افزایش قیمت خودرو در نقطه صفر معاملات
قيمت خودرو بهشدت افزايش يافته است، اما علت اين افزايش چيست و آينده بازار خودرو چگونه ارزيابي ميشود؟ برخي كارشناسان و تحليلگران كاهش توليد خودرو و افزايش نرخ ارز را از دلايل افزايش قيمت اين روزها عنوان ميكنند. قيمت خودرو طي چند ماه گذشته به صورت نجومي افزايش يافته است كه اين گراني باعث نارضايتي بسياري از مردم شده است.
روزنامه اعتماد: قيمت خودرو بهشدت افزايش يافته است، اما علت اين افزايش چيست و آينده بازار خودرو چگونه ارزيابي ميشود؟ برخي كارشناسان و تحليلگران كاهش توليد خودرو و افزايش نرخ ارز را از دلايل افزايش قيمت اين روزها عنوان ميكنند. قيمت خودرو طي چند ماه گذشته به صورت نجومي افزايش يافته است كه اين گراني باعث نارضايتي بسياري از مردم شده است.
مردم اين روزها از كيفيت، قيمت، شيوه عرضه و خدمات پس از فروش خودرو رضايتي ندارند و در سوي ديگر نيز توليدكننده هم ناراضي است و ميگويد قيمتي كه شوراي رقابت تعيين ميكند قيمت مناسبي براي كارخانه نيست و به زيان آنها تمام ميشود و در كنار خودروساز قطعهساز هم از اين اوضاع رضايتي ندارد و ميگويد: هزينه مواد اوليه و دستمزد به روز پرداخت ميشود، اين در حالي است كه آنها مبالغ خود را از خودروساز به صورت زماندار دريافت ميكنند.
در اين گرانيها معاملات خودرو در بازار به صفر رسيده و كمتر خريدار و فروشندهاي حاضر به معامله هستند و كارشناسان تنها تامين تقاضاي موجود در بازار را راهحلي براي كنترل قيمتها در اين بازار ميدانند. آنها بر اين عقيدهاند كه در حال حاضر اقدامي در جهت تامين تقاضاي مصرفكننده در بازار صورت نميگيرد و خودروسازان در حال تحويل معوقات خود هستند چراكه در شرايط فعلي مصرفكننده نميتواند خودروي مورد نظر خود را با قيمت كارخانه خريداري كند.
در بازار ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ هر دستگاه سايپا ۱۳۱ به ۸۲ ميليون تومان، سايپا ۱۱۱ به قيمت ۹۴ ميليون تومان، تيبا صندوقدار به قيمت ۹۶ ميليون تومان، ساينا ۱۰۸ ميليون تومان، پژو ۴۰۵ به قيمت ۱۴۲ ميليون تومان، پژو ۲۰۶ تيپ ۵ در بازار ۲۰۰ ميليون تومان، قيمت پژو ۲۰۶ صندوقدار نيز به ۱۹۵ ميليون تومان و پژو ۲۰۶ تيپ دو ۱۶۴ ميليون تومان رسيده است. همچنين قيمت دنا به ۲۱۲ ميليون تومان و دنا پلاس با قيمت ۲۶۲ ميليون تومان عرضه ميشود. پژو ۲۰۰۸، ۷۴۰ ميليون تومان و مزدا۳ با رقم ۸۲۰ ميليون تومان قيمتگذاري شده است. سراتو نيز در حال حاضر رقم ۵۳۰ ميليون تومان و استپ وي ۳۸۵ ميليون توماني را ثبت كرده است. قيمتها در بازار خودرو با نوسانات زيادي روبرو است و اينگونه متصور ميشود كه اين تغييرات قيمتي ناشي از افزايش قيمت دلار است.
چرا قيمت خودرو همچنان صعودي است؟
محمدرضا نجفيمنش، رييس انجمن صنايع همگن قطعهسازي در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي اعتماد در مورد كمبود عرضه خودرو و قيمتهاي نجومي خودرو در بازار ميگويد: تا زماني كه توليدات داخلي افزايش پيدا نكند افزايش قيمت خودرو در بازار ادامه خواهد داشت.
او با تاكيد بر اينكه قيمت خودرو بايد واقعي شود ادامه ميدهد: فاصله قيمت كارخانه تا بازار آزاد باعث شده دست واسطهها و دلالان در اين بازار باز باشد و امروز شاهد آن باشيم كه قيمت پژو ۲۰۰۸ كه در كارخانه به قيمت ۱۰۰ ميليون تومان فاكتور شده در بازار آزاد به ۷۴۰ ميليون برسد و هر چقدر تعلل در تصميمگيري مسوولان بيشتر باشد اين بازار ملتهبتر خواهد شد.
اين كارشناس بازار خودرو ادامه ميدهد: در اين خصوص پيشنهاداتي را به وزارت صمت ارايه دادهايم و در انتظار تصويب آن از سوي اين وزارتخانه پس از معرفي وزير جديد هستيم. نجفي منش با اشاره به پيشنهادات انجمن صنايع همگن ميگويد: مهمترين مورد در اين بخش واقعي كردن نرخهاست همان كاري كه در دهه ۷۰ هم انجام شد و جواب گرفتيم چرا بايد مابهالتفاوت كارخانه تا بازار آزاد اين رقمهاي بالا باشد و در كارخانه خودرو ۶۰ ميليون تومان معامله شود و در بازار ۱۶۴ ميليون قيمت آن باشد؟او ادامه ميدهد: متاسفانه در قرعهكشي اخير براي ۲۵ هزار خودرو ۷ ميليون نفر ثبتنام كردند و اين نشان از عرضه محدود خودرو و ارزان بودن آن در كارخانه و فاصله قيمتهاست.
اين كارشناس خودرو ميگويد: در حال حاضر خودروهاي لوكس هم در داخل كشور توليد ميشوند و برخي افراد كه خواستار اين قبيل از خودروها هستند ميتوانند با قيمتهاي بهتري آنها را تهيه كنند. روز گذشته در بازديدي كه نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون صنايع و معادن از شركت ايران خودرو داشتند يكي از محصولات جديد اين شركت كه به زودي وارد بازار ميشود معرفي شد كه كليه قطعات و طراحي آن داخليسازي شده و قيمت آن هم در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان خواهد بود و اين اقدامات نشان ميدهد كه اين خودروها هم ميتوانند پاسخگوي نياز مردم باشند. نجفيمنش با بيان اينكه سال گذشته زيان خودروسازان به ۵۰ هزار ميليارد تومان رسيد، ميگويد: در صورتي كه قيمتها منطقي شوند خودروسازان هم خواهند توانست دستمزد قطعهسازان را به موقع پرداخت كنند اين در حالي است كه در شرايط كنوني برخي معوقات تا ۸ ماه هم طول ميكشد.
اين كارشناس خودرو با اشاره به ظرفيت توليد ۲ ميليوني خودرو ميگويد: پيشبينيها براي توليد امسال حدود ۱ ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو است اما توان توليد بسيار بيشتري در كشور وجود دارد، ما در سال ۱۳۹۰ به روزهاي طلايي رسيده بوديم و توليدات به حدي زياد شده بود كه هيچ كمبود عرضهاي در كشور نبود. او ميگويد: متاسفانه با كاهش فروش نفت و محدوديتهاي ارزي در كشور فشار روي دوش صادركنندگان افتاده تا ارز را برگردانند اما در اين شرايط هم ميتوان با داخليسازي قطعات و بهرهگيري از تكنولوژي داخلي، ۳ ميليارد دلار ارز براي واردات قطعات خودرو را به ۱ ميليارد دلار تقليل داد.
نجفيمنش در مورد تاثير كرونا بر توليدات هم ميگويد: تنها فروردينماه افت زيادي داشتيم اما در حال حاضر توليدات بهتر شده و با افزايش توليد هم نياز مردم برطرف ميشود و هم وضعيت اشتغال بهبود پيدا ميكند. مسلما زماني كه ميزان توليدات كم شود موضوع تعديل نيرو هم مطرح ميشود زماني كه برنامه توليد ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو بود تعداد نيروها به نسبت بيشتر از زماني بود كه توليدات به ۸۰۰ هزار دستگاه رسيد و بايد به گونهاي برنامهريزي شود تا ميزان توليدات افزايش پيدا كند.
نظر کاربران
قطعه ساز وخودرو ساز دارن ضرر میکنند ...خوب چه کاریه؟؟تولید خودرویی که اینهمه ضرر وارد میکنه...اگه راست میگید تولید نکنید...مردم رو چی فرض کردید؟؟؟؟؟
پاسخ ها
آفرین تولید نکنید آقا تا ضرر نکنید دیگه دیوانه مون کردین
سلام شماهمه تان یک دروغ گو هستیدکه برای پرکردن جیبتان به هیچکس رحم نمیکنیدراست می گوییدواردات اتومبیل روازاد کنید
من نظر من کارخانه رادتعطیل بکند بهتر است کارگران را بازنشست بکنند ماشین وارد کنند بنظرم بهتر است
یک راه از چندراه این است که خودروی داخلی بادرصد مشخص سالیانه قیمت گذاری شود یا از خارج خودرو وارد شود وفروش خودرو رقابتی شود وان موقع قیمت خودرو ثابت میماند.البته خودشان تحصیل کرده هستند وهمه راه ها رو میدانند ؟
آخه نویسنده ..... کجاقیمت کارخانه پایین هست بی وجدان...ماشین ک تا آخر خرداد ماه قیمت کارخانه ۶۰ میلیون بود الان شده ۹۰ میلیون ...حرف مفت نزنین خدا لعننتون کنه ب حق محمد الهی روسیاتون کنه
فقط دروغ میگید به مردم تولید ندارید پس اون خودروهای دپو شده تو بابل داخل اون تپه ها مال عمه منه.
خدا لعنت کن اونهای که با مردم این رفتارو دارن
چرا دولت متورم و غربزده اصلاخطلبان مرتب قیمت خودرو را بالاتر و فشار به مرتب را بیشتر می کنند ؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟!!؟؟؟
خدا لعنتتون کنه. روز به روز دارید خون مردم رو میخورید. ...