدوسا با ابروان کلفت می‌تواند یک جور «حرز» یا طلسمی برای دفع شر باشد».

کشف تصویر دو هزار سالۀ زنی که موهایش «مار» بودند!

موزاییک دارای چهار طاووس رنگارنگ است که نمایانگر چهار فصل هستند.

مدوسا در این موزاییک تازه کشف‌شده، صورت گرد، چشم‌های برآمده، موهای نامرتب، صورت کمی برگردانده و بال‌های سفیدی دارد که از پیشانی‌اش بیرون آمده‌اند، به این معنا که او قدرت پرواز کردن داشته است، بسیار شبیه به خدای رومی مرکوری. چند-رنگ بودن موزاییک به جای سیاه و سفید بودن آن، نشان می‌دهد که در قرن دوم پس از میلاد ساخته شده است.

 

کشف تصویر دو هزار سالۀ زنی که موهایش «مار» بودند!

بخش مدوسای موزاییک با تصاویری از نقاب، الگوهای هندسی و حیات وحش احاطه شده است.

این موزاییک 30 متر مربعی توسط دانشجویان پیدا شد. باستان‌شناسان نخستین بار سال 1976 این مکان را کاوش کردند و بقایای یک گنبد یا خانه رومی را یافتند. بر اساس این بیانیه، کار کمی در این مکان انجام شده بود تا این که دانشجویان در سال 2019 در آنجا دوباره حفاری کردند و این موزاییک در تابستان امسال کشف شد.احتمالاً این موزاییکِ یکی از اتاق‌های اصلی سرای رومی، مانند تری‌کلینیوم یا اتاق غذاخوری بوده است.

این سایت به دلیل سطح حفاظت از بقایا و مهمتر از همه، به دلیل جهاز زینتی به کار رفته در آن (نه تنها موزاییک مدوسا، بلکه نقاشی‌ها و نقوش مکرر مجسمه‌ای) ماهیت استثنایی دارد. حفاری‌های این سایت همچنان ادامه دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج