گفتگو با آناهیتا نیکوکار، جوانترین زن خلبان ایرانی
«خلبان شدن رؤیای کودکی من بود، هروقت که هواپیمایی را در آسمان میدیدم خودم را در آن تصور میکردم و آرزویم این بود که با هواپیما پرواز کنم. از همان وقت عشق هواپیما در وجود من ماند و با من شکل گرفت. بزرگتر که شدم تصمیم گرفتم شغلی انتخاب کنم که در هواپیما باشم.» این صحبتها را آناهیتا نیکوکار میگوید
روزنامه ایران - الهه خانی: «خلبان شدن رؤیای کودکی من بود، هروقت که هواپیمایی را در آسمان میدیدم خودم را در آن تصور میکردم و آرزویم این بود که با هواپیما پرواز کنم. از همان وقت عشق هواپیما در وجود من ماند و با من شکل گرفت. بزرگتر که شدم تصمیم گرفتم شغلی انتخاب کنم که در هواپیما باشم.» این صحبتها را آناهیتا نیکوکار میگوید در حالی که بسیاری از ایرانیها، خلبانی را شغلی سخت، حساس و مردانه میدانند؛ حتی خیلی از خانمها هم تصوری نسبت به خلبان بودن یک زن نمیتوانند داشته باشند و شاید هم این تصور، تا همین چند سال پیش تنها یک رؤیا بود اما این رؤیا، حالا چند سالی است که به واقعیت پیوسته و در حال حاضر آناهیتا نیکوکار و هفت بانوی دیگر خلبان هستند.
نیکوکار، زن جوانی که در 26 سالگی رؤیای کودکیاش را به واقعیت تبدیل می کند، در سال 71به دنیا آمده و دوره دبیرستانش را در رشته کامپیوتر به پایان رسانده است و پس از آن برای ادامه تحصیل در رشته برج مراقبت ادامه تحصیل میدهد، اما رؤیای همیشگی پرواز، نیکوکار را به کلاسهای آموزش خلبانی میکشاند.
از چند سالگی دوست داشتی خلبان شوی؟ اصلاً چرا خلبان؟
من از بچگی دوست داشتم خلبان شوم برای همین وقتی به 18 سالگی رسیدم شروع به تحقیق کردم تا متوجه شوم در ایران چگونه یک خانم میتواند خلبان شود. اول به من میگفتند که خانمها اصلاً نمیتوانند خلبان شوند. برای همین تصمیم گرفتم که میهماندار شوم اما علاقهام به خلبانی آن قدر زیاد بود که دست از تحقیق برنداشتم و در همین حین با کاپیتان قدیری آشنا شدم، ایشان من را راهنمایی کردند؛ برای رسیدن به آرزویم به من انگیزه دادند و من را به سمت رشته خلبانی هل دادند.
در دانشگاه خلبانی خواندی؟
خیر، زمانی که من شروع به تحصیل کردم در دانشگاههای ما رشته خلبانی به خانمها آموزش داده نمیشد. البته نمیدانم هنوز هم این وضعیت وجود دارد یا نه؛ در دانشگاه دیسپچ یا همان برج مراقبت خواندم؛ کسی که در برج مراقبت است موقعیت جغرافیایی، وضعیت جوی آب و هوا، ارتفاع و این موارد را به خلبان اعلام میکند و یکی از شغلهای مهم در فرودگاه است. در تمام رشتههای هوانوردی خانمها میتوانند وارد بشوند. هیچ منعی برای آنها وجود ندارد؛ خانمها حتی میتوانند مکانیک هواپیما شوند.
وقتی این رشته در دانشگاه برای خانمها تدریس نمیشود، شما برای گذراندن دورههای آموزشی به کجا مراجعه کردی؟
این رشته در دانشگاهها براحتی به آقایان آموزش داده میشود اما برای خانمها محدودیتهای بیشتری وجود دارد؛ در واقع آموزشگاههایی هستند که در آنجا خلبانی آموزش میدهند. خانمی که علاقهمند باشد میتواند هر آموزشگاهی را انتخاب کند و بعد از مشاوره با افراد خبرهای که در آنجا حضور دارند صلاحیتاش برای این رشته مشخص میشود. رشته خلبانی برای خانمها در دانشگاههای ما آموزش داده نمیشد، البته آن سالی که من برای آموزش اقدام کردم این گونه بود و درباره وضعیت فعلی آموزش این رشته برای خانمها در دانشگاهها خبر ندارم؛ وقتی برای اولین بار به آموزشگاه رفتم مدارکم را برای ثبتنام به کاپیتان قدیری دادند. ایشان من را به اتاقشان دعوت کردند و از من پرسیدند برای چه میخواهید این کار را بکنید. انگیزه ات چیست و من وقتی به او توضیح دادم مطمئن شد که از پس این کار برمیآیم و خودش آموزشم را قبول کرد. من هم به ایشان گفتم دوست دارم در هواپیما باشم، عاشق پرواز و ارتفاع هستم.
اصلا ترس از ارتفاع نداشتی؟
به هیج وجه، عاشق ارتفاع هم هستم. البته مادرم همیشه برای من نگران است ولی پدرم هیچ نگرانی ندارد و معتقد است من بعد از هر پروازی سالم برمیگردم.
در دوره آموزشی، شما تنها خانم گروه بودی؟
بله، از یک جمع 23 نفره من تنها خانم گروه بودم و البته آقایان میگفتند ما که آقا هستیم از پس این سختی برنمیآییم وای به حال تو! عمراً بتوانی پرواز کنی! اما از آن تیم این روزها فقط یکی از آقایان را میبینم.
حس شما آن موقع چه بود؟ لحظهای این فکر از ذهنتان خطور کرد که آموزش را رها کنی؟
خیلی اذیت میشدم اما هیچ وقت این برخوردها باعث نشد که تصمیم بگیرم از رؤیای کودکیام بگذرم؛ وقتی برای پدر و مادرم تعریف میکردم، پدرم میگفت که تو میتوانی. پدر همیشه حامی من بود؛ اگرچه محدودیتهایی برای من وجود داشت اما زمانی که به ایشان گفتم میخواهم خلبان شوم بدون کوچکترین تردیدی در موفقیتم مرا حمایت کردند. همان طور که گفتم آموزش خلبانی در ایران برای خانمها گران تمام میشود اما پدرم تا آخرین 1000 تومانی هزینههایی که برای آموزشم لازم بود را پرداخت کرد.
وقتی آموزش را شروع کردی تا اولین باری که بهعنوان کمک خلبان پرواز کردی چقدر زمان برد؟
دو سال طول کشید، البته برای افزایش آمادگیام در هر زمینه در کلاسهای متنوعی شرکت کردم، روزهای زیادی بود که استادم ساعتها مرا دور محوطهای میدواند تا آمادگی بدنیام را بالا ببرد؛ اما مهمترین نکته هم این بود که دولت بخوبی از من
حمایت کرد.
از کار شما حمایت هم شد؟
دولت بین من و آقایانی که هم دوره من بودند برای کار هیچ تفاوتی قائل نشد، خانمهای دیگر را هم حمایت کردند.
در حال حاضر چند خانم خلبان در کشور فعالیت میکنند؟
من ۸ نفر آنها را میشناسم. شاید در این مدت تعداد آنها بیشتر هم شده باشد اما من اطلاعی ندارم. در واقع ما ۸ خلبان خانم هستیم که بیشترین میزان فعالیت را داریم و در ایرلاینهای مختلف مشغول به کار هستیم.
الان کمک خلبان هستی تا بخواهی خلبان شوی چقدر راه در پیش داری؟
۵ سال سابقه کاری احتیاج است که بستگی به میزان فعالیت و آمادگی ذهنمان دارد که چقدر مطالب را میتوانیم درک کنیم. چون یک خلبان همیشه باید اطلاعاتش به روز باشد و دورههای آموزشی با هواپیماهای مختلف را بگذراند. یک خلبان باید بتواند با هواپیماهای ام دی، ایرباس، بویینگ و... پرواز کند. البته فعلاً من فقط با هواپیمای ام دی و ایرباس میتوانم پرواز کنم. اگر باهوش باشید و شخصی که بهعنوان استاد کنار شما هست از شما راضی باشد، خیلی زودتر از این مدت هم میتوانید خلبان شوید؛ البته در حال حاضر یک خلبان خانم داریم که توانسته به سمت استاد خلبانی دست پیدا کند.
در هفته چند مرتبه پرواز داری؟
من هفتهای یک یا دوبار پرواز میکنم که آن هم بستگی به درخواست ایرلاین دارد؛ در واقع با ایرلاینهای مختلف همکاری میکنم تا سابقه کاریام بیشتر شود.
فکر میکنی چرا خانمها هیچ وقت به سمت خلبانی نمیروند؟
یکی از دلایل آن هزینههای بالای آموزش است و البته نکته مهمتر اینکه برای خلبان شدن تحقیق نمیکنند و گمان میکنند در این رشته به موفقیت نمیرسند. آموزش و یادگیری در این رشته پایانی ندارد و از آغاز تا بازنشستگی آموزش همچنان ادامه دارد.
گفتی هزینههای آموزش سنگین است، برای شروع آموزش خلبانی چقدر باید هزینه کرد؟
آن سالی که من شروع کردم 110 میلیون تومان بود، اما امروز هزینهها بسیار سنگینتر شده است.
یک سری تصورات عامیانه در مورد سلامتی خلبانها و اینکه اصلاً نباید دندان خرابی داشته باشند وجود دارد، اینها تا چه اندازه به حقیقت نزدیک است؟
متقاضیان این رشته از طریق تست مدیکال سلامتشان چک میشود و نباید بیماری مزمنی داشته باشند. اما اینکه دندانهای خراب اصلاً نباید داشته باشند تنها مختص هواپیماهای جنگنده است، 2 تا 3 دندان خراب مانعی برای آموزش و پرواز نیست. البته یک خلبان باید بدن آمادهای داشته باشد و به اصطلاح خودش را روی فرم نگه دارد؛ حتی خلبانها لازم است کمی هم آموزش ورزشهای رزمی ببینند.
در کارت تا چه اندازه جدیت به خرج میدهی؟
من در کارم خیلی سختگیر هستم، چون باید به قوانین احترام گذاشت. در هر کاری باید به قوانین کار احترام گذاشت. شغل ما خیلی حساس است و البته حواس تیمی را میطلبد؛ پس باید به قوانین احترام بگذاریم تا یک پرواز ایمن داشته باشیم.
اداره یک خانه سختتر است یا اداره یک کابین خلبانی؟
به طور حتم اداره کابین خلبانی؛ چون در هواپیما جان چند ده مسافر به اقدامات بموقع من بستگی دارد و کوچکترین اشتباهی بخشودنی نیست. البته همسرم همیشه مرا همراهی میکند و در هر شرایطی پشتیبان من است.حتی در برخی از پروازهایی که بهعنوان کمک خلبان هدایت هواپیما را به عهده داشتم همسرم هم حضور داشته و اگرچه به خاطر من ترسی هم در دلش بوده اما از اینکه من خلبان هواپیما بودم اظهار شوق کرده است. کار کردن در حرفه خلبانی دشوار است و همسرم تمام تلاش خود را میکند تا از لحاظ روحی و عاطفی من را حمایت کند و من قاطعانه میتوانم بگویم که زندگی متأهلیام را بیشتر از زندگی مجردی دوست دارم.
برخی معتقدند در کشور ما خانمها برای رسیدن به جایگاهی که استحقاقش را دارند باید چند برابر تلاش کنند؛ با این نظر موافقی؟
در کشور ما تصور غالب این است که خانمها موجوداتی ضعیف هستند و فکر میکنند وظیفه خانمها فقط بچهداری و خانهداری است و در نهایت اگر قرار باشد در شغلی مشغول به کار شوند، میتوانند در یک کار سبک اداری فعالیت کنند؛ در صورتی که خانمهای زیادی در کشور ما وجود دارند که بر این تفکر خط قرمز کشیدهاند.
اگر خلبان نمیشدی چه شغلی را انتخاب میکردی؟
من عاشق رشته بازیگری هستم و در کنار خلبانی تصمیم دارم وارد رشته بازیگری هم بشوم. اگر خلبان نمیشدم خیلی زودتر وارد سینما میشدم. البته قرار است در مستندی مرتبط با خودم به ساخته آقای مجتبی احمدی بازی کنم. اسم مستند هنوز مشخص نیست اما اگر قرار باشد انتخاب نام آن را به عهده من بگذارند دلم میخواهد نام آن را رؤیای من یا رؤیای پرواز بگذارم.
برسیم به اولین مرتبهای که شما پشت فرمان نشستی و خواستی که پرواز را شروع کنی، اولین پرواز چه حسی داشت؟
حس غرور داشتم و این غرور به من لذتی میداد که دوست داشتم همیشه آن را تجربه کنم. آنقدر که تصمیم گرفتم برای پرواز با همه هواپیماها آموزش ببینم. اولین باری که قرار بود در پروازی باشم که تعداد زیادی مسافر داشت خیلی استرس داشتم اما استادم به من روحیه میداد و میگفت من بهترین پروازها را با تو تجربه کردم. در اولین پرواز با مسافر به کیش رفتیم؛ وقتی روی زمین فرود آمدیم به خودم گفتم «دمت گرم آناهیتا!»
واکنش مردم چه بود وقتی که متوجه شدند کمک خلبان یک خانم است؟
اولین باری که بهعنوان کمک خلبان برای پرواز آماده میشدم، استادم دوست داشت که من انونس کنم، گفت که همیشه ما خودمان را معرفی میکنیم این سری کمک خلبان خودش را معرفی کند. من خودم را معرفی کردم. صدای مردم را میشنیدم که بلندبلند میگفتند یاخدا، یاابوالفضل، خلبان ما خانم هست. بعد میگفتند خدا را شکر در آسمان ماشین نیست تا این خانم پارک دوبل انجام دهد؛ اما خب خانمها خیلی استقبال میکردند؛ البته این رفتارها عزم مرا برای ادامه فعالیتم لحظهای خدشهدار نکرد.
رؤیای پرواز از کودکی با ماست؛ آن قدیم ترها دست هایمان را از هم باز میکردیم و در حیاط کوچک خانه برای خودمان اوج میگرفتیم، اما این روزها خبری از حیاط و اوج گرفتنهای مشتاقانه نیست و در نهایت اگر رؤیایی هم باشد آن را با بازیهای کامپیوتری محقق میکنیم. البته هستند کسانی که به همین راحتیها هم دست از رؤیاهایشان نمیکشند؛ پاشنههای کفش هایشان را بالا میکشند و پا در راهی دشوار برای آموزش حقیقی پرواز میگذارند. در کشور ما دو راه برای تحقق رؤیای پرواز وجود دارد؛ انتخاب رشته هوانوردی در دانشگاه هوایی ارتش یا گذراندن دورههای لازم در آموزشگاه و گرفتن مدارک مورد نیاز خلبانی؛ البته اگر خانم باشید رسیدن به این رؤیا دشوارتر است؛ زیرا در دانشگاههای ایران هنوز خانمها نمیتوانند رشته هوانوردی را انتخاب کنند و تنها راه فراگیری این حرفه در آموزشگاه است.
راهی گران که برای به پایان رساندن آن باید حداقل 110 میلیون تومان پول نقد در جیب داشته باشند. هماکنون در شهرهای شیراز، تهران، تبریز، اهواز و مشهد مراکزی برای آموزش خلبانی به دختران وجود دارد، اما هزینههای سنگین این آموزش باعث میشود دخترها از این رؤیا هم چشم بپوشند.
نظر کاربران
مرحبا
چه خوشگله
پاسخ ها
خجالت بكش درباره ناموس مردم خوب نيست اينجوري حرف بزني
مگه خودت ناموس نداري
اولا جوان ترین خلبان زن معنی نداره چون همینطور خلبانهای زن جدید وارد این رشته میشن و این سمت مسدود نیست.دوما این خانم اگه قدرتمنده پس چرا این همه خودش رو رنگ آمیزی کرده؟ زنی که اعتماد به نفس نداره که با یک چهره طبیعی و انسانی سر کارش بره رو چه به این همه ادعا؟روزی چقدر صرف آرایش و پیرایش میکنه؟
بنده برای خلبانی هلیکوپتر تحقیق کردم گفتند ۴۵۰ میلیون تومان هزینه داره جهت پرواز با هلیکوپتر بازرگانی. پول که باشه همه چیز هست مثل خانم انوشه انصاری که میلیاردی خرج کرد و به فضا رفت
واقعا تو محل كار ما از كنار جمع خانوما رد ميشي ديوونه ميشي هزار مدل بوي ادكلن مياد كه با بوي لوازم آرايشي قاطي شدن حالت تهوع بع ادم دست ميده گاهي اوقات فكر ميكنم بوي كود حيواني از اين بو ها بهتره...خدايي جدي ميگم نه جهت شوخي..تورو خدا كمي مراعات كنيد خودتون مريض ميشيد ما همين جوري شمارو قبول داريم
اوج بی فرهنگی شما رو میرسونه که زیر مطلبی که در مورد یه شغل تخصصیه در مورد چهره و زیبایی این زن صحبت میکنی
تو دیگه کی هستی موفقیت وپیشرفتش رو نمی بینی فقط به ظاهرش توجه کردی واقعا برای چنین آدمایی ظاهربین که عقل شون تو چشمشونه متاسفم
به کوری چشم همه فمنیست ها و بعضی سکولارها و لیبرال های افراطی بانوان سرزمین من در راه رسیدن به آرزوهایشان آزاد و البته موفق هستند
باید می رفت همون مهماندار میشد.زن جماعت رو چه به خلبانی؟ تو هوا همه اش حواسش به قرو فره.من که سوار هواپیمایی که این خلبانشه نمیشم
چرت نگو ...رنگ امیزی چیه ؟ یه خورده به خودش رسیده و مرتبه ...ضمنا الگوی خوبی هم برای دختر خانمهاست ...حالا چرا انقد عصبی هستی ؟ چون بهتر از تو ، توی کارش موفق بوده ؟ یا چون 110 تومن پول داشته و به ارزوش رسیده؟
آفرین بهش ...خوشم اومد
بدون نام 16:9 معلومه شما به بوی طویله و پهن عادت داری ...حیفه بوی خوش بشنوی
اگه مهماندار می شد که مسافرا بخاطرش غش میکردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به کوری فمینیستها؟:) خب فمینیستها باعث شدند که زنان سرزمینت از مطبخ و اندرونی خارج بشن.هر چند که به نظر می رسه هنوز خیلی کار دارند تا یک انسان قوی و مستقل بشن
این خانم خودش خواسته همه به چهره اش توجه کنند. وگرنه این همه آرایش نمی کرد.زنهای ایرانی بسیار متناقض اند
"یه خورده به خودش رسیده" این جمله فقط برای زنهای بی هنر که با بدنشون هویت پیدا می کنند صدق میکنه
بدون نام 14:00
فمنیست ها در ایران بدنبال اهداف سیاسی و در واقع سرنگونی یا استحاله نظام هستند و پیگیری حقوق بانوان یک پوشش برای این هدف است
اگر بانوان ما پیشرفت می کنند و به حقوق خود می رسند این حقوق در قانون اساسی و قوانین مدنی ما به آنها داده شده است و در گنجاندن آن فمنیست ها نقشی نداشته اند
من کاری به حزب و دار و دسته و سیاست ندارم.عنوان کلی فعالین حقوق زن فمینیسته.البته در ایران هنوز معیارهایی که زن رو باهاش می سنجند معیارهای حرمسراها و اندرونی هاست وگرنه یک زن خلبان لزومی نداره این همه آرایش کنه.میشه گفت "داف فمینیسم"تا فمینیسم:)پیشرفتها بیشتر سطحیه و ذهن ها هنوز زن رو چیز جنسی می بینه
من قبل اینکه بخونم گفتم این 35 شیرین داره چی کار میکنن اینا با قیافشون
پاسخ ها
منم عکس رو که دیدم به همین فکر کردم بیشتر از 26 سال به نظر میاد
ناراحتی ادام پیر میکنه نه نه جان
بهار جان دلت زیبا باشه قیافه تا چهل بدش
دقیقا منم فکر کردم بین ۳۵ تا ۴۰ سالشه
کلا نمی فهمم زنهایی که هنوز نتونستن از نگاه سنتی نسبت به زن فاصله بگیرند و هنوز فکر می کنند بدن زن مهم ترین مساله ست چطور میرن خلبان و ملوان میشن؟ این همه تناقض مضحکه.زن 35 ساله و 65ساله خلبان هم نباید اینطور آرایش کنه
ای بابا خودش غیرمستقیم گفت دیگه شماهاچقدرگیج میزنید،خودش گفت که کاپیتان قدیری اونوهل داد!!!!
کلا این دهه هفتادیها بیشتر از سنشون به نظر می رسند. فک کنم از عوارض بلوغ زودرس باشه.زود هم شوهر می کنند.هشتاد قلم هم آرایش می کنند. از زنهای نسل های قبلیشون متحجرترند در کل
آفرین به این خلیان زیبا
پاسخ ها
زیبایی چه ربطی به خلبانی داره؟ اینطور زنها فقط جلوی پیشرفت زنهای واقعا توانا رو می گیرند
110میلیون؟؟؟!!!! مبلغ خیلی خیلی زیادی هست!! خوش به حال پولدارها!! میتونن به آرزوهاشون برسن
جوانترین و البته زیباترین
پاسخ ها
نرسالاری یعنی همین.یعنی زنی زحمت هم بکشه باز یه مشت ... پیداشون میشه بر اساس شکل بدن دسته بندیشون می کنند.خاک بر سر این دنیا
البته به نظر می رسه این زن هم هنوز دوست داره چنین کامنتهایی دریافت کنه تا اینکه بهترین خلبان نام بگیره.حتما در چهل سالگی هم خودش رو بازنشست میکنه
اخه این کجاش خوشکله. سلیقتون رو اب برده. ارایشش رو پاک کنه چی میمونه ازش؟ بعد از حموم زیبایی واقعی رو نشون میده.
احمق جون نگفتم داف ترین گفتم زیباترین و تعریف زیبایی نشون بر نر سالاری نیست
اینجا مسابقه ملکه زیبایی نیست و با این زن بخاطر زیباییش مصاحبه نشده .احمق جون هم فکر کنم خودتی
ادم به حضور زنان با صلابتی چون ایشان افتخار می کند. خداوند نگه دار خودت و خانوادت باشه
پاسخ ها
صلابت؟ هه
معلوم شد .
ک اگ پولدار باشی هیچ مانعی برلت بوجود نمیاد
چه خبر این همه آرایش ؟ خانمی که هنر داره چه نیاز به تبرج
ملت سطحی نگر یکی میگه بیشتر بهش میخوره یکی میگه پولداره یکی میگه خوشگله هیچکس نمیگه دمش گرم که با این محدودیت با این فضای بسته برای خانومها تو این رشته به آرزوش رسیده خیلی پولدارایی هستن که هیچ ...نشدن
پاسخ ها
خودش میخواد به قیلافه اش نگاه کنند وگرنه اینطوز خودش رو با آرایش خفه نمی کرد.کدوم خلبان زنی در دنیا اینظوری آرایش میکنه؟
انقدر آرایش کرده خوب هواپیما سنگین نشده سقوط کنه
پاسخ ها
توو گوله نمك سنگين تري كه
آفرین به همت وپشتکار شما موفق باشی بانوی ایرانی انشاالله درپناه خدا پروازهایت بی خطر باشد وبه همه آرزوهیت برسی
آفرین به اراده شما
اگه من 110 ملیون داشتم می رفتم یک پژو 405 میخریدم باهاش مسافرکشی میکردم بقیه شم میدادم به قرضهام هههههههیییی
چشماشم آبيه
پول محدوديت ها رو از بين مي بره روو مرده بذاري زنده ميشه
اصل ماجرا رو ول کردید چسبیدید به ظاهر این خانم واقعا متاسفم برای این جماعت. باور کنید همین فضولی کردنا باعث عقب موندن کشور ماست.
110میلیون خرج کرده خوب معلوم ادم مرفه بودی تازه میگه الان دو برابرشده پس این خانوم بیشتر دنبال تفریح کردن بوده تا کار مگرنه با این هزینه نیازی به کار کردن ندا شت ما همچین پول های نداریم بدیم اخرشم سقوط کنیم فقط عشق است هواپیمای جنگنده
پاسخ ها
راجع به مردهای خلبان هم همین حرف رو میزنی آیکیو؟
هزار آفرین به خودت .عزمت و همسر و پدر و مادرت .همیشه موفق باشی خانم
به نظر من خیلی از خود مچکر و خودشیفته بود
والا هر گلی زدی به سر خودت زدی
منت و قیافشو چرا واسه ما میذاری اخه
زنها در این مملکت اول باید داف بشن بعد شغل دیگری هم داشته باشند.خاک بر سر جهان سومی تون
با پول غیرممکن ها ممکن میشوند!
برابری وقتی اتفاق می افته که در مورد زنها مدام از کلماتی مثل زیبا و جوان استفاده نشه.در ضمن امروزه دسترسی به آموزش آسونه و مثلا یاد گرفتن خلبانی کار چندان شاقی نیست. مهم اینه که آیا ما خلبان مهندس یا مدیر خوبی هستیم یا این شغل هم مثل آرایش کردن بهانه ایه برای جلب توجه
زنهای ایرانی اصلا دارند به جوامع دیگه هم تهاجم فرهنگی می کنند.مردهای ایرانی رو پرتوقع و وقیح کردند حالا میخوان مردهای جاهای دیگه رو هم بدعادت کنند که از زن انتظار داف و عروسک داشته باشند.من نمی دونم اینها کی وقت کردند درس بخونند.البت اگه با درس خوندن مدرک گرفته باشند.هه
سلاممناقاهستمولیلذتبردمیکخانومخلبان،افرین
خب چرا زنها نمیتونن از طریق دانشگاه برن رشته خلبانی؟ اگه دولت واقعا حمایت کرد ازشون پس چرا 110 تومن ازش گرفت؟؟؟؟ هر کی هم پول بدی ازت حمایت میکنه خب
آفرین بر تو ای بانوی گرانقدر
چرت