وزیر آموزش و پرورش:
مدارس حتی با یک دانشآموز هم باید فعال باشند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس باید تحت هر شرایطی فعال باشند، گفت: وقتی اساس کار را بر آموزش حضوری قرار میدهیم پس باید معلمان در مدارس حضور پیدا کنند و ضمن تدریس به صورت مجازی، به دانشآموزان حاضر در مدرسه نیز آموزش دهند.
خبرگزاری فارس: محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در اولین گفتوگوی زنده با مدیران مدارس سراسر کشور که در دفتر وزیر و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مدیران در برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی گذشته و آماده کردن مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: جلسه امروز در نوع خود جلسهای بی نظیر است؛ به هیچ طریقی نمیتوانستیم تعداد ۱۰۰ هزار نفر از مدیران مدارس را یکجا و در جلسه حضوری کنار یکدیگر جمع کنیم. ولی فضای مجازی این مجال را به ما داد تا با هم جمع شده و با تبادل دیدگاهها و تجربیات به یک دیدگاه یکسان و هماهنگ برسیم تا نتیجه آن بهبود عملکرد و ارتقای پیشبرد کارها باشد.
وی ادامه داد: از آنجایی که اکثر مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش نظیر تشکیل کلاس، فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان، ارتباط با خانه، خانواده و معلمان و ... در درون مدرسه اتفاق میافتاد و امسال با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا مجبوریم بخشی از فعالیتها را به صورت حضوری و بخشی دیگر را به صورت غیرحضوری به سرانجام برسانیم میتوانیم بگوییم که در مقایسه با سالهای قبل در سالی متفاوت هستیم.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: در سال تحصیلی جدید باید پیوند خانواده با مدرسه و ارتباط مدرسه با خارج از مدرسه بسیار پررنگتر از سالهای قبل باشد. به دلیل شیوع بیماری کرونا جامعه پیرامون ما جامعهای نگران، ملتهب و حساس است و مدیران باید تلاش کنند تا با اطمینان بخشی به خانوادهها از حساسیت و نگرانی خانواده و دانشآموزان بکاهند.
وی با اشاره به اینکه در شرایطی قرار داریم که نمیتوانیم تشخیص دهیم در هفته آینده چه اتفاقاتی را در مورد وضعیت بیماری در کشور پیش رو خواهیم داشت، تصریح کرد: بروز یکباره هر وضعیت بحرانی و متفاوت میتواند نگران کننده، اضطراب آور و ترسناک باشد . اوضاعی که تا به حال تجربه نکردهایم و شناخت کامل را در مورد آن نداشتهایم میتواند برای ما سردرگمی بیاورد و این ویژگی سال تحصیلی جدید است. اما در کنار این جنبههای سخت، فرصتی برای ورود به مسائل نو در اختیار ما قرار داده شده است که میتوانیم در عوض نگرانی، توانمندیهای خود را بالا ببریم و ظرفیتهای خود را افزایش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش هدف برگزاری این نشست را تشریح و تبیین سیاستهای آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید دانست و گفت: جامعه در پایینترین سطح نظام تعلیم و تربیت با معلمان و مدیران مدارس به صورت دائمی در تماس است. اگر مدیران، معلمان و کادر مدارس در جریان سیاستهای وزارتخانه باشند میتوانند با خانوادهها صحبت کرده و ضمن تبادل نظرات از نگرانی خانواده تا حد زیادی بکاهند.
هیچ دانش آموزی نباید از آموزش دور بماند
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه سیاست شروع سال تحصیلی سیاستی است که جنبههای ثابت، قطعی-حتمی و اختیاری دارد، گفت: اولین و برجستهترین اصل در سال تحصیلی جدید این است که هیچ دانشآموزی نباید از آموزش به دور باشد و مسؤولیت محروم نماندن دانش آموزان ثبت نام شده بر عهده مدیر مدرسه است. این سیاست دلایل آموزشی، سیاسی، فردی و اجتماعی دارد و یک آزمون بزرگ برای جامعه فرهنگیان کشور است که باید مدیران دقت و نظارت کافی را بکار گیرند تا از آن با موفقیت و سربلندی کامل خارج شویم.
