توضیح درباره احتمال افزایش قیمت خودرو
طبق آنچه که آشفتگی قیمت گذاری در بازارها نشان میدهد گویا طبق تصمیمات اتخاذ شده، با افزایش نرخ تورم قیمت خودروها هم افزایش مییابد.
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: طبق آنچه که آشفتگی قیمت گذاری در بازارها نشان میدهد گویا طبق تصمیمات اتخاذ شده، با افزایش نرخ تورم قیمت خودروها هم افزایش مییابد.
پنج ماهی است که از جلسه ستاد تنظیم بازار گذشته است اما خبری از کنترل بازار خودرو نیست. بر اساس مشاهدات میدانی قیمت خودرو کماکان افزایشی است و آنطور که فروشندگان خودرو می گویند این بازار دچار نوسانات زیادی شده است.
در این بین یک سوال کماکان بی جواب مانده است، اینکه متولی کنترل بازار خودرو چه ارگانی است؟ سوالی که هم مردم و هم فروشندگان مطرح می کنند و از این اوضاع نابسامان شکایت دارند.
قیمت گذاری و نظارت بر آن، بر عهده شورای رقابت، کمیته خودرو، تنظیم بازار، سازمان حمایت و تعزیرات است. شورای رقابت که مسئولیت قیمت گذاری خودرو را بر عهده خود خودروساز واگذار کرده است.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودروهای ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، میتوانند افزایش قیمت داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیرها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه میشود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان میتوانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.
شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظهای بود میتوانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروسازها مایل بودند، میتوانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان میتوانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهادههای تولید افزایش پیدا میکنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا میکند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.
شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... طی ۳ ماه افزایش پیدا میکند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالاهای دیگر هم این اتفاق رخ میدهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث میشود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.
این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهادههای تولید را هر سه ماه یکبار اعلام میکند و اگر نهادههای تولید افزایش قیمت داشته باشند خودروساز میتواند اقدام به این افزایش کند.
کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار همچنان سازمان حمایت را مسئول قیمت گذاری خودرو می دانند.
کلامی دبیر ستاد تنظیم بازار در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افزایش قیمت این روزهای خودرو، گفت: باید در خصوص افزایش قیمت خودرو به کمیته خودرو مراجعه کنید.
زمانی که علت افزایش قیمت خودرو را از صادق نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جویا می شویم، ما را به سازمان حمایت میفرستد.
با توجه به اینکه قبل تر سازمان حمایت هم گفته بود که مسئولیت قیمت گذاری خودرو با شورای رقابت است و این نهاد قصد ورود به این بازار را ندارد. اکنون ترجیح داد که در کل به این موضوع ورود نکند و جوابی برای این قیمت گذاری نداشت!
از شورای رقابت، وزارت صمت و معاونت هایش به وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات می رویم.
اختلاف ده درصدی بین قیمت کارخانه و بازار در خودرو ابلاغیه خوبی بود که آن را پس گرفتند و دست تعزیرات بسته شد.
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بعد از آرامش نسبی که در قیمت خودرو ایجاد شده بود مجدد قیمت خودرو در بازار ملتهب شده است؟ گفت: پیرو اعلام مسئولان در خصوص تفاوت حداکثر ده درصدی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار ما هم اعلام آمادگی کردیم که به شکایت مردم رسیدگی کنیم، اما متاسفانه این ابلاغیه حمایت و پشتیبانی نشد و ابلاغ رسمی هم صورت نگرفت.
او گفت: ما شکایاتی در سازمان تعزیرات داشتیم، اما نتوانستیم به آن رسیدگی کنیم چرا که به خاطر پس گرفتن این ابلاغیه دست ما در تعزیرات بسته شد و شرمنده هموطنانمان شدیم.
خودرو
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: اکنون شاهدیم که اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار بیش از ۱۰ درصد شده است و ما هم هیچ مصوبه و قانونی برای برخورد نداریم.
یاسر رایگانی افزود: اعمال تفاوت ۱۰ درصدی قیمت خودرو از درب کارخانه تا مصرف کننده پیشنهاد خوبی بود که میتوانست به رفع آشفتگی بازار خودرو سامان بخشد.
او ادامه داد: اگر اعمال تفاوت ۱۰ درصدی نرخ خودرو اجرایی میشد دستها برای نظارت و برخورد با متخلفان بازتر بود، اما این پیشنهاد در نطفه خفه شد و آنچه امروز در بازار خودرو میبینیم در برخی مواقع، اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی است.
سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: این طرح هر چند کامل و جامع نبود، اما در مقطع زمانی معین میتوانست دست دلالان و واسطه گران را از چرخه تحویل خودرو به مصرف کننده کوتاه نماید البته اگر همه دستگاههای ذیربط همکاریهای لازم را به عمل میآوردند.
امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که بازار خودرو و صنعت هم اکنون بی متولی شده و هیچ ارگانی مسئولیت کنترل آن را بر عهده نمی گیرد.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، امروز توانمندی خوبی در صنعت خودرو کشور برای تولید و توسعه محصول وجود دارد و همکاریهای خوبی بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته است، اما نکته مهم فقدان منابع و لزوم همکاری و اتحاد شرکتهای خودروسازی است.
او بیان کرد: در توسعه پلتفرمهای جدید به جهت صرفه اقتصادی و لزوم توجه به قیمت و کیفیت در تولید، باید استراتژی و هم افزایی بین خودروسازان ایجاد شود و شرکتهای خودروساز بر روی پلتفرمهای مشترک کار کنند.
انجام نشدن پیشنهاد قانون ۱۰ درصد درحالی است که وزارت صمت پنج ماه است که تاکنون مدیریت بازار خودرو را اتخاذ نکرده است. موضوعی که مردم را سردرگم کرده است. حال سوال اینجاست بازار بلاتکلیفی که هیچ نهادی مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد، در نهایت چه ارگانی مسئولیت آن را خواهد پذیرفت؟
نظر کاربران
ایشالا خیر نبینین. ...
پاسخ ها
یه مشت بی مصرف در راس مدیریت هستند فقط حقوق نجومی میگیرند
برای جبران هزینه های لبنان و غیره گرونش کردن
هر ماشین 50 میلیون دیگه گرون میشه اینجور ک بوش میاد
هرچیزی که ردپای دولت درآنست منتظر گرانی وبدبختی باشید
خدا لعنت کنه کسانی رو که سر و نخ خودرو کشور دستشونه
پاسخ ها
انشاءالله
چرا نمیخواین قبول کنید که صنعت خودرو ایران ورشکستست و باید واردات رو آزاد کرد؟! چون منافعتون و جیبتون فقط براتون مهمه و نه مردم.الان کدوم جوونی میتونه ماشین بخره؟ اصلا چیجوری میشه تو این مملکت زندگی کرد دیگه؟!
برای خودروساز هر سه ماه برحسب تورم قیمت بازنگری شود پس افزایش حقوق کارگران وکارمندان سالانه ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
اسحاق مامور شده هر سه ماه يكبار اضافه حقوق كارمندان بيست درصد اضافه شود و همتي هم ان را تاييد كرد
ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت و معدن وبازرسی انصاف حکم مترسک وباخور هستن
نمیتونن بسازن خوب نسازن الکی هم نگن ما وابسته نیستیم وخودرو ملی واین حرفها بزارن خودرو دست دوم خارجی ارزون وارد بشه مردم نجات پیدا کنن از این بدبختی
وقتی رقابت نیست و خودروهای بی کفیت رو مردم در صف می ایستن چرا هر روز گرانتر نکنن جالبتر اینه که میگویند ضرر هم کردیم بچاپ بچاپه توی این خودروسازان
آقای رییسی عزیز کجایید شما که میخاستین خودرو قیمتش مهار بشه به داد مردم برسین و نزارین این ها دوباره گران کنن چرا کاری نمیکنین
پاسخ ها
انشاالله هردو کارخانه ایران خودرو وهم سایپا اتش بگیره
اول یه هو می اندازن تا سهم ها درست قسمت بشه
دلتان را به رئیسی خوش نکنید همه اینها باهم هستند و حتی بیشترشان باهم فامیلند، به داد،فریاد،بحث های الکی اینها اهمیت ندهید،
از شما اهالی رسانه، خواهشمندیم همونطور که ماجرای ویلموتس را بازتاب کلی دادند، با همت به موضوع گرانی خودرو ورود کنند و شروع به مصاحبه و ترند کردن این موضوع کنند. #گرانی_وحشتناک_خودرو
خدالعنتون کنه شما که هرهفته افزایش دارید
ای کاش همین طور که دنبال کاهش قیمت خودرو هستید همین طور هم برای معیشت و غذای مردم فکر میکردید که متاسفانه هر روز شاهد افزایش قیمت مواد غذایی هستیم انسان اگر غذا نخورد می میرد اما اگر ماشین سواری نکند نمیمیرد خواهش میکنیم فکر تامین غذای مردم باشید ان شاالله
پاسخ ها
متاسفانه ازنیاز مردم وانحصاری بودن تولید این دوشر کت سو؛ استفا ده میشود. چرا اجازه ورود خودرو حتی بدون انتقال ارز نمی دهند
حقوق به ریال, مسکن و کالا به دلار.
این از اخبار محتکران خودروها رواج یافته.سقوط دویست درصدی قیمت تمام خودروها از آبان ماه.
کاشکی میرفتیم زیرسلطه قطربهترازاین خونخوارهابودهمش ریاهستند
تمام بازیها برای تفاوت قیمت بازار وکارخانه حیله ی خودروسازان و مجموعه حلقه های منتفع برای افزایش روزافزون قیمتها همراه با بی کیفیتی خودروها می باشد
چی فکر میکردیم ؟چی شد؟حلا کجاشودیدیم.فعلا روز خوشیمان هست.شاید درآینده آرزوی این روزها را بکنیم.اونوقت پراید دست دوم میشه یک میلیارد تومان وسکه صدمیلیون دلار ۱۰۰هزار تومانووووووو
... کسی پیدا نمی شود به داداین مردم فقیر برسد
چرا گیر دادید به خودرو مگه مسکن ارزانه مگه سکه ارزانه مگه دلار ارزانه همه چی ۷برابر شده خودرو تازه ۲ برابر شده دولتی که تو یارانه مردمش مونده توقع دارید به خودروساز یارانه بده
حقوق ها رو هم سه ماه یک بار ببرین بالا
هرچی گرونتر میشه مردم میخرن تا نخرن که گرون نمیشه حقمونه گرونتر کن ایول