۱۴۶۱۹۵۲
۱ نظر
۴۹۷
۱ نظر
۴۹۷
پ

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

امروز می‌خواهیم نگاهی به ۸ مورد از عجیب ترین مکان های جهان هستی داشته باشیم. مکان‌هایی که قوانین علمی در آنجا مات و مبهوت می‌شوند و زمان معنی رایج خود را از دست می‌دهد.

گجت نیوز: جهان هستی فوق‌العاده بزرگ است و بی‌شمار ستاره و سیاره در آن وجود دارد. انسان هم در گوشه‌ای کوچک از جهان قرار گرفته و سعی می‌کند تا جایی که ممکن است از آن سر در بیاورد. همین تلاش‌ها نیز باعث شده که با برخی از عجیب ترین مکان های جهان هستی آشنا شویم. مکان هایی که با آنچه در زمین دیده‌ایم فوق‌العاده متفاوت هستند.

نگاهی به ۸ مورد از عجیب ترین مکان های جهان که باورکردنی نیستند

در طول یک قرن اخیر انسان تلاش کرده از کره زمین خارج شده و سفر در فضا را تجربه کند. همچنین ما توانسته‌ایم تلسکوپ‌های پیشرفته‌ای بسازیم که امکان مشاهده جهان‌هایی بسیار دور را فراهم می‌کنند. به همین‌خاطر متوجه شده‌ایم جهان‌ هایی وجود دارند که حتی در خیال هم نمی‌توانستیم آنها را تصور کنیم.

سیاره الماس

در فاصله ۴۱ سال نوری از زمین ستاره‌ای به نام 55 Cancri وجود دارد. در نزدیکی این ستاره سیاره‌ای به‌نام Janssen قرار گرفته است که با سرعت بسیار زیاد حرکت می‌کند. در واقع این سیاره می‌تواند هر ۱۷ ساعت یکبار دور ستاره بچرخد. جرم سیاره فراخورشیدی Janssen حدود ۸ برابر زمین است و دمای آن نیز به ۲۴۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. این دمای بالا باعث می‌شود که تقریبا هر فلزی ذوب شود.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

اما چرا این سیاره در میان عجیب ترین مکان های جهان هستی قرار گرفته است؟ بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که نسبت کربن به اکسیژن در این سیاره بسیار بالا است. ترکیب این میزان با دیگر مشخصه‌های سیاره نشان می‌دهد که کربن اکثرا به‌صورت الماس در سطح سیاره قرار دارد. در واقع ما توانسته‌ایم ارزشمندترین سیاره جهان را پیدا کنیم.

ستاره وگا

اگر بخواهید روزی به عجیب ترین مکان های جهان هستی سفر کنید، قطعا باید ستاره وگا در لیست مقاصد شما قرار داشته باشد. وگا یکی از معروف‌ترین ستاره‌های جهان است. میزان درخشندگی ستاره وگا آنقدر بالا است که اخترشناسان درخشندگی سایر ستاره‌ها را در مقایسه با آن اعلام می‌کنند. هرچند خاص بودن وگا فقط به‌خاطر میزان درخشندگی حیرت‌آور آن نیست.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

خورشید به‌عنوان نزدیک‌ترین ستاره به ما تقریبا دایره‌ای شکل است. دانشمندان دلیل این شکل خاص را نیز حرکت آهسته آن می‌دانند. تقریبا یک ماه طول می‌کشد تا خورشید یکبار به‌دور مدار خود بگردد. هرچند که وگا بسیار سریع‌تر است و می‌تواند اینکار را در هر ۱۲.۵ ساعت انجام دهد. در نتیجه نیروی شدیدی به‌ ستاره وارد شده و سبب می‌گردد که وگا شبیه تخم‌مرغ شود.

