سایپا: افزایش قیمت خودرو جزیی است
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه در صورت ابلاغ فرمول جدید شورای رقابت برای تغییر در قیمت خودروها، افزایش قیمت جزئی خواهد بود، گفت: بازار را با فروش ۲۰ درصد از محصولات به صورت نقدی تنظیم می کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه در صورت ابلاغ فرمول جدید شورای رقابت برای تغییر در قیمت خودروها، افزایش قیمت جزئی خواهد بود، گفت: بازار را با فروش ۲۰ درصد از محصولات به صورت نقدی تنظیم می کنیم.
سعیدمدنی در حاشیه مراسم نامگذاری دو خودرو گروه خودروسازی سایپا در جمع خبرنگاران گفت: خودروسازان موضوع قیمت را به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده اند و البته ممکن است که افزایش قیمت به صورت جزئی در محصولات رخ دهد، این در حالی است که از اواخر سال ۹۲ تاکنون، روند بسیار خوبی در افزایش تیراژ تولید رخ داده و این روند افزایشی ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: میزان تولید سه ماهه نخست امسال ۵۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، ضمن اینکه براساس پیشبینیها، تولید قرار بود که امسال ۵۰۰ هزار دستگاه باشد، ولی سعی داریم به ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو برسانیم.
وی در خصوص راهکار خروج دلالان از بازار خودرو تصریح کرد: با توجه به اینکه طی دو سال گذشته حجم تولید به دلیل فضای نامناسب کسب و کار به شدت افول کرده بود، باعث شد تقاضای انباشته در بازار به وجود آید که این تقاضای انباشته امسال با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید، خود را نشان میدهد، بنابراین برنامه افزایش تولید را نسبت به سال گذشته در دستور کار داریم ولی علیرغم این افزایش تولید پیشبینی میشود به دلیل وجود خودروهای فرسوده و صادرات بخشی از خودروهای داخلی تقاضا بیشتر از عرضه باشد.
مدنی ادامه داد: با این حال برای کنترل قیمت و تنظیم بازار در کوتاه مدت فروش فوری و نقدی را در دستور کار قرار دادیم به صورتی که ۲۰ درصد از تولیدات از طریق فروش نقدی و فوری جهت کنترل بازار عرضه خواهد شد.
وی در ادامه در خصوص زیان خودروسازان علیرغم اصلاح قیمتها گفت: از سال ۹۱ تاکنون همچنان در حال زیاندهی بودهایم و پیشبینی میشود اگر امسال قیمتها به صورت دقیق محاسبه نشود، ضرر همچنان ادامه داشته باشد. البته در فرمول شورای رقابت، ضریبی برای تشویق خودروسازان جهت افزایش کیفیت به منظور استفاده از امتیاز افزایش قیمت در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سایپا در خصوص برنامه صادراتی سایپا تصریح کرد: برنامه صادراتی ما چند بخشی است که صادرات قطعات و صورت CKD به ونزوئلا، عراق، سوریه، نیجریه، مصر، آذربایجان و حدود ۳۰ کشور دیگر بسته به تیراژههای مختلف صادر میکنیم. بر این اساس، امسال صادرات ۵۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار این گروه خودروسازی است.
مدنی با اشاره به دو محصول جدید گروه خودروسازی سایپا گفت: ظرفیت تولید ساینا (۲۳۲) در شروع سال اول که مصادف با نیمه دوم امسال است، ۲۵ هزار دستگاه است و در سالهای آتی حداقل به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید، این در حالی است که خودروی ۲۳۲ در کنار تیبا ۲ به تدریج جایگزین خودروی پراید شده به گونهای که از تیراژ پراید کاسته و به تیراژ این دو خودرو افزوده میشود.
به گفته وی، قیمت خودروهای پلتفروم ایکس ۲۰۰ که شامل خودروی ۲۳۲ (ساینا)، خودروی ۲۱۱ و تیبای کنونی میشود تفاوت زیادی را با پراید نخواهد داشت و به صورت تقریبی حدود ۲۸ تا ۲۹ میلیون تومان خواهد بود.
مدنی در ادامه در خصوص سرانجام سایتهای تولیدی سایپا در کشورهای دیگر همچون آمریکای لاتین گفت: بعضی از محصولات ما هنوز طرفدار و خریدار در کشورهای دیگر دارد و تا زمانی که چنین بازاری را در اختیار داریم نباید محصولات متوقف شوند.
وی افزود: اگر تاریخ مصرف محصولی مشابه آنچه در ایران تولید میشود تمام شده باشد بهتر از برای مشتریان خارج از کشور خطوط تولیدی را ایجاد کنیم تا تولید این خودروها در آن کشورها ادامه داشته باشد.
مدیرعامل سایپا در خصوص اینکه برنامهای برای صادرات خودروهای کامل دارند نیز گفت: ما تمایل به صادرات خودروی کامل داریم ولی کشورهای مختلف قوانین خاص خود را دارند که گاهی اوقات مسائل تعرفهای آن کشورها اجازه نمیدهد خودرو به صورت کامل صادر شود چرا که برای بازارشان گران تمام میشود.
مدنی با تأکید بر اینکه سرمایهگذاری جدیدی در کشورهای دیگر نخواهیم داشت تصریح کرد: عمدتاً سرمایهگذاریهای جدید توسط محلیها انجام میشود و ما فقط قطعات صادر و کمک فنی میکنیم که در قبال آن دستمزد خود را نیز دریافت مینماییم.
به گفته وی، این مسئله هیچ هزینهای برای ما ندارد و فقط تضمینی است برای طولانی کردن استفاده از محصولاتی است که در کشور وجود دارد.
مدنی در ادامه در خصوص توافق با شرکت خودروسازی چانگان از کشور چین تصریح کرد: درصد بسیار پایینی از محصولات ما که البته محصولات درجه یک چینی است خواهد بود. این در حالی است که با شرکت چانگان نه از طریق شرکتهای واسطه بلکه به صورت مستقیم مذاکره کردیم و اگر خواستار خرید سهام بودند، این کار را انجام میدهیم.
وی با تأکید بر اینکه با تمام شرکتهای خودرو کار میکنیم اظهار داشت: برنامههای ما برای تولیدات انبوه با شرکت خودروسازی کیا است که در این راستا خط تولید خودروی سراتو به زودی نصب و راهاندازی میشود.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد: برای ایجاد یک فضای رقابتی باید با کشورهای دیگر نیز رابطه داشته باشیم از این رو شرکتهای خودروسازی رنو و نیسان با ما همکاری خواهند داشت.
نظر کاربران
درست مثل جزیی بودن افزایش مکالمات همراه اول !!!!!!!!!!!!!
اولا اینکه چند بار افزایش قیمت ؟ دوما همین قیمتهای کنونی بسیار بیشتر از ارزش واقعی خودروهاست. سوما مگه یه لگن چند می ارزه ؟