آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۴۲۸۸۸۴
۶۹۱
۶۹۱
پ

کشف یک فسیل کمیاب «تی‌رکس» توسط سه پسربچه

استخوان‌ها به دایناسوری تعلق داشت که احتمالاً زمان مرگ نوجوان بوده است. تا کنون تنها تعداد انگشت شماری از اسکلت‌های تی‌رکس جوان پیدا شده است.

فرادید: تابستان ۲۰۲۲، سه پسر حین پیاده‌روی در بَدلَندز نزدیک مارمارث در داکوتای شمالی، به یک یافته علمی نادر دست یافتند. دو برادر به نام‌های لیام و جِسین فیشِر و پسر عمویشان کایدِن مَدسِن بقایای فسیل‌شده یک تیرانوزاروس رکس جوان را کشف کردند. بر اساس بیانیه موزه طبیعت و علم دِنوِر، تنها تعداد انگشت‌شماری از دایناسورهای جوان تا کنون یافت شده‌اند. 

کشف یک فسیل کمیاب «تی‌رکس» توسط سه پسربچه

این بقایا می‌تواند به محققان اطلاعات بهتری درباره نحوه رشد تی‌رکس بدهد. بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد آماده‌سازی فسیل توسط دانشمندان و کشف استخوان‌های بیشتر در سنگ‌ها و خاک‌های حفاری شده از محل کشف باشند. 

کشف یک فسیل کمیاب «تی‌رکس» توسط سه پسربچه

تایلر لایسون، دیرین‌شناس موزه می‌گوید: «این پسران با بیرون رفتن و استقبال از احساسات و هیجانات‌شان، به کشفی باورنکردنی دست یافته‌اند که سبب پیشرفت علم و عمیق‌تر شدن درک ما از جهان طبیعی می‌شود.» 

لایسون می‌گوید: «پسرها واقعاً به فسیل‌ها علاقه دارند و چندین سال است که به دنبال استخوان‌های دایناسور می‌گردند. بَدلَندز در داکوتای شمالی و جنوبی یکی از بهترین مکان‌های جهان برای یافتن دایناسورها است.» 

کاوشگران جوان پای یک دایناسور را در سازند نهر جهنم یافتند، بخشی از سنگ‌ها که مربوط به پایان دوره کرتاسه است. این سازند حاوی فسیل‌هایی از گیاهان، پستانداران کوچک و دایناسورها است. سام، پدر لیام و جسین، عکسی از لیام که کنار یافته‌اش دراز کشیده بود برای لایسون فرستاد. 

کشف یک فسیل کمیاب «تی‌رکس» توسط سه پسربچه

بر اساس تصویر، لایسون مطمئن نبود چه نوع دایناسوری است، اما ابتدا فکر کرد این دایناسور ممکن است یک دایناسور منقار اردکی باشد، دومین نوع رایج دایناسور موجود در بَدلَندز. 

تابستان بعد، تیم لایسون، با کمک بچه‌ها، برای حفاری فسیل به محل رفتند. لایسون می‌گوید روز قبل از حفاری وقتی از محل بازدید کردند، دیده که استخوان در حال شکستن و شبیه چینی شکسته شده است و این مشخصه استخوان‌های دایناسورهای گوشتخوار است. 

روز بعد لایسون و جسین در مکانی حفاری کردند که لایسون فکر می‌کرد شاید استخوان گردن پیدا کنند. اما در کمال تعجب آن‌ها تعدادی دندان بزرگ از خاک بیرون آوردند. 

لایسون می‌گوید: «به‌جای یافتن مهره‌های گردنی، فک پایین را با چندین دندان بیرون‌زده پیدا کردیم.» 

یک هلیکوپتر نمونه ۶۰۰۰ پوندی را (وزنی شامل سنگ حاوی استخوان‌ها و گچ و پارچه‌ای که نمونه را نگه می‌دارد) از کنار یک تپه حمل کرد و آن را روی یک تریلر برد تا به سمت موزه دنور برود.

کشف یک فسیل کمیاب «تی‌رکس» توسط سه پسربچه

ساق پای نمونه تقریباً ۳۲ اینچ طول داشت. ساق پای یک تی‌رکس بالغ حدود ۴۴ اینچ است و نشان می‌دهد کشف اخیر متعلق به یک دایناسور نوجوان است. محققان تخمین می‌زنند دایناسور زمان مرگ ۲۵ فوت طول، ۱۰ فوت قد و حدود ۳۵۰۰ پوند وزن داشته است. تی‌رکس‌های بزرگسالان می‌توانند به طول ۴۰ فوت و وزن ۸۰۰۰ پوند برسند. محققان از تجزیه و تحلیل‌های دقیق برای تخمین سن دایناسور هنگام مرگ استفاده خواهند کرد. 

این استخوان‌ها به دانشمندان کمک می‌کند رفتار و زیست‌شناسی تی‌رکس و انتقال از نوجوانی دایناسور به بزرگسالی را بهتر درک کنند. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج