۱۴۹۹۹۵۵
۲ نظر
۳۹۹
۲ نظر
۳۹۹
پ

سومین عامل مرگ و میر در ایران مشخص شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرگ ناشی از تصادفات را سومین عامل مرگ در کشور خواند و ضمن تاکید بر نقش نیروی انسانی در تصادفات، بر لزوم پیشگیری از این مرگ‌ها تاکید کرد.

خبرگزاری ایسنا: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرگ ناشی از تصادفات را سومین عامل مرگ در کشور خواند و ضمن تاکید بر نقش نیروی انسانی در تصادفات، بر لزوم پیشگیری از این مرگ‌ها تاکید کرد.

63241620

دکتر محمداسماعیل قیداری در نشستی خبری، با اشاره به برگزاری پویش ملی نه به تصادف، گفت: این پویش در واقع پویش نه به مرگ است؛ چراکه تصادفات، پس از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، سومین علت مرگ در کشور هستند.

وی افزود: مرگ ناشی از تصادفات اغلب در قشر فعال جامعه اتفاق می‌افتد و همین موضوع فاجعه بزرگ‌تری است. بنابراین مرگ ناشی از تصادفات دردناک‌تر، پرهزینه‌تر و عواقب اجتماعی و اقتصادی بیشتری دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به معلولیت‌های ناشی از تصادفات نیز گفت: تصادف باعث معلولیت می‌شود و این نیز فاجعه‌بارتر است و در مجموع تصادفات مهم‌ترین اثر اجتماعی اقتصادی و زندگی را به دنبال دارد.

قیداری با بیان اینکه مقوله پیشگیری در سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی دارد اما نه به اندازه تصادفات، افزود: پیشگیری در تصادفات راحت‌تر است؛ اگر بتوانیم علل تصادفات را حل کنیم، به نظر می‌رسد عوارض آن را کم کرده‌ایم.

وی افزود: در پویش نه به تصادف، برای کاهش حداقل ۸ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات هدفگذاری شده است. سالانه حدود ۲۰هزار مرگ به دلیل تصادفات داریم که رقم بالایی است و این عدد به هیچ وجه قابل قبول نیست و وظیفه همه است که این عدد را کاهش دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در دوران کرونا آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات کاهش یافت و در مجموع این آمار در ۱۰ سال اخیر سالانه حدود ۱۷هزار نفر بوده است که متاسفانه از سال ۱۴۰۰ مجددا افزایشی شده است. البته این آمار در دهه ۸۰ بالاتر بوده است؛ اما در مجموع آمارهای فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست و لازم است در جهت کاهش آن عمل شود.

او مهم‌ترین عامل در مرگ و میر ناشی از تصادفات را عامل انسانی خواند و گفت: هرچند بحث جاده و خودرو مسایل خاص خود را دارند، اما مهم‌ترین فاکتور، عامل انسانی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حتی با یک مرگ کمتر، سود بالایی نصیب جامعه می‌شود، افزود: مرگ یک نفر در اثر تصادفات ۱۸ میلیارد تومان صدمه اقتصادی برای جامعه است و این فارغ از تبعات اجتماعی آن است.

وی با بیان اینکه آمار مرگ در بیماران تروما بالاست، در عین حال درباره آمادگی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تعطیلات عید و برای پذیرش بیماران تصادفی، گفت: اورژانس‌های پیش بیمارستانی و همچنین اورژانس‌های بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در آمادگی کامل هستند و برای پذیرش مصدومان ترافیکی تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

او در این باره افزود: اورژانس‌های پیش بیمارستانی به صورت ۲۴ ساعته در جاده‌های مواصلاتی فعال و آماده‌باش هستند. اورژانس‌های بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه نیز آمادگی پذیرش مصدومان را دارند. دستیاران مقیم در بیمارستان‌ها حضور دارند و متخصصان هم برنامه آن‌کالی و کشیک دارند. در مجموع برای خدمت‌رسانی به بیماران مصدوم هیچ مشکلی نداریم.

وی ضمن مقایسه آمار مراجعات تصادفی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سالی که گذشت، ادامه داد: اغلب تصادفات در ۳۰ کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتد و لازم است احتیاط لازم در این زمینه از سوی رانندگان صورت گیرد. توصیه می‌کنم که رانندگان ایمن رانندگی کنند، عجله نکنند و سبقت بی‌جا نگیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین به نقش محوری کودکان در پیشگیری از تصادفات اشاره کرد و گفت: کودکان نقش مهمی در مدیریت والدین دارند. در عین حال در صورت بروز تصادف نیز بیشترین صدمه به کودک است؛ چراکه ممکن است والدین خود را از دست دهد. بنابراین «کودک پلیسی» یکی از بهترین راهکارهاست.

درهمین راستا، دکتر خادمی – مدیر ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: مهم‌ترین عامل تصادفات نیروی انسانی است؛ یعنی موردی که می‌توان از آن پیشگیری کرد.

او گفت: بالای ۵۰ درصد تصادفات قابل پیشگیری است و در پویش نه به تصادف هدفگذاری آن است که آسیب را کاهش دهیم؛ چراکه عمر از دست رفته مفید در گروه تصادفات زیاد است.

در ادامه، دکتر سهرابی – معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: پویش نه به تصادف جهت پیشگیری از مرگ راه‌اندازی شد. مهم‌ترین عامل در این زمینه نیز سبک زندگی است.

وی گفت: رسالت حوزه بهداشت، آموزش مردم و تغییر الگوی زندگی‌شان است و در این راستا آموزش‌های چهره به چهره و گروهی از طریق کانال‌های ارتباطی با مردم در دستور کار است. در همین راستا نیز شبکه گسترده‌ای در عمق روستاها داریم و همچنین سفیران سلامت را داریم که از این ظرفیت نیز استفاده می‌شود.

سهرابی همچنین به پروژه شهر سالم در محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: شهرستان دماوند در این زمینه کاندید شده است. به این منظور ۸۰ شاخص در ۹ حوزه تعریف می‌شود که یکی از آنها همین حوادث و سوانح ترافیکی است.

وی همچنین افزود: در منطقه ۱۳ تهران نیز پروژه شهر سالم در دست اجراست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

ایمپلنت اقساطی دندان با ضمانت مادام العمر

برای مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • چاووش

    بخاطر کیفیت بسیارررر بالای خودروهای بسیار ارزون داخلی که نیست!!!!!

  • ...

    افسردگی بیچارگی نداری بدبختی
    گرونی تورم دارندگی یک عده مفت خور بیکاری بچه ها
    پیر شدن بچه ها که چشمت هستن و غم و غصه میخورن نمی
    تونن ازدواج کنند اینها تنها عامل
    اولیه مرگ و میر تو این مملکته

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج