۸۷۸۶۶۵
۲ نظر
۵۰۵۵
۲ نظر
۵۰۵۵
پ

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

شرکت سیتروئن که پرافتخارترین شرکت فرانسوی در مسابقات اتومبیلرانی است ۱۰۰ ساله شد. این شرکت در سال ۱۹۱۹ تاسیس شد و در بسیاری از زمینه‌ها مانند ساخت خودرو‌های ارزان قیمت، حضور در مسابقات متنوع اتومبیلرانی و اختراع‌ها و ابتکارات در صنعت خودرو بسیار شناخته شده است.

وب‌سایت عصر ایران: شرکت سیتروئن که پرافتخارترین شرکت فرانسوی در مسابقات اتومبیلرانی است ۱۰۰ ساله شد. این شرکت در سال ۱۹۱۹ تاسیس شد و در بسیاری از زمینه‌ها مانند ساخت خودرو‌های ارزان قیمت، حضور در مسابقات متنوع اتومبیلرانی و اختراع‌ها و ابتکارات در صنعت خودرو بسیار شناخته شده است.

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

معروف‌ترین محصول تاریخی این شرکت سیتروئن دو سی وی است که زمانی ارزان‌ترین خودرو جهان بود و از یک موتور دو سیلندر هوا خنک استفاده می‌کرد. مصرف سوخت این خودرو بسیار پائین و معروف بود که چپ نمی‌شود. این خودرو سوژه بسیاری از فیلم‌های سینمایی فرانسوی در دهه ۶۰ میلادی بود. بر پایه این خودرو سیتروئن دایان یا همان ژیان ساخته شد. بر اساس پلت فرم همین خودرو، سیتروئن ماشین آفرود ماهاری را ساخت.

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

سیتروئن در جهان خودرو به سیستم تعلیق بادی و متغییر خود معروف است. این سیستم می‌تواند سختی سیستم تعلیق را طوری تغییر دهد که فرمان پذیری در جاده‌های مختلف، متفاوت باشد. با این سیستم محصولات سیتروئن سال‌ها بهترین هندلینگ و فرمان پذیری را در جهان داشتند.

در حال حاضر سیتروئن و پژو با هم ادغام شده اند و محصولات این دو خودروساز بر روی یک پلت فرم ساخته می‌شود. سیتروئن در سال‌های اخیر، موفقیت‌های بسیاری به دست آورد و چندین بار خودروهایش نامزد بهترین خودرو در اروپا شده‌اند. این شرکت هم اکنون برنامه گسترده‌ای برای تولید خودرو‌های خودران و برقی دارد.

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

ژیان در ایران

ژیان نیز در ایران از خودرو‌های محبوب به شمار می‌رفت و خانواده‌های ایرانی خاطرات زیادی از این خودرو دارند.

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد. سیتروئن در ایران همچنین باعث بوجود آمدن شرکت سایپا با مشارکت فردی ارمنی با نام آنتوان آیسه شد.

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران خودرو تولید می‌شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان ۱۷ هزار تومان بود. خودرو ژیان سال‌های سال در ایران ارزان‌ترین خودرو بود.

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

ژیان در ایران برای خانواده‌های کم بضاعت‌تر تولید می‌شد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می‌رفت چرا که هل دادن ژیان در سربالایی‌ها کار آسانی نبود.

با این خودرو "برادران امیدوار" از ایران توانستند دور دنیا سفر کنند.

سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

پس از انقلاب اسلامی در سال ۵۷ تولید این خودرو اندک اندک کاهش یافت و شرکت سایپا یک خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو ۵ را جایگزین آن کرد. پس از رنو نیز نوبت به پراید رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    ژیان هرگز چپ نمیشدباهرسرعتی سرپیچ تعادلش بهم نمیخورد

  • بدون نام

    ه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج