تحلیلی از نقش بیلی آیلیش و سوگند در اعتراضات دهه هشتادیها
صحبت از نسلی است که این روزها خیلیها دربارهشان صحبت میکنند. وقتی مطالباتشان را فریاد میزنند، با دهانی باز به آنها نگاه میکنیم. میگویند ما میخواهیم زندگی کنیم، آنطور که میخواهیم. ما آنها را میشناسیم و نمیشناسیم. جوان، شاداب، پرانرژی، پر از رنگ و زندگی، بزرگشده در زمانه بیمرز اینترنت و گوشیهای هوشمند، پای خواستههایشان ایستادهاند.
برترینها: صحبت از نسلی است که این روزها خیلیها دربارهشان صحبت میکنند. وقتی مطالباتشان را فریاد میزنند، با دهانی باز به آنها نگاه میکنیم. میگویند ما میخواهیم زندگی کنیم، آنطور که میخواهیم. ما آنها را میشناسیم و نمیشناسیم. جوان، شاداب، پرانرژی، پر از رنگ و زندگی، بزرگشده در زمانه بیمرز اینترنت و گوشیهای هوشمند، پای خواستههایشان ایستادهاند.
دکتر فردین علیخواه. عضو گروه جامعهشناسی دانشگاه گیلان که در سالهای اخیر مطالعاتی در زندگی روزمره ایرانیها داشته و درباره شکاف بین نسلی مطالعه کرده است جریان غالب این اعتراضات را دهههشتادیها میداند و معتقد است همه به این نسل یک عذرخواهی بدهکاریم. این نسل بسیار جدی است، مطالباتی دارد و به شکلی جدی به دنبال تحقق آن است. به نظر علیخواه نگاه این نسل به مرگ و زندگی متفاوت است. آنها نسل بومیان دیجیتال هستند و حکومت هیچ شناخت و نسبتی با این نسل ندارد. آنها میخواهند قهرمان زندگی خودشان باشند و ندیدن و نشنیدن آنها تبعات نگرانکنندهای برای کشور دربر خواهد داشت.
در بخشی از گفتگوی این جامعه شناس با روزنامه شرق آمده است:
من فکر میکنم که شاید بتوان ویژگی بارز دهههشتادیها را گریز از مرکز (centrifugal) دانست. بگذارید مثال خیلی سادهای بزنم. شما به رنگ موی دختران نوجوان و جوان در این روزها نگاه کنید. اصلا برایشان مهم نیست که برای مثال این رنگ شایسته است و این رنگ شایسته نیست. آنان اگر از چیزی خوششان بیاید، آن را روی بدن خودشان اجرا میکنند؛ چه در بیلی آیلیش، خواننده جوان آمریکایی ببینند یا در هرکس دیگری. آنان هنجارگریز هستند. اصلا هم منظورم صفت یا ویژگی منفی نیست. از نظر آنان چون چیزی هنجار است دلیل بر خوببودن آن یا رعایتکردن آن نیست. برای همین میگویم گریز از مرکز ویژگی بارز آنان است. در قرن بیستم جامعهشناسان با تعابیری مانند ضدفرهنگ به توضیح این پدیده میپرداختند. فرهنگ به نوعی اشاره به فرهنگ مسلط و چیره داشت و در مقابل ضدفرهنگ به گروههایی اشاره داشت که آن فرهنگ مسلط را به چالش میکشیدند. شما ببینید برای مثال این نسل خیلی راحت جوراب طرح لنگهبهلنگه میپوشد در دو رنگ متفاوت یا شلوار زاپدار میپوشد. سوگند، خواننده ایرانی که بعضی از نوجوانان آثار او را با هدفون گوش میکنند و سرشان را بالا-پایین تکان میدهند در آهنگ «سایهبون» با فریاد میگوید: ریههام پره سربه ولی سرم پره ایده/ چیزی که واسه همه بده به من انگیزه میده. شاید این آهنگ تا حدی بتواند توصیفکننده مرکزگریزی این روزهای نوجوانان باشد. من از جزئیات زندگی روزمره مثال میزنم تا بهتر ویژگیها را بازگو کنم. ویژگی دیگر آنها اهمیتیافتن «من» یا «خودم» است.
ارسال نظر