وی افزود: برای دانش آموزان دور بودن از تحصیل ممکن است باعث گریز از تحصیل یا در بهترین حالت افت تحصیلی شود . از طرفی وقتی دانشآموزان از مدرسه دور میشوند تحرک آنها کمتر شده و این مسأله در پیوند اجتماعی، عاطفی و روانی دانش آموز تاثیرگذار است و مدیران باید در همه حال بر آموزش دانش آموزان نظارت داشته باشند تا سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش را ارتقا دهند.
اولویت آموزش در مدارس کشور آموزش حضوری است
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما اولویت را آموزش حضوری دانشآموزان در نظر گرفتهایم و مدارس هم باید اولویت را به آموزش حضوری دانشآموزان بدهند. خانوادهها بدانند قطعا ما هم نگران سلامتی دانش آموزان هستیم ولی میدانیم که هیچ آموزشی تأثیرگذارتر از آموزش حضوری نیست. امکان حضور در مدرسه و رویارویی چهره به چهره معلم و دانش آموز باعث درک متقابل معلم از دانش آموز و بالعکس میشود و این درک متقابل و فهم یکدیگر تنها در سایه آموزش حضوری امکان پذیر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه مدرسه تنها کانون آموزش نیست، گفت: مدرسه کارکردهای متفاوتی دارد که یکی از آنها آموزش است، دانشآموزان در مدرسه برخوردهای اجتماعی را یاد میگیرند و تاثیر کارکردهای تربیتی و اجتماعی مدارس از کارکرد آموزشی بالاتر و ماندگارتر میباشد. اگر به گذشته برگردیم تاثیرات تربیتی مدرسه عمیقتر از آموزشی است . دور بودن از مدرسه در سلامت جسمی، روحی و اجتماعی دانش آموزان تاثیر دارد.
حاجیمیرزایی، دلیل دیگر پافشاری بر آموزش حضوری را دشواریهای تنوع آموزش غیرحضوری دانست و بیان کرد: با فاصله گرفتن از آموزش حضوری با روشهای متنوعی از آموزش روبهرو خواهیم شد که هر یک از این روشها دشواریهای خاص خود را دارد. برای مثال امکان دسترسی به ابزار هوشمند یا شبکه اینترنت برای همه یکسان نیست. فرصت زمانی دانشآموزان در حضور در فضای مجازی متفاوت است، خانواده شرایط متفاوتی برای حضور فرزندانشان دارند و ... بنابراین باید تا جایی که میتوانیم آموزش هماهنگ و حضوری داشته باشیم مخصوصا در مقطع ابتدایی لزوم حضور دانش آموزان در مدارس و ارتباط با معلم به صورت مستقیم بیشتر مشهود است.
وی گفت: سال تحصیلی جدید با سال قبل متفاوت است. در سال قبل بیش از دو سوم سال و مطالب آموزشی را به صورت حضوری پیش برده بودیم اما امسال این شرایط را نداریم. بنابراین باید از ابتدا بر روی حضور دانش آموزان مخصوصا در دوران ابتدایی تاکید کنیم .
مدارس باید تحت هر شرایطی فعال باشند
حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه فعال بودن مدارس تحت هر شرایطی، سیاست سوم این وزارتخانه است، گفت: تنها در صورتی که مجموعه نهادهای فعال جامعه بسته شدند باید مدارس بسته شود. هدف از اتخاذ این سیاست این است که حلقه اتصال و پیوند ما با خانواده، دانش آموزان و معلمان برقرار باشد.
وی ادامه داد: مدرسه باید زنده و فعال باشد تا انجام کارها و برقراری ارتباطات راحتتر شود. حتی اگر تنها یک دانش آموز هم به مدرسه بیاد یا همه دانش آموزان بخواهند به صورت غیرحضوری درس بخوانند باز هم باید مدارس کشور فعال باشند.
اطلس آموزشی برای هر مدرسه تدوین شود
وزیر آموزش و پرورش، سیاست چهارم را لزوم تدوین اطلس آموزشی در هر مدرسه خواند و تصریح کرد: باید هر مدیر مدرسه بداند تمام دانش آموزان با چه شرایطی درس میخواند و از نظر تحصیلی در چه جایگاهی قرار دارند. ارتباط دانش آموزان را با معلمان برقرار کنند و از درستی انجام کار اطمینان حاصل کنند.
مدیران بر لزوم حفظ ارتباط با خانواده دقت کنند
حاجی میرزایی با تأکید بر لزوم ارتباط با خانوادهها افزود: ارتباط مستمر و مفید با خانواده پنجمین سیاست این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید است و انتظار داریم مدیران بر لزوم ارتباط با خانواده دقت داشته باشند. انجمنهای اولیا و مربیان مدارس فعالتر از قبل عمل کنند و مدیران و معلمان تلاش کنند تا با خانواده بهتر ارتباط بگیرند.
وی ادامه داد: نظام آموزش کشور با یک جامعه بزرگ روبهرو است که عملکرد آن را داوری میکند؛ بنابراین باید طوری عمل کنیم که در ذهن و قلب افراد جامعه تاثیرگذار باشد و خانوادهها اطمینان حاصل کنند که ما از هیچ تلاشی برای استمرار آموزش در این شرایط کوتاهی نخواهیم کرد.
رعایت پروتکل های بهداشتی مطابق با بخشنامه وزارت بهداشت در مدارس الزامی است
وزیر آموزش و پرورش، مراقبت حداکثر از رعایت دستورالعمل بهداشتی را در مدارس الزامی دانست و گفت: باید با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و واحدهای استانی و شهرستانی آن وزارتخانه، آموزشهای لازم را به دانش آموزان و خانوادهها در رعایت دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی بدهیم. همچنین در معاونت تربیت بدنی و سلامت هم دستورالعملها و بروشورهایی تهیه شده که در شبکه شاد بارگذاری شده است و مدیران میتوانند از آنها استفاده کنند.
وی افزود: امسال ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات بهداشتی بین مدارس توزیع کردیم که ۱۷۰ میلیارد تومان هم در روزهای آینده به حساب مدارس واریز خواهد شد یعنی درحدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرانه مدارس در رابطه با خرید تجهیزات بهداشتی میباشد. همچنین در هفته اول بازگشایی مدارس، تعداد ۱۵ هزار مدرسه توسط ناظرین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بازدید شده است؛ گزارش ارسالی از بازدید ناظران به وزارتخانه حاکی از آن است که ۸۰ درصد از موارد بهداشتی ذکر شده در پروتکل وزارت بهداشت در مدارس رعایت میشود.
طبق توصیه وزارت بهداشت، وضعیت همه شهرها را یکسان و قرمز دیدیم
وزیر آموزش و پرورش گفت: با مشورت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام شهرها را در وضعیت یکسان و در یک شرایط تصور کردیم. وضعیت تمام شهرها را قرمز اعلام کردیم تا بتوانیم راحتتر و با مدیریت بیشتر کارها را پیش ببریم ما اعلام کردیم که همه جا را قرمز میگیریم تا راحتتر بتوانیم کارها را پیش ببریم.
وی ادامه داد: از طرفی شرایط سفید بسیار نگران کنندهتر از قرمز است بنابراین اگر در منطقهای شیوع گسترده داشته باشیم وزارت بهداشت تعطیل اعلام میکند وگرنه در دستورالعمل وزارت بهداشت گفته شده مطالعاتی نداریم که حضور در مدرسه باعت شیوع بیماری میشود ولی در مطالعات تاثیر منفی اثبات شده است، بنابراین با رعایت پروتکل تاکید بر آموزش حضوری است. ما سعی کردیم یک پروتکل را برای تمام کشور اعمال کنیم تا برای یادگیری و اجرا بهتر باشد.
به نگرانی خانوادهها اهمیت میدهیم
حاجیمیرزایی با اشاره به اینکه اهمیت به نگرانی خانوادهها و ایجاد آرامش در آنها از دیگر سیاستهای این وزارتخانه است، اظهار کرد: مدیران به نگرانی خانواده اهمیت بدهند هیچ دانش آموزی نباید به اجبار در مدرسه حضور داشته باشد. وظیفه ما تنها آموزش است ولی حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس برعهده خانواده میباشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران دقت کنند که تصمیم خود را به خانوادهها تحمیل نکنیم و اجازه دهیم ارتباط با خانواده به گونهای برقرار شود تا بتوانیم با آرامش آنها را به آموزش حضوری دعوت کنیم. خانوادهها باید حس کنند که مدرسه مسئول آموزش فرزندانشان است ولی تصمیم گیری نهایی در مورد آموزش برعهده آنان می باشد.