عجیب ترین مکان های جهان: خلاء دیوانه‌کننده

اگرچه فضا با کهکشان‌ها، ستاره‌ها و سیاره‌ها شناخته می‌شود، اما بخش بزرگ آن را خلاء تشکیل داده است. در واقع اجرام فضایی همچون جزیره‌هایی هستند که درون یک اقیانوس تاریک قرار گرفته‌اند. دانشمندان تخمین می‌زنند که تراکم ماده در جهان هستی تنها ۹.۹ آتوگرم بر سانتی‌متر مکعب باشد. مقداری که می‌توان آن را معادل حضور ۶ پروتون در فضایی به‌اندازه یک حبه قند دانست.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

به همین‌‌خاطر دانشمندان انتظار ندارند که با نگاه به هر گوشه‌ای از جهان چیزی را مشاهده کنند. گرچه جهان هستی همیشه چیزی برای شگفت‌زده کردن انسان دارد. برخی از عجیب ترین مکان های جهان هستی نقاط خلاء هستند. مناطقی که طول آنها از ۳۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون سال نوری متفاوت است. در این مناطق هیچ چیزی جز تاریکی وجود ندارد.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا این مناطق از فضا اینگونه هستند؛ اما حتی تصور حضور در آنها نیز می‌تواند دیوانه‌کننده باشد. فکر کنید که روزی انسان بتواند با استفاده از یک کرم‌چاله به نقطه‌ای دیگر از جهان هستی برود. گرچه به‌جای رسیدن به یک سیاره جذاب وارد یکی از مناطق خلاء شویم. در این حالت ممکن است برای ۳۰۰ میلیون سال نوری انسان به پیش برود و هیچ چیزی را نبیند.

سیاره‌ای با باران شیشه

در فاصله ۶۵ سال نوری از زمین یکی از عجیب ترین مکان های جهان هستی قرار دارد. سیاره فراخورشیدی HD 189733 b از مشتری بزرگتر است و در مقایسه با زمین تا ۳۳ برابر فاصله کمتری با ستاره خود دارد. همین نزدیکی زیاد به ستاره اصلی نیز باعث شده که دمای سطح سیاره به ۱۰۰۰ درجه سلسیوس برسد. طبیعتا در چنین دمایی آب نمی‌تواند به‌صورت مایع وجود داشته باشد؛ بنابراین دانشمندان نور آبی سیاره را به ابرهایی از ذرات سیلیکات مربوط می‌دانند.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

ذرات سیلیکات در دمای ۱۰۰۰ درجه ذوب شده و به شیشه تبدیل می‌شوند. به همین‌خاطر اگر روزی به این سیاره سفر کنید، شاهد باران شیشه خواهید بود. البته این پایان شگفتی‌های HD 189733 b نیست. وضعیت آب‌وهوایی عجیب باعث می‌شود که بادهایی با سرعت ۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعت در این سیاره شکل بگیرند. بدین‌ترتیب باران شیشه به‌صورت افقی خواهد بارید.

عجیب ترین مکان های جهان: حباب‌های فرمی

ما در کهکشان راه شیری زندگی می‌کنیم؛ اما هنوز اطلاعات چندان زیادی در رابطه با آن نداریم. در سال ۲۰۱۰ اخترشناسان موفق شدند با استفاده از تلسکوپ فضایی فرمی یکی از عجیب ترین مکان های جهان هستی را مشاهده کنند. آنها دو حباب فوق‌العاده بزرگ را دیدند که از مرکز کهکشان راه شیری به‌سمت بیرون شکل گرفته بودند.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

طول حباب‌های فرمی به حدود ۲۵ هزار سال نوری می‌رسد. در واقع اگر در کنار هم قرار بگیرند، می‌توانند نیمی از طول کهکشان راه شیری را پوشش دهند. حباب‌های فرمی عمدتا از پرتو گاما تشکیل شده‌اند و در مناطق مرزی آنها نیز پرتو ایکس دیده می‌شود. دانشمندان تصور می‌کنند که آزادسازی ناگهانی مقدار بسیار زیادی انرژی از مرکز کهکشان باعث شده این حباب‌ها شکل بگیرند.

برخی اخترشناسان نیز معتقد هستند که سیاه چاله کلان‌جرم مرکزی راه شیری در ایجاد این حباب‌ها نقش داشته است؛ اما هیچ‌کس در مورد چگونگی آن اطلاعاتی ندارد.

یخچال زخمی در قطب جنوب

همیشه که نباید عجیب ترین مکان های جهان هستی در فضا باشند. برخی از آنها نیز در زمین قرار دارند. در شرق قاره قطب جنوب یک یخچال طبیعی به‌نام تیلور وجود دارد که توانسته حسابی جلب توجه کند. دلیل آن هم جاری شدن آب قرمز رنگ از کناره یخچال بوده است.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند که حضور نوع خاصی جلبک باعث شده که آب به رنگ قرمز درآید. گرچه بعدا مشخص شد که آهن نقش بسیار پررنگی در ترکیبات این آب دارد. در واقع آب قرمز رنگ به یک استخر باستانی تعلق دارد که حدود ۲ میلیون سال پیش زیر یخچال گرفتار شده است. هرچند این تنها دلیل تبدیل شدن این قسمت به یکی از عجیب ترین مکان های جهان هستی نیست.

