بیانیه حوزه علمیه خواهران درباره قتل دختر تالشی
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در بیانیه ای قتل دختر ۱۳ساله تالشی را حاصل نظام اشتباه تربیتی و عاطفی، مخالفت با ازدواج دختران زیر ۱۸ سال تحت عنوان کودک همسری و نگاه قبلیه ای به زن و قتل پیرزن کرمانشاهی را نیز نتیجه فراموش شدن واژه "مستضعف" در قاموس سیاسی مسوولان نظام و منازعه بی نتیجه اولویت عدالت و ولایت دانسته است.
ایرنا: مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در بیانیه ای قتل دختر ۱۳ساله تالشی را حاصل نظام اشتباه تربیتی و عاطفی، مخالفت با ازدواج دختران زیر ۱۸ سال تحت عنوان کودک همسری و نگاه قبلیه ای به زن و قتل پیرزن کرمانشاهی را نیز نتیجه فراموش شدن واژه "مستضعف" در قاموس سیاسی مسوولان نظام و منازعه بی نتیجه اولویت عدالت و ولایت دانسته است.
به گزارش روز دوشنبه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، در ادامه بیانیه آمده است: همانگونه که استحضار دارید در ماه جاری دو رویداد تأسف آور در جامعع ما رخ داد که بیش از دیگر رخدادها عواطف هموطنان را جریجه دار نمود نخست قتل فجیع دختر تالشی و درگذشت زن آلونک نشین کرمانشاهی، هر چند در نگاه ابتدایی قربانیان هر دو حادثه، متهم به عبور از مرزها بوده اند که، در اولی مرزهای شرعی و اخلاقی و در دومی مرزهای قانونی نادیده گرفته شده بودهاند، اما در هر دو مورد با تعدی به یک زن مواجهایم.
در ادامه بیان شده است: این موضوع از یک سو با عدالت حقوقی و اجتماعی اسلام گره میخورد و از سوی دیگر به لحاظ آن که قانون اساسی و رهبر معظم انقلاب اسلامی، به رفع مظلومیت از زنان نگاهی ویژه و تاکید آمیز داشتهاند، دارای اهمیت است.
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران افزوده است: در حادثه نخست پدر دختر، متهم است که رفتار نابخردانه، جاهلانه و غیراسلامی را از سر عصبیت با برچسب غیرت مرتکب شده است و همه انتظار دارند که تاوان این جنایت را بپردازد.
بیانیه تصریح کرده است: در حادثه دوم نیز شهرداری متهم است که با شخصی بیپناه که پشتیبانی نداشته، رفتاری خشن، غیرقانونی و غیراخلاقی انجام داده و دست کم زمینه روانی مرگ وی را فراهم آورده است.
بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ادامه داده است: بنابراین مجریان این دو حادثه باید به گونهای عبرتآمیز مجازات شوند که در آینده شاهد حوادث مشابهی در سطح کشور نباشیم. در عین حال حادثه اخیر علاوه بر آنکه نشان از اجرای غلط یک ضابطه دارد، با موضوع عدالت اجتماعی هم مرتبط است.
بیانیه عنوان کرده است: آیا قوانین باید به طور یکسان، افراد متمکن قانونگریز و افراد بیپناه و آوارهای را که از سرناچاری بر رعایت قوانین استطاعت ندارند، شامل شوند یا اینکه در گام نخست باید در خدمت تامین یا تسهیل دستیابی به حداقلهای زندگی باشند؟
بیانیه حاکی است: در هفتههای اخیر پرسشهای متعددی درباره فلسفه عدم اجرای حکم قصاص برای پدر مطرح شده است. در این باره آنچه از متون اسلامی استنباط میشود آن است که قصاص نشدن با جنسیت مقتول مرتبط نیست و پدر در قتل فرزند پسر هم قصاص نمیشود. این حکم به معنای اعطای امتیاز به مردان نیست چون مرد با جنایت به مادر، خواهر و دیگران در معرض قصاص قرار میگیرد.
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران آورده است: این حکم به دلیل ولی دم بودن وی هم نیست چون پسر ممکن است ولی دم پدر و مادر خود باشد؛ اما با قتل آنها در معرض قصاص قرار میگیرد.
بیانیه افزوده است: همچنین به دلیل شائبه غیرعمد بودن قتل درباره پدر هم نیست، چون اصولا حکم قصاص؛ صرفا در قتل عمد مطرح میشود و استنثا شدن پدر از این حکم، استثنا شدن از حکم قتل عمد است؛ بلکه آنچه صلاحیت دارد که حکمت قصاص شدن پدر باشد، ولایت و سرپرستی پدر نسبت به فرزند است.
در ادامه بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران آمده است: این که چرا خداوند پدر را در جایگاه سرپرستی از حکم قصاص معاف نموده است، در هیچیک از متون دینی بیان نشده و آنچه در بین مردم یا کارشناسان بیان میشود، حدس و گمانی بیش نیست.
این بیانیه آورده است: خداوند احکام را براساس ملاحظه مصالح و مفاسد واقعی تشریع نموده و فلسفه تمامی احکام را بیان نکرده است. انسان مؤمن با آگاهی از این که خداوند براساس علم کامل، لطف بی شائبه و عدالت محض، قوانین را وضع کرده است، خود را موظف به همراهی و تسلیم در برابر هدایت تشریعی او میداند و آن را مصداق توحید ربوبی میشمارد.
بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ادامه داده است: رسالت فقها صرفا استنباط از متون مقدس است و حکم عدم قصاص پدر چنان جایگاه محکمی در متون روایی دارد که فقهای صاحب نام تردید در آن را روا ندانستهاند.
در ادامه بیانیه گفته شده است: به هر حال منتفی بودن حکم قصاص پدر به معنای نفی مجازات نیست و دادگاه صالحه میتواند و باید مجازاتی عادلانه، عبرتآمیز و بازدارنده برای متهم در نظر بگیرد.
این بیانیه اضافه کرده است: در حادثه نخست، به جز متهم ردیف اول و پسری که متهم به اغفال یا تبانی با دختر برای انجام عملی غیرشرعی است، عدهای دیگر را هم باید در معرض اتهام قرار داد: خویشانی که پدر را تحریک کردهاند، از آن جملهاند.
بیانیه حاکی است: اما نباید «متهمان نرم» این حادثه را نادیده گرفت، ما کنشگران عرصه فرهنگ، چه روحانی و چه دانشگاهی، متهمیم که با سنتهای جاهلانه مماشات کرده و رهبر معظم انقلاب اسلامی را که در چند دهه اخیر بر نفی سنتهای قبیلهای درباره زنان، بر مقابله با ظلم نسبت به آنان، بهویژه در خانواده و بر ضرورت ارائه پیشنهادهای قانونی و اصلاحگرانه پای فشردهاند، با سکوت یا کمکاری خود، تنها گذاشتهایم.
در ادامه بیانیه تصریح شده است: در حادثه دوم نیز، هم مسئولان و هم جریان انقلابی با تمام محاسن خود، متهماند که نسبت به موضوع عدالت اجتماعی، چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه به مجلس یازدهم تصریح داشتند، کمکاری کردهاند.
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران تاکید کرده است: به راستی منازعه خسته کننده اولویت عدالت یا ولایت چه مشکلی را از مستضعفان و پابرهنگان حل میکند و ما را چه شده است که ۴ دهه پس از وقوع انقلابی که با خون مستضعفعان به ثمر نشست باید شاهد حذف کلیدواژة «مستضعف» از ادبیات مدیران بوده و شاهد از متن به حاشیه رفتن ضعفا در الگوهای سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرا و تکرار شدن پربسامد بیتوجهی به آنان باشیم؟
ازدواج دختران زیر ۱۸ سال، کودک همسری نیست
بیانیه در ادامه با دفاع از آنچه به "کودک همسری" معروف است، مدعی شده است که مدافعان غرب گرای حقوق زنان متهماند که با ترویج جاهلیت مدرن، با زدن برچسب کودک به دختران کمتر از ۱۸ سال و با مقابله با آنچه، به خطا، کودک همسریاش نامیدهاند، به خانوادهها پیام میدهند که نوجوانان خود را کودک قلمداد کنند و آمادهسازی تربیتی، روانی و اجتماعی آنان را برای ازدواج و تشکیل خانواده به تأخیر بیندازند.
در ادامه این بیانیه آمده است که به تاخیر افتادن بلوغ اجتماعی فرزندان ما برای اهلیت ازدواج و یا بازنمایی کودکانه از این گروه خانوادهها را متقاعد میسازد که تن دادن به ازدواج فرزندان، جفا در حق آنان است.
به نوشته بیانیه، آنها با مقابله با آنچه کودک همسریاش مینامند در مسیر تامین نیاز عاطفی و جنسی از مسیر مشروع، انسداد ایجاد میکنند تا خانواده میان انتقام از فرزندان فریب خورده یا تن دادن به خواسته های نامشروع آنان، یکی را انتخاب کنند.
بیانیه در ادامه همچنین مدعی دفاع نهادهای دولتی کشور در دهه ۷۰ از روابط آزاد جنسی نوجوانان شده و با دفاع مجدد از ازدواج کودکان، نوشته است: به راستی، اگر پدر این دختر تالشی فرزندش را در همین شرایط به ازدواج تشویق مینمود، طرفداران غربزده حقوق زنان و کودکان فریاد اعتراض در محکومیت اقدام پدر سر نمیدادند؟ کارنامه کدامیک از آنها نشان میدهد که در برابر روابط آزاد جنسی حساسیتی مانند حساسیت در برابر کودکهمسری داشته باشند؟
این بیانیه در ادامه بیان کرده است: نظام تربیت رسمی و غیر رسمی ما نیز متهماند. نظام تربیت ما در شکلگیری هویت جنسی فرزندانمان چه نقش سازندهای ایفا میکند؟ مدرسه چگونه مفهوم حیا و عفت را برای دختران و مفهوم غیرت، خودنگهداری و غلبه بر خشم را برای پسران نهادینه میکند؟
بیانیه ادامه داده است: آنها چه درکی از آسیبپذیریهای احتمالی خود و چه فهمی از تمایزات روانشناختی خود با جنس مکمل دارند؟ آیا پدران آینده ما در یک فرایند تربیتی برای ایفای نقش پدری به گونهای آماده شدهاند که درک درستی از اقتدار، وقار و غیرت، در عین غمخواری و همدلی، داشته باشند؟
این بیانیه عنوان کرده است: آیا میدانند نیازهای هر مقطع سنی فرزندانشان چیست و چگونه باید با رفتار عاطفی، فرزندانشان را سیراب کنند که تشنه نگاه بیگانگان هرزه نباشند و به لاف عشقی اعتماد نکنند؟
در ادامه بیانیه گفته شده است: رسانهها به درستی، با انتشار بموقع و وسیع این دو حادثه، عواطف اجتماعی را تحریک کردهاند. واکنشهای عمومی و نخبگان نشان داد که وجدان عمومی جامعه ایرانی نسبت به چنین موضوعاتی حساسیت لازم را دارد و از کنار آنها بیتفاوت نمیگذرد.
بیانیه افزوده است: اما آنها و ما را چه شده که حادثه دختر تالشی را در وسیعترین سطح خبری انعکاس میدهیم اما جنایت تکهتکه کردن نزدیک به ۳۰۰ هزار جنین بیصدا و مظلوم را، در هر سال، نمیبینیم؛ انسان هایی که هنوز به دنیا نیامده اند به بدترین عقوبتها محکوم میشوند و یا در قبال کودکانی که در بدو تولد در سطلهای زباله و گوشة راهها رها میشوند احساس مسئولیت نمیکنیم!
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران یادآور شده است: این دو دسته از حوادث، یک تمایز روشن دارند. اولی مصداق بارز نقض حقوق انسانی در اسناد بینالملل و بهانهای برای حمله به فرهنگهایی است که همسو با مدارای جنسی نیستند و بنابراین باید با راهبری آژانسهای خبری بیگانه مورد هجوم قرار گیرند و دومی مصداقی از حق تسلط بر بدن و پیامد آزادی جنسی است و باید از کنار آن با سکوت تأییدآمیز گذشت.
در ادامه بیانیه آورده شده است: به هر حال حوادث رخداده علیرغم وجوه آسیبشناسانه خود میتواند به مثابه یک فرصت برای بازسازی الگوهای سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی، با رویکرد عدالت محور به حساب آید.
بیانیه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران ادامه داده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی، مجلس تازه نفس، نهاد قضایی مصمم و پای کار و قوه مجریهای که مشکلات زنان را مساله ذهنی خود میداند و جامعه کارشناس حوزه و دانشگاه سرمایههایی گرانبها برای پیگیری این مطالبة مهم اجتماعیاند.
در بخش پایانی بیانیه تاکیده شده است: همگرایی آنان میتواند طلیعهای برای شکوفایی هر چه بیشتر نظام اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی و در دهة پیشرفت و عدالت باشد؛ امید است که این انتظار دیر نپاید.
به گزارش ایرنا، ۳۰ اردیبهشت ماه ماموران اجراییات شهرداری کرمانشاه خانه «آسیه پناهی»، زن آلونک نشین در انتهای شهرک سجادیه را به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی در حریم فضای سبز و برق فشار قوی تخریب کردند. پس از تخریب کپر، خانم پناهی برای انتقال به کمپ «چشمه سفید» در جنوب شهر، سوار خودروی اجراییات شد اما در مسیر انتقال دچار سکته قلبی شد و جان خود را از دست داد.
همچنین، رومینا اشرفی دختر ۱۳ ساله تالشی در تاریخ ۶ خرداد ۹۹ توسط پدرش در بخش حویق شهرستان تالش به قتل رسید.
نظر کاربران
فکر کنم به اندازه کافی رومینا بزرگنمایی شده
پاسخ ها
دقیقا
نباید بگذاریم شهادت جورج فلوید مظلوم تحت الشعاع قتل این دختر قرار بگیره
دشمن بداند ما شهید جورج فلوید را از یاد نخواهیم برد
:))
قضیه رومینا الکی نیست باید درسی بشه ک همه بدونن مواظب بچه هاشون باشن درست تربیتشون کنند
مثل روانپزشک ها تز میدن خخخخخخخخ
دیگه چقد رومینا بزار بدبخت توقبر جابگیره
به این میگن از آب گل آلود ماهی گرفتن
۲۱.۰۹ خیلی خوب بود ممنون:))))
بدون نام ۲۱:۹ عالی بود
۳۰۰هزار جنین کشی پیامد کیست و چیست؟کاهش۴۰ درصدی ازدواج علت در چه دارد؟ مقاومت برای کدامین آرمان؟؟؟دزدی و اختلاس و آقازاده پروی و...راستی رو به جلو و گام پیشرفتیم؟
او چهار ساعت این روضه علما و فضلا را خواندیم آخرش میگویند قاتلان را آزاد کنید آدم جایزالخطا است
آیا اگر این قتل برای نزدیکان شما هم بود باز میگفتین انسان جایزالخطا است؟
زن کرمانشاهی 55 ساله بوده و پیرزن محسوب نمی شده ولی چون شماها دختربچه رو مناسب شوهر دادن می دونید زن پنجاه ساله رو هم پیر می بینید
پاسخ ها
دقیقاااا
هیچ جایی به اندازه اینها به زن نگاه کالایی ندارند.مردان هشتاد ساله اینجا همه کاره اند ولی زن 50 ساله پیرزنه!!چون لابد کارهایی که از یک زن اتنتطار دارند فقط تولید بچه ست و هر وقت نتونست پیر و از رده خارجه.
پاسخ ها
خداروشکر زن ها بيدار شدن
البته اشتباه ادبیاتی را همه ما داریم ، به اصل موضوع توجه شود
زن رو از وقتی بتونن ازش بهره کشی می کنند و جوجه کشی بعد که دیگه نتونست پیرزنه و عاجز...
پاسخ ها
حاصل تربیت مادراشون هستند
اره خب دختر هیجده ساله می تونه برای پیره مردها سالی یه دونه بچه بیاره و کلی خوش بحال حاج اقا بشه.
پاسخ ها
آره خوب شاید به نظر شما نتونه زن پیرمرد باشه که درست هست اما حق هم نداره بازیچه دست این جوان و آن جوان باشد و هر طور که خواستند با او برخورد کنند
ما زنها از نظر اینها کالاهایی هستیم که به نسبت سنمون دسته بندی شدیم.دختر نه ساله زنه و قابل بهره برداری .زن چهلذ سال به بالا پیرزنه و منقضی
چرا زن پنجاه ساله نباید خونه داشته باشه؟ چرا زنان نمی تونن مالک و دارای سرمایه باشند؟ چون از بچگی قراره به عقد ازدواج یک پیرمرد در بیان و هرگز نمی تونن شغلی داشته باشند.دارایی در این کشور مردانه ست
مردها در ایران هر چی پیرتر میشن مال و مقام بیشتر می گیرند. زنها در بچگی مصرف میشن و از چهل پنجاه سالگی مُهر پیرزن می خورند و آواره خونه بچه هاشون میشن
نتیجه آموزش ناکافیه، تقصیر خودتونه که همه چی رو پنهان می کنید و فکر می کنید تو دنیای امروزی این مسائل سرپوش می شه روش گذاشت، ۲۰۳۰رو نذاشتین تصویب بشه ، گردن چیز دیگه می ندازین
پاسخ ها
حاصل تربیت مادراشون هستند
ببینیم چقدر به اون تو صیه ها و آموزش ها که داده شده عمل میکنیم
ما هی داریم ایراد میگیریم
اگه دختر سیزده ساله بچه نیست بگذارید رای بده و رانندگی کنه و کارهای اداریشو بکنه.وقتی اصرار دارید قوانین قبایل بیابانی رو بر انسان امروزی تحمیل کنید باید سالها جنگ فرسایشی با جامعه کنید و اخرش هم هیچ
پاسخ ها
عزیز شما دخترتو زیر 13 سال شوهر نده. لازم نیست برای همه نسخه بپیچی
دقیقا.دختر 13 ساله فقط باید حق ازدواج داشته باشه.برای بقیه ی حقوق تا آخر عمر زیر سایه ی آقایون هست.
بله درست فرمدید ..هنگام ادای حقوق اجتمایی بچه هستند اما هنگام لذت بردن از دختران کم سن و سال بزرگ محسوب می شوند !! اینجا ایران است و قوانین خاص خودش را دارد ما ایرانیان هرگز تن به آداب و اخلاق مشتی بی فرهنگ و خوشگذران نداده و نخواهیم داد !
آقا دمت گرم...
خاک بر سر اون کسی که دختر ۱۳ سال رو تشویق به ازدواج میکنه
دختر سیزده ساله چه نیازی به مرد 28 ساله داره؟ خجالت بکشید.ازدواج مگه فقط نیاز جنسیه؟ شرم کنید.
پاسخ ها
من معلم بچه های متوسطه اول هستم،یک مدرسه در روستا دارم و فقط اینها به شوهر فکر میکنند وقتی از شوهر صحبت میکنی ذوق میکنند تا جاییکه حتی میخواستن منم شوهر بدن،چیز دیگه ای ندارن که بهش فکر کنن و پزشون و عزت نفس و کمالشون در ازدواج کردنه،اما منطقه ی دیگه که شهری خوب محسوب میشه بچه ها کلاسای ورزشی و موسیقی و هنری و زبان و خیلی چیزای دیگه وقتشون رو پر کردن و به فکر شاغل شدن هستن و تعداد کمی که خانواده های مهاجر هستن و فرهنگ همون روستا رو دارن به فکر ازدواج هستن،واقعا اگر دختری میخواد ازدواج کنه حتی تو سن کم نباید مانا شد و با راهنمایی با شخصخوب و دذستی کخ تز روی بستن عقد در اسمانها نباشه ازدواج کنه،
اینها انگار بدجور در تقلا هستند که از دختربچه های روستایی جمعیت آینده ایران رو تولید کنند...
پاسخ ها
سرباز لازم دارند
دقیقا
اینهایی که دم از ازدواج زود هنگام میزنم نه تنها خودشان ،بلکه دخترانشان نیز در این سن ازدواج نمیکنه
مرگ خوبه ولی برای همسایه
دختری که تو سیزده سالگی ازدواج کنه و توی چهارده سالگی مادر بشه این چطور میخواد بچه بزرگ کنه .
خدا حفظشون کنه
اگر این حوزه ها نبودند واقعا این ملت چه خاکی میخواست به سر خودش بریزه
پاسخ ها
شوخی بود دیگه
فقط دوتا؟
خسته نباشید که حداقل این دوتا رویداد رودیدین
آتش زدن اون دختر به وسیله برادرش اسفناک نبود قتل این همه زن به به دست شوهر هاشون اسفناک نیست؟ سر بریدن اون خانم به دست شوهرش در آبادان اسفناک نیست؟
مقصر ناکارامدی سو مدیریت خودشونه
مرده که مرده،دم پدره گرم.
اولا دیر از خواب بیدار شدید دوم اگر قرار باشه هر سه ماه یک بار این داغ تازه بشه اگه فامیل این دختر دق نکنند صلوات سوم در کشور کم نداریم که ناحق کشته می شوند حالا چرا فقط این دو نفر چهارم به قول ان دوستمان رومینا به اندازه کافی بزرگ نمای شد خواهشا تمامش کنید
درروایت است که هنگام رجعت حضرت محمدبه دنیا وقتی بادینی که خودش اورده مواجه می شودلنرانمی شناسدوازخودنفی می فرمایدازبس احکام انراجهال به سلیقه ناقص خودتغییر داده اند
به یک خلخالی نیازمندی تا دزد قاتل جانی عربده کش درجا اعدام
جهل و تعصب دو بال حماقت بشر هستند. مثال :به فیلتر تلگرام نگاه کنید، جاهل نگهداشتن مردم به عنوان تعصب دینی و ارزشی تلقی شد. حالا دستور دهنده فیلتر تلگرام به عنوان مختلس دستگیر شده است. نتیجه: زمینه های جهل و تعصب رو شناسایی کنید و با اونها مبارزه کنید. بقیه امور خودبخود اصلاح خواهد شد.
پاسخ ها
حالا منتظر فیلتر شدن اینستاگرام هم باش
کم گوی و گزیده گوی چون در
اولا اون دختر ترک بود نه تالشی بعدم بخاطر کمبود محبت میخواست تو اون سن با پسری که چند سال از پدرش کوچیکتر بود ازدواج کنه دختر نرمال و عادی زن مرد با اینهمه تفاوت سنی نمیشه و نمیخواد تو ۱۳ ، ۱۴ سالگی ازدواج کنه
پاسخ ها
این باز اومد
منظورت از ترک بود یعنی چی ?
. بلوغ فکری و بلوغ جسمی همیشه تابع صدرصد سن نیست چه بسا بزرگانی که کودکند و چه بسا کودکانی که بزرگند ....عشق پاک معصومانه و کودکانه ریشه در فطرت ناب الهی دارد و نباید مورد سوء برداشت و سوء استفاده ی نااهلان وناکسان پر رو قرار گیرد و همچنین نباید جاهلانه سرکوب شود. تعصب های کور و مقررات ناقص مانع این جریان طبیعی و الهی اند. فرزندانمان رابا محبت مادرانه وحمایت پدرانه دریابیم....ما تماشاچیان ساکت در خانواده های خود موظفیم پاک ترین پاسخ ها را برای این نیاز مقدس داشته باشیم ...این نوع سرکوب ها ی خشن و ناجوانمردانه تلاش بیهوده و جاهلانه ای برای خشکاندن چشمه ی محبتی است که همیشه جاری است.....
ماشاالله. چقدر زود بیانیه دادید فکر کنم یه ماه از مرگ دختر گذشته
همشم مقصر امثال شماهاست
قتل فرزند در صورت ثابت نشدن جرم خلاف شرع اولاد.حكمش اعدام استچه دختر یا پسر باشد .چیزی بنام قتل ناموسی اندیشه استکباری وارداتیست!!!!!
نظر خواهران در خصوص شهيد جرج فلويد چي هست؟
حوزه علمیه بهتره به چیزهای دیگه مثل گرانی فتوا بده بهتره
این خانمها که نظریه دادن کاش میگفتند خودشون چند ساله بودن ازدواج کردند ؟ ظاهرا یکسریشون هم استاد دانشگان پس مطمانا هیجده به پاین ازدواج نکردند به عنوان یک زن تحصیلکرده به جرات میگم بیشتر دخترها برای نیاز عاطفی ازدواج مکنند نه جنسی البته بر خلاف ادعای این اساتید حوزه خواهران
پاسخ ها
چه دانشگاهی؟کدام استاد دانشگاهی؟چه تحصیلی؟کدام تحصیل کرده ای؟!
دوست پسر رومینا بعل
ت اغفال ،باید به اشد مجازات رسیده ،تا عبرت سایر بی خردان گردد.
سن ازدواجو بذارید هروقت دختر خودش خواست همون ۹ سال خیلی هم یاخشی دیر
شما اسلام جدید بسازید
صاحب نظران عزیز درعوض شما شرایط ازدواج را آسان بگیرید. وبه زندگی ساده قانع باشید. وزودتر تشکیل زندگی بدهید. این گونه مشکلات درجامعه از بین می رود. با اعدام و مجازات کاری درست نمی شود. لطفا پیشنهاد شرعی وقانونی وریشه ای بدهید.
دختر آبادانی که زود ازدواج کرده یکی به من بگه سر اونو چرا بریدند؟ کودک همسری جلوی جنابت مردها رو نمی گیره. امنیت نمیده به زنها.