معلمان در مدارس حضور داشته باشند
حاجی میرزایی با تاکید بر حضور معلمان در مدارس تصریح کرد: وقتی اساس کار را بر آموزش حضوری قرار میدهیم. پس باید معلمان در مدارس حضور پیدا کنند و ضمن تدریس به صورت مجازی به دانش آموزان حاضر در مدرسه نیز آموزش دهند.
محتوای درسی تمام پایهها را در شبکه شاد بارگذاری کردیم
وزیر آموزش و پرورش استفاده از شبکه شاد را سیاست بعدی دانست و گفت: محتوای آموزشی تمام پایهها و همه درسها را تولید و در شبکه آموزش دانش آموز(شاد) بارگذاری کردیم. معلمان میتوانند برای ارتقا فرایند یاددهی -یادگیری از محتویات بارگذاری شده استفاده کنند.
مستندسازی تجربیات معلمان در سال تحصیلی جدید حائز اهمیت است
حاجی میرزایی گفت: سیاست بعدی این وزارتخانه مستندسازی تجربیات سال تحصیلی جدید است. تجربه امسال برای آینده سرزمین ما بسیار مهم است و من اطمینان دارم معلمان برای ارتقا کیفیت آموزش از روشهای مختلف استفاده خواهند کرد. و از مدیران میخواهم معلمان توانمند و خلاق را به ما معرفی کنند.
وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید ما آموزش ترکیبی را تجربه خواهیم کرد. یعنی بخشی از آموزش حضوری و بخشی از آن غیرحضوری خواهد بود، بنابراین لازم است با حفظ اصول به بهترین و با کیفیتترین آموزش برسیم. در این مورد به شورای مدارس اختیار دادیم تا با تصمیمگیری در شرایط بومی به ما کمک کنند و روشهای خلاق و متنوع معلمان را برای ما ارسال کنند تا ضمن مستندسازی بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
هزینه استفاده از اینترنت شبکه شاد رایگان است
وزیر آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه با تصمیم رئیس جمهور دسترسی به اینترنت در بهرهبرداری از شبکه شاد برای همه رایگان شده است. شاد نرم افزاری است که بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو دارد و بیش از ۱۶ میلیون نفر این اپلیشکن را نصب کردند و ظرفیت و قابلیت این شبکه در حال افزایش است تا در زیست بوم جدید بتوانیم بهتر از قبل کیفیت آموزش را مدیریت کرده و ارتقا دهیم.
وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه تمام مدارس به اینترنت متصل شدهاند، گفت: امیدوارم همه دست به دست دهیم تا بتوانیم سالی با کیفیت و عملکرد بهتر را به همکاران فرهنگی، دانش آموزان و خانوادهها در سراسر کشور ارائه کنیم.
نظر کاربران
جناب! موظفی معلم ها 24 ساعت در هفته هست نه تمام ساعتها و روزهای هفته ....اگر حضوری موظفی شون رو انجام میدن،و در مدرسه حاضر هستن، دیگه قانونا کارشون رو انجام دادن، و بقیه ساعتها توی فضای مجازی اضافه کاری هست،اضافه کاری هم پرداختی جدا داره....می فهمی جناب؟ هرچند شما توی حقوق دادنش موندی ....
پاسخ ها
کاملا درست گفتید ممنون....اینم اصافه ونیم کارمندان سایر ادارات زیر باد کولر پشت حصار شیشه ای و نایلونی هم جواب ارباب رجوع را نمیدن منه معلم تو کلاس ۱۲متری با ۲۲دانش اموز در فضای کاملا مسموم ...بدون هیچ امکاناتی تدریس کنم با ماسک و بازم بیام تو شاد مزخرف شما تدریس کنم اقای وزیر ماهم زندگی داریم
شعور هم خوب چیزیه.....
تا معلمان ودانش آموزان وبعدش خانواده هارادچار این مصیبت نکنی نمی شینی قاززاده برواصفهان ببین چه بلایی سردانش آموزان ومعلمان آمده
پاسخ ها
سلام. خواهرم معلم ابتدایی تو یکی از شهرستانهای استان اصفهانه. تو یک کلاس 4 نفر کرونا گرفتن. با اینکه تو هر روز فقط 5-6 نفر میان کلاس. تو مدرسه چندین مورد دیگه هم کرونا مثبت بودند. ما هم در معرض کرونا هستیم.
نفهم ترین وزیر هست این حاجی میرزایی.
خودش بچه مدرسه ای نداره که دلشوره و اضطراب و استرس را لمس کنه و درک کنه
خدا شفات بده وزیر بیخیال....!
سلام روی صحبتم باریس آموزش پرورش هست آقامابخاطرکروناالان نزدیک۱ساله تقریباورشکست شدیم خداوکیلی هیچ درآمدی هم نداریم افسرده شدیم رفتم بچم روثبتنام کنم کتاب ندادن میگن تا۱۷۰هزارتومان ندین کتاب هم نمیدیم پول کتاب وقبلاواریزکردیم میگن بایدکمک به مدرسه کنیم سوال من اینه مگه مدرسه دولتی نیست هزاران نفرمثل من الان درآمدی ندارن این چه وصعشه که بایدپول بدیم میگن مدرسه احتیاج به کمک داره مدرسه پول نداره مابایدپول بدیم خواهش مکنم به گوش مسیولین برسونیدبعصی ازاین مدیران خیلی بی انصافی مکنن
پاسخ ها
... قرار است .. کشورهای سوریه .. لبنان... یمن..عراق..به مدارس ایران کمک کنند !!!
اتگاری خبرنداری که مدارس بادستورهمین رئیس آموزش وپرورش ازشما،پول مطالبه میکنندوبه بیکاری من وشما ودیگران هم کاری ندارند!
یادایامیکه مدرسه وتحصیل رایگان بود
فقط میخوان از مردم شهریه بگیرن بعد بگن مجازی ....
اینروزها همش دگمه ارسال را میزنیم ولی هیچ فیلم لموزشی ارسال نمیشه.
کاربر علی اقا
مدرسه اگه بخواد مجازی را فعال کنه باید سیستم بخره که شصت میلیون قیمتش هست.سیستم شاد یه سیستم عقیم هست که افای وزیر بهش دلخوش کرده.
پاسخ ها
فکرکنم مجلسم بایه نفرکافیه؟
دوست عزیزایناافسردمون کردن بخداروم نمیشه جلوزن وبچم حتی باشم احساس شرمندگی مکنم ازروزی کروناآمدمن وامثال من زیادهستن بدبخت شدیم خواه یاناخواه
با این که پارسال ۱ ماه بخاطر آلودگی هوا و از اول اسفند بخاطر کرونا مدارس تعطیل بود همسرم که رفته بود کارنامهی پسرم رو بگیره گفته بودند ۷۰۰ تومن بده تا کارنامه بدیم، خیلی راحت مدیر مدرسه برگه واریز میداد میگفت برید سر کوچه واریز کنید فیش بیارید چون مدرسه کارتخوان نداره، همین قدر زرنگ که هیچ مدرکی از خودشون ندارن الان دسفروش گوشه خیابونم کارتخوان داره.
پدران ومادران عاقل وبا شعور نذارن بچه شون برن مدرسه آخرش کارتن جمع ونون خشک جمع ودربان بیمارستان با لیسانس میشن
اینا نفهمن شما که فهمیده اید چرا بچه هاتونو میفرستید مدرسه؟؟؟
این آقا خودش هم نمیدونه چی داره میگه!!هم معلمهارو اسیر کرده هم اولیا و دانش آموزان! الان معلم و دانش آموز نمیدونن تو مجازی باشن یاحضوری!!این آقا نشسته پشت میز ریاست و نسخه غیرکار
بردی میپیچه!مدارس برای یک نفر فعال باشه! تو خودت با یک نفر جلساتتو برگزار میکنی!!مگه کلاسهای دولتی ندیدی با ۴۰تا شاگرد!!معلم مسخره شما نیست آقای وزیر ناکاردان بی سواد