دانشمندان پس از بررسی نمونه آب یخچال زخمی متوجه وجود ۱۷ نوع میکروب مختلف شدند. برخی از این میکروب‌ها طوری تکامل پیدا کرده بودند که از آهن موجود در آب تغذیه می‌کنند.

خوشه ستاره‌ای کروی NGC ۶۷۹۱

دانشمندان به‌سختی تلاش می‌کنند با استفاده از تجهیزات علمی محدود خود از رازهای جهان هستی پرده بردارند. هرچند هر وقت اندکی پیشرفت می‌کنند، کیهان یک معمای عجیب را جلوی آنها قرار می‌دهد. یکی از این معماها خوشه ستاره‌ای کروی NGC 6791 نام دارد.

دانشمندان پیشتر تصور می‌کردند که می‌توانند خوشه‌های ستاره‌ای را به دو دسته کروی و باز تقسیم کنند. خوشه‌های کروی معمولا مملو از ستاره‌های پیر هستند که در فاصله بسیار کمی از همدیگر قرار گرفته‌اند. خوشه‌های باز نیز فضای بسیار زیادی را پوشش می‌دهند و در آنها فقط ستاره‌های جوان به‌صورت پراکنده دیده می‌شوند. گرچه خوشه ستاره‌ای کروی NGC 6791 توانسته با در هم شکستن باورهای دانشمندان در میان عجیب ترین مکان های جهان هستی قرار گیرد.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

در این منطقه از جهان تعداد زیادی ستاره جوان به‌صورت فشرده در کنار هم قرار گرفته‌اند. هرچند این ستاره‌ها ترکیبی از ویژگی‌های ستاره‌های جوان و پیر را دارند. ویژگی‌ها و نشانه‌‌های کاملا متضاد باعث شده که دانشمندان گیچ شوند و نتوانند ماهیت آنها را به‌درستی تشخیص دهند.

 محل ادغام دو سیاه چاله

بدون شک یکی از عجیب ترین مکان های جهان هستی جایی است که دو سیاه چاله غول‌پیکر در شرف ادغام قرار دارند. هرچه دو سیاه چاله به هم نزدیک‌تر می‌شوند، بافت فضا-زمان بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. اگر در آن اطراف قرار داشته باشید قوانین فیزیک کم‌کم معنی خود را از دست خواهند داد و زمان برای شما متفاوت خواهد گذشت. در واقع ممکن است پس از گذشت یک ماه متوجه شوید که هزاران سال در زمین سپری شده است.

با عجیب‌ترین مکان‌های جهان هستی آشنا شوید

اما چطور ما از وجود یکی از عجیب ترین مکان های جهان هستی مطلع شدیم؟ همانطور که کشتی‌ها همزمان با حرکت در آب موج‌های کوچکی را ایجاد می‌کنند، اجرام نیز پس از حرکت در بافت فضا-زمان امواج گرانشی را شکل می‌دهند. طبیعتا دو سیاه چاله غول‌پیکر می‌توانند امواج قابل‌توجهی را ایجاد کنند. برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ بود که رصدخانه لیگو در آمریکا این امواج را شناسایی کرد. دانشمندان نیز دو سیاه چاله در حال ادغام را GW150914 نام نهادند.

در ۲۰ میلی‌ثانیه آخر پیش از ادغام انرژی گرانشی آزاد شده توسط سیاه چاله ها بیشتر از انرژی کل ستاره‌های جهان در همان بازه زمانی است. این انرژی حتی از میزان انرژی آزاد شده توسط خورشید در کل طول حیاتش نیز بیشتر خواهد بود. هرچند که پس از آن سیاه چاله‌ها به‌آرامی با هم ادغام می‌شوند.

اگر امکان انتخاب داشتید، حاضر بودید به‌ کدام‌یک از عجیب ترین مکان های جهان هستی سفر کنید؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      جالب بود بازم از مطالب بزارین ممنون برتریها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج