۱۴۱۶۸۷۹
۲۰۳۲
۲۰۳۲
پ

قوانین و نکات بیمه بدنه در سال ۱۴۰۳

شما به عنوان بیمه گذار مبلغی را به شرکت بیمه پرداخت می‌کنید و بیمه‌گر در ازای دریافت حق بیمه، خودروتان را بیمه می‌کند. همراه ما باشید تا در مورد قوانین و نکاتی که صحبت کنیم که دانستن آن قبل از خرید بیمه بدنه الزامی است.

همیشه گفتند که خرید بیمه شخص ثالث اجباری است؛ اما کمتر کسی هست که در مورد بیمه بدنه صحبت کند. خرید بیمه بدنه اختیاری است. شما به عنوان بیمه گذار مبلغی را به شرکت بیمه پرداخت می‌کنید و بیمه‌گر در ازای دریافت حق بیمه، خودروتان را بیمه می‌کند. همراه ما باشید تا در مورد قوانین و نکاتی که صحبت کنیم که دانستن آن قبل از خرید بیمه بدنه الزامی است.

قوانین مهم درباره بیمه بدنه که باید هر راننده‌ای آن را بداند!

قبل از هر چیزی نیاز است بدانید که نرخ دیه روی قیمت و ارزش خودرو تاثیر می‌گذارد و این هزینه نسبت به سال گذشته (۱۴۰۲) با افزایش ۲۵ درصدی همراه بوده است. حالا که با این مورد آشنا شدید، بهتر است در مورد قوانین بیمه بدنه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

قوانین بیمه بدنه برای پوشش‌ اصلی

اگر برای خودروی خود بیمه بدنه خریداری کردید، می‌توانید در شرایط زیر اعلام خسارت کنید و مبلغ غرامت را براساس شرایط بیمه نامه از شرکت بیمه دریافت کنید.

  • اگر خودروی بیمه‌شده شما به خاطر تصادف، انفجار، سقوط، آتش‌سوزی یا واژگونی آسیب ببیند و دچار خسارت شود، شرکت بیمه مبلغ غرامت را براساس ارزش خودروتان پرداخت می‌کند؛
  • این روزها دزدی زیاد شده است. اگر خودروی شما به سرقت رفته یا قطعات آن به سرقت رفته و آسیب جدی به وسیله‌نقلیه‌تان وارد شده، می‌توانید مبلغ خسارت را از شرکت بیمه دریافت کنید؛
  • در صورت برخورد خودرو با جسم متحرک یا ثابت، شرکت بیمه خسارت را به شما می‌پردازد؛
  • اگر وسیله نقلیه‌تان در هنگام حمل و نقل آسیب ببیند، شرکت بیمه هزینه‌ی خسارت وارد شده به خودرو را پرداخت می‌کند؛
  • اگر با وسیله نقلیه خود برای نجات جان فرد یا افرادی تلاش کنید، شرکت بیمه علاوه بر قدردانی از شما، مبلغ خسارت را نیز پرداخت می‌کند تا نگرانی بابت آسیب‌دیدگی وسیله نقلیه خود نداشته باشید.

قوانین و نکات بیمه بدنه در سال 1403

قوانین در مورد تخفیف بیمه بدنه

قوانین استفاده از تخفیف بیمه بدنه خودرو در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های پیشین با تغییرات بسیاری همراه بوده است. از این رو قبل از خرید آنلاین بیمه بدنه بهتر است در جریان این نکات و شرایط قرار بگیرید.

  • اگر خودروی صفر دارید، می‌توانید از تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی بیمه بدنه برخوردار شوید؛
  • افرادی که حق بیمه خود را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، مشمول ۱۰ درصد تخفیف هستند؛
  • اگر چندین سال است که بیمه بدنه دارید اما شرایط استفاده از آن پیش نیامده است، می‌توانید به اندازه تعداد سال مشمول دریافت تخفیف شوید و از آن استفاده کنید.

مقاله مرتبط: بهترین سایت برای خرید آنلاین بیمه بدنه کدام است؟

قوانین در مورد شرایط استفاده از بیمه بدنه

توجه به اصل حد اعلای حسن نیت

به بیان ساده اصل حد اعلای حسن نیت به معنی این است که بیمه گذار باید اطلاعات کامل و درستی در مورد خودرو در زمان صدور بیمه نامه در اختیار شرکت بیمه قرار دهد. شرکت بیمه براساس این اطلاعات، نرخ حق بیمه را محاسبه و اعلام می‌کند. اگر اطلاعات به درستی توسط بیمه گذار ثبت نشوند، شرکت بیمه خسارت وارد شده به خودرو را پرداخت نمی‌کند و در واقع بیمه نامه شما باطل می‌شود. 

پرداخت به موقع حق بیمه

شما به ازای پرداخت حق بیمه می‌توانید از پوشش‌های بیمه بدنه استفاده کنید. پس اگر انتخاب شما پرداخت نقدی است، باید همان دفعه اول کل بیمه خودروی خود را به صورت یکجا پرداخت کنید. در غیر این صورت می‌توانید با انتخاب روش پرداخت قسطی، حق بیمه خود را به صورت قسطی بپردازید. توجه داشته باشید در صورت عدم پرداخت حق بیمه، قرارداد فسخ خواهد شد.

اعلام تشدید خطر

شما به عنوان بیمه گذار موظف هستید مشخصات خودرو مثل ارزش (قیمت) ماشین و نوع استفاده از وسیله نقلیه‌تان را به شرکت بیمه اطلاع دهید. اگر به هر دلیل این اطلاعات تغییر کردند، باید این موضوع را به صورت کتبی یا شفاهی ظرف مدت ۱۰ روز اعلام کنید. در صورت عدم انجام این کار، شرکت بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت ندارد و پرداخت خسارت مطابق اطلاعات اولیه درج شده در بیمه نامه محاسبه و پرداخت می‌شود.  

اعلام خسارت

شما حداکثر ۵ روز کاری فرصت دارید تا شرکت بیمه را در جریان خسارت وارد شده به خودروی خود قرار دهید و مدارک لازم را ارائه دهید.

جلوگیری از وقوع حادثه

بسیاری از بیمه‌گذاران فراموش می‌کنند که مسئولیت کاهش خسارت به عهده‌شان است و تلاش می‌کنند از هر فرصتی برای دریافت خسارت از شرکت بیمه استفاده کنند. در نتیجه شرکت بیمه برای جلوگیری از این اتفاق فرانشیز را در نظر گرفته است.

اجتناب از تعمیر خودرو یا جابه‌جایی آن

اگر حادثه‌ای رخ داده است، خودرو را جابه‌جا یا تعمیر نکنید. شما باید تا زمان حضور پلیس در محل حادثه صبر داشته باشید. در غیر این صورت عواقب عدم پرداخت خسارت به عهده شما است.

قوانین بیمه بدنه در مورد فسخ قرارداد

1.    امکان فسخ قرارداد بیمه توسط بیمه‌گر و بیمه‌گذار

اگر مالک وسیله نقلیه حق بیمه را به موقع پرداخت نکند یا عمدا به خودرو آسیب بزند یا اطلاعات اشتباه اعلام کند، شرکت بیمه می‌تواند به صورت کتبی قرارداد بیمه را فسخ کند و هیچ اعتراضی از سوی بیمه‌گذار قابل قبول نیست.

اگر ریسک بیمه کم شده، اما شرکت بیمه تمایلی به بازگرداندن مابه‌تقاوت هزینه را ندارد؛ بیمه‌گذار می‌تواند درخواست کتبی فسخ قرارداد را دهد.

2.    فسخ قرارداد در زمان فروش خودرو

اگر نمی‌توانید بیمه بدنه خودروی خود را به مالک جدید انتقال بدهید، باید بیمه بدنه را فسخ کنید و حق بیمه را از شرکت بیمه دریافت کنید.

۳ نکته کلیدی در انتقال بیمه بدنه

  • از زمان فروش خودرو تنها ۲۴ ساعت فرصت دارید تا مراحل انتقال بیمه بدنه را انجام دهید؛
  • تنها در شرایطی امکان انتقال بیمه بدنه وجود دارد که هر دو خودرو در یک گروه باشند و تعداد سیلندر متفاوتی نداشته باشند.
  • اگر ارزش خودروی جدید بالاتر از خودروی قبلی باشد، باید مابه تفاوت هزینه حق بیمه را براساس مشخصات خودروی جدید بپردازید.

بعد از دانستن قوانین مهم در مورد بیمه بدنه، نوبت خرید بیمه بدنه است. سامانه بیمه بازار با هدف جلب رضایت مشتریان، امکان خرید و تمدید بیمه بدنه را فراهم کرده